Hirdetés
Íme a tesztalanyunk
Ha egyetlen szóval kellene jellemezni az ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition (és most újra, de egy levegővel!) kártyáját, akkor azt mondhatjuk rá, hogy drabális. De tényleg, már a CES-en is meglepődtünk, hogy milyen hatalmasra nőttek a VGA-k, konkrétan az alaplap-CPU-hűtő kombináció is jobbára eltörpül mellettük a gépházban. És bár tesztalanyunk nem volt a legnagyobb a kiállított monstrumok között, azért kézbe véve, és a tesztágyba betéve bizony alaposan eltakart mindent – aki gondolkodik a megvásárlásán, az már most ellenőrizze a számítógépházát, mert lehet, hogy abból is újat kell vennie.
A méretek túlburjánzása persze jórészt megemelkedett hűtési igényeket kiszolgáló gigantikus bordázatnak és ventilátoroknak köszönhető. Esetünkben ez 348 x 146 x 72 mm-es kiterjedést eredményezett, ezt kell tehát elhelyezünk majd a PC-ben. A térfogat nagy részét a három, felváltva ellentétes irányban forgó ventilátorra épülő hűtés teszi ki, melyet az ASUS egy „fázisváltós” hővezető lapka közbeiktatásával szerel fel a kártyára.
A hangzatos megnevezés mögött valójában egy olyan anyag bújik meg, melyet gyakorlatilag „beolvasztanak” a felületek közé, így az a lehető legtökéletesebben kitölt minden rést, kihozva a maximumot a hőátadásból. További optimalizálást jelent a borda talpának precíz megmunkálása (így az említett rések méretét is minimalizálják), illetve a talpba rejtett vapor chamber, mely a GPU felől érkező hő minél gyorsabb szétoszlatását szolgálja. Ez a hő egyébként további nyolc darab hővezető cső közbeiktatásával kerül a bordázatra, ahonnan aztán a három darab, golyóscsapágyakkal felszerelt Axial-tech ventilátor fújja szét a környezetbe. Ezek szokás szerint félpasszív módon dolgoznak, 50 °C alatt megállnak, ekkor a kártya teljesen némának tekinthető.
A bordázatot, és így a kártya egészét egy fémből készült „exoskeleton”, egy masszív külső váz veszi körül, és egy szintén elég vaskos hátsó lemez is tartozik ehhez, így nem kell attól tartani, hogy a PCB elhajlik – legfeljebb az alaplapot fenyegeti ez a veszély, de ennek megakadályozására a kártya dobozában megtaláljuk az ASUS-tól megszokott kis mágneses támasztékot is.
A kimenetek oldalán nincsenek meglepetések, két HDMI 2.1b és három DisplayPort 2.1b áll rendelkezésre, az extra tápellátást pedig a megszokott és kétes hírnévre szert tett 12VHPWR konnektor biztosítja. Plusz ventilátorcsatlakozókat nem kapunk, és az RGB kínálat is a jobb felső sarokban található TUF logóra (és környékére) szorítkozik, a normál és a csendes beállításokkal operáló dual BIOS azonban jelen van, és ezek között szokás szerint egy mikrokapcsolóval tudunk váltani.
Mivel a kártya a TUF széria tagja, tervezésekor fontos szempont volt a strapabírás, megbízhatóság. Ezt több minden is hivatott biztosítani: egyrészt a „katonai szintű” tápkomponensek (tekercsek, MOSFET-ek, kondenzátorok), másrészt a pára, por és egyéb szennyeződés okozta rövidzárlatól védő, a NYÁK-ot és az alkatrészeket borító bevonat is ide tartozik.
Tesztkörnyezet
A mérésekhez használt platformunk nem változott 2025-ben, tehát most is a DeepCool PX1200G tápegységgel meghajtott, AMD Ryzen 7 7700X-re épülő gépünket vetettük be:
Alaplap | Gigabyte X670E AORUS Master |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 7700X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 2 x 16 GB G.Skill Trident Z5 Neo DDR5-6000 |
Videokártya | ASUS TUF Gaming GeForce RTX™ 5080 16GB GDDR7 OC Edition (driver: 572.02) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | DeepCool PX1200G |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 11 Professional x64 24H2 |
A szoftverek esetében sem változtattunk semmin, így a mérési eredmények összevethetőek az előző tesztekben kapott számokkal.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Company of Heroes 3 | DirectX 12 | Essence Engine 5.0 | Minden maximumon, Texture: High |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, DXR opciók bekapcsolva (ahol elérhető) |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, DXR Shadows: Medium |
The Callisto Protocol | DX12 | Unreal Engine 4 | Ultra preset, FSR2 kikapcsolva |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Mérési metodikánk szintén változatlan: minden benchmarkot háromszor futtatunk, a megjelenítés sebességét pedig az OCAT segítségével mérjük, és az eredmények alsó-, illetve felső 5 százalékát „eldobva” állapítjuk meg a minimum, illetve átlagos fps értékeket.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!