A virtuális valóság, mint következő nagy dobás a teljes piacot lázban tartja, és az általunk is kipróbált Oculus Rift nevű termék komoly szereplője lehet ennek az irányzatnak. Az eredetileg közösségi finanszírozásból felépített koncepcióért felelős Oculus VR azonban – sok támogató megdöbbenésére – megegyezett a Facebookkal. Ennek értelmében utóbbi cég kétmilliárd dollárt fizet az Oculus VR-ért és a virtuális valósággal kapcsolatos szabadalmaiért, azaz lényegében az Oculus Rift további fejlesztéséért a Facebook felel.
Kellett vagy nem?
Hirdetés
Üzleti szempontból kétmilliárd dollárért eladni egy pár éve még semmit sem érő céget abszolút érthető, de az Oculus VR döntése mögött más okok is húzódhatnak. A technikai oldal tekintetében a kezdetekhez képest mára kiderült, hogy korántsem olyan egyszerű a virtuális valóság jó minőségű megvalósítása. A sikeres közösségi finanszírozással a vállalat viszonylag sok pénz szerzett, amiből a fejlesztéseket finanszírozták, de a prototípusok tesztelése közben csak úgy zúdultak a megoldandó problémák a csapatra. Ezek egy része már a múlté, de sajnos a késleltetés még mindig nem elég alacsony, és sajnos ez nem tisztán hardveres probléma, vagyis maga az Oculus Rift újabbnál-újabb verziói lehetnek egyre jobbak, de a PC-n belüli feldolgozásra, ezen belül is az operációs rendszer és az eszközillesztők szoftveres késleltetésére nem tudnak reagálni. Erről John Carmack már egy évvel korábban is beszélt, de túlságosan nem hatotta meg a piacot a mondandója, hiszen a gyártók a grafikus drivereket folyamatosan gyorsítják, jellemzően a rajzolási parancsok agresszív pufferelésével, ami növeli a késleltetést.
Az Oculus Rift helyzetét nagyon megnehezítik azok a szoftveres gondok, amelyek felett egyszerűen nincs kontrolljuk. Ez addig nem volt gond, amíg más reális alternatíva nincs a piacon, de a Sony virtuális valóságra kihegyezett szemüvegéről már hónapok óta beszélnek az iparági források, és ez a GDC alkalmával be is mutatkozott. A japán cég abból a szempontból előnyben van, hogy a teljes rendszer felett kontrollal rendelkeznek, így minden szoftveres komponenst úgy fejleszthetnek, ahogy az ideális a virtuális valóság számára, szemben a trükközésekkel, amelyekre a többi konkurens rá fog kényszerülni. Ez lehet technikai indok az Oculus VR eladása mellett, hiszen a vállalat nagyon a játékra alapozta a fejlesztéseket, miközben túl sok olyan limitáció van a PC-ben, ami az élmény minőségét lerontja, és az Oculus Rift fejlesztői nem tehetnek ellene semmit.
John Carmack mostantól a Facebooknak dolgozik
Mi lesz belőle?
Bár a Facebook az aktuális stratégia szerint fejleszt tovább, a hosszabb távú tervekben a játékon túlmutató koncepciók élnek. A vállalat egy új kommunikációs platformként tekint az Oculus Riftre, amit egyszerűen csak fel kell venni, és máris a barátokkal közös térben találhatja magát a felhasználó. Ez a terv abszolút működhet, noha még sok fejlesztésre van szükség az eléréséhez. A Facebook mindenképp a közösségi platformjuk kiterjesztését látja a rendszerben, ami sikeres is lehet, de más területeken is felhasználható az eszköz és a felvásárlással megszerzett tudás. Valószínűleg a játékoktól sem távolodik el a cég, hiszen túl sok pénz áll már benne, így továbbra is koncentrálni kell a megoldandó problémákra. Nem mellesleg a Facebook anyagi háttere rendkívül stabil, ami később jól jöhet, hiszen az Oculus Rift valójában még mindig messze van a tökéletességtől.
Ami rossz hír, hogy a Markus Persson, a Minecraft alkotója már most bejelentette, hogy a Facebookkal nem működik együtt, és a tervezett Minecraft VR projektet is leállította. Arról nem tudni, hogy a többi partner mit érez ezzel kapcsolatban, a játékosok és a támogatók viszont csalódottak.
A felvásárlás egyébként nagyon gyorsan lezajlik, így még tavasszal beolvad az Oculus VR a Facebookba. Mindezért az utóbbi cég 400 millió dollárt fizet készpénzben, amit 1,6 milliárd dollárnyi Facebook részvény egészít ki. Ez a későbbiekben további 300 millió dollárral nőhet, ha a cégbe beolvadt, de továbbra is függetlenül működő Oculus VR csoport teljesít bizonyos mérföldköveket.