A Sony az idei GDC rendezvényen bejelentette a saját fejlesztésű, virtuális valóságra tervezett rendszerét, mely jelenleg Project Morpheus névre hallgat és a Sony PlayStation 4 konzol kiegészítője lesz. A prototípus meglehetősen kezdetleges kialakítású, a végleges termék tehát ettől majd jelentősen eltér, ezen belül is biztosan eltűnnek róla a kábelek, amelyekre ma még szükség van. Ergonómiailag igyekeztek kedvező koncepcióval előállni, és a többi virtuális valóságra kihegyezett eszköz használatára vonatkozó problémákat korrigálni Többek között az első lépés az, hogy a súly a fej felső részén, leginkább a homlokon helyezkedjen el, és ne az orrot vagy az arcot nyomja, ami ugyan kibírható, de kényelmetlenné válhat.
Hirdetés
Maga a rendszer 5 colos kijelzőt kap, melynek meghajtása a prototípuson HDMI interfészen keresztül történik, a felbontása pedig 1920x1080 pixel. Az egyetlen LCD panelnek hála ez szemenként 960x1080 pixelt jelent, míg a látószög 90 fokos. Az eszköz természetesen leköveti a fejmozgást, ráadásul 1000 Hz-es mintavétellel. Az így keletkezet bemeneti adat a kiállított eszközön USB porton keresztül jut el a számításokért felelős gépbe. Azt még nem tudni, hogy a végleges termékhez tervezett vezeték nélküli működés milyen interfészeket fog használni, de meglehetősen alacsony késleltetésű összeköttetésekre van szükség, így nem kizárt, hogy a Sony saját koncepciót dolgoz ki ezekre. Mindemellett a hangok is fontos szerepet kapnak, így a csomag része lesz a 3D binaurális technológia, a PlayStation 4-ben pedig ott a TrueAudio hangprocesszor a számítások elvégzésére.
A GDC-ről származó beszámolók szerint a Sony virtuális valóságra tervezett rendszerének a késleltetés szempontjából jelentős előnye van a konkurens megoldások aktuális készültségi szintjéhez képest. Ennek kis része magából a hardverből, míg a nagy része a Sony PlayStation 4 operációs rendszeréből, illetve az alkalmazott API-kból tevődik össze. Ezen a ponton a Sony megoldásának óriási fórja van mindenkivel szemben. A japán cég ugyanis nem csak magát az eszközt kínálja, hanem egy komplett és végletekig optimalizált ökoszisztémát, ami felett teljes uralommal rendelkeznek. A PC-hez tervezett virtuális valóságra szánt koncepciók akár tökéletesek is lehetnek az eszköz szintjén, de vannak a működésnek olyan komponensei is, amiket nem képesek az érintett cégek befolyásolni. Többek között itt az operációs rendszer alapvető késleltetésére érdemes gondolni, illetve a grafikus driverek is jelentősen növelik a késleltetést a rajzolási parancsok agresszív pufferelésével. Ezek olyan tényezők, amelyek felett nincs kontrollja például az Oculus VR-nek, miközben a Sony alapvetően úgy alakítja a teljes platform működését, ahogy az számukra ideális. Ez a tényező ráadásul nagyon fontos, mert a virtuális valóságban utazó cégek szerint a szoftveres oldal – operációs rendszer, grafikus API, grafikus driver – optimalizálásával akár 20 ezredmásodperccel is redukálható a rendszer késleltetése.
A Project Morpheus alapvetően kiegészíti majd a PlayStation 4 aktuális technológiáit is, mint például a PlayStation kamerát, illetve a Move vezérlőket, sőt a játékba való belemélyedés a virtuális valósággal válik teljessé. A Sony koncepcióját számos fejlesztő is támogatja, mint az Epic Games, a Unity és a Crytek, illetve az Autodesk sem maradt ki. Utóbbi cég esetében már sejthető, hogy a felhasználási területek szempontjából nem csak a játékok vannak megcélozva, de nyilván a PlayStation 4-en ez kapja majd a fókuszt. A megjelenés pontos dátuma azonban ismeretlen, viszont a japán cég a partnereknek hamarosan elérhetővé tesz egy fejlesztőkörnyezetet, hogy érdemben is elkezdődhessen a munka a Project Morpheus nevű eszközre.