Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Miklós315

    aktív tag

    válasz Armandus #159654 üzenetére

    Hogy "sokak baja" mi, azt nem tudom, de nekem roppant erőltetett filmnek hat (pont a végiggondoltság hiánya miatt, illetve ha tényleg végiggondolták, akkor öngól-gyanús az eredmény).

    Az alapmotívum stimmel katolikus keresztény szemszögből (vö. Gabriele Amorth, mint valós személy), ti., hogy az ördög és a démonok valóságos létezők és fenyegetések (ezt vallja, hirdeti az Egyház).
    A fő rejtély, hogy Asmodeus démon össze akarja szedni a szétszórt démonokat - ehhez pedig időről időre kiemelkedő vatikáni pozíciójú alakokat megszállva jut információkhoz és alakítgatja az eseményeket a saját javára -, viszont narratív problémát generál a hivatalos egyházi állásponttal szemben.
    A spanyol inkvizíció bár vatikáni jóváhagyással létesült, de rövid úton a spanyol korona teljes kisajátításával működött tovább, és bontakozott ki. Eközben elsikkad az alap inkvizíció szála (a film mellőzi), így abba torkollik az ügy, hogy 1. vagy összemosódik az egyházi inkvizíció egésze a spanyol állami (királyi) inkvizícióval, vagy 2. nem összemosva, hanem (hang)súlyosan előtérbe helyezve a spanyol intézményt (a másikat tehát feledésben hagyva), teljesen a Vatikán nyakába varrják azt, amihez - fogalmazzunk úgy - alig volt köze. Ezzel egy füst alatt pedig egy egyházi önmentegetőzés az, hogy "valójában" az ördög műve, "mi mossuk kezeinket, itt mi vagyunk az áldozat".
    Történelmi csúsztatás és narratív könnyelműség esete merül fel tehát. Ez hiba.

    Mindezt egy valós, egykor létező (már nem él, ugyebár) személyre és az ő valós, létező könyveire való hivatkozással, amely(ek)ből egy szó nem utal semmire a filmbeli cselekményt illetően (ti. az összeesküvés feltárása).

    Tehát a film forgatókönyve annyira "valós események alapján", "megtörtént események alapján", "igaz történet alapján" - a megszokott frázisok, melyeket itt a könyvekre való utalás vált ki - íródott, mint pl. az Abraham Lincoln, a vámpírvadász című "csoda" forgatókönyve.

    Ezért is lepett meg, hogy a Sony mellett a Loyola Productions is részt vett a film elkészítésében.
    A magam részéről ezért nem végiggondolt, hanem rosszul kigondolt vagy át nem gondolt műként tudok szembesülni a forgatókönyvvel - e tekintetben.

    Mindezektől eltekintve, mint film önmagában, szerintem vállalható, nézhető, de túlontúl sietős (lassabb tempó, hosszabb, kitartottabb jelenetek), és a mélyebb, jobb szövegkönyv, dialógusok, jobban megírt karakterek, kevésbé a látvány és obszcenitás, inkább a fenyegetettség kiemelése... mind jobb filmet eredményezhetett volna, mint amilyen lett.

    Crowe egész jó volt, de el nem ájultam tőle (inkább a környezete szürkeségéből emelkedett csak ki).
    Franco Nero tk. cameo jellegű filmidőt kapott.
    Az ifjú pap, de a család is totál érdektelen, elbaltázott és középszerű a filmben.
    Az ismeretlen fenyegetés jól indult, de a fordulat egy olyan nagyot akart fogni, ami kirántott a filmből, mert "értelmezhetetlen", katyvaszt generáló.
    Az meg, hogy egy fél éjszaka alatt le is zúzzák, teljesen elveszi az élét a horror (műfaji) fenyegetésnek. (Megintcsak, a forgatókönyvet úgy írtam volna, hogy több napra nyúljon az egész eset.)

    Szóval röviden: szerintem pont egy középszerűen összefércelt, felszínes tucathorrort sikerült összeeszkábálni, amiből már van egy csomó.
    Ha már valós alapihlet és film, akkor pl. az első Démonok között film sokkal jobban megírt-kivitelezett horror lett (minden tekintetben kidolgozottabbnak érzem).

    "Szerintem."

Új hozzászólás Aktív témák