Webtévék: interaktív adás

Webtévék - I.

Az internetes tévé nem kiszorítani akarja a hagyományos televíziózást, hanem alternatívát kínál helyette. Adása akkor kezdődik és akkor fejeződik be, amikor mi akarjuk, és a műsort is mi magunk állítjuk össze. Egyre többen vevők erre az új tévézési formára.

Megszokhattuk már, hogy a világhálón szinte naponta történik valami világrengető. Most épp a televíziózás forradalmasítása folyik, ha nem is gőzerővel, de elég jó tempóban ahhoz, hogy akinek szeme van a látáshoz és füle a halláshoz, érzékelje: nagy dolgok vannak készülőben. A médiumot, amely rövid időn belül megváltoztathatja milliók tévézési szokásait, úgy hívják: webtévé.

Vigyázat, nem arról a Microsoft által is melegen pártfogolt, de egyelőre kevés vitalitást mutató szórakoztatóelektronikai eszközről van szó, amely a tévé és az internet lehetőségeit kombinálja. És nem is azokról az internetes tévécsatornákról, amelyek saját anyatévéjük műsorait továbbítják folyamatosan a monitorunkra. Pontosabban ezek is beletartoznak a webtévé fogalmába, de ezek csak csírák, kezdemények. A webtévé ígérete több annál, hogy ezentúl nem kell felállnunk a számítógépünk elől, és átballagni a nappaliba, ha kedvenc sorozatunk kezdődik valamelyik csatornán. A forradalom nem arról szól, hogy máshol, hanem máshogy nézzük a tévét.

Szilikon és szilícium

Hirdetés

Ha fogalmat szeretnénk alkotni arról, mekkora potenciál rejlik az új médiumban, látogassunk el mondjuk az MTV Overdrive-ra. (Alternatív böngészővel ne nagyon kísérletezzünk, a site az Internet Explorert szereti.) Az MTV nagy beruházással létrehozott Overdrive webhelye 2005 tavasza óta üzemel, és rengeteg exkluzív, csak online úton elérhető anyagot kínál.


MTV Overdrive: sok, csak itt megtalálható videót kínál

Természetesen itt a videoklipek dominálnak, de van az oldalon hír, játék, magazinműsor és filmajánló is, vagyis nagyjából minden, amit az MTV műsorfolyamából ismerhetünk. A kínálatot kategóriák szerint csoportosították, és a felhasználó teljesen szabadon csipegethet belőlük.

A hihetetlenül dizájnos felület gombjain kattogtatva lejátszási listákat állíthatunk össze, elküldhetjük azokat ismerőseinknek, vagy saját gépünkre irányíthatjuk, ezután azt nézzük a kis ablakban vagy a teljes képernyőn, amit akarunk, és nem azt, amit egy központi szerkesztő hetekkel korábban műsorra tűzött. Az élmény ahhoz hasonló, amit az MP3-lejátszók kínálnak, csak minden sokkal harsányabb, látványosabb – igazi királyság.

Álmaink videotékája

Az MTV tévéje kifejezetten a fiataloknak szól, a Google Video Store viszont – ahogy azt már az internetes óriás korábbi megmozdulásainál megszokhattuk – az egész világhoz. A szolgáltatás bétaváltozatát ugyancsak 2005 tavaszán indította be a Google, azzal a céllal, hogy egy központi felületen kereshetővé és elérhetővé tegye a felhasználók által ingyen vagy díjazás ellenében közreadott videókat. A Google fogadja a beküldött anyagokat, teljesen egyenrangúan kezelve a magánszemélyeket és a vállalatokat, és a tulajdonosokra bízza annak eldöntését, kérnek-e pénzt a videók letöltéséért, és ha igen, mennyit. Ezután a megjelölt összegért árusítja a videókat.

A szolgáltatás kezelőfelülete elég kezdetleges, kicsit amatőr ízű, de annyit azért lehetővé tesz, hogy eligazodjunk a műfajok és kategóriák között, szétválogassuk a fizetős és ingyenes tartalmakat, lejátszási listát készítsünk, és akár iPodra vagy Sony PlayStation Portable eszközre is letöltsük a filmeket.


Google Video Store: primitív felület, reményteljes jövő

A szolgáltatás beindulásakor még nem lehetett kulcsszó alapján keresni a videók között, ám néhány hónappal később ez a lehetőség is megnyílt. Ez azt jelenti, hogy a videókhoz mellékelt metaadatok segítségével nem csak címre, szereplőkre, alkotókra, de akár kedvenc filmes benyögéseinkre is rákereshetünk az anyagban.

Ezt is látni kell!

Még néhány webtévé, ahol érdeklődési körünktől függően találunk szórakoztató műsorokat.
WebTVList.com: Azt állítja magáról, hogy az internetes televízióadások legnagyobb katalógusa. Mindenképpen érdemes benézni ide.
NASA TV: Sokakat érdekel az űrkutatás, amelynek sok sikert megélt amerikai művelője érdekes napi programokat és visszatekintéseket sugároz.
mtvU.com: Egyetemistáknak és főiskolásoknak szánt internetes MTV-csatorna.
AdvertisementAve.com: Hirdető, termék, kategória és szereplő alapján csoportosítva tárja elénk a hagyományos televíziókban látható hirdetéseket.

Nézhetetlen filmek

A valóság azonban nem ilyen derűs, legalábbis egyelőre. Először is, a Google Video Store kínálata ma még szánalmas. Az ingyenes anyagok többsége totálisan érdektelen házi videó, blog, dokumentumanyag vagy egyszerű ökörködés. A fizetős tartalmat a Google folyamatosan bővíti, a filmek, tévésorozatok, NBA kosármeccsek, videoklipek konzervanyagait tartalmazó készlet állítólag naponta nő, de a kínálat egyelőre elég szegényes, részben jogtechnikai okokból. A jogdíjak ugyanis általában országokra szólnak, és ezt az interneten elég körülményes érvényesíteni. Ráadásul a letöltött anyagok másolás elleni védelmét biztosító technika sem igazán acélos: egy magát DVD Johnnak nevező, kifejezetten a másolásvédelmi technikák lejáratására specializálódott fiatalembernek néhány nap alatt sikerült feltörnie. Így azután érthető a jogtulajdonosok húzódozása, hogy a Google Video Store rendelkezésére bocsássák nagy értékű filmes adatbázisaikat. Nem csoda, hogy amikor végignéztük a fizetős mozik 353 tételből álló listáját, a koncertfilmeken kívül egyet sem találtunk, amelyért egyetlen centet – vagy akár egy fillért is – kiadtunk volna.

A gyenge kezdés miatt vannak, akik a Google első nagy melléfogásának ítélik a Google Videót. De ne hamarkodjuk el az ítéletet. Ismerve a Google megalomániáját és kitartását, valamint figyelembe véve azt a nem elhanyagolható körülményt, hogy a Google egymilliárd dollárért megvásárolta a Time Warner AOL részvényeinek öt százalékát, van egy olyan gyanúnk, hogy a Google Video Store még tartogat meglepetéseket a világ számára.


Műsorok főiskolásoknak: az mtvU.com segít kipihenni a tanulás fáradalmait

Webtévék - II.

Sorozatok minden mennyiségben

Az új médium lényege, hogy olyan szabadságot, függetlenséget és interaktivitást nyújt a felhasználóknak, amit az iPodok és különféle egyéb lejátszók tulajdonosai a zene, és úgy általában az élet minden más területén megszoktak. Miért volna ez alól kivétel a tévé? Felnőtt egy egész generáció, amely szinte több időt tölt a számítógép, mint a tévé előtt, és kultúrafogyasztási szokásaiban szorosan kötődik az internethez.

A webtévé persze csak a széles sávú kapcsolaton él meg, de ma már ezzel sincs komoly probléma: egyes felmérések szerint napjainkban az amerikai háztartások negyven százaléka már így kapcsolódik a hálóra. Vagyis létrejött egy hatalmas piac, amelyet csábítóan körülleng a pénz illata. Ez pedig ellenállhatatlanul vonzza a befektetőket.


In2TV: az America Online webtévéje a Warner sorozataira épül

Hirtelen nagy zsongás kezdődött a webtévé körül, számos tévétársaság és médiacég igyekszik beszállni a területre, mert általános az a vélemény, hogy aki kimarad, lemarad. Az AOL és a Warner In2TV néven indította be a világ első széles sávú tévéhálózatát. A kínálat a Warner tévésorozataira épül: azokra az örökbecsű alkotásokra, amelyek megédesítik a háziasszonyok és a mateklecke megírásába belefáradt kisiskolások délutánjait. A műsorokat stiláris, illetve korosztályi szempontok alapján hat csatornára osztották szét, szétválogatva a vígjátékokat, szappanoperákat, akciósorozatokat, sci-fiket és rajzfilmeket. A műélvezet ingyenes, és a Warner örök délutánjába belefeledkező néző dekoratív, könnyen kezelhető felületen válogathat a sorozatok epizódjai között, vagy játszhat a filmekkel kapcsolatos játékokkal. Aki rákattant a tisztességben és a keleti harcművészetekben megőszült David Carradine-ra a Kung-Fu-ban, vagy él-hal Tapsi Hapsi vidám csapatáért, annak itt a helye.

Nevetési inger

Nem akar lemaradni egy másik óriás, az NBC sem. Webtévéje nem ilyen kifinomult, de felkínálja a társaság számos, a tengerentúlon roppant népszerű műsorának, talkshow-jának és sorozatának megtekintését.

Vagy ott a Comedy Central MotherLoadja, amely mint neve is mutatja, kifejezetten vígjátékokra szakosodott. A kínálata csaknem száz darabbal bővül hetente: South Park, Jon Stewart műsorai (ő vezette az idei Oscar-átadást), játékok, a showbusinessről szóló magazinok, talkshow-k. És nem csak levetett holmik vannak, hanem olyan sorozatok is, amelyek először itt jelennek meg, és csak ezután kerülnek kábeltévés adásba. Van egy hosszú lista a kínálatról, de kereshetünk is műfajok, alkotók vagy szereplők alapján. A Comedy Central célja nem az, hogy folyamatosan nézzük, ebbe ép ízlésű ember valószínűleg belepusztulna, hanem az, hogy ha beleuntunk a hagyományos tévé álmosan hömpölygő műsorfolyamába, gyorsan kiszemezgethessük az online kínálatból, amire épp étvágyunk támadt.


Gyors kikapcsolódás: vígjátékokra szakosodott a Comedy Central MotherLoadja

És igazából ez a webtévé alapfilozófiája: azokat veszi célba, akiket zavar a hagyományos televíziós programok uniformizáltsága, és szeretnék maguk megszervezni saját szórakoztatásukat. A kétfajta tévézési mód nem oltja ki egymást, ahogy például a hordozható lejátszók sem fojtották meg a kereskedelmi rádiókat. Lesz, aki a nappaliban marad, és tovább unatkozik a tévénél, és lesz, aki átmegy a számítógép elé: ez kedv, habitus és persze kínálat kérdése.

Kicsi, savanyú, de a miénk

A webtévék Achilles-sarka egyelőre a kínálat. Igazán ütős filmeket például nem nagyon találunk az anyagok között. Ennek okai részben a jogdíjakkal kapcsolatos problémákra vezethetők vissza: a világháló a maga univerzalitásával felülírt minden korábbi filmforgalmazási szokásrendet. De a filmipar már lépett, és az új szerződések általában rendelkeznek az internetes forgalmazás kérdéséről.

A másik gond a másolás elleni védelem. Mivel az elemzők között konszenzus van a tekintetben, hogy ma már a videó a világháló „gyilkos alkalmazása” (az a bizonyos legfőbb ütőkártya), a szakemberek biztosak benne, hogy rövidesen erre is születik valamilyen kielégítő megoldás. A webtévékbe már ma is áramlik a tőke, és mivel a pénz még több pénzt vonz, a fejlődés üteme várhatóan gyorsulni fog.

Magyarországon ebből persze viszonylag kevés érzékelhető. Internetes kóborlásaink során rengeteg olyan jól-rosszul kivitelezett helyre akadtunk, ahonnan letölthető vagy áramoltatható videó: felnőtt vagy gyerekműsorok, profi vagy amatőr felvételek vegyesen. A hagyományos tévéprogramok közül is számos akad, amely interneten is továbbítja adását, lehetővé téve, hogy a monitoron is követhessük, ami a tévé képernyőjén fut. Még egy olyan helyre is ráakadtunk, amely központi felületet biztosít a hazai webtévék eléréséhez.


Tévékatalógus: ha már nagyon unatkozunk, a WebTVList.com-on sok tippet kaphatunk

A webtévé lényegét jelentő teljes interaktivitást, a műsorfolyam rugalmas szabályozását azonban ezek az adások még nem biztosítják: a kisméretű ablakban döcögő, kisfelbontású képfolyamok inkább csak arra jók, hogy a médium technikai gyengeségeit feltárják. Ezek a problémák azonban gyorsan kiküszöbölhetők, és viszonylag egyszerűen létrehozható az a felület és eszközapparátus, amely az anyagok kényelmes kezeléséhez kell. Csak annyi kell, hogy valaki meglássa az üzletet a dologban – és a csúf kiskacsából egykettőre világszép hattyú válik. Vagy legalábbis MTV Overdrive.

Tóth Gergely

Előzmények