Webtévék - I.
Az internetes tévé nem kiszorítani akarja a hagyományos televíziózást, hanem alternatívát kínál helyette. Adása akkor kezdődik és akkor fejeződik be, amikor mi akarjuk, és a műsort is mi magunk állítjuk össze. Egyre többen vevők erre az új tévézési formára.
Megszokhattuk már, hogy a világhálón szinte naponta történik valami világrengető. Most épp a televíziózás forradalmasítása folyik, ha nem is gőzerővel, de elég jó tempóban ahhoz, hogy akinek szeme van a látáshoz és füle a halláshoz, érzékelje: nagy dolgok vannak készülőben. A médiumot, amely rövid időn belül megváltoztathatja milliók tévézési szokásait, úgy hívják: webtévé.
Vigyázat, nem arról a Microsoft által is melegen pártfogolt, de egyelőre kevés vitalitást mutató szórakoztatóelektronikai eszközről van szó, amely a tévé és az internet lehetőségeit kombinálja. És nem is azokról az internetes tévécsatornákról, amelyek saját anyatévéjük műsorait továbbítják folyamatosan a monitorunkra. Pontosabban ezek is beletartoznak a webtévé fogalmába, de ezek csak csírák, kezdemények. A webtévé ígérete több annál, hogy ezentúl nem kell felállnunk a számítógépünk elől, és átballagni a nappaliba, ha kedvenc sorozatunk kezdődik valamelyik csatornán. A forradalom nem arról szól, hogy máshol, hanem máshogy nézzük a tévét.
Szilikon és szilícium
Hirdetés
Ha fogalmat szeretnénk alkotni arról, mekkora potenciál rejlik az új médiumban, látogassunk el mondjuk az MTV Overdrive-ra. (Alternatív böngészővel ne nagyon kísérletezzünk, a site az Internet Explorert szereti.) Az MTV nagy beruházással létrehozott Overdrive webhelye 2005 tavasza óta üzemel, és rengeteg exkluzív, csak online úton elérhető anyagot kínál.
MTV Overdrive: sok, csak itt megtalálható videót kínál
Természetesen itt a videoklipek dominálnak, de van az oldalon hír, játék, magazinműsor és filmajánló is, vagyis nagyjából minden, amit az MTV műsorfolyamából ismerhetünk. A kínálatot kategóriák szerint csoportosították, és a felhasználó teljesen szabadon csipegethet belőlük.
A hihetetlenül dizájnos felület gombjain kattogtatva lejátszási listákat állíthatunk össze, elküldhetjük azokat ismerőseinknek, vagy saját gépünkre irányíthatjuk, ezután azt nézzük a kis ablakban vagy a teljes képernyőn, amit akarunk, és nem azt, amit egy központi szerkesztő hetekkel korábban műsorra tűzött. Az élmény ahhoz hasonló, amit az MP3-lejátszók kínálnak, csak minden sokkal harsányabb, látványosabb – igazi királyság.
Álmaink videotékája
Az MTV tévéje kifejezetten a fiataloknak szól, a Google Video Store viszont – ahogy azt már az internetes óriás korábbi megmozdulásainál megszokhattuk – az egész világhoz. A szolgáltatás bétaváltozatát ugyancsak 2005 tavaszán indította be a Google, azzal a céllal, hogy egy központi felületen kereshetővé és elérhetővé tegye a felhasználók által ingyen vagy díjazás ellenében közreadott videókat. A Google fogadja a beküldött anyagokat, teljesen egyenrangúan kezelve a magánszemélyeket és a vállalatokat, és a tulajdonosokra bízza annak eldöntését, kérnek-e pénzt a videók letöltéséért, és ha igen, mennyit. Ezután a megjelölt összegért árusítja a videókat.
A szolgáltatás kezelőfelülete elég kezdetleges, kicsit amatőr ízű, de annyit azért lehetővé tesz, hogy eligazodjunk a műfajok és kategóriák között, szétválogassuk a fizetős és ingyenes tartalmakat, lejátszási listát készítsünk, és akár iPodra vagy Sony PlayStation Portable eszközre is letöltsük a filmeket.
Google Video Store: primitív felület, reményteljes jövő
A szolgáltatás beindulásakor még nem lehetett kulcsszó alapján keresni a videók között, ám néhány hónappal később ez a lehetőség is megnyílt. Ez azt jelenti, hogy a videókhoz mellékelt metaadatok segítségével nem csak címre, szereplőkre, alkotókra, de akár kedvenc filmes benyögéseinkre is rákereshetünk az anyagban.
Még néhány webtévé, ahol érdeklődési körünktől függően találunk szórakoztató műsorokat.
WebTVList.com: Azt állítja magáról, hogy az internetes televízióadások legnagyobb katalógusa. Mindenképpen érdemes benézni ide.
NASA TV: Sokakat érdekel az űrkutatás, amelynek sok sikert megélt amerikai művelője érdekes napi programokat és visszatekintéseket sugároz.
mtvU.com: Egyetemistáknak és főiskolásoknak szánt internetes MTV-csatorna.
AdvertisementAve.com: Hirdető, termék, kategória és szereplő alapján csoportosítva tárja elénk a hagyományos televíziókban látható hirdetéseket.
Nézhetetlen filmek
A valóság azonban nem ilyen derűs, legalábbis egyelőre. Először is, a Google Video Store kínálata ma még szánalmas. Az ingyenes anyagok többsége totálisan érdektelen házi videó, blog, dokumentumanyag vagy egyszerű ökörködés. A fizetős tartalmat a Google folyamatosan bővíti, a filmek, tévésorozatok, NBA kosármeccsek, videoklipek konzervanyagait tartalmazó készlet állítólag naponta nő, de a kínálat egyelőre elég szegényes, részben jogtechnikai okokból. A jogdíjak ugyanis általában országokra szólnak, és ezt az interneten elég körülményes érvényesíteni. Ráadásul a letöltött anyagok másolás elleni védelmét biztosító technika sem igazán acélos: egy magát DVD Johnnak nevező, kifejezetten a másolásvédelmi technikák lejáratására specializálódott fiatalembernek néhány nap alatt sikerült feltörnie. Így azután érthető a jogtulajdonosok húzódozása, hogy a Google Video Store rendelkezésére bocsássák nagy értékű filmes adatbázisaikat. Nem csoda, hogy amikor végignéztük a fizetős mozik 353 tételből álló listáját, a koncertfilmeken kívül egyet sem találtunk, amelyért egyetlen centet – vagy akár egy fillért is – kiadtunk volna.
A gyenge kezdés miatt vannak, akik a Google első nagy melléfogásának ítélik a Google Videót. De ne hamarkodjuk el az ítéletet. Ismerve a Google megalomániáját és kitartását, valamint figyelembe véve azt a nem elhanyagolható körülményt, hogy a Google egymilliárd dollárért megvásárolta a Time Warner AOL részvényeinek öt százalékát, van egy olyan gyanúnk, hogy a Google Video Store még tartogat meglepetéseket a világ számára.
Műsorok főiskolásoknak: az mtvU.com segít kipihenni a tanulás fáradalmait
Webtévék - II.
Sorozatok minden mennyiségben
Az új médium lényege, hogy olyan szabadságot, függetlenséget és interaktivitást nyújt a felhasználóknak, amit az iPodok és különféle egyéb lejátszók tulajdonosai a zene, és úgy általában az élet minden más területén megszoktak. Miért volna ez alól kivétel a tévé? Felnőtt egy egész generáció, amely szinte több időt tölt a számítógép, mint a tévé előtt, és kultúrafogyasztási szokásaiban szorosan kötődik az internethez.
A webtévé persze csak a széles sávú kapcsolaton él meg, de ma már ezzel sincs komoly probléma: egyes felmérések szerint napjainkban az amerikai háztartások negyven százaléka már így kapcsolódik a hálóra. Vagyis létrejött egy hatalmas piac, amelyet csábítóan körülleng a pénz illata. Ez pedig ellenállhatatlanul vonzza a befektetőket.
In2TV: az America Online webtévéje a Warner sorozataira épül
Hirtelen nagy zsongás kezdődött a webtévé körül, számos tévétársaság és médiacég igyekszik beszállni a területre, mert általános az a vélemény, hogy aki kimarad, lemarad. Az AOL és a Warner In2TV néven indította be a világ első széles sávú tévéhálózatát. A kínálat a Warner tévésorozataira épül: azokra az örökbecsű alkotásokra, amelyek megédesítik a háziasszonyok és a mateklecke megírásába belefáradt kisiskolások délutánjait. A műsorokat stiláris, illetve korosztályi szempontok alapján hat csatornára osztották szét, szétválogatva a vígjátékokat, szappanoperákat, akciósorozatokat, sci-fiket és rajzfilmeket. A műélvezet ingyenes, és a Warner örök délutánjába belefeledkező néző dekoratív, könnyen kezelhető felületen válogathat a sorozatok epizódjai között, vagy játszhat a filmekkel kapcsolatos játékokkal. Aki rákattant a tisztességben és a keleti harcművészetekben megőszült David Carradine-ra a Kung-Fu-ban, vagy él-hal Tapsi Hapsi vidám csapatáért, annak itt a helye.
Nevetési inger
Nem akar lemaradni egy másik óriás, az NBC sem. Webtévéje nem ilyen kifinomult, de felkínálja a társaság számos, a tengerentúlon roppant népszerű műsorának, talkshow-jának és sorozatának megtekintését.
Vagy ott a Comedy Central MotherLoadja, amely mint neve is mutatja, kifejezetten vígjátékokra szakosodott. A kínálata csaknem száz darabbal bővül hetente: South Park, Jon Stewart műsorai (ő vezette az idei Oscar-átadást), játékok, a showbusinessről szóló magazinok, talkshow-k. És nem csak levetett holmik vannak, hanem olyan sorozatok is, amelyek először itt jelennek meg, és csak ezután kerülnek kábeltévés adásba. Van egy hosszú lista a kínálatról, de kereshetünk is műfajok, alkotók vagy szereplők alapján. A Comedy Central célja nem az, hogy folyamatosan nézzük, ebbe ép ízlésű ember valószínűleg belepusztulna, hanem az, hogy ha beleuntunk a hagyományos tévé álmosan hömpölygő műsorfolyamába, gyorsan kiszemezgethessük az online kínálatból, amire épp étvágyunk támadt.
Gyors kikapcsolódás: vígjátékokra szakosodott a Comedy Central MotherLoadja
És igazából ez a webtévé alapfilozófiája: azokat veszi célba, akiket zavar a hagyományos televíziós programok uniformizáltsága, és szeretnék maguk megszervezni saját szórakoztatásukat. A kétfajta tévézési mód nem oltja ki egymást, ahogy például a hordozható lejátszók sem fojtották meg a kereskedelmi rádiókat. Lesz, aki a nappaliban marad, és tovább unatkozik a tévénél, és lesz, aki átmegy a számítógép elé: ez kedv, habitus és persze kínálat kérdése.
Kicsi, savanyú, de a miénk
A webtévék Achilles-sarka egyelőre a kínálat. Igazán ütős filmeket például nem nagyon találunk az anyagok között. Ennek okai részben a jogdíjakkal kapcsolatos problémákra vezethetők vissza: a világháló a maga univerzalitásával felülírt minden korábbi filmforgalmazási szokásrendet. De a filmipar már lépett, és az új szerződések általában rendelkeznek az internetes forgalmazás kérdéséről.
A másik gond a másolás elleni védelem. Mivel az elemzők között konszenzus van a tekintetben, hogy ma már a videó a világháló „gyilkos alkalmazása” (az a bizonyos legfőbb ütőkártya), a szakemberek biztosak benne, hogy rövidesen erre is születik valamilyen kielégítő megoldás. A webtévékbe már ma is áramlik a tőke, és mivel a pénz még több pénzt vonz, a fejlődés üteme várhatóan gyorsulni fog.
Magyarországon ebből persze viszonylag kevés érzékelhető. Internetes kóborlásaink során rengeteg olyan jól-rosszul kivitelezett helyre akadtunk, ahonnan letölthető vagy áramoltatható videó: felnőtt vagy gyerekműsorok, profi vagy amatőr felvételek vegyesen. A hagyományos tévéprogramok közül is számos akad, amely interneten is továbbítja adását, lehetővé téve, hogy a monitoron is követhessük, ami a tévé képernyőjén fut. Még egy olyan helyre is ráakadtunk, amely központi felületet biztosít a hazai webtévék eléréséhez.
Tévékatalógus: ha már nagyon unatkozunk, a WebTVList.com-on sok tippet kaphatunk
A webtévé lényegét jelentő teljes interaktivitást, a műsorfolyam rugalmas szabályozását azonban ezek az adások még nem biztosítják: a kisméretű ablakban döcögő, kisfelbontású képfolyamok inkább csak arra jók, hogy a médium technikai gyengeségeit feltárják. Ezek a problémák azonban gyorsan kiküszöbölhetők, és viszonylag egyszerűen létrehozható az a felület és eszközapparátus, amely az anyagok kényelmes kezeléséhez kell. Csak annyi kell, hogy valaki meglássa az üzletet a dologban – és a csúf kiskacsából egykettőre világszép hattyú válik. Vagy legalábbis MTV Overdrive.
Tóth Gergely