Webtévék: interaktív adás

Webtévék - II.

Sorozatok minden mennyiségben

Az új médium lényege, hogy olyan szabadságot, függetlenséget és interaktivitást nyújt a felhasználóknak, amit az iPodok és különféle egyéb lejátszók tulajdonosai a zene, és úgy általában az élet minden más területén megszoktak. Miért volna ez alól kivétel a tévé? Felnőtt egy egész generáció, amely szinte több időt tölt a számítógép, mint a tévé előtt, és kultúrafogyasztási szokásaiban szorosan kötődik az internethez.

A webtévé persze csak a széles sávú kapcsolaton él meg, de ma már ezzel sincs komoly probléma: egyes felmérések szerint napjainkban az amerikai háztartások negyven százaléka már így kapcsolódik a hálóra. Vagyis létrejött egy hatalmas piac, amelyet csábítóan körülleng a pénz illata. Ez pedig ellenállhatatlanul vonzza a befektetőket.


In2TV: az America Online webtévéje a Warner sorozataira épül

Hirtelen nagy zsongás kezdődött a webtévé körül, számos tévétársaság és médiacég igyekszik beszállni a területre, mert általános az a vélemény, hogy aki kimarad, lemarad. Az AOL és a Warner In2TV néven indította be a világ első széles sávú tévéhálózatát. A kínálat a Warner tévésorozataira épül: azokra az örökbecsű alkotásokra, amelyek megédesítik a háziasszonyok és a mateklecke megírásába belefáradt kisiskolások délutánjait. A műsorokat stiláris, illetve korosztályi szempontok alapján hat csatornára osztották szét, szétválogatva a vígjátékokat, szappanoperákat, akciósorozatokat, sci-fiket és rajzfilmeket. A műélvezet ingyenes, és a Warner örök délutánjába belefeledkező néző dekoratív, könnyen kezelhető felületen válogathat a sorozatok epizódjai között, vagy játszhat a filmekkel kapcsolatos játékokkal. Aki rákattant a tisztességben és a keleti harcművészetekben megőszült David Carradine-ra a Kung-Fu-ban, vagy él-hal Tapsi Hapsi vidám csapatáért, annak itt a helye.

Hirdetés

Nevetési inger

Nem akar lemaradni egy másik óriás, az NBC sem. Webtévéje nem ilyen kifinomult, de felkínálja a társaság számos, a tengerentúlon roppant népszerű műsorának, talkshow-jának és sorozatának megtekintését.

Vagy ott a Comedy Central MotherLoadja, amely mint neve is mutatja, kifejezetten vígjátékokra szakosodott. A kínálata csaknem száz darabbal bővül hetente: South Park, Jon Stewart műsorai (ő vezette az idei Oscar-átadást), játékok, a showbusinessről szóló magazinok, talkshow-k. És nem csak levetett holmik vannak, hanem olyan sorozatok is, amelyek először itt jelennek meg, és csak ezután kerülnek kábeltévés adásba. Van egy hosszú lista a kínálatról, de kereshetünk is műfajok, alkotók vagy szereplők alapján. A Comedy Central célja nem az, hogy folyamatosan nézzük, ebbe ép ízlésű ember valószínűleg belepusztulna, hanem az, hogy ha beleuntunk a hagyományos tévé álmosan hömpölygő műsorfolyamába, gyorsan kiszemezgethessük az online kínálatból, amire épp étvágyunk támadt.


Gyors kikapcsolódás: vígjátékokra szakosodott a Comedy Central MotherLoadja

És igazából ez a webtévé alapfilozófiája: azokat veszi célba, akiket zavar a hagyományos televíziós programok uniformizáltsága, és szeretnék maguk megszervezni saját szórakoztatásukat. A kétfajta tévézési mód nem oltja ki egymást, ahogy például a hordozható lejátszók sem fojtották meg a kereskedelmi rádiókat. Lesz, aki a nappaliban marad, és tovább unatkozik a tévénél, és lesz, aki átmegy a számítógép elé: ez kedv, habitus és persze kínálat kérdése.

Kicsi, savanyú, de a miénk

A webtévék Achilles-sarka egyelőre a kínálat. Igazán ütős filmeket például nem nagyon találunk az anyagok között. Ennek okai részben a jogdíjakkal kapcsolatos problémákra vezethetők vissza: a világháló a maga univerzalitásával felülírt minden korábbi filmforgalmazási szokásrendet. De a filmipar már lépett, és az új szerződések általában rendelkeznek az internetes forgalmazás kérdéséről.

A másik gond a másolás elleni védelem. Mivel az elemzők között konszenzus van a tekintetben, hogy ma már a videó a világháló „gyilkos alkalmazása” (az a bizonyos legfőbb ütőkártya), a szakemberek biztosak benne, hogy rövidesen erre is születik valamilyen kielégítő megoldás. A webtévékbe már ma is áramlik a tőke, és mivel a pénz még több pénzt vonz, a fejlődés üteme várhatóan gyorsulni fog.

Magyarországon ebből persze viszonylag kevés érzékelhető. Internetes kóborlásaink során rengeteg olyan jól-rosszul kivitelezett helyre akadtunk, ahonnan letölthető vagy áramoltatható videó: felnőtt vagy gyerekműsorok, profi vagy amatőr felvételek vegyesen. A hagyományos tévéprogramok közül is számos akad, amely interneten is továbbítja adását, lehetővé téve, hogy a monitoron is követhessük, ami a tévé képernyőjén fut. Még egy olyan helyre is ráakadtunk, amely központi felületet biztosít a hazai webtévék eléréséhez.


Tévékatalógus: ha már nagyon unatkozunk, a WebTVList.com-on sok tippet kaphatunk

A webtévé lényegét jelentő teljes interaktivitást, a műsorfolyam rugalmas szabályozását azonban ezek az adások még nem biztosítják: a kisméretű ablakban döcögő, kisfelbontású képfolyamok inkább csak arra jók, hogy a médium technikai gyengeségeit feltárják. Ezek a problémák azonban gyorsan kiküszöbölhetők, és viszonylag egyszerűen létrehozható az a felület és eszközapparátus, amely az anyagok kényelmes kezeléséhez kell. Csak annyi kell, hogy valaki meglássa az üzletet a dologban – és a csúf kiskacsából egykettőre világszép hattyú válik. Vagy legalábbis MTV Overdrive.

Tóth Gergely

Előzmények