Radeon HD 5970: nem találtunk rajta fogást...

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés, zaj


Az Asus 5970-esének csomagolása [+]

Videokártya / meghajtóprogram Asus Radeon HD 5970 2x1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.1
Sapphire Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.1
Asus Radeon HD 4870 X2 2x1024 MB (750/900 MHz) / Catalyst 10.1
XFX Radeon HD 4890 1024 MB (@ 850/1200 MHz) / Catalyst 10.1
MSI GeForce GTX 295 2x896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 196.21
Asus GeForce GTX 285 1024 MB (662/1476/1242 MHz) / Forceware 196.21
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Játékok

  • Far Cry 2
  • Crysis Warhead
  • Stalker: Call of Pripyat
  • Resident Evil 5
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Batman: Arkham Asylum
  • DiRT 2
  • Need for Speed Shift
  • Tom Clancy's HAWX
  • BattleForge

A Radeon HD 5670 bemutatásával kezdődően a tesztelt játékok sorában változások következtek be, ugyanis néhány címet lecseréltünk. A Race Driver Grid helyett a már DirectX 11-et is támogató DiRT 2 szerepel, és a népszerűnek tekinthető NFS Shift is helyet kapott a sorban. A már koros Call of Juarez és az X3: Terrain Conflict helyett a Call of Duty: Modern Warfare 2 szerepel, míg a STALKER: Clear Sky helyett a DirectX 11-et is támogató STALKER: Call of Pripyatra esett a választásunk.

A tesztelt felbontás és képminőségi beállítások kombinációját minden esetben a HD 5970-hez igazítottuk (szegény többiek...), ezt teszteltük először, bár ami azt illeti, ezúttal nem kellett túl sokat próbálkoznunk ahhoz, hogy elégséges (legalább 30) legyen az fps-ek száma (mint anno a HD 5670 esetében), a játékok többségében elindításuk után minden grafikai opciót maximumra toltunk, és megnéztük, hogy a VGA mit tud 2560x1600-as felbontásban, majd ezután finomítgattunk a beállításokat, már ha szükség volt erre.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk, az anizotropikus szűrést 16x-osra, az élsimítást alkalmazásvezéreltre kapcsoltuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Far Cry 2 és Crysis Warhead alatt előzőleg elmentett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. A Need for Speed Shiftet és a Call of Duty: Modern Warfare 2-t úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör átlaga adta. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Batman Arkham Asylum, a Resident Evil 5 és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

Az első kellemes meglepetés a fogyasztási értékek leolvasásakor ért minket, ugyanis az 5970 tudásához mérten keveset eszik. Az üresjárati 107 wattos érték szerintünk lenyűgöző, elvégre egy kompromisszumok nélküli csúcskonfigurációról van szó, ennél jobbat jelenleg nehezen lehetne összeállítani. Ez a 107 wattos érték egyébként még a GTX 295-ön mért 112-nél is alacsonyabb, holott az egy jóval régebbi, elavultabb és minden valószínűség szerint lassabb technológia. Terhelve természetesen megváltozott a helyzet, ha a két Cypress mag beindul, a konfig fogyasztása 370 wattig meg sem áll, de még ez is relatív alacsonynak mondható, elég ránézni a GTX 295 vagy a HD 4870 X2 értékeire.

A Radeonokat még a 10.1-es driverrel teszteltük, ezért az üresjáratban mért alacsony értékek az órajelkapuzásnak köszönhetően alakultak ilyen jól; a kihasználatlan GPU elvileg még nem kapcsolt le (és így fogyasztott is), tehát ezek az értékek még javulhatnak a 10.2-es driverrel. Az 5970-en található GPU-k órajele terhelés hiányában 157 MHz-re, a memória órajele pedig 300 MHz-re csökken, ebben az állapotban a GPU 57 °C-ot ért el (kb. 22-23 fokos szobahőmérséklet mellett), miközben a ventilátor 1250-et forgott percenként, ami egyáltalán nem nevezhető hangosnak. Tuningban a mi tesztpéldányunk nem remekelt, bár ez nézőpont kérdése: 725/1000 MHz-ről 800/1200 MHz-re sikerült emelnünk az órajeleket, ez 10/20%-os differencia feszültségemelés nélkül. Az AMD és az Asus is készített olyan túlhajtóprogramot, amivel a GPU, illetve a memória feszültsége megemelhető, és így magasabb órajeleket érthetünk el, de látva a külföldi tesztoldalak eredményeit, ők sem jutottak sokkal messzebre még így sem (max. 850/1250 MHz).

Most először készítettünk olyan grafikonokat, melyeken a GPU hőmérséklete, a GPU terhelése és a ventilátor fordulatszámának alakulása követhető végig egy játékteszt alkalmával. Ehhez a Far Cry 2-t használtuk, a „ranch small" demót futtatuk le háromszor egymás után, ez a GPU-k terhelését ábrázoló görbén jól látszik, mivel a három futás között a GPU-k terhelése leesett nullára. A GPU-k hőmérséklete 57-60 fokról indult, és egyszer sem lépte túl a 75 fokot, ami egyáltalán nem nevezhető magasnak (HD 4800-asok nem egyszer akár 100 fokig is képesek felmelegedni). A videokártya hőmérséklete (maga a NYÁK) használat közben 50-55 fokig emelkedett, ez már az a tartomány, ahol ujjal érintésre égetőnek érezzük. A ventilátor 1250 rpm-ről indult, és szakaszosan 1500, 1800 majd 2400 rpm-ig jutott, ennél azonban már nem gyorsult fel jobban.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés