Hirdetés

Színre lépett a Radeon HD 6800

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

Videokártya / meghajtóprogram BBA Radeon HD 6870 1024 MB (900/1050 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
BBA Radeon HD 6850 1024 MB (775/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a

Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Sapphire Radeon HD 5830 1024 MB (800/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Gigabyte GeForce GTX 470 1280 MB (@ 607/1215/837 MHz) / Forceware 260.89
Zotac GeForce GTX 460 1024 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
Asus GeForce GTX 460 768 MB (@ 675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.10.19-ig bezárólag)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

Az új Radeonok elvileg 180 USD (HD 6850) és 240 USD (HD 6870) kezdőárral kerülnek a piacra, ami a hazai viszonyok között 50 000 és 65 000 forintot jelent. Ez egyben azt is jelenti, hogy az AMD a HD 6850-et a a GeForce GTX 460 768 MB-os verziója, a HD 6870-et pedig a GeForce GTX 460 1 GB-os verziója ellen pozicionálja, de biztosra vesszük, hogy lesz itt némi kavarás a dollár és az euro átváltása, na meg az áfa és a magyar viszonyok miatt. Végülis úgy döntöttünk, hogy az új Radeonok mellett lemérjük a GTX 460 kétféle változatát és a GTX 470-et is, amit még mindig lehet kapni (ki tudja meddig). Ezenkívül újrateszteltük az előző generációs Radeonokat (HD 5850 és 5870), illetve a "számkivetett" HD 5830-at is. Érdekes kérdés, hogy a HD 6800-ak mennyivel gyorsabbak vagy lassabbak a régebbi Radeonoknál. A játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük, ugyanis, mint az korábbi tesztjeinkből kiderült, bírniuk kell ezt a tempót. Egyébként is, a Full HD (1920x1080) felbontás már egyáltalán nem szokatlan manapság, rengeteg olcsó LCD TFT monitort lehet kapni 1920x1080-as natív felbontással.

A HD 6800-asok mellé megkaptuk a Catalyst 10.10-es verzióját (pontosabban a bétát, ami AMD_Win7_Vista_Radeon_HD6800_Oct5_8.782RC2.exe névre hallgat), ez remélhetőleg nem a végleges verzió, mert két játék alatt komoly grafikai bugokat sikerült felfedeznünk. Ugyanakkor ez a driver komoly mértékben gyorsítja az AMD kártyáit HAWX alatt, ami rá is fért a Radeonokra, mert mint az utóbbi tesztjeinkből kiderült, ebben a játékban a GeForce-ok megalázó vereséget mértek ellenfeleikre.

Hirdetés

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Ez az opció a HD 6800-asokat használva immár három lehetőséget kínál fel, mi a középsőt választottuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. A JC2-t és a HAWX-et eközben FRAPS-szel is mértük hogy legyen minimum fps-es eredményünk. Néhány teszttel ezelőtt észrevettük, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve. Immár egy újabb mérőkészüléket használunk ami pontosabban és gyakoribb időközönként méri a fogyasztást ezért a korábbi cikkeinkben szereplő fogyasztási eredmények és az újak nem hasonlíthatóak össze!

A HD 5800-as Radeonok fogyasztása már eleve igen alacsony, ennek köszönhetően fogyasztás/teljesítmény tekintetében ezidáig verhetetlenek voltak. Nos, a HD 6800-asok maximális fogyasztás terén előrébb léptek, azaz csökkent a kártyák felvett teljesítménye. A HD 6850 kb. 10 wattal eszik kevesebbet a HD 5850-nél, a HD 6870 pedig majdnem 30 wattal éri be kevesebbel, mint a HD 5870. Ez persze még nem jelent semmit mert könnyen lehet, hogy lassabbak is, mint az elődök. Ebből következően a GTX 460-nal való összehasonlításban az új Radeonok még jobban állnak, mint elődeik. Érdekességként még annyit, hogy a HD 6870 üresjáratban többszöri megismételt mérés után is kevesebbet fogyasztott, mint a HD 6850, igaz, a különbség minimális (4 watt) és ráfoghatnánk, hogy mérési hibahatáron belüli, de szerintünk itt inkább arról van szó, hogy a HD 6870-re a jól sikerült chipek kerülnek, ergo a tesztelt HD 6850 nem csak hogy hibás Barts-ra épül (hiszen egy blokkot le kellett tiltani), de ugyanakkor magasabb feszültséget is igényel. Az üresjárati órajelek terén történt némi változás, ugyanis a HD 5800-as széria 157/300 MHz-es értéke 100/300 MHz-re csökkent.


A HD 6850 és a HD 6870 ventilátora

Ezúttal kicsit jobban körbejártuk a ventilátorok témáját. Mind a két légkavaró 92 mm-es, 38 mm magas, axiális lapátokkal. Utóbbi talán csúszócsapágyas (a típusjelzés végén az S utal erre). Mindkettőnek magas a motorereje, amiből arra lehet következtetni, hogy maximális fordulaton sokat pörögnek és hangosak. Az erős motorok alacsony fordulaton gyakran enyhén morgósak szoktak lenni, és ezt hallottuk is a HD 6870-nél, ez egy halkabb számítógépházból ha enyhén is, de valószínűleg kihallatszik. A HD 6850 ventilátora lényegében hangtalan üresjáratban, morgó hangot sem hallatott, ami jó.

Amint az a GPU-Z-vel készített log fájlokból kiderült, 21-22 fokos szobahőmérséklet mellett ezek a ventilátorok üresjáratban 900 és 1000 rpm környékén járnak. Ez aztán egészen 1700 rpm-ig emelkedett a terhelés hatására, de a ventilátorokban még van tartalék mert a logfájlból kiderül, hogy a HD 6850 kavarója maximális sebességének csupán 44%-át, a HD 6870 ventilátora pedig csak 28%-át érte el, tehát egy meleg nyári napon egy kevésbé szellős házban biztosra vehető, hogy 2000 rpm fölött pörögnek. A GPU-k hőmérséklete igen furán alakult, bár a fogyasztási eredmények alapján erre már számítani lehetett. A gyengébbik kártya 45-50 °C-ról 75 °C-ig melegedett, míg az erősebbik Radeon hűvösebb volt jó 10 fokkal. Ez talán annak köszönhető, amit már említettünk, hogy a HD 6850-en szolgálatot teljesítő GPU gyengébb "eresztés", ezért több feszültségre van szüksége. Természetesen ezt relatív kell értelmezni az órajelek és a GPU aktivált részeivel együtt (abszolút mértékben a HD 6870 GPU-ja kap több feszültséget).

Ha már a GTX 460-nal való hasonlítgatás a téma, akkor essen szó a tuningról is, ugyanis ezen a téren a GeForce-ok különösen jók, nem ritkán 25-30%-os órajelemelést is képesek elviselni a feszültség megváltoztatása nélkül. A HD 6800-asokról nem mondhatjuk el ugyanezt. A HD 6850 775/1000 MHz-es órajeleit mindössze 800/1100 MHz-ig, a HD 6870 900/1050 MHz-es órajeleit pedig 950/1200 MHz-ig sikerült megemelnünk. Ez 3/10%-os és 5/14%-os túlhajtásnak felel meg, elég régen találkoztunk ennyire "antituningos" videokártyákkal. Ezt akár rá is foghatnánk a korai chipverzióra (stepping) vagy a referenciahűtés gyenge hatásfokára, lehet találgatni. Még az is lehet, hogy az AMD nem szeretné, ha túl gyorsak lennének a 6800-asok, mert azzal a saját üzletének ártana. Mindenesetre ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy jelen pillanatban eléggé pengeélen táncolnak az új VGA-k.

Talán ennek köszönhető, hogy az Asus újonnan bejelentett, gyárilag túlhajtott HD 6850 DirectCu-jának GPU-ja 790 MHz, a 6870 pedig 913 MHz-es órajelekkel érkezik, nem éppen figyelemreméltó gyári tuning, ennél jobban el szokták engedni a lovat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés