Megette az internet felét az AI?

Egy kutatás szerint az interneten megjelenő írásoknak már több, mint a felét mesterséges intelligenciának köszönhetjük.

A Graphite nevű digitális marketinggel foglalkozó cég nemrég publikált kutatása szerint átléptük a felezővonalat: az interneten megjelenő írások több, mint 50%-át készítette valamilyen mesterséges intelligencia. Első ránézésre ez leginkább a Halott Internet Teória híveinek kínál némi muníciót, de ennyire azért nem vészes a helyzet, különösen akkor, ha jobban az adatok mélyére ásunk!

Hirdetés

Ami fontos, hogy a Graphite kutatása egy 2020 januárjától 2025 májusáig terjedő időszakot ölel fel, az elemzésre felhasznált összesen 65 ezer darab – angol nyelvű – publikációt pedig az LLM-tanításra is használt CommonCrawl adatbázisából választották ki véletlenszerűen. A nyelven felül kritérium volt még a hosszúság (legalább 100 szavas terjedelem) is. Azt, hogy egy írás emberi termék vagy AI-generált tartalom-e, a Surfseo kínálta Surfer detektorral ellenőrizték, és azokat tekintették a mesterséges intelligencia termékének, ahol ez legalább 50%-os valószínűségűnek tippelte ezt. Megnézve az eredményeket, látszik, hogy 2020 januárja és 2022 januárja között gyakorlatilag nem történt semmi érdemleges – az AI-hoz köthető tartalom aránya 2-3 százalék körül mozgott. Innen egy viszonylag szolid emelkedés kezdődött, mely 2022 nyár végére jutott el 8% környékére. Novemberben 92,25:7,75 volt az arány az ember által írt cikkek javára – és ez az a pillanat, amikor a ChatGPT megjelent a színen. A hatás elég látványos: 2023 januárjában a mesterséges intelligencia gyártotta tartalom eléri a 16,03%-ot, 2023 novemberére, tehát egy év alatt pedig a 38,99%-ot. Az 50%-os határt először 2024 novemberében lépi át (tehát két évvel a ChatGPT publikus megjelenése után), 2025 májusában pedig 51,72%-nál tart.

Ahogy említettük, első ránézésre ebből úgy tűnhet, hogy valóban a halott internet felé tartunk, de azért van itt pár megfontolandó apróság. Az egyik, hogy az AI növekedésének üteme határozottan csökken, konkrétan stagnál. Ennek pedig több oka lehet. Természetesen az egyik, hogy ez a tartalom egyre „emberibb”, a Surfer algoritmus így már nem képes azonosítani. De van egy másik lehetőség is: az AI csak bizonyos típusú cikkek készítésében jó, a maradékot viszont továbbra is emberek írják. Erre enged következtetni a Graphite által elemzett cikkek összetétele, melyben többségben voltak az aktuális hírek, a tippeket tartalmazó írások, termékbemutatók – más szóval a „magyarázó” tartalom, mely igazából csak meglévő információk megkeresését, átrendezését, összegzését jelenti. És az valahol érthető is, hogy erre miért használják előszeretettel az AI-t! Gondoljunk csak vele: ha régebben valaki arra volt kíváncsi, hogy miként kell a Wordben 3 képet egymás alá beilleszteni, ezt kitalálhatta próbálgatással, fellapozhatta a kézikönyvet, vagy megnyithatta az online elérhető Súgót, és reménykedhetett, hogy viszonylag gyorsan megtalálja erre a választ. Ma viszont elég feltenni a kérdést valamilyen AI motornak, és az pillanatok alatt könnyen érthető formában meg is válaszolja azt – nem csoda, hogy az internetre özönlenek az ilyen „Pár lépésben gyorsabbá teheted a PC-t”, „Így csökkentheted a klíma fogyasztását”, „Ezeket nézd meg 3 nap alatt Londonban”stb. jellegű írások. Jóval kevésbé képes azonban az AI egyelőre betörni a kreatív gondolkodást igénylő tartalomgyártás területére. Ezzel kapcsolatban érdemes egy másik tanulmányt is elolvasni, mely júliusban jelent meg a ScienceDirecten. Ennek szerzői azt vizsgálták, hogy a ChatGPT megjelenése milyen hatással van bizonyos szabadúszó munkatípusokra. Ennek végeredménye azt mutatta meg, hogy az ilyen „szintetizáló” írások, fordítások esetében 20-50%-os csökkenés mutatkozott az álláshirdetések mennyiségében, miközben az LLM-ek képességeit kiegészítő munkakörökben éppen hogy növekedés volt megfigyelhető. A végeredményben tehát nem is feltétlenül az a fontos, hogy a te munkád ne legyen AI-val helyettesíthető (sok esetben ez csak idő kérdése amúgy is), hanem hogy képes legyél a rendelkezésre álló LLM-eszközökkel növelni saját hatékonyságod. Amire viszont ennek kapcsán oda kell figyelni – és ezt más kutatások is megerősítik hogy az AI használata csökkenti a kreativitást. Sokat használod a ChatGPT-t arra, hogy vázlatok alapján készítsen dokumentációt? Készülj fel rá, hogy hiába fogod úgy érezni, csak úgy sziporkáznak az új ötleteid, valójában ezek nagyon egy kaptafára készülnek majd. Ráadásul a főleg angol nyelvű szöveggel betanított chatbotok hajlamosak a felhasználókat arra késztetni, hogy angolos stílusban fogalmazzanak, ami ismét csak negatívan hat a végeredményre.


[+]

Előzmények