Mindenes notebook a Toshibától

Játékos képességek

Mai tesztünk talán legérdekesebb hardveres kérdése, hogy vajon a Satellite L505 320 számolóegységes, de GDDR3 memóriával megtámogatott, DirectX 10.1-es Mobility Radeon HD 5165-je gyorsabb tud-e lenni a múltkor nálunk járt Acer Aspire TimelineX 4820 400 számolóegységes, DirectX 11-es, de csak DDR3 memóriás Mobility Radeon HD 5650-énél. Csatájukban az 50 MHz-cel magasabb GPU órajel is az átnevezett HD 4650 mellett szól. Hogy még érdekesebb legyen a dolog, egy GeForce konkurenst és egy korosodó asztali gépet is bevontunk a versenybe.

Játékok

  • Unreal Tournament 3 – Epic Games / Midway
  • The Elder Scrolls: Oblivion – Bethesda Softworks / Take 2 Interactive
  • Race Driver: GRiD – Codemasters / Codemasters
  • World in Conflict – Massive Entertainment / Vivendi
  • Far Cry 2 - UBISoft / UBISoft Montreal

A meghajtóprogramokban csak annyit módosítottunk, hogy az anizotropikus szűrést nyolcszorosra állítottuk. A Oblivionban és a GRiD-ben egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflict és Far Cry 2 játékokban a beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az Unreal Tournament 3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a méréseinknél. A grafikonokon szereplő megnevezések az alábbi konfigurációkat takarják:

Radeon HD 5165 - Toshiba Satellite L505: Intel Core i5-430M 2,23 GHz, Mobility Radeon HD GDDR3 memóriával, 5165 600/800 MHz, 6 GB RAM

Radeon HD 5650 - Acer Aspire TimelineX 4820T: Intel Core i5-430M 2,23 GHz, Mobility Radeon HD 5650 DDR3 memóriával 550/800 MHz DD, 4 GB RAM

GeForce GT 330M - Samsung R580: Intel Core i5-430M 2,23 GHz, GeForce GT 330M 575/1265/800 MHz-en, 4 GB RAM

GeForce 8800 GT 512 MB - Desktop: Pentium Dual-Core E2180 CPU 2,00 GHz-en, GeForce 8800 GT 512 MB 600/1500/900 MHz-en, 2 GB RAM

Mivel korábbi eredményeink nem a Satellite L505 elég kicsi, 1366x768 pixeles felbontásában készültek, ezért most is külső monitoron végeztük a játékteszteket 1280x1024, illetve 1600x1200 pixeles felbontáson. A Toshiba laptop kisebb, natív felbontásán a játékok valamivel jobban futottak, mint alacsonyabb beállításunkon.

A lassabb memóriás és alacsonyabb órajelű, de 400 számolós mobil HD 5650 és a gyorsabb memóriás, magasabb órajelű, de csak 320 számolós HD 5165 csatájának első körét a frissebb fejlesztésű modell nyerte. Igaz, az Unreal Tournament 3-ban szinte azonos köröket futottak. Nagyjából ugyanez mondható el a GeForce GT 330M-ről is. Mind a három VGA bőven játszható tempót produkált a Core i5-430M mellett.

Oblivion erdejében lényegében ugyanazt láttuk, csak a különbségek még kisebbek lettek. A két Radeon azonosan teljesített, a GeForce 330M – mely szintén népszerű az általános célú notebookoknál – kissé lemaradt.

Ha csak hajszálnyival is, autós játékunkban a Radeon HD 5165-tel szerelt Toshiba végzett az élen. Most sem tapasztaltunk lényeges különbségeket a versenyzők között. A nagyobb felbontásban mért 25-26 fps körüli értékek már a játszhatóság alsó határát jelentik. Még szerencse, hogy kisebb felbontásban lényegesen jobb a helyzet, a látvány pedig alig romlik.

Stratégiai játékunk sem hozott újdonságot. DirectX 9-ben szépen, élvezhetően – és minden gépen hasonló sebességgel – futott, DirectX 10-ben viszont hellyel-közzel diavetítést kaptunk az arcunkba.

Jó hír, hogy Far Cry 2-ben mindent maximumra húzva is korrektül ment a Radeon HD 5165. Talán most először érződött a gyorsabb memória hozadéka. A DDR3 memóriás mobil Radeon HD 5650-et több mint 15%-kal előzte meg.

Játékos köreinket összefoglalva gyors számolásba kezdünk. A Mobility Radeon HD 5650-nek 25%-kal több számolóegysége van, mint a HD 5165-nek, GPU órajele viszont 8%-kal alacsonyabb, szóval grafikus processzora úgy 17%-kal erősebb. Ezt a fórt a HD 5165-höz párosított gyorsabb, GDDR3 memória minden esetben ellensúlyozni tudta. Tehát azt mondhatjuk, hogy a jobb memória nagyjából 17%-os előnyt jelent, ami az éppen hogy csak játszható, 20-25 fps-es teljesítményből 24-30 fps-es, már elegendően gyorsat varázsol, szóval érdemes a jobb grafikus memóriával szerelt modelleket keresni. Nagy kár, hogy a termékek specifikációjában ez a paraméter nem mindig, vagy nem egyértelműen szerepel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés