Hirdetés

Lehet-e még tényező a Sharp a tévés piacon?

Megvizsgáltuk, milyenek a cég jövőbeni kilátásai, és milyen esélyei lehetnek a gyilkos piaci versenyben.

Eltűnő márkák

Az elmúlt egy-másfél évtized szomorú trendje volt a tévés iparágban az egykori nagy márkák eltűnése. 2017-re már odáig jutottunk, hogy öt nagy cégen kívül (Panasonic, Sony, Philips, LG, Samsung) senki sem rendelkezett a teljes vásárlói réteget lefedő, azaz prémium, innovatív modelleket is tartalmazó termékportfólióval Magyarországon. Olyan, egykor meghatározó márkáknak kellett búcsút intenünk, mint a JVC, a Toshiba, a Pioneer, a Thomson, a Loewe vagy a Grundig. Közéjük tartozik a Sharp is, amely a 2012 környékére nagyon komoly gödörben találta magát, köszönhetően a kedvezőtlen külső körülményeknek, a rossz fejlesztési irányoknak és az elhibázott döntéseknek.


[+]

A vállalat 2014 környékére a csőd szélére került, és arra kényszerült, hogy eladogassa egyes divízióit, többek között európai tévés részlegét is. Azonban ez sem bizonyult elégnek, és 2016-ra úgy tűnt, hogy mindennek vége, a Sharp megy a levesbe. Ekkor bukkant fel a világ egyik legnagyobb, legtőkeerősebb technológiai vállalata, a többek között az Apple egyik fő beszállítójaként is tevékenykedő Foxconn (Hon Hai Precision), és felvásárolta mindazt, ami a Sharpból megmaradt.

Visszatérés a halálból

Ekkor sokan tartottak attól, hogy a cégnek csak a szabadalmak és a Sharp panelgyártó üzemei kellettek, és miután ezeket megszerezték, kivégzik a márkát – azonban nem így történt. A Foxconn kinyilvánította, hogy komoly tervei vannak a Sharppal: megtartották japán leányvállalatként, japán vezetés alatt, a korábbi munkatársakkal, és folytathatták a televíziós fejlesztéseket.

Az elmúlt egy-másfél évben pedig a Sharp tévék néhány éves szünet után visszaszivárogtak Európába és Magyarországra is, nagy terveket szövögetve. De vajon lehet esélyük ismét komoly tényezővé válni, visszaépíteni az egyszer már elvesztett pozíciókat? Ezt a témát járjuk körbe cikkünkben, melyben a legfontosabb szempontokat vesszük számba: a cég hátterét, a márkanév erejét, az innovatív termékeket és technológiákat, az árképzést és a dizájnt.

A megújult márka

Háttér

Minden jel arra utal, hogy ezzel nincs gond, és a Sharp hosszú idő után végre dúskál a pénzben, köszönhetően a Foxconnak. A tajvani anyacég ugyanis brutálisan erős, a bevétele 2019-ben elérte a 176 milliárd dollárt, és több mint 800 000 ember dolgozik a konszernnek. Ennek köszönhetően a Sharp 2019-ben teljesen visszavette a néhány éve eladott európai tévés (szórakoztatóelektronikai) divízióját – nem is visszavásárolta azt, hanem egyszerűen bekebelezte az Universal Media Corporationt, akinek korábban eladta. Ezzel tehát a névhasználati jog fölött is száz százalékig a Sharp rendelkezik, illetve megszerezték az UMC lengyelországi televíziógyárát (összeszerelő üzemét) is.


[+]

Ez utóbbi egy nagyon fontos tényező, hiszen azt jelzi, hogy a Sharpnak nagyon komolyak a szándékai, és nem akar senkitől függeni a régióban. Az, hogy saját üzemmel rendelkeznek Európában, azt jelenti, hogy hatékonyan és gyorsan ki tudják szolgálni felmerülő igényeket. Valamint persze arra is utal, hogy igen nagyratörő terveik vannak, legalábbis ami a piaci részesedést illeti, és nem csak jelzésértékkel kívánnak jelen lenni a kontinensen, ellentétben oly sok feltörekvő távol-keleti vetélytársukkal.

Hirdetés

Sokatmondó az is, hogy az Universal Media Corporation felvásárlását követően egy japán úriember, Kazuhiro Kitamura vette át az európai divízió vezetését, tehát a japánok teljes mellszélességgel visszatértek Európába a Sharp élére. Itt kell megemlíteni azt is, hogy a Sharp azon kevés cég közé tartozik, amelyik rendelkezik saját panelgyártó kapacitással a Sakai Display nevű leányvállalat révén, így képesek mindenki mástól függetlenül televíziókat előállítani, tehát mindent összevetve a cég háttere kifejezetten stabilnak tűnik jelenleg.

Márkanév ereje

Az elmúlt egy évtizedes bukdácsolás biztos, hogy nyomott hagyott a márkanév erején. Az valószínű, hogy a harminc év felettiek számára még mindig jól cseng a név, és ismerik is, de a fiatalabbak esetében erre már nem vennénk mérget. De nincs még semmi veszve: a Huawei, a Honor, a OnePlus és a Xiaomi is bebizonyította, hogy rövid idő, akár csak néhány év alatt is lehet erős brandet építeni, és hát a Sharp azért mégsem a nulláról indul. Mindenesetre ezen nagyon komolyan kell dolgozniuk, felhasználva az új, friss kommunikációs csatornákat is.

Innovatív termékek és technológiák

Ha valaki felületesen követi az eseményeket, könnyen úgy vélheti, hogy a Sharp mellett kicsit elszaladt a világ. Pedig ez nagy tévedés! A cég ugyanis rendelkezik saját panellel ellátott 8K LED LCD tévével, sőt komplett 8K rendszerrel, ami tartalmazza a kamerát és a médialejátszót is. Létezik már kvantumpontos LED LCD televíziójuk is, emellett a vállalat évek óta foglalkozik az OLED technológiával, aminek eredményeként a közelmúltban bemutattak egy működőképes, önmagát egy dobozból kihajtogató OLED megjelenítőt is.

Ezen kívül foglalkoznak saját mesterséges intelligencia eljárással, illetve smart platformmal is, tehát a cég gőzerővel dolgozik, és továbbra is sokat költ a kutatásra és fejlesztésre, aminek vannak kézzelfogható eredményei is. Az már más kérdés, hogy mi eddig ebből Európában és Magyarországon nem sokat láttunk, ezen pedig muszáj lesz sürgősen változtatni! Már csak a cég arculata és a vásárlók meggyőzése végett is létfontosságú lenne, hogy megmutassák, itt egy kreatív energiáktól robbanó, innovatív márkáról van szó.


[+]

Azt viszont fontos megjegyezni, hogy gyakorlati tapasztalataink alapján az újabb, tehát már Foxconn támogatással készült Sharp tévék kifejezetten rendben vannak. Elsősorban a képminőségük kiemelkedő, e téren vidáman felveszik a versenyt a magasabb kategóriás, azaz drágább riválisaikkal is.

A Sharp jövője

Dizájn

Azt már évek óta látjuk a legnagyobb tech kiállításokon, hogy a Sharp odafigyel a tévédizájnra. Együtt dolgoztak például a Pininfarinával, aminek eredményeként kifejezetten egyedi külsejű koncept modelleket sikerült letenniük az asztalra. Viszont az is tény, hogy ennek nem sok nyomát lelni a most elérhető termékeken... Mondjuk ki bátran: jelenleg a Sharp kicsit jellegtelen külsejű televíziókat kínál, ami csak azért érthetetlen, mert azért lennének a tarsolyukban figyelemfelkeltő, formabontó megoldások is. Ezek nyilván kétélű fegyverek, hiszen a fura dizájn miatt kritika is érheti őket, de az unalmas biztonsági játéknál szerintünk az is sokkal jobb.


[+]

Árképzés

Régebben, az összeomlás előtti időszakban a Sharp ugyanazt a stratégiát követte, mint a többi japán cég: nem álltak bele az erőszakos és agresszív árversenybe, aminek a hátterében nyilván az is áll, hogy a dél-koreai vagy pláne a kínai vetélytársakkal ellentétben őket nem vagy alig segítette az államuk, így e téren nem sok mozgásterük volt, nem engedhették meg, hogy veszteséggel vagy nullszaldósan árulják termékeiket hosszú ideig azzal a céllal, hogy komoly piaci részesedést szerezzenek.


[+]

Most viszont úgy tűnik, fordult a szél. A Foxconn háttér megjelenése után ugyanis látványosan változott a helyzet, hiszen a mostani Sharp tévék kifejezetten jó ár/érték arányúnak számítanak, magyarán tudásukhoz képest meglepően olcsók. Ez pedig kulcsfontosságú lehet a kitűzött célok eléréséhez, hiszen például a telefonos iparág nagyot robbantó versenyzői is e stratégiának köszönhetően érhettek el fantasztikus eredményeket.

Van esély?

Mindent mérlegre téve arra jutottunk, hogy bőven van esélye az "új" Sharpnak arra, hogy ismét a televíziós iparág meghatározó szereplőjévé váljon. Az alapok erősnek tűnnek, legyen szó az anyagi helyzetről, a gyártói háttérről vagy épp az innovatív technológiákról. De az is tény, hogy önmagában ez kevés. Ahhoz, hogy Európában komoly sikereket érjenek el, muszáj lesz átalakítaniuk a cég működését.

Létre kell hozni minden egyes országban egy hivatalos képviseletet (ez lehet akár egy már létező importőre is a cégnek), amely viszonylag szabad kezet kap az értékesítésben, a termékválaszték kialakításában, a kommunikációban és úgy általában az ügyek intézésében. Az nem működik ma már, hogy egy távoli regionális központban üldögélő munkatárs intézi az ügyeket, ehhez 2020-ra már túlságosan felgyorsult a világ.

Emellett iszonyatosan meg kell nyomni a marketinget, a régi dicsőségből már nem lehet megélni. Nem azt mondjuk, hogy legyen megint a Sharp a Manchester United mezszponzora, mint a kilencvenes években (bár a Foxconn-nak valószínűleg telne rá), de azt igen, hogy a mostaninál sokkal intenzívebb jelenlét szükséges a médiában. És ezt nem lehet a helyi kereskedők vagy importőrök nyakába varrni, rájuk tolva a költségeket; láttunk erre már ezer példát, és soha nem működött a dolog rendesen. És valahol ide tartozik az is, hogy a csúcstermékeket el kell hozni az emberekhez: hiába árul Japánban a Sharp 8K vagy QLED tévét, ha ezekből az európai országokba semmi sem jut el. Ha egy vállalat tud és akar is iszonyú pénzeket költeni előremutató fejlesztésekre, azt teljesen felesleges eltitkolni a potenciális vásárlók elől.

elefant

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sharp

Azóta történt

Előzmények