Windows blog: a Battlefield 4 eladja az új Windowst a játékosoknak?

A Windows 8 és az új 8.1 operációs rendszer legnagyobb kritizálói közé a PC-s hardcore játékosok tartoznak, ugyanis a start menüt megszokták, és ez a réteg amúgy sem híve a kényszerű változásoknak. Ennek megfelelően továbbra is a Windows 7 számít a legkedveltebb operációs rendszernek a játék szempontjából, azonban a Microsoft erre az operációs rendszerre nem portolja az újabb WDDM felületeket, és ezzel az újabb DirectX API-kat sem. Ez az egész egy olyan helyzetet teremt, melyben a funkcionalitás szempontjából a hardcore játékosok inkább a Windows 7 operációs rendszert kedvelik, ugyanakkor technikailag kétségtelenül modernebb a Windows 8, főleg a 8.1-es frissítéssel.

A jobb technológia azonban csak akkor ér valamit, ha a programok kihasználják, tehát a hardcore játékosok nem voltak rászorulva a váltásra. A Battlefield 4 azonban már gondolkodóba ejtheti a felhasználóbázist, ugyanis ez a program kihasználja a DirectX 11.1-es API egyik extráját, mely képes a címtérnek megfeleltetni a dinamikus pufferek SRV-it (shader resource views), illetve a dinamikus constant puffereket a D3D11_MAP_WRITE_NO_OVERWRITE funkcióval. Ez az optimalizálás csökkenti a CPU-ra helyezett terhet, amit a felhasználó sebességnövekedésként fog érzékelni. Jó hír, hogy ez egy szoftveres funkció, tehát minden legalább DirectX 11-et támogató hardver képes használni csupán Windows 8 vagy 8.1 operációs rendszer szükséges hozzá.

A nyerhető sebesség bár a beállításoktól és a hardveres konfigurációtól függ, alapvetően elmondható, hogy az előzőleg beharangozott nagyjából 10%-os gyorsulás tulajdonképpen mindig megvan, tehát ennyit minimum nyer a felhasználó azzal, ha a Battlefield 4-et Windows 7 helyett modernebb Windows 8 vagy 8.1 operációs rendszeren futtatja. Ennél is jobb hír, hogy a DirectX 11.1-es API leginkább a CPU-limites szituációkban segít, vagyis jellemzően alacsonyabb felbontás és grafikai részletesség mellett. Ilyenkor a gyorsulás akár 30-50% is lehet függően a CPU-limit mértékétől. Ritka esetben 50%-nál nagyobb extra sebesség sem kizárt, de ez általánosságban nem jellemző. A fejlesztőktől kapott információink szerint a cserére vállalkozó játékosok nagy átlagban 15 és 25 százalék közötti gyorsulásról számoltak a Windows 8.1 telepítése után.

A technikailag a helyzet eléggé egyértelmű. A Windows 8 vagy 8.1 a DirectX 11.1-et kihasználó Battlefield 4-ben érezhetően gyorsabb a lassacskán korosodó Windows 7 operációs rendszernél. Ez sokaknak elég indok lehet a váltásra. Az NVIDIA, az Intel és a nem GCN architektúrára épülő AMD grafikus vezérlőt használó játékosoknak mindenképp, hiszen számukra a DirectX 11.1-es API kínálja a legjobb teljesítményt. A GCN-es AMD Radeon grafikus vezérlőkkel rendelkező réteg megvárhatja a Battlefield 4 decemberi frissítését, melyben a Mantle API-t használó leképző még a DirectX 11.1-es kódnál is gyorsabb lesz, emellett független az operációs rendszertől, azaz Windows 7, 8 és 8.1 alatt is ugyanarra lesz képes. Persze az esetleges váltást ebben az esetben is érdemes átgondolni.

A Battlefield 4 egyébként csak a kezdet, ugyanis a D3D11_MAP_WRITE_NO_OVERWRITE funkció támogatása a játék alatt zakatoló Frostbite 3 motorba van beépítve, vagyis az erre épülő, később megjelenő játékok hasonló extrákat mutatnak majd fel a Microsoft új operációs rendszerén.

Azóta történt

Előzmények