Górcső alá került a PlayStation 4 APU-ja

A PlayStation 4 kétségtelenül a Sony következő nagy dobása, hiszen az elmúlt héten megjelent új generációs konzolból egy nap alatt egymillió darab kelt el. Hazánkban a termék december 13-án lesz elérhető, aminek részleteiről korábban már írtunk egy hírt.


(forrás: Chipworks) [+]

A starttal párhuzamosan számítani lehetett arra is, hogy a PlayStation 4 belsőségeiről is számos információ derül ki. Bár a Sony ezt igyekezett megelőzni azzal, hogy saját kezűleg szedték darabokra a gépet, a Chipworks online magazint ez nem különösebben érdekelte. A legfőbb kérdések ugyanis elsősorban az AMD által tervezett lapka iránt merülnek fel, hiszen ki ne szeretné tudni, hogy mi van belül? A TSMC 28 nm-es eljárásánál készülő APU egyébként külsőre 348 mm²-es kiterjedésű, vagyis viszonylag nagynak számít. Az eddigi adatok alapján reális azt mondani, hogy a chip terhelés melletti fogyasztása 170-210 watt között lesz.

Mélyebbre nézve látható a lapkában a nyolc darab Jaguar processzormag, amelyek két nagyobb részre vannak szétosztva, illetve a 256 bites memóriavezérlő is be van rajzolva. Természetesen az APU nagy részét a GCN architektúrára épülő IGP teszi ki, aminek CU-i egy méretes belső tömböt alkotnak. Fizikai implementáció szintjén 20 darab CU-ról van szó, de ebből csak 18 aktív. Ebből következik, hogy az AMD tervezett a lapkába némi redundanciát, ami arra szolgál, hogy ha esetleg a legyártott lapkán belül két CU hibás, akkor azokat letiltva a chip még tökéletesen eladható.


(forrás: Chipworks) [+]

A PlayStation 4-be szánt APU combosabb megoldás, mint a Microsoft Xbox One konzolba épített, szintén AMD által tervezett lapka. Utóbbiról az alábbi oldalon írtunk részletesen, így a végeleges adatok birtokában a Sony megoldását is érdemesnek tartjuk elemezni. A központi processzor szempontjából a Sony nem kért módosításokat a Jaguár magra vonatkozóan, de az IGP esetében már számos érdekesség tűnik fel. A CU-k lényegében megegyeznek a PC-kbe szánt, új generációs Radeonok megoldásaival, azonban ezek etetése szempontjából nem követték a Microsoft koncepcióját, így a Sony rendszere egy grafikus parancsprocesszort és nyolc ACE egységet kapott. Utóbbi lényegében megegyezik azzal a modellel, amit az AMD is használ az új generációs Hawaii kódnevű cGPU-ban. Az IGP ezek mellett két setup motort kapott egy-egy tesszellátorral, illetve nyolc ROP blokk található a rendszerben, ami 32 darab blending egységet eredményez. Érdekes funkció, hogy a Sony egy speciális adatkezelést is bevezetett, aminek értelmében a shader feldolgozók direkten képesek adatot fogadni a rendszermemóriából és azt vissza is tudják írni anélkül, hogy megjelenne a grafikus vezérlő gyorsítótáraiban. Ez bizonyos feladatoknál hatékonyabb munkavégzést eredményez.

A 800 MHz-es magórajel ismeretében kikalkulálható, hogy az IGP számítási teljesítménye 1,84 TFLOPS, mindemellett másodpercenként 1,6 milliárd háromszög feldolgozására képes, valamint 57,6 gigatexel/másodperces texel és 25,6 gigapixel/másodperces pixel kitöltési sebességet kínál. Ennek az APU-nak is fontos funkciója, hogy a 176 GB/s-os sebességgel elérhető, 8 GB kapacitású, GDDR5 szabványú rendszermemóriát a processzormagok, az IGP, valamint a beépített speciális segédprocesszorok teljesen koherensen megosztják egymással. Ez elvi szinten nem ugyanaz, mint az AMD hUMA architektúrája, de a funkcionalitását tekintve sokkal jobban hasonlít rá a Sony megoldása, mint a Microsofté. Fizikai implementáció szintjén egyébként csupán annyi az eltérés az AMD hUMA és a Sony koncepciója között, hogy az előbbiben a központi processzorrész van előnyben részesítve a memóriaelérés szempontjából, míg a PlayStation 4-ben az IGP.

A segédprocesszorok szempontjából a Sony nem vállalt be annyit, amennyit a Microsoft. Ettől függetlenül a PlayStation 4 APU-ja kap videók dekódolásáért és kódolásáért felelős egységeket. Előbbi a főleg H.264-es formátumú videók lejátszását gyorsítja, míg utóbbi lényegében videókat vesz fel a játékokból úgy, hogy az nem befolyásolja a futtatás sebességét. A hangokat az AMD TrueAudio blokkja számolhatja. A PC-sek számára jó hír, hogy a PlayStation 4 TrueAudio API-ja teljesen megegyezik a PC-s verzióval, így a konzolra elkészített TrueAudio kódok módosítás nélkül futtathatók PC-n, vagy éppen fordítva is lehet ezzel a lehetőséggel élni.

A TrueAudio blokk számítási teljesítménye egyébként 19,2 GFLOPS, vagyis több mint az Xbox One SHAPE nevű blokkjának 15,4 GFLOPS-os paramétere. Egyéb segédprocesszorral a Sony nem élt, így zömében IGP nyers erejére építenek, amivel bőven ki lehet váltani az Xbox One APU-jában található négy Swizzle Copy motor által jelentett extrákat.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés