Hirdetés

Papíron elrajtolt a Qualcomm mobil PC platformja

A Qualcomm Snapdragon Summit rendezvényen a Microsoft jelentette be a történelmi eseményt.

A Qualcomm Computexen jelentette be a mobil PC platformját, ami manapság az egyik legérdekesebb fejlesztés a Windows operációs rendszert futtató ultramobil eszközök piacán, és a figyelmet főleg azzal érdemelte ki, hogy durva üzemidőt ígér. A rendszerről persze már jó ideje szólnak a híresztelések, többek között az elmúlt év végén tört fel a semmiből az a pletyka, hogy x86-ot emulálna ARM-on a következő év végi Windows 10 frissítés. Ezt ráadásul a Microsoft nem sokkal később meg is erősítette, vagyis régóta csak arra vár a piac, hogy kézbe vegye ezeket az újdonságokat.

Hirdetés

A Qualcomm Snapdragon Summit rendezvényen maga a Microsoft jelentette be a rajtot, így a Windows ARM-os pályafutása új startot vesz. Egyelőre minden új mobil PC alapja a Snapdragon 835-ös SoC lesz, aminek a képességeiről a linkelt hírben írtunk. A fő koncepció természetesen az LTE és a Wi-Fi kapcsolat közötti gyors váltás, így ha utóbbi megszűnik, akkor aktiválódik az integrált LTE modem, amely konkrétan a gigabites tempóra képes X16-os verzió.

ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 ASUS NovaGo és a HP ENVY x2
ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 [+]

Első körben az ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 került bemutatásra. Előbbinek 13,3 hüvelykes, 360 fokban forgatható kijelzője van, míg utóbbi rendszer lényegében egy 12,3 hüvelykes tablet, lecsatlakoztatható billentyűzetrésszel. A megjelenítők természetesen érintésérzékenyek és Full HD-s felbontást kínálnak. Az LPDDR4X szabványú rendszermemória és az UFS 2.0-s adattároló rendre maximum 8, illetve 256 GB lehet mindkét gép esetében. A legkisebb adattároló egyébként 64 GB-os, de ez nem feltétlenül ajánlott választás, mert 35 GB-ot elvisz már maga az operációs rendszer az összes funkciójával, tehát ennek tudatában érdemes kiválasztani a kívánt modellt.

Az ASUS NovaGo 22 órás üzemidőt és 30 napos rendelkezésre állást kínál, míg a HP ENVY x2 esetében be kell érni 20 órával és 29 nappal. Ez leginkább amiatt van, mert a HP megoldása csupán 6,9 mm vékony és csak 1,21 kg, tehát az akkumulátor mérete viszonylag korlátozott. Ezzel szemben az ASUS modellje 1,39 kg-os, a vastagsága pedig 14,9 mm.

Az operációs rendszer szempontjából a Windows 10 S kerül előtelepítésre, ami lényegében csak a Windows Store programjait képes futtatni, de frissíthető Windows 10 Pro verzióra. Ráadásul ez a manőver ingyenes lesz, legalábbis a kezdetekben.

Ez ARM-os Windows kezdeményezés azonban más lesz, ugyanis a korábbi modelleknél a Microsoft azzal küzdött, hogy az ARM architektúrára kevés elérhető program volt, így pont a Windows legnagyobb előnye, vagyis az évek alatt felgyülemlett tartalomkínálat nem volt elérhető addig, amíg a fejlesztők az adott x86-os alkalmazást nem portolták ARM-ra. És jellemzően ezt nem tették meg, tehát a koncepció már az első lépéseket sem tudta megtenni a siker felé.

Az új platform sok dolgot megőriz a régebbi próbálkozásokból. A kernel natívan fog futni, ahogy az ARM-ra fejlesztett eszközillesztők is, illetve a legtöbbet használt alkalmazások, valamint a hozzájuk kapcsolódó DLL-ek (dinamikus linkelésű könyvtár) és más rendszerfolyamatok. Ez mondhatni hozott anyag, a korábbi ARM-os próbálkozásokból megmaradtak, így csak tovább kellett őket fejleszteni. Az új gépeken tehát ebben a módban megoldható a teljesen natív programfuttatás. Ennél érdekesebb azonban az emuláció, ami ugyanúgy a natív rendszerfolyamatokba kapcsolódik be a WoW (Windows on Windows) absztrakciós rétegen keresztül és ehhez kötődik maga az x86-ARM emulátor. Itt a főszerep a WoW absztrakciós rétegé, ami fölött elhelyezkednek majd az maguk az x86-os alkalmazások, illetve x86-os kódot tartalmazó DLL-ek. Utóbbiakhoz kapcsolódnak a Compiled Hybrid Portable Executables nevű ARM kódot tartalmazó x86-os DLL-ek. Itt konkrétan olyan natív ARM kódokról van szó, amelyek képesek reagálni az x86-os rendszerhívásokra.


[+]

Az emuláció valós időben zajlik, vagyis a rendszer a futtatott programokat x86-os kódblokkjait konvertálja ARM-ra, és ezeket tárolja el a memóriában, illetve opcionálisan az adattárolón. Utóbbinak az az előnye, hogy ha egy programot sűrűn nyit meg a felhasználó, akkor azt elég csak betölteni, hiszen korábban már megtörtént a konvertálás. A Microsoft szerint a rendszerük nagyon gyors, amit kellő információ hiányában jelenleg nehéz megkérdőjelezni, így ez majd a tesztekben kiderül. Annyi viszont már most biztos, hogy az emuláció a 32 bites x86-os alkalmazásokra működik, vagyis a 64 bites AMD64-es kódokat nem lehet futtatni ilyen formában.

A Microsoft természetesen a natív ARM kódokra buzdítja a fejlesztőket, hiszen ez mindenképpen jobb az emulációnál. Gondot jelent viszont, hogy még nincs kész az ARM64-es fejlesztőkörnyezetük, vagyis az erre vonatkozó munka lassan halad, de az új mobil PC-k úgyis a következő év tavaszáig futnak be, addigra minden bizonnyal az erre vonatkozó fejlesztések is révbe érnek.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények