Hirdetés

Színre lépett a Radeon HD 6800

A Barts felépítése


[+]

A HD 6000-esek bejelentését nagy ködösítés előzte meg. Gyakorlatilag az utolsó napig találgatott mindenki, ami a paraméterek alapján nem is csoda. Az új termékcsalád a Northern Islands kódnévre hallgat, és ez ellentmond a korábbi pletykákban szereplő Southern Islands jelzésnek, ami alátámasztja, hogy az AMD nem hivatalos csatornái mesteri módon félrevezették az érdeklődőket. A Northern Islands egy érdekes generáció lett. Mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a termékek a TSMC 32 nm-es eljárását használta volna, ám a tajvani bérgyártó törölte az ominózus gyártástechnológiát, így minden partner a 40 nm-es csíkszélességen rekedt. Ez azt eredményezte, hogy még termékcsaládon belül is lesznek jelentősnek mondható eltérések, ami eddig messze nem volt megszokott.

A Northern Islands első képviselője a Barts kódnevű GPU, ami a Radeon HD 6850 és 6870 alapját képzi. A lapka 1,7 milliárd tranzisztort tartalmaz, alapterülete pedig 255 mm². Az AMD tehát továbbra is a Sweet Spot stratégiát folytatja, ennek megfelelően a termék négyzetmilliméterenkénti teljesítményét próbálják maximalizálni. A korábbi generációval való összehasonlítás tehát most kiemelten érdekes lehet, ugyanis az azonos gyártástechnológiának hála tökéletes képet lehet kapni arról, hogy az AMD mérnökei mennyire végeztek jó munkát a Sweet Spot irányelveket követve. A Barts architektúrája sok helyen megújult, de sok helyen változatlan maradt. A lapkában összesen 14 darab 80 utas shader tömb kapott helyet egy-egy textúrázó blokk társaságában. A shader tömbök felépítése az előző generációhoz mérve változatlan, azaz továbbra is 16 darab szuperskalár shader processzor teljesít bennük szolgálatot. A Local Data Share természetesen megmaradt, és kapacitása sem változott, azaz szabványos 32 kB-os tárolók vannak egy-egy shader tömbhöz kötve. Szokás szerint nemcsak a helyi, hanem a globális adatmegosztás is része a rendszernek, így a két shader blokk közé ékelődő, nagy sebességű, 64 kB-os (Global Data Share) tárterület most sem hiányzik. A shader tömbönként található textúrázó blokk négy darab Gather4-kompatibilis csatornát alkalmaz, melyek csak szűrt mintákkal térnek vissza. Az interpoláció a HD 5000-es sorozathoz hasonlóan emulált, ám az AMD számos optimalizálást hajtott végre ezzel kapcsolatban, így ez a funkció az előző generációhoz viszonyítva jelentősen kevesebb általános erőforrást emészt fel.


[+]

A szuperskalár shader processzorok képességei nem javultak, vagyis egy az egyben a HD 5000-es generáció megoldásai köszönnek vissza, ami azonban változás, hogy a két darab shader blokk különálló Ultra-Threading Dispatch Processzorra támaszkodik, ami jelentősen javít a rendszer belső vezérlésén. A feldolgozó motor képességei is erősödtek. Az AMD továbbra is két raszterizálót rajzol a logikai vázlatba, ám ez csak az egység felépítésére utal. A Barts esetében is egy háromszög lesz órajelenként feldolgozva, de a scan conversion egységek ez idő alatt 32 pixellel birkóznak meg. A blending egységek száma is ennyi, tehát a rendszerben ezzel kapcsolatban nem keletkezik szűk keresztmetszet a felbontás növelése esetén. Csakhogy valami változás is legyen, megújult tesszellátort köszönthetünk, mely már a hetedik generációs megoldás az AMD történelmében. A vállalat a felső-középkategóriában érthetően nem ragaszkodik a szétbontott feldolgozó motor aránytalanul magas tranzisztorigényéhez, így inkább optimalizálták a tesszellációs képességeket. Az új egység átlagosan 75%-kal nagyobb teljesítményt kínál egészen húszszoros felbontásig. Ez valószínűleg elég lesz a legtöbb játék esetén, figyelembe véve azt, hogy a tesszellálás alkalmazása messze nem problémamentes.

A cég egyébként úgy látja, hogy a manapság elterjedt Full HD-s felbontás mellett már hatékonynak mondható, ha egy háromszög minimum 16 pixel, de semmiképpen se legyen kisebb négy képpontnál. Ez az elgondolás érthető, hiszen a mai hardverek a raszterizálást négyes pixelblokkokon hajtják végre a hatékony párhuzamos feldolgozás érdekében. A probléma akkor merül fel, ha egy háromszög kisebb, mint négy pixel, mivel ilyen esetben a négyes blokk nem azonos háromszögön dolgozik, vagyis a másik háromszögre is ki kell számolni a teljes blokkot, ami több mint erőforrás-pazarlás. Gyakorlati példával élve legyen egy háromszög egy pixel nagyságú. A számítás az egyik háromszöggel kezdődik az egyik pixelen, ami mellé további három képpont tartozik a blokkosított feldolgozás miatt. Ez már önmagában azt jelenti, hogy egyetlen apró háromszögért négy pixelt kell ellenőrizni, ám a poligon kicsi, így jó eséllyel mellette lesz a társa, ami további ellenőrzéseket jelent. Különösen kritikus eset a tényleges gyakorlat, ott ugyanis a háromszögek nem fedik tökéletesen a pixelt, vagyis legrosszabb esetben 12 pixel ellenőrzését is végre kell hajtani, ami lehangolóan sok felesleges munkát eredményez. Ez az a pont, amin a következő generációs DirectX platformoknak javítani kell, mert a jelenlegi rendszeren a feldolgozómotor kapacitásának nagy része, extrém mértékű tesszellálásnál csak az ellenőrzésre menne el. Szemléltetésnek az alábbi képet érdemes elővenni, ami a sárgára színezett képpontokkal jól szemlélteti, hogy mennyi munka megy kárba egyetlen apró háromszöggel.

A 775 MHz-es magórajelen ketyegő Radeon HD 6850 esetében a chip 12 aktív tömbbel dolgozik, ami 960 shader processzort és 48 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. A Radeon HD 6870 már 14 darab tömbbel rendelkezik, ennek megfelelően az 1120 darab shader processzorhoz 56 textúrázó csatorna tartozik, míg az órajelfrekvencia 900 MHz-re módosul. Ebből az következik, hogy az előbbi modell 1,5, míg az utóbbi 2 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes. Mindkét új Radeon 8 darab ROP blokkal rendelkezik, ami összesen 32 blending és 128 Z mintavételező egységet tartalmaz. Ezek a megszokott HUB központú memóriavezérlőre kapcsolódnak, ami négy darab 64 bites csatornára oszlik. A memóriakonfiguráció 1 GB lehet, és a memórialapkák a GDDR5 szabványra épülnek. Ezek a HD 6850-en 4 GHz-es, a HD 6870-en pedig 4,2 GHz-es effektív órajelen üzemelnek, ami 128 és 134,4 GB/másodperces adatátviteli sebességet garantál.

Mivel elmaradt a gyártástechnológiai váltás, így a fogyasztás szempontjából nem történt komoly fejlődés, de a HD 5000 sorozat igen magasra, vagyis alacsonyra tette a lécet ebből a szempontból. A Radeon HD 6850 és 6870 rendre 127, illetve 151 wattos maximális energiaigénnyel rendelkezik, a terhelésmentes időszak alatt azonban aktiválódnak az energiagazdálkodási szolgáltatások, ami nagyon hízelgő, 19 wattos fogyasztást eredményez.


[+]

Képminőség szempontjából tovább javult az anizotropikus szűrés, így a LOD szintek között eltűntek az éles átmenetek. Ennek az éles szemű játékosok örülhetnek, de a többség számára az eddigi megoldásokkal sem volt érzékelhető probléma. Az igazi változás az élsimítás területén következik be, ahol bemutatkozik a morfológiai algoritmus. Ez a megoldás egy DirectCompute alapú post-process effekt, ami az adott pixel végső színének meghatározásához a környező képpontokat is figyelembe veszi. Legnagyobb előnye, hogy minden leképzési eljárással működik, vagyis a deferred render motorokkal is, továbbá az élek mellett a textúrákat és az átlátszó objektumokat is szűri. A képminőség ugyan nem éri el a HD 5000-ben bemutatott úgynevezett AutoLOD funkcióval felvértezett rotated grid supersampling szintjét, ám jelentősen kevesebb erőforrással is beéri, vagyis a gyengébb kártyák mellett is alkalmazható, miközben az új játékokban amúgy is használhatatlan multisampling mintavételnél jobb minőséget eredményez.


[+]

Az új Radeonok az architektúrális változtatásokon felül újabb funkciókkal is bővülnek. Az UVD (Universal Video Decoder) 2 után eljött az idő az UVD 3 megjelenésére, ami az Ultra HD (7680x4320 pixel) videók gyorsítását is támogatja, valamint kezeli a VP8-as kodeket, mely az internetre betörő WebM és HTML5 tartalmak gyorsabb feldolgozását teszi lehetővé. A HD3D az NVIDIA 3D Visionjét másolja, egy erre kitalált szemüvegen keresztül 3D-s megjelenítést tesz lehetővé játékok és filmek alatt. Végül az új kártyákon a HDMI-kimenetet felfrissítették az utolsó, 1.4a verzióra, ami további két 3D-s formátum megjelenítését teszi lehetővé (side by side horizontal és top and bottom).

Hirdetés

Amint az összegző táblázatunkból kitűnik első ránézésre, a HD 6800-asok jóval gyengébbnek látszanak elődeiknél, a HD 5800-asoknál. A GPU órajelek ugyan emelkedtek, de ha az 50-es és a 70-es párosításokat vesszük alapul, akkor azt látjuk, hogy a számolók és a textúrázók száma is közel 30%-kal csökkent, de még a memória órajele is visszafelé "fejlődött". Az AMD szempontjából örvendetes, hogy a GPU alapterülete 24%-kal redukálódott, ami alacsonyabb gyártási költségeket tesz lehetővé, de a paraméterek alapján ez inkább visszalépés, mint előrelépés. Szerencsére az ördög ezúttal is a részletekben rejlik. A HD 6800 a GTX 460 alapjául szolgáló GF104-es chiphez hasonlóan egy továbbfejlesztett, optimalizált architektúra, ezesetben ugyanis a két darab shader blokk külön vezérlést kapott, azaz lényegében a GF104-hez hasonlóan az ütemezés hatékonyságát javították. Ez az NVIDIA-nak bevált, hiszen a GTX 460 kevesebb számolóval is van olyan gyors, mint a robosztusabb, de fejletlenebb GTX 465 (igaz ott a textúrázók száma is nőtt), tehát a kérdés már csak az, hogy a HD 6800-asok is képesek-e erre a bravúrra.

A HD 6800-asok a HD 5800-asokat váltják a termékpalettán ezért egyértelmű elvárás a részünkről (és az olvasók részéről is), hogy legyenek legalább olyan gyorsak, mint elődeik. Hogy ez az elvárás megvalósult-e, hamarosan kiderül. Az mindenesetre tény, hogy a Barts 255 mm²-es alapterületével ismét feladja a leckét az NVIDIA-nak. A 200-250 dolláros ársávban a GTX 460 jóval nagyobb, 358 mm²-es chippel versenyez, ami továbbra is azt mutatja, hogy az AMD komoly fölényben van ezen a téren.

VGA megnevezése Radeon HD 6870 Radeon HD 6850 Radeon HD 5870 Radeon HD 5850 GeForce GTX 470 GeForce GTX 460
(1 GB)
GPU kódneve Barts Cypress Fermi GF104
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 1,7 milliárd 2,15 milliárd ~3 milliárd 1,95 milliárd
Chip mérete 255 mm² 334 mm² 529 mm² 358 mm²
GPU /
shader órajele terhelve
900 MHz 775 MHz 850 MHz 725 MHz 607 MHz
1215 MHz
675 MHz
1350 MHz
GPU /
shader órajele üresjáratban
100 MHz 100 MHz 157 MHz 157 MHz 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
Számolóegységek száma 224 komplex és 896 darab egyszerű stream processzor 192 komplex és 768 darab egyszerű stream processzor 320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor 288 komplex és 1152 darab egyszerű stream processzor 448 db skalár stream processzor 336 db skalár stream processzor
Textúrázók száma 56 textúracímző és -szűrő 48 textúracímző és -szűrő 80 textúracímző és -szűrő 72 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (32) 8 blokk (32) 8 blokk (32) 10 blokk (40) 8 blokk (32)
Támogatott DirectX verzió 11 11 11
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 320 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1050 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 1000 MHz (GDDR5) 837 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5)
üresjáratban 300 MHz 300 MHz 300 MHz 300 MHz 67 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 134 400 MB/s 128 000 MB/s 153 600 MB/s 128 000 MB/s 133 900 MB/s 115 200 MB/s
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP4)
TDP 151 watt 127 watt 188 watt 151 watt 215 watt 160 watt

Referencia Radeonok

Ritkaságszámba megy, de néha azért előfordul: a tesztkártyákat ezúttal az AMD biztosította. Ez egyrészről úgymond megtisztelő és szeretjük is mert így van mihez viszonyítani a későbbiekben (a referenciakártyához), másrészről viszont kicsit stresszes, mert a kisérleti nyúl szerepét nem éppen szerencsés eljátszani. Szerencsére ezúttal nem volt semmi gond a VGA-kkal.


Radeon HD 6850 [+]


Radeon HD 6870 [+]

Az új Radeonok külsőre nem szolgálnak meglepetéssel, stílusukat tekintve hasonlóak elődeikhez. A fekete hűtőburkolat alatt egy fekete NYÁK lapul, melyeken a GPU körül mindkét esetben 8-8 memóriachip található. A két VGA hossza eltérő, a HD 6850 23 cm, a HD 6870 pedig 25 cm, tehát rövidebbek, mint a HD 5870, a HD 6850 pedig éppen olyan hosszú, mint a HD 5850. A HD 6850 alacsony fogyasztásának hála beéri egyetlen hattűs PCI Express tápcsatlakozóval, a HD 6870-en viszont már kettőt találunk. Érdekesség, hogy a CrossFire csatlakozókból csak egy került a VGA-kra, ami kérdésessé teszi a hármas CrossFire-ben való működtethetőséget. Monitorkimenetekből nincs hiány, a két DVI mellett egy HDMI és két mini DisplayPort csatlakozót használhatunk, ugyanakkor a sok kimenet miatt kisebb lett a szellőzőrács, ahol a meleg levegő szokott távozni.


[+]

Kívülről a két kártya hűtése igen hasonló, azonban amikor kézbevettük a két kártyát, rögtön érződött a különbség, ugyanis a HD 6870 sokkal nehezebb, mint a kisebbik Radeon. A videokártyák szétszedése után ki is derült, hogy miért. A HD 6850 GPU-jára egy 2010-es szemmel nézve igen picurka, alumínium, de rézbetétes hűtőbordát tettek. Ez egy szellőzőcsatornába illeszkedik, a meleg levegő a monitorkimenetek melletti szellőzőnyíláson távozik. A memóriachipekre is tettek egy passzív hűtőbordát, de ez megfigyeléseink szerint nem mindig nyerő megoldás. A HD 6870 hűtőburkolatának kialakítása ugyanilyen, ebben is egy légterelő csatornát találunk. A hűtőborda azonban más, a lamellák itt is alumíniumból készültek, de a hűtőborda nagyobb, és egy jóval vastagabb, hőcsöves rézalapú betéthez kapcsolódik, ennek köszönhető a súlykülönbség. A memóriákat és a mosfeteket egy nagyobb és vastagabb rögzített hűtőborda fedi.


[+]

A két tesztkártya GPU-ja 100%-ig megegyező, a feliratok szerint ezek 2010. 37. hetében készültek, tehát valamikor szeptember 12 és 18 között, kb. egy hónaposak. A chip felsőkategóriás mivolta ellenére már ránézésre is egészen kicsinek mondható. Memóriák terén ezúttal a Hynixre szavaztak az AMD-nél, ami elég szokatlan, mert az elmúlt fél évben szinte minden videokártyáról ugyanaz a típusú Samsung GDDR5-ös chip köszönt vissza. A HD 6800-asokon H5GQ1H24AFR-T2C feliratú 1,5 V-on működő, elméletileg 1,25 GHz-ig (GDDR5 5 GHz) működni képes chipeket találunk.


[+]

Mint említettük, a HD 6850 23 cm, a HD 6870 25 cm hosszú lett, előbbi éppen akkora, mint a HD 5850 vagy éppen a GTX 470, utóbbi pedig kb. 1 cm-rel rövidebb a HD 5870-nél. A képen látható VGA-k közül a GTX 460 tűnik ki leginkább kis méretével.

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

Videokártya / meghajtóprogram BBA Radeon HD 6870 1024 MB (900/1050 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
BBA Radeon HD 6850 1024 MB (775/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a

Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Sapphire Radeon HD 5830 1024 MB (800/1000 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.9a
Gigabyte GeForce GTX 470 1280 MB (@ 607/1215/837 MHz) / Forceware 260.89
Zotac GeForce GTX 460 1024 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
Asus GeForce GTX 460 768 MB (@ 675/1350/900 MHz) / Forceware 260.89
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.10.19-ig bezárólag)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

Az új Radeonok elvileg 180 USD (HD 6850) és 240 USD (HD 6870) kezdőárral kerülnek a piacra, ami a hazai viszonyok között 50 000 és 65 000 forintot jelent. Ez egyben azt is jelenti, hogy az AMD a HD 6850-et a a GeForce GTX 460 768 MB-os verziója, a HD 6870-et pedig a GeForce GTX 460 1 GB-os verziója ellen pozicionálja, de biztosra vesszük, hogy lesz itt némi kavarás a dollár és az euro átváltása, na meg az áfa és a magyar viszonyok miatt. Végülis úgy döntöttünk, hogy az új Radeonok mellett lemérjük a GTX 460 kétféle változatát és a GTX 470-et is, amit még mindig lehet kapni (ki tudja meddig). Ezenkívül újrateszteltük az előző generációs Radeonokat (HD 5850 és 5870), illetve a "számkivetett" HD 5830-at is. Érdekes kérdés, hogy a HD 6800-ak mennyivel gyorsabbak vagy lassabbak a régebbi Radeonoknál. A játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük, ugyanis, mint az korábbi tesztjeinkből kiderült, bírniuk kell ezt a tempót. Egyébként is, a Full HD (1920x1080) felbontás már egyáltalán nem szokatlan manapság, rengeteg olcsó LCD TFT monitort lehet kapni 1920x1080-as natív felbontással.

A HD 6800-asok mellé megkaptuk a Catalyst 10.10-es verzióját (pontosabban a bétát, ami AMD_Win7_Vista_Radeon_HD6800_Oct5_8.782RC2.exe névre hallgat), ez remélhetőleg nem a végleges verzió, mert két játék alatt komoly grafikai bugokat sikerült felfedeznünk. Ugyanakkor ez a driver komoly mértékben gyorsítja az AMD kártyáit HAWX alatt, ami rá is fért a Radeonokra, mert mint az utóbbi tesztjeinkből kiderült, ebben a játékban a GeForce-ok megalázó vereséget mértek ellenfeleikre.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Ez az opció a HD 6800-asokat használva immár három lehetőséget kínál fel, mi a középsőt választottuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. A JC2-t és a HAWX-et eközben FRAPS-szel is mértük hogy legyen minimum fps-es eredményünk. Néhány teszttel ezelőtt észrevettük, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve. Immár egy újabb mérőkészüléket használunk ami pontosabban és gyakoribb időközönként méri a fogyasztást ezért a korábbi cikkeinkben szereplő fogyasztási eredmények és az újak nem hasonlíthatóak össze!

A HD 5800-as Radeonok fogyasztása már eleve igen alacsony, ennek köszönhetően fogyasztás/teljesítmény tekintetében ezidáig verhetetlenek voltak. Nos, a HD 6800-asok maximális fogyasztás terén előrébb léptek, azaz csökkent a kártyák felvett teljesítménye. A HD 6850 kb. 10 wattal eszik kevesebbet a HD 5850-nél, a HD 6870 pedig majdnem 30 wattal éri be kevesebbel, mint a HD 5870. Ez persze még nem jelent semmit mert könnyen lehet, hogy lassabbak is, mint az elődök. Ebből következően a GTX 460-nal való összehasonlításban az új Radeonok még jobban állnak, mint elődeik. Érdekességként még annyit, hogy a HD 6870 üresjáratban többszöri megismételt mérés után is kevesebbet fogyasztott, mint a HD 6850, igaz, a különbség minimális (4 watt) és ráfoghatnánk, hogy mérési hibahatáron belüli, de szerintünk itt inkább arról van szó, hogy a HD 6870-re a jól sikerült chipek kerülnek, ergo a tesztelt HD 6850 nem csak hogy hibás Barts-ra épül (hiszen egy blokkot le kellett tiltani), de ugyanakkor magasabb feszültséget is igényel. Az üresjárati órajelek terén történt némi változás, ugyanis a HD 5800-as széria 157/300 MHz-es értéke 100/300 MHz-re csökkent.


A HD 6850 és a HD 6870 ventilátora

Ezúttal kicsit jobban körbejártuk a ventilátorok témáját. Mind a két légkavaró 92 mm-es, 38 mm magas, axiális lapátokkal. Utóbbi talán csúszócsapágyas (a típusjelzés végén az S utal erre). Mindkettőnek magas a motorereje, amiből arra lehet következtetni, hogy maximális fordulaton sokat pörögnek és hangosak. Az erős motorok alacsony fordulaton gyakran enyhén morgósak szoktak lenni, és ezt hallottuk is a HD 6870-nél, ez egy halkabb számítógépházból ha enyhén is, de valószínűleg kihallatszik. A HD 6850 ventilátora lényegében hangtalan üresjáratban, morgó hangot sem hallatott, ami jó.

Amint az a GPU-Z-vel készített log fájlokból kiderült, 21-22 fokos szobahőmérséklet mellett ezek a ventilátorok üresjáratban 900 és 1000 rpm környékén járnak. Ez aztán egészen 1700 rpm-ig emelkedett a terhelés hatására, de a ventilátorokban még van tartalék mert a logfájlból kiderül, hogy a HD 6850 kavarója maximális sebességének csupán 44%-át, a HD 6870 ventilátora pedig csak 28%-át érte el, tehát egy meleg nyári napon egy kevésbé szellős házban biztosra vehető, hogy 2000 rpm fölött pörögnek. A GPU-k hőmérséklete igen furán alakult, bár a fogyasztási eredmények alapján erre már számítani lehetett. A gyengébbik kártya 45-50 °C-ról 75 °C-ig melegedett, míg az erősebbik Radeon hűvösebb volt jó 10 fokkal. Ez talán annak köszönhető, amit már említettünk, hogy a HD 6850-en szolgálatot teljesítő GPU gyengébb "eresztés", ezért több feszültségre van szüksége. Természetesen ezt relatív kell értelmezni az órajelek és a GPU aktivált részeivel együtt (abszolút mértékben a HD 6870 GPU-ja kap több feszültséget).

Ha már a GTX 460-nal való hasonlítgatás a téma, akkor essen szó a tuningról is, ugyanis ezen a téren a GeForce-ok különösen jók, nem ritkán 25-30%-os órajelemelést is képesek elviselni a feszültség megváltoztatása nélkül. A HD 6800-asokról nem mondhatjuk el ugyanezt. A HD 6850 775/1000 MHz-es órajeleit mindössze 800/1100 MHz-ig, a HD 6870 900/1050 MHz-es órajeleit pedig 950/1200 MHz-ig sikerült megemelnünk. Ez 3/10%-os és 5/14%-os túlhajtásnak felel meg, elég régen találkoztunk ennyire "antituningos" videokártyákkal. Ezt akár rá is foghatnánk a korai chipverzióra (stepping) vagy a referenciahűtés gyenge hatásfokára, lehet találgatni. Még az is lehet, hogy az AMD nem szeretné, ha túl gyorsak lennének a 6800-asok, mert azzal a saját üzletének ártana. Mindenesetre ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy jelen pillanatban eléggé pengeélen táncolnak az új VGA-k.

Talán ennek köszönhető, hogy az Asus újonnan bejelentett, gyárilag túlhajtott HD 6850 DirectCu-jának GPU-ja 790 MHz, a 6870 pedig 913 MHz-es órajelekkel érkezik, nem éppen figyelemreméltó gyári tuning, ennél jobban el szokták engedni a lovat.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

Az első négy tesztelt játékban a sorrend szinte változatlan. A leggyorsabb kártya továbbra is a HD 5870, őt a HD 6870 követi, majd a HD 5850 és a HD 6850 jön. Ha az AMD-nek az volt a célja, hogy HD 6800-asokat a HD 5800-asok közé lője be, akkor nagyon úgy tűnik, sikerült nekik. A gyenge tuning nem változtatott semmit a képen, Crysis Warhead alatt a HD 6850 picit közelebb került a GTX 470-hez, a HD 6870 pedig a HD 5870-hez, de nem tudták beérni őket. A GTX 460-nak egyelőre nem termett túl sok babér.

HAWX, Dirt 2, BFBC2

A következő három játékban megismétlődnek az eredmények, a HD 6870 picit lassabb a HD 5870-nél, a HD 6850 pedig a HD 5850-nél lassabb. A Catalyst 10.10 rengeteget javított a Radeonok HAWX alatt elért teljesítményén, előző tesztjeinkben az azonos árkategóriában található riválisok közül a GeForce közel a dupláját futotta a Radeonoknak. A GTX 460 ezúttal sem nagyon rúg labdába, bár azért HAWX alatt megszorongatták a HD 6850-et.

STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge

És végül az utolsó négy tesztelt játék alatt sincs változás.

Összegzés

Cikkünk játéktesztes része igencsak rövidre sikeredett, mert nincs túl sok mondanivaló az új kártyákról. A HD 6800 egy olyan termékfrissítés, ami az alacsonyabb előállítási költségek következtében elsősorban az AMD versenyképességét javítja, és csak másodsorban szól a teljesítményről. A HD 6870 teljesítmény szempontjából a HD 5850 és a HD 5870 közé lett belőve, a HD 6850 pedig a HD 5850 alá, ergo aki azért venne HD 6800-at a HD 5800 helyett, mert magasabb a számozása és ebből következően gyorsabb, az csalódni fog. Most akár el is kezdhetnénk szapulni az AMD-t, hogy miért egy ilyen frissítéssel szúrja ki a szemünket, de nem fogjuk, mert a HD 6800-asok megjelenése alapvetően a vásárlók szempontjából is kedvező fejlemény. A HD 5800 ára azért stagnált (vagy éppen emelkedett) az utóbbi egy évben, mert egyrészt nincs konkurencia, másrészt így is elvitték mindet (állítólag). A HD 6800 eleve alacsonyabb árazással indul, és tekintve, hogy HD 5800 teljesítményszintű kártyákról van szó, ez azt jelenti, hogy végre a HD 5800-as sebességét olcsóbban vehetjük meg, márpedig ennél többre az emberek 99%-ának biztosan nincs szüksége. Ráadásul ezek eleve olcsóbb chip köré épülnek, így a későbbi árcsökkentésnek is nagyobb az esélye. Ami a konkurenciát illeti a GTX 460 csak árával versenyezhet majd. Az 1 GB-os OC verziók a HD 6850 sebességét elérve még mindig megfontolandóak, a sima GTX-ek pedig alacsonyabb áron szintén versenyképesek, elvégre nincs mindenkinek szüksége HD 6800 szintű teljesítményre; 1920x1200-as felbontás mellé a GTX 460 is elég, legfeljebb kevesebb látványjavító effektet kapcsolunk be. Különben is az a véleményünk, hogy 1920x1200-as (vagy 1920x1080) felbontásban az ember már nem a miniatűr recéket figyeli a monitoron...

Az új Radeonok kevesebbet fogyasztanak elődeiknél, de lassabbak is, így fogyasztás per teljesítmény mutatójuk is hasonló azokhoz. Talán szerencsésebb lett volna ezeket a kártyákat mondjuk HD 6840-nek és HD 6860-nak nevezni, ez valamivel egyértelműbben utalna teljesítményükre. A HD 6750/6770 talán már túlzás lenne, mert annyival azért nem lassabbak.

Radeon HD 6850/6870
Pro + ár/teljesítmény mutatójuk elvileg éppen megfelelő
+ fogyasztásuk továbbra is kitűnő, melegedésükkel sincs gond
+ halk referenciahűtés
+ külsőleg nem változtak
+ DirectX 11, Eyefinity, AMD AVIVO HD
+ tömörítetlen HD audio átvitele HDMI-n keresztül
Kontra - PhysX hiányzik
- tuningpotenciál


Radeon HD 6850 (GTX 460 1 GB áron vagy olcsóbban)


Radeon HD 6870 (HD 5850/GTX 470 áron vagy olcsóbban)

fLeSs és Abu85

A Radeonokat ezúttal az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés