WayteQ xRider: gazdaságos GPS motorosoknak

Nyeregbe vele!

A kocka alakú dobozt kinyitva sorra kerülnek elő az alkatrészek: a szokásos papírokon és PC-s átvitelre, töltésre szolgáló mini USB kábelen felül a készülék mellé jár napellenzős aktív bölcső, gömbcsuklós motoros tartóbilincs, gömbcsuklós autós tartókar tapadókoronggal, szivargyújtós töltő, illetve egy motoros töltőcsatlakozó is. Utóbbi pofonegyszerű, de annál fontosabb, külön biztosítékkal ellátott kiegészítő, amivel a motor akkumulátoráról tudjuk biztosítani a tápellátást a GPS számára. Ennek megléte költségcsökkentő tényező is lehet, hiszen nem kell szivargyújtó-aljzatot szereltetni a motorra, ha pedig már van ilyen rajta, akkor az megmaradhat más célra, mondjuk a mobil töltésére.


[+]

Maga a navigációs készülék (aminek mérete 129 x 88 x 20 milliméter, tömege pedig 215 gramm) minősége inkább közepes, mint jó, de véleményünk szerint jól néz ki, legalábbis a narancssárga házra húzott fekete ütéselnyelő színkombináció szerintünk nem rossz választás, de ez egyéni ízlés kérdése; bár hátránya is egyben, hogy feltűnő, így a szarkák könnyebben kiszúrják a motoron, ezért ne hagyjuk őrizetlenül. A formába próbáltak egy kis izgalmat vinni a bevágásokkal, és ezzel nagyjából sikerült is elérni a célt. A készülék legnagyobb részét a 4,3 hüvelyk képátlójú, 480x272 képpontos, nagy fénysűrűségű (700 cd/m2), matt felületű, rezisztív, egyujjas érintőkijelző foglalja el. Látható a specifikációból, hogy nem ez a legmodernebb kijelző, amit valaha láttunk, de a navigációs céleszközöknél ez megszokott, bevált, az árat figyelembe véve pedig rendben van.


[+]

A nagy fénysűrűség nem rossz, de azért előfordul, hogy a napellenzős tartó ellenére is rá tud úgy vetődni a nap, hogy ne lássunk belőle sokat. Sajnos azzal számolni kell, hogy mindenféle védelem ellenére a felülete hajlamos karcolódni, de szerencsére nem feltűnő mértékben. Nyomásérzékenység szempontjából felemásak a tapasztalataink, gyakran túl érzékenynek találtuk, a görgetés pedig sokszor nem egyszerű, több nekifutást igénylő műveletsor. Egyértelmű, hogy a WayteQ ezen a téren fogja vissza a legtöbbet a költségvetésben.


[+]

Tovább vizsgálva a készüléket a hátoldalon található az elég nagy hangerőre képes hangszóró, valamint a csatlakozósor, ahova az aktív tartó kapcsolódik. Ha hiányérzetünk van, nem csoda, de ez csak átmeneti: a készülék bal oldalán található gumis ajtó mögött fellelhető az USB aljzat, a 3,5 milliméteres jack aljzat (ez a tartóban nem használható), illetve még egy microSD kártyaolvasó is ami 32 GB-ig kezeli az apró tárolókat, bár elég nehéz hozzáférni, ha már beletettük.

A kártyának nem csak akkor van szerepe, ha programot szeretnénk telepíteni, hanem multimédiás állományok tárolására is alkalmas, amit korlátozottan ugyan, de a készülék képes lejátszani, bár ezt inkább ne menet közben próbálgassuk. E funkciónak egyébként ma már nincs sok értelme, hiszen a zsebünkben lapuló okostelefon többet tud minden téren, mint az öregecske Windows CE 6.0, ami az xRideren fut, így inkább azt nyomkodjuk holtidőben. A rendszer a felül található bekapcsológomb lenyomására éled fel, amelyet tervezhettek volna nagyobbra, pláne azért, mert a bölcsőbe helyezve, kesztyűben megnyomni a lehetetlennel egyenlő feladat.


[+]

Márpedig a bölcsőből nem olyan egyszerű kikapni a készüléket. A reteszelőként funkcionáló felső fül jól tart, könnyen kezelhető, de a villámtolvajok ellen is védő, plusz rögzítést adó hátsó csavar oldása nélkül nem tudjuk kivenni a GPS-t egy szemvillanás alatt, marad tehát a kesztyű levétele és a bekapcsológomb keresgélése a szűk vájatban.


[+]

Ha már ennyi beszéltünk a tartóbölcsőről, akkor meg kell említeni a felszereléshez szolgáló további eszközöket. A bölcső gömbcsuklós, amire ráilleszthető a szokásos, tapadókoronggal ellátott autós kar, illetve egy motorosok számára készített kormánybilincs. Utóbbival kapcsolatban kissé ironikus, hogy a WayteQ egy sportmotort rakott a dobozra és a navi indításánál is ez a nyitókép, ugyanis nincs olyan vérbeli sportmotor, amire ezzel a bilinccsel fel tudnánk fogatni azon egyszerű oknál fogva, hogy a csutkakormányon nincs hely. Legfeljebb azok számára lehet opció, akik átalakított, "superbike" kormánynak csúfolt, valójában a kényelmesebb, túrásabb testtartást szolgáló kormányt használnak. Sajnos sporttúra motoron vagy éppen hyperbike-on (például Kawasaki ZZR1400, Suzuki Hayabusa), sőt robogón is belefuthatunk abba, hogy sincs egy centi hely sem, ez esetben pedig nem marad más, mint egyéni megoldások alkalmazása.

Kényszerhelyzetben a navigáció a Bagster táskában figyelt a tankon a PROHARDVER! fórumozók egyik - eső áztatta - szlovákiai motoros túráján
A navigáció kényszerhelyzetben, a Bagster táskában figyel a tankon a PROHARDVER! fórumozók egyik – esőáztatta – szlovákiai motoros túráján [+]

A sors fintora, hogy a teszthez egy robogón és egy Hayabusán is próbáltuk használni a GPS-t, de egyiken sem volt hely a csuklós felszerelésre. Ám ez nem vette kedvünket: a tankra rögzíthető táska átlátszó tetejébe vágtuk bele a készüléket és csavarogtunk a "vadászsólyom" nyergében ezer kilométert (és majd ugyanennyit autóval). Tény, hogy ez a fajta elhelyezés nem optimális, és az út figyelése helyett a lefele nézegetés nem veszélytelen, így hosszú távra nem ajánljuk senkinek.

Könnyít valamelyest a problémán, ha Bluetooth kihangosítást használunk (autóban a fejegységre is átküldhető a hang hála a beépített FM-transzmitternek), ezzel megkönnyítve a használatot, hiszen így csak akkor nézünk le, ha esemény van, de ez sem helyettesíti a vizuális navigálást. Csőkormánnyal szerelt motorokon (jellemzően a túramotorok ilyenek) nem lesz probléma az elhelyezéssel a mellékelt kiegészítővel, bár a kényelmes használat érdekében vélhetően lesz, aki inkább neki fog állni saját kormánybefogatót barkácsolni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés