Hirdetés

Mindent visz: A GeForce RTX 5080 tesztje

Az NVIDIA Blackwell sorozatának felső kategóriáját egy ASUS TUF szériás VGA segítségével próbáltuk ki.

AI, multimédia, feszültségskálázás

Az AI szempontjából kiemelendő irány a neurális shaderek helyzete, ami azért lényeges, mert amíg a sugárkövetéssel a Microsoft nagyon mostohán bánik, addig erre már be van jelentve a kooperatív vektor a HLSL nyelv érkező frissítésében. Ez tehát láthatóan a szabványosítás irányába halad, így bizonyosan jobban fogja érdekelni a fejlesztőket.


[+]

Ezt sokféleképpen lehet majd használni, de az egyik legérdekesebb módszer a textúratömörítés lehet, ugyanis egy neurális shader a hagyományos opciókhoz viszonyítva hatékonyabban képes a tartalmat kikódolni. Ez végeredményben kisebb memóriaigényű textúrákat eredményez majd, miközben még a minőség is javul. Ennek azonban jelentős ára lesz, mivel amíg korábban az alkalmazott textúratömörítés igazából nem befolyásolta a sebességet, addig a neurális shader futtatása jelentősen lassíthat. Tehát a beállítható textúraminőséget ezentúl nem csak a VRAM kapacitása határozza majd meg, hanem bejön a képletbe a számítási teljesítmény is.

Hirdetés

Multimédia és kijelzőkezelés

A Blackwell multimédiás szinten is fejlődött. A hardveres kódoló NVENC, illetve a hardveres dekódoló NVDEC blokkok az eddigi 4:4:4 és 4:2:0 chroma formátumok mellett már támogatják a 4:2:2-t is a H.264 és HEVC videóknál, továbbá az NVENC javítja az AV1 és a HEVC formátumú tartalmak kódolási minőségét a BD-BR PSNR és VMAF által.

A chroma formátumok eltérései
A chroma formátumok eltérései [+]

A kijelzőmotor is újabb lett, így biztosítja a DisplayPort 2.1b támogatását. Ennek hála az érkező DP80LL kábelekkel három méternyi távolságot is át lehet majd hidalni 80 Gbps-os sávszélességel.

Feszültségskálázás

Az új GeForce RTX 50-es generáció lényeges extrája lesz, hogy az NVIDIA megreformálta a feszültségskálázást, így az mostantól teljesen hardveres. Részben ebből eredően a Blackwell GPU-k a korábbinál sokkal gyorsabban képesek majd órajelet váltani, így hatékonyabban igazodnak a munkafolyamathoz. Ehhez természetesen hasonlóan gyorsan igazodik az optimális feszültségérték is.

Mindez nagyon fontos volt az NVIDIA számára, mert a korábbi dizájnjaik ebből a szempontból nagyon korosnak számítottak, viszonylag sokáig tartották a beállított órajelet, és bizonyos szituációkban a szoftvertől vártak visszajelzést, mert önállóan a hardver nem tudta az egyes helyzeteket lereagálni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés