Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ear001

    addikt

    válasz MasterMark #76143 üzenetére

    Tudok. Tekerd le az antiskatinget, az ellensúly legyen olyan helyzetben, hogy könnyű legyen a hangkarban a hangszedőt macerálni. Ezek után, ha lehet, állítsd be a hangkar magasságát, hogy a hangszedő ne dőljön se előre, se hátra. Ha gyárilag nem lehet, mint a legtöbb Regán például, akkor esetleg utána nézhetsz, milyen módszerrel lehet ezen segíteni, alátét, távtartó stb, de ha a hiba kicsi, hagyd a fenébe az egészet.

    Ugyan ez a helyzet szemből megnézve a jobbra balra dőlésnél. Ha lehet állítani, állítsd, de itt a afontos, hogy a tűszár legyen jó pozícióban, nem az egész hangszedő. Ezt már kevesebb hangkaron lehet állítani, és igazán pontosan csak műszerrel, szóval ha nem nagyon csálé, hagyd a fenébe.

    Ami viszont fontos, az a hangszedő túlnyúlása, vagyis a hangkarban való pontos pozícióját kell beállítani. Az ideális állapot ugye az, ha a hangszedő pont merőlegesen állna a barázdára, de mivel a legtöbb lemezjátszón egy nem olyan túl hosszú karhoz van rögzítve, így egy körív mentén mozog, vagyis állandóan torzít egy kicsit.. (A lineáris karok mentesek ennek a hibának a jó részétől, és a nagyon hosszú 12" korüli karik is jobbak, mert kisebb íven vezetik a hangszedőt.) Matematikusok a logarlécek korában időt és fáradtságot nem kímélve kiszámolták, hol ez az ideális két pont. Baerwald úr azt számolta ki, hogy a lemez egész felületén hasonló legyen a torzítás, Loefgren azt, hogy a legkisebb legyen, Stevenson meg arra gyúrt, hogy a belső barázda torzítás a legkisebb legyen. A legtöbb hangkarhoz adnak ilyen beállító sablont, ahol megjelölik, hogy hova essen a tű, és legyenek bárhuzamosak a hangszedő oldalai a sablon jeleivel. Ha nincs ilyened, a netről tudsz letölteni általános sablont. Én Loefgrent szoktam állítani, de olcsóbb egyszerűbb hangszedőknél, karoknál-lemezjátszóknál a Stevenson lehet a nyerő, hogy gond nélkül játssza a lemez belsejét is. Kicsi hiba ebben is lehet, hiszen ha egy kicsit idébb, vagy odébb van az a két ideális pont, az nem baj, de azét essen a lemez hasznos felületére.

    Ha ez megvan, akkor jöhet a tűnyomás. Ezt az ellensúllyal lehet beállítani. Minden hangszedőhöz van egy gyárilag ajánlott értékhatár, mondjuk 1,8-2,2 gramm. Én ennek a közepére szoktam állítani, vagy egy kicsit közelebb a maximális értékhez. Ezzel el lehet játszani, némileg változik tőle a hang, de ehhez kell egy tűerőmérő is. Ha nincs, akkor jobb kérni valakitől, akinek van, pár ezer forintért remek ékszermérlegek vannak erre a célra kínából, vagy a Shure ellensúlyos szerkezete is jó. Ha nagyon nincs, és a karon van hozzá beosztás, akkor el lehet azt játszani, hogy oda kell tekerni az ellensúly, ahol a hangszedővel pont egyensúlyban van, ez lesz a nullpont és innen számolni a kellő grammokat.

    Az antiskating az, ami a barázdák befelé húzó erejét kompenzálja. Kartól függ, mivel és hogy lehet állítani, kis ellensúllyal, precíz belső mechanizmussal, mágnessel. A kar gyártója szokott adni tanácsot, hova állítsuk, néha vicceseket, int a Rega, miszerint 0 és 2 között pont oda, ahány gramm a tűerő, amit ha utóbbi mondjuk 2,5 érdekes feladat. Beállítani pontosan csak mérőlemezzel lehet, erre az Ortofoné a legjobb, ha van ilyen a közelben érdemes eljátszani vele.

    Ez a videó bemutatja az alap dolgokat, ha ennyit megcsinálsz, már jó lesz az eredmény.

Új hozzászólás Aktív témák