Az „újoncok” nem állnak jól a Windows 8/RT driverek tekintetében

A Windows 8 és RT operációs rendszerek startja október 26-án megtörténik, sőt az operációs rendszerek fejlesztését a Microsoft be is fejezte, így az RTM (release to manufacturing) változat már a partnerek felé vette az irányt. Természetesen a gyártók folyamatosan dolgoznak a hardverekhez szükséges megfelelő drivereken, de a grafikus meghajtók még nem tökéletesek. Az AMD, az NVIDIA és az Intel már kínál WHQL aláírással rendelkező drivert, ám a Qualcomm és az Imagination Technologies még nem teljesítette a Microsoft tesztsorozatát. Ezt persze a startig még bőven teljesíthetik, de már most készülnek a gyártók arra az esetre, ha esetleg nem menne minden flottul.

Hirdetés

A tabletek piacán az Intel Clover Trail-W platformja ott folytathatja, ahol a Cedar Trail abbahagyta. A Windows 8-hoz készült Cloverview lapkában ugyanaz az Imagination Technologiestől licencelt PowerVR SGX 545-ös IGP lesz, ami a Cedarview chipben. A WHQL aláírást szinte biztos, hogy megszerzi a WDDM 1.1-es felületet támogató driver, de több gyártó is a DirectX 9.0L API támogatását jegyzi az érkező termékek nagyobb kereskedőknek leadott dokumentációjában, holott a hardver támogatja a DirectX 10.1-et is. A Cedar Trail szempontjából pontosan ugyanez játszódott le, és a platform a szoftveres oldalról még ma sem tud annyit, mint amennyire elméletben a hardver képes. A gyártók szempontjából ez a dolog alapvetően rendben van, hiszen ha a driver nem képes kihasználni a hardver teljes tudását, akkor természetesen a meghajtó által támogatott funkciókat kell a specifikációkban megadni. Később persze elkészíthető a DirectX 10.1 támogatása, és akkor lehet élni a meghajtó frissítésének lehetőségével.

A Qualcommnak elsősorban a képminőségre vonatkozó követelményekkel gyűlik meg a baja. Az világos, hogy az új versenyzők ebből a szempontból nem veszik fel a versenyt az AMD és az NVIDIA megoldásaival, és alapvetően nem is kell. A Microsoft azonban elvárja, hogy a képminőség a hardver képességeivel összhangban legyen, vagyis, ha a teszteken nem is megy át a driver, akkor sem lehet túlzásba vinni a textúra szűrésével kapcsolatos optimalizációkat. Ezen persze még lehet változtatni, így nincs túl nagy gond.

A Qualcomm és az Imagination Technologies esetében a Direct3D-t használó alkalmazásoknál is érdemes odafigyelni az ultramobil grafikus vezérlő PC-s megoldásoktól eltérő működésére. Ezzel valószínűleg nem lesz gond, mivel az új DirectX-ben a Microsoft gondolt erre, de az Intel Clover Trail-W platformja elméletben a régebbi 3D-s programokat is képes futtatni, ezeket azonban nem optimalizálták a PowerVR IGP-kre. A funkcionális működés a driver oldalán bevetett optimalizálásokkal megoldható, de a sebesség már nehezebb ügy. Valószínű, hogy a DirectX 10.1-es driver funkcionalitása alapvetően rendben van, de a teljesítménye már nem, és ezen dolgozhat ma is az Imagination Technologies.

Fontos, hogy a Window 8 és RT operációs rendszerek már új WDDM 1.2-es felülettel rendelkeznek, és mára az is kiderült, hogy a gyártók mely termékeket támogatják, vagy fogják támogatni ilyen formában. Az AMD az összes DirectX 11-es grafikus vezérlőt WDDM 1.2 mellett kezel, és mindegyik termék képes az új felület összes képességét kihasználni. Az NVIDIA az összes aktívan támogatott hardverhez WDDM 1.2 támogatást tervez, de csak azok a GPU-k képesek az összes szolgáltatást kihasználni, amelyek minimum DirectX 11-et támogatnak. Mindenesetre a régebbi termékek esetében elérhető lesz a TDR funkció új, per engine reset szolgáltatása. Az Intel az Ivy Bridge és a Sandy Bridge IGP-khez készít WDDM 1.2-es támogatást, de a Sandy Bridge IGP-jén csak az előbb említett per engine reset szolgáltatás lesz aktív, így az összes szolgáltatást, csak az Ivy Bridge IGP-je képes kihasználni. A többi cég egyelőre nem tervez a hardverekhez WDDM 1.2-es drivert. Érdemes még megjegyezni, hogy az AMD és az NVIDIA DirectX 11.1-es grafikus processzorai kihasználják majd a Target Independent Rasterization (TIR) funkciót is.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés