A Titan X a motorháztető alatt
Az NVIDIA Titan X kétségtelenül tetszetős, minőséget sugárzó darab, ezen belül is a GeForce GTX 690 kártyával debütált megjelenési koncepcióra épül a hűtése. Ez a kártya 26,7 centiméter hosszú, de természetesen ez is elkéri a dupla bővítőhelyet.
Tartozékok nélkül, bővebb körítés hiányában rögtön a kártyára tudunk koncentrálni. Ezt a modellt is az ezüst és fekete színben pompázó hűtés, annak marcona, szögletesebb formavilága uralja. A felső feliratot LED világítással látták el, ez itt is egy szinte kötelező extra, de az RGB színskálát nem kapjuk meg. A zölden világító GeForce GTX logót az NVIDIA által biztosított alkalmazással kapcsolhatjuk igény szerint ki és be, alapértelmezetten azonban világít. A GeForce Experience program telepítését követően arra most is van lehetőség, hogy a világítás ütemét, jellegét testre szabjuk.
A Titan X szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
Az új Titan X-nél már nem maradt el a leginkább mechanikai védelem és esztétikai megoldás gyanánt szolgáló hátlapi takarólemez, noha a hűtésben egyébként nem nagyon vesz részt, még ha fel is szerelik. A költségek alacsony szinten tartása láthatóan nem volt szempont, ez a VGA a prémium szintre, az abszolút csúcskategóriába nevez. Csatlakozók, azaz kimenetek terén az NVIDIA többi rokon generációs kártyájára vonatkozó ajánlását láthatjuk viszont, így a dual-link DVI-D mellett egy HDMI 2.0b és három darab DisplayPort 1.4 trónol, mindez a GTX 1070/1080-as megoldással egyezik. Az 1.4-es DisplayPort hitelesítés továbbra sincs meg hivatalosan, de nem hivatalosan megfelel a rendszer, így a VESA tesztje gyakorlatilag csak formalitás lesz.
Sok részegységből épül fel maga a hűtés, ami meglehetősen bonyolult, emiatt viszonylag nehézkes a szétszedése, mivel rengeteg csavar rögzíti, ahogy már említettük is, 64-nél tartottunk a számolással, amikor feladtuk. Azt meg kell hagyni, hogy a videokártya merevsége a legkisebb kívánnivalót sem hagyja maga után, ez tényleg nagyon egyben van! Az öntött alumíniumburkolatot eltávolítva tárul elénk a natúr alumíniumszínűre eloxált hűtőborda, erre egy radiális ventilátor fújja a gépházból távozó levegőt. A hűtés fő kerete a memóriákat és a tápellátás komponenseit is hővezető párnákon keresztül hűti, valamint tartja a légkavarót és az egyéb komponenseket. A GPU-val egy meglehetősen régen látott megoldás, hőkamra tartja a kontaktust, erről veszi át a meleget a lamellázat.
Összetett a Titan X hűtése... [+]
A ventilátortól jobbra elhelyezkedő kis bordarészlet itt nem csak csak díszítőelem, a hűtésben a Titan X esetén aktívan vesz részt. A lamellák a fő hűtőkerethez az alsó felületükön csatlakoznak, tehát a hőátadás sokkal nagyobb, mint a GTX 1060 esetén is volt, ráadásul a ventilátor levegőjének egy része ezeken keresztül távozik, így a főkeret hőelvezetését biztosítani tudják.
A Titan X nyomtatott áramköre [+]
A nyomtatott áramköri lap itt is fekete és szintén nagyon letisztult. Az alkatrészek többsége ugyan más, mint az eddigi Pascal architektúrával rendelkező akár referencia, akár egyedi nyomtatott áramkörrel rendelkező kártyákon, de az elrendezés és a koncepció hasonló, a tápellátó áramkör itt a klasszikus helyére, a grafikus mag után, a VGA hátsó harmadára került. Felül egy nyolctűs és egy hattűs PCI Express tápcsatlakozót helyeztek el, figyelembe véve a fogyasztást, ez teljesen indokolt volt. Az SLI csatlakozót itt már másodmagával találjuk elöl, de jó tudni, hogy ez a modell már nem feltétlenül támogatja száz százalékosan a klasszikus formában (ráadásul az NVIDIA is kezdi visszaszorítani), legfeljebb az explicit API-k multiadapter módján keresztül. Mindezt a tesztben ellenőriztük.
Az alkalmazott Micron GDDR5X chipek [+]
A GDDR5X típusú VRAM chipeket a Micron szállítja, FBGA kódjele D9TXS, ami a katalógus szerint a MT58K256M32JA-100:A chipnek felel meg. A 8 Gb sűrűségű FBGA tokozású lapkák üzemi feszültsége 1,35 volt, átviteli sebessége 10 Gb/s. Ezt az NVIDIA hajszálpontosan ki is használta, ennyin ketyeg ugyanis a kártya fedélzeti tára. A memóriachipek az általunk tesztelt GTX 1080-asokon is ilyenek voltak.
A VRM és a PWM integrált áramkör [+]
A tápellátást egy 6+1 fázisú megoldás szolgáltatja, aminek a lelke egy UPI Semiconductortól származó, uP9611P típusjelzésű PWM vezérlő. Az induktivitások mindamellett szerintünk jó minőséget képviselnek (ilyeneket alkalmaznak a GTX 1080 Founders Edition esetében is), meghajtásuk a DRMOS-hoz, így az eddig tesztelt megoldásokhoz hasonló. Az NVIDIA mérnökeinek az AP Semiconductor E6930 típusjelzésű példányaira esett a választásuk, de sajnos pontosabb specifikációkat nem sikerült kiderítenünk. A nyomtatott áramkörön sok üres helyet láttunk a VRM környékén, tehát még erősebb feladatra is felkészítették a panelt. Az NVIDIA Titan X videokártyáról egyértelműen kijelenthető, hogy GPU-ja és memóriakapacitása egy másfélszerezett GTX 1080, még a GDDR5X memóriák, amiket használtak is egyeznek, ám az alacsonyabb órajel miatt mégsem kapunk másfélszeres teljesítményt.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!