Rémhírek terjednek a DirectX végéről

Az elmúlt héten egy igen érdekes blogbejegyzés borzolta fel a kedélyeket, mely egy e-mail részletét tartalmazza az XNA fejlesztésének leállításáról, illetve arról, hogy a DirectX már nem fejlődik tovább, mint technológia. Mindkét döntés érdekes, de utóbbi kiemelten az, így elkezdtek terjedni a rémhírek a DirectX végéről. Valójában egy kifejezetten rosszul megfogalmazott szövegről van szó, ami nem teljesen fedi a valóságot. A Microsoft reagált a rémhírekre és tisztába tették, hogy mi változik a jövőben.

A hivatalos álláspont szerint az XNA Game Studio fejlesztése fejeződik be. A Microsoft továbbra is kínál hozzá terméktámogatást, de frissítések és új funkciók már nem érkeznek a fejlesztőkörnyezethez. Ez kifejezetten kellemetlen hír a fejlesztőknek, hiszen az XNA egy könnyen elsajátítható környezet az Xbox Live, a Windows Phone és a Windows operációs rendszert futtató PC-kre készült játékok fejlesztéséhez. A fejlesztőkörnyezetet főleg az indie, azaz a független, vagy másképp fogalmazva kiadói támogatást nélkülöző játékokhoz használták a cégek, hiszen jól menedzselt nyelvről van szó, és arányaiban olcsón megoldható volt a fejlesztés a széles körben elterjedt platformokra. Többek között a nagy sikert megélt Bastion című játék is az XNA-ra alapozott, de még számos Xbox Live program épít rá.

Az XNA-t továbbra is lehet használni jelenlegi formájában, de a további fejlesztések leállítása megnehezíti a kiadótól független csapatok életét, hiszen alapvetően egy nem fejlődő fejlesztőkörnyezetre senki sem szeret építeni, így hosszabb távon mindenki új eszköz után fog nézni. Ez a fejlesztési költségek növekedésével járhat, ami a kevésbé tehetős stúdióknak komoly probléma. Az egyelőre kérdéses, hogy a Microsoft miért döntött így, de pár fejlesztő már felvetette, hogy az új generációs Xbox alapvetően egy nagyon fejlesztőbarát programozási modellt kap, ami esetleg kiválthatja az XNA-t. Ez tűnik az egyetlen logikus felvetésnek, hiszen az XNA létjogosultsága is abból ered, hogy az Xbox 360 alacsony szintű API-ján az adott alkalmazás elkészítése sokkal nehezebb, noha kétségtelen, hogy gyorsabb program írható.

A DirectX kapcsán a Microsoft lenyugtatta a kedélyeket, és tudatták a világgal, hogy nem tervezik az API fejlesztésének befejezését, így az továbbra is kiegészül majd új technológiákkal és javításokkal. A cég szerint az eredeti üzenet valóban félreérthető, de biztosan állíthatják, hogy szó sincs a DirectX végéről, hiszen hosszú távon építenének a grafikus API-ra, mely átfogó megoldás a Windows és a Windows Phone operációs rendszert futtató termékekre. Mindezek mellett a Microsoft kutatja a lehetőséget a grafikus API jelentős modernizálására, ami tulajdonképpen egy fejlesztői igényt elégítene ki, hiszen a programozók közelebbi hozzáférést szeretnének hardverekhez, hogy azokat hatékonyabban használhassák ki.

Azóta történt

Előzmények

  • Van vagy nincs DirectX 11.1 a Windows 7-re?

    A Microsoft kiadott egy új frissítést a korábbi operációs rendszerekre, mely a DirectX 11.1 jelzővel hívja fel magára a figyelmet.

Hirdetés