Piroska és Farkasa
Az animáció jó módja a történetmesélésnek, ugyanis vizualitása rengeteg üzenetet képes közvetíteni. Pont ezért egy videojátéknál már önmagában nagy kérdést jelent a képi világ meghatározása: síkban vagy térben mutatjuk meg a környezetet? Realisztikus vagy absztrakt stílusban? Milyen színekkel operáljon? Mit akarunk kifejezni? A Nomada stúdió a Grisnél mintha életre kelt rajzokon és egy romokkal teli táj felfedezésén keresztül mesélt volna a gyász fázisairól, kiválóan ötvözve a képi világot az egyszerű játékmenettel és a mély mondanivalóval. Új játékuk, a Neva ugyanezt a gondolatiságot viszi tovább: fenomenális, festményszerű stílusban mesél el egy megható történetet.
A történet fókuszában a szótlan Alba és farkasszerű lénye, Neva állnak, akik a természetet járva, és próbálnak legyőzni egy ismeretlen eredetű, mindent elsöprő sötétséget, ami felemészt mindent körülöttük. Közös útjukat négy évszakon kísérhetjük végig, mialatt Neva felcseperedik, a köztük lévő kötelék pedig elszakíthatatlanná erősödik. A játék gyakorlatilag szavak nélkül, igen befogadható módon, egyszerű eszközökkel meséli el narratíváját. A kezdetekben felmerülhet bennünk, hogy vajon öncélúan szép és érzelmes-e, de úgy érzem, ez nem igaz. Pontosabban: tematikái elég univerzálisak ahhoz, hogy könnyedén értéket leljünk bennük.
A Nevának vizualitása lenyűgöző. Minden szekció, minden táj fantasztikus látványt nyújt: mintha csak pasztellszínektől duzzadó vízfestményeket járnánk be. Az erdőt járva a háttérben legelésző vadállatokkal futhatunk össze; tavacskákon szaladhatunk végig; sziklákat mászhatunk meg – és minden gyönyörű körülöttünk. Időnként elvontabb, álomszerűbb, absztraktabb területekre is elrepít a kaland. Legyen szó esti látképekről, ahol a sötétség fenyegető ereje mosódik össze a valóssal, vagy épp a túlvilágot idéző helyszínről, amelyben a gonosz lények szögletes templomait deríthetjük fel. Határozottan ki merem jelenteni, hogy a Nevával már csak a grafikája miatt érdemes játszani – de szerencsére pusztán ennél többet tartogat számunkra.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!