WayteQ xRider: gazdaságos GPS motorosoknak

WayteQ xRider kétkeréken

Rendhagyó módon cikkünket ezúttal egy rövid kitérővel, személyes véleménnyel kezdjük. Aki komolyan motorozásra adja a fejét (és ezalatt a nagyobb, akár ~600 köbcentis robogók birtoklását is érthetjük), annak tisztában kell lennie azzal, hogy sokan fejőstehénnek nézik. Hogy az az általános vélekedés, miszerint minden motorosnak tömve van a zsebe, honnan fakad, azt kár firtatni, de tény, hogy a karbantartások nem olcsóak, autókhoz képest néha lehetetlen és érthetetlen gyári alkatrészárakkal találkozni, éppen ezért bosszantó, hogy a lehúzás már a motor átírásakor megkezdődik – mindenféle adók és értelmetlen procedúrák (eredetvizsga) formájában.

Ráadásul itt még nincs vége a költekezésnek! Aki megfelelő védelemmel ellátott, komoly ruházatba szeretne öltözni a motorozáshoz, annak is mélyen a zsebébe kell nyúlnia, a márkás kiegészítők pedig – legyen az egy másik kipufogó, markolatfűtés, kézzel készített ülés vagy akár egy GPS – olyan áron mennek, hogy a kassza csilingelésétől biztos nem alszunk majd jobban, vagy legalábbis a többség. Még akkor sem, ha tudat alatt tisztában vagyunk azzal, hogy rengeteg dolog mögött valós, sok időt és még több dollárt felemésztő fejlesztés áll, és a minőségi anyagok felhasználása, illetve a munka sem olcsó, fizetőeszközünk pedig a nagy valutákhoz mérten gyenge, míg az áfa magas.

Motorozni tehát az itthoni átlagfizetésekhez mérten mondható luxusnak, de hiba volna azt gondolni, hogy kis pénzből lehetetlen észszerű keretek között megoldani, legyen szó ruházatról, alkatrészről vagy éppen kiegészítőről – egyedül a karbantartáson nehéz spórolni. Mindezt olyan formában, hogy ne érezzük magunkat rosszul azért, mert például nem tudtunk kiadni 300 000 forintot az egyik japán motorgyártó nevével fémjelzett GPS-ért, ami a valódi gyártó nevével ellátott változatban jóval olcsóbb. Ez az úgynevezett lehúzás másik fele, amikor a gyártók a márkaőrületre, a vásárló elfogultságára építve fognak egy terméket, felcímkézik saját nevükkel, és már megy is rá a tetszőleges szorzójú árcédula, amit persze ugyanúgy meg fog venni az a réteg, akinek azt szánják – és ezzel nincs is semmi probléma, van akinek nem fáj! Viszont ha kevesebből kell megoldani valamit, akkor nem marad más, mint keresgélni. Ám nem árt elővigyázatosnak lenni, mert az internet tele van gyenge minőségű, jobbára távol-keleti termékkel, amelyek silány mivoltára jobb, ha nem akkor döbbenünk rá, amikor már késő.


[+]

Túramotorosok elengedhetetlen kelléke például a már említett navigációs készülék, ami nem olcsó játékszer motorra. Míg egy autóban, zárt térben nincsenek különleges igények, addig a jobbára szabad ég alatt használt eszköz esetében annál több, többek között víz- és porálló kivitel, ütésálló ház, kesztyűben kezelhetőség, nagy fényerő a kijelző jobb olvashatóságáért, speciális felfogatás és áramellátás, vezeték nélküli hangtovábbítás. Nagyjából ezek azok, amiknek teljesülniük kell, ha motorra keresünk GPS-t, és ezeket kínálja tesztünk alanya, a WayteQ kínálatában lévő xRider is, ami kapható navigációs szoftverrel, illetve anélkül is, ráadásul nincs akadálya annak, hogy a guruló esernyőben (autóban) is használjuk.

Termék megnevezése WayteQ xRider
Operációs rendszer Windows CE 6.0
SoC Mstar MSB2531
CPU 2 darab ARM Cortex-A7 mag – 800 MHz
GPU n. a
RAM 256 MB
Háttértár 8 GB
Kijelző 4,3 hüvelykes, reziszív egyujjas érintőpanel
480x272 pixel felbontással – 128 ppi
Hangszórók monó
Kommunikáció - Bluetooth (A2DP, AVRCP profilok támogatásával)
- FM transzmitter
Interfész - mini USB,
- 3,5 mm jack audiokimenet,
- microSD kártyahely (maximum 32 GB)
Érzékelők - MSR2112 (66 csatornás)
Vízállóság IPX7
Méret 129 x 88 x 20 mm
Tömeg 215 g
Akkumulátor 1500 mAh
Gyártó honlapja www.wayteq.hu
Termék honlapja WayteQ xRider
Fogyasztói ár 35 000 Ft térkép nélkül, 50 000 forint Sygic 3D teljes Európa térképpel
Garancia 1 év

Az xRiderről tudni kell, hogy megjelenésével alaposan felbolygatta a piacot, ugyanis rendkívül kedvező árcédulát kapott: az alapkészülék 35 000 forintos és a Sygic 3D szoftver Európa térképpel kiegészített csomag 50 000 forintos fogyasztói árára bizony sokan felkapják a fejüket. Viszonyításképpen: a motoros GPS-ek esetében inkább a 100-200 000 forint körüli árcédula a gyakori. Itt jön tehát a kérdés: olcsó húsnak tényleg híg a leve? A választ persze csak a cikk végén áruljuk el, előbb lássuk, mit is kapunk a pénzünkért!

Hirdetés

Nyeregbe vele!

A kocka alakú dobozt kinyitva sorra kerülnek elő az alkatrészek: a szokásos papírokon és PC-s átvitelre, töltésre szolgáló mini USB kábelen felül a készülék mellé jár napellenzős aktív bölcső, gömbcsuklós motoros tartóbilincs, gömbcsuklós autós tartókar tapadókoronggal, szivargyújtós töltő, illetve egy motoros töltőcsatlakozó is. Utóbbi pofonegyszerű, de annál fontosabb, külön biztosítékkal ellátott kiegészítő, amivel a motor akkumulátoráról tudjuk biztosítani a tápellátást a GPS számára. Ennek megléte költségcsökkentő tényező is lehet, hiszen nem kell szivargyújtó-aljzatot szereltetni a motorra, ha pedig már van ilyen rajta, akkor az megmaradhat más célra, mondjuk a mobil töltésére.


[+]

Maga a navigációs készülék (aminek mérete 129 x 88 x 20 milliméter, tömege pedig 215 gramm) minősége inkább közepes, mint jó, de véleményünk szerint jól néz ki, legalábbis a narancssárga házra húzott fekete ütéselnyelő színkombináció szerintünk nem rossz választás, de ez egyéni ízlés kérdése; bár hátránya is egyben, hogy feltűnő, így a szarkák könnyebben kiszúrják a motoron, ezért ne hagyjuk őrizetlenül. A formába próbáltak egy kis izgalmat vinni a bevágásokkal, és ezzel nagyjából sikerült is elérni a célt. A készülék legnagyobb részét a 4,3 hüvelyk képátlójú, 480x272 képpontos, nagy fénysűrűségű (700 cd/m2), matt felületű, rezisztív, egyujjas érintőkijelző foglalja el. Látható a specifikációból, hogy nem ez a legmodernebb kijelző, amit valaha láttunk, de a navigációs céleszközöknél ez megszokott, bevált, az árat figyelembe véve pedig rendben van.


[+]

A nagy fénysűrűség nem rossz, de azért előfordul, hogy a napellenzős tartó ellenére is rá tud úgy vetődni a nap, hogy ne lássunk belőle sokat. Sajnos azzal számolni kell, hogy mindenféle védelem ellenére a felülete hajlamos karcolódni, de szerencsére nem feltűnő mértékben. Nyomásérzékenység szempontjából felemásak a tapasztalataink, gyakran túl érzékenynek találtuk, a görgetés pedig sokszor nem egyszerű, több nekifutást igénylő műveletsor. Egyértelmű, hogy a WayteQ ezen a téren fogja vissza a legtöbbet a költségvetésben.


[+]

Tovább vizsgálva a készüléket a hátoldalon található az elég nagy hangerőre képes hangszóró, valamint a csatlakozósor, ahova az aktív tartó kapcsolódik. Ha hiányérzetünk van, nem csoda, de ez csak átmeneti: a készülék bal oldalán található gumis ajtó mögött fellelhető az USB aljzat, a 3,5 milliméteres jack aljzat (ez a tartóban nem használható), illetve még egy microSD kártyaolvasó is ami 32 GB-ig kezeli az apró tárolókat, bár elég nehéz hozzáférni, ha már beletettük.

A kártyának nem csak akkor van szerepe, ha programot szeretnénk telepíteni, hanem multimédiás állományok tárolására is alkalmas, amit korlátozottan ugyan, de a készülék képes lejátszani, bár ezt inkább ne menet közben próbálgassuk. E funkciónak egyébként ma már nincs sok értelme, hiszen a zsebünkben lapuló okostelefon többet tud minden téren, mint az öregecske Windows CE 6.0, ami az xRideren fut, így inkább azt nyomkodjuk holtidőben. A rendszer a felül található bekapcsológomb lenyomására éled fel, amelyet tervezhettek volna nagyobbra, pláne azért, mert a bölcsőbe helyezve, kesztyűben megnyomni a lehetetlennel egyenlő feladat.


[+]

Márpedig a bölcsőből nem olyan egyszerű kikapni a készüléket. A reteszelőként funkcionáló felső fül jól tart, könnyen kezelhető, de a villámtolvajok ellen is védő, plusz rögzítést adó hátsó csavar oldása nélkül nem tudjuk kivenni a GPS-t egy szemvillanás alatt, marad tehát a kesztyű levétele és a bekapcsológomb keresgélése a szűk vájatban.


[+]

Ha már ennyi beszéltünk a tartóbölcsőről, akkor meg kell említeni a felszereléshez szolgáló további eszközöket. A bölcső gömbcsuklós, amire ráilleszthető a szokásos, tapadókoronggal ellátott autós kar, illetve egy motorosok számára készített kormánybilincs. Utóbbival kapcsolatban kissé ironikus, hogy a WayteQ egy sportmotort rakott a dobozra és a navi indításánál is ez a nyitókép, ugyanis nincs olyan vérbeli sportmotor, amire ezzel a bilinccsel fel tudnánk fogatni azon egyszerű oknál fogva, hogy a csutkakormányon nincs hely. Legfeljebb azok számára lehet opció, akik átalakított, "superbike" kormánynak csúfolt, valójában a kényelmesebb, túrásabb testtartást szolgáló kormányt használnak. Sajnos sporttúra motoron vagy éppen hyperbike-on (például Kawasaki ZZR1400, Suzuki Hayabusa), sőt robogón is belefuthatunk abba, hogy sincs egy centi hely sem, ez esetben pedig nem marad más, mint egyéni megoldások alkalmazása.

Kényszerhelyzetben a navigáció a Bagster táskában figyelt a tankon a PROHARDVER! fórumozók egyik - eső áztatta - szlovákiai motoros túráján
A navigáció kényszerhelyzetben, a Bagster táskában figyel a tankon a PROHARDVER! fórumozók egyik – esőáztatta – szlovákiai motoros túráján [+]

A sors fintora, hogy a teszthez egy robogón és egy Hayabusán is próbáltuk használni a GPS-t, de egyiken sem volt hely a csuklós felszerelésre. Ám ez nem vette kedvünket: a tankra rögzíthető táska átlátszó tetejébe vágtuk bele a készüléket és csavarogtunk a "vadászsólyom" nyergében ezer kilométert (és majd ugyanennyit autóval). Tény, hogy ez a fajta elhelyezés nem optimális, és az út figyelése helyett a lefele nézegetés nem veszélytelen, így hosszú távra nem ajánljuk senkinek.

Könnyít valamelyest a problémán, ha Bluetooth kihangosítást használunk (autóban a fejegységre is átküldhető a hang hála a beépített FM-transzmitternek), ezzel megkönnyítve a használatot, hiszen így csak akkor nézünk le, ha esemény van, de ez sem helyettesíti a vizuális navigálást. Csőkormánnyal szerelt motorokon (jellemzően a túramotorok ilyenek) nem lesz probléma az elhelyezéssel a mellékelt kiegészítővel, bár a kényelmes használat érdekében vélhetően lesz, aki inkább neki fog állni saját kormánybefogatót barkácsolni.

Szoftver, tapasztalatok, értékelés

A szoftver, mint azt említettük, opcionális választás a listán, enélkül is megvásárolható az xRider, ha netán valaki egy másik szoftverhez szokott volna. A tesztre kapott példányon előre telepítve érkezett a Sygic 3D teljes Európa térképpel, így lényegében kulcsrakész eszközt kaptunk. Egy érintés és rövid töltés után már fut is a program, aminek kezelése nem túl bonyolult. A kívánt cél megadása után a szoftver az útvonal hosszától függően kicsit gondolkodik, ugyanis több lehetséges útvonalopciót is végigszámol, majd felkínál, ezekből választhatjuk ki a nekünk megfelelőt.

Később ezen módosíthatunk, például kikapcsolhatjuk az autópályákat, a fizetős utakat, a kompokat, tehát ezen a téren nincs hiba, utólag pedig vissza is nézhetjük, hogy mikor, mennyit és merre csavarogtunk. Ami kevésbé tetszett nekünk, hogy tervezési nézetben az útvonalakra lehetetlen ránagyítani, ugyanis az erre szolgáló + jelzést kitakarja egy nyíl. Említésre méltó, hogy kicsit több a pontatlanság a térképekben, mint amit vártunk, legyen az magyar vagy külföldi (ugyanis Szlovákiában, Ausztriában is megsétáltattuk), főleg a házszámok tekintetében. Ráadásul volt olyan hely, ahol amióta az eszünket tudjuk, nem lehet balra fordulni, a Sygic mégis betervezte.

Jobb oldalon az ominózus + jel, amihez nem lehet hozzáférni
Jobb oldalon az ominózus + jel, amihez nem lehet hozzáférni [+]

A sebességről még nem tettünk említést, amire az xRider esetében a legjobb szó az elfogadható. Nem lassú, de nem is vág földhöz. Belsejében egy Mstar MSB2531 SoC dolgozik két darab 800 MHz-es ARM Cortex-A7 maggal, amit megfejeltek egy külön DSP-vel. Ehhez a csomaghoz 256 MB RAM és 8 GB belső tárhely párosul. A GPS jel keresése igen gyors, de ennek feltétele, hogy jó legyen a rálátás több műholdra is, mert kevés műhold esetén ez is el tud szöszölni egy darabig, vagy egyáltalán nem is talál jelet ott, ahol egyébként komolyabb vevők, esetleg jobb GPS-sel ellátott telefonok már igen. Ha a jel megvan, akkor a pontosság általában rendben van, egyedül a szűk belvárosi utcákban, nagyon rossz vételi környezetben sikerült néha zavarba hozni. Nagyon ritkán előfordult, hogy lemaradt, és csak akkor jelzett, amikor már késő volt elfordulni, de ennek ellentéte is megesett, azaz előrébb járt egy lépéssel, ami főleg körforgalomban volt zavaró, de ezt a megtett, nagyjából 2000 km alatt mindössze háromszor tapasztaltuk, így ez betudható a szoftver hibájának is.


[+]


[+]

Az 1500 mAh-s akkumulátor üzemideje a kijelzőt maximumon járatva nagyjából 2,5 óra körül alakul, ami rövid utakra elegendő, hosszabb túrákra pedig ott a töltési lehetőség, vagy akár egy akkupakk is megoldás lehet, ha nincs más kéznél.

Talán úgy tűnhet, hogy kicsit a negatívumokat domborítottuk ki, de ez valójában nincs így. Az xRiderre valójában nehéz rosszat mondani, pláne az árát figyelembe véve, ám szerettük volna, ha mindenki tisztában van vásárlás előtt a hátrányokkal is, mert a kedvező ár könnyen elvakítja a vásárlót. Maga a készülék teszi a dolgát, és bár tény, hogy külső minőségre nem hasonlítható össze mondjuk a mobilokkal, de a célnak maximálisan megfelel, IPX7 védettsége révén állja a sarat, vizet (1 méter mélységig 30 percen át), esőt, összességében a kínálatot nézve árához képest teljesen rendben van. A felsorolt negatívumok – néhány dolgot leszámítva – inkább a szoftvert érintik, ezért a Sygic használatát nem ajánljuk tiszta szívvel. Már csak azért sem, mert megkérdezett, sokat próbált, Sygic tapasztalattal bőven rendelkező rutinos túrázók sem voltak elégedettek vele teljesen.


[+]

Végezetül még egy gondolat: az xRiderre kísértetiesen hasonló, de más fantázianéven futó készülékek könnyen szembejöhetnek a kínai webboltokban, talán picit olcsóbban, esetleg más hardverrel, de arról nem szabad megfeledkezni, hogy a WayteQ hivatalosan működő cégként 1 év garanciát vállal a készülékeire és rendelkezik raktárkészlettel, támogatással. Így nem csak az az előnye, hogy nem kell hónapokat várni a megérkezésére, hanem probléma esetén is kéznél van a segítség, netán a cseredarab, és nem kell eltűnő, majd más néven feltűnő távol-keleti cégekkel kanosszát járni a garanciális ügyintézés miatt, aminek könnyen az lehet a vége, hogy a fél motoros szezonban navigáció nélkül maradunk, rosszabb esetben a pénzünket sem látjuk viszont.

Egy szó mint száz: a WayteQ xRider életképes piaci alternatíva a drágább motoros masinákkal szemben, amelyek újonnan bőven 100 000 forint felett kezdődnek, így megbocsáthatóak a hibái, ha meg tudunk barátkozni a kijelzőjével és a kezelhetőségével. Aki dedikált navigációra vágyik, és nem a telefonját akarja vízálló tokba rakva különféle tartókra felügyeskedni, azok számára ajánlott vétel, főleg navigációs szoftver nélküli változatban, hiszen így a saját kedvencünket pakolhatjuk fel rá, amit ismerünk, és amiben biztosan megbízunk.


WayteQ xRider motoros GPS

Daywalker

A WayteQ xRider motoros navigációs készüléket az NewteQ bocsátotta rendelkezésünkre.

Előzmények

Hirdetés