Belső, teljesítmény
Az általunk tesztelt konfiguráció a hivatalosan G835 sorszámot viselő notebookcsalád tetejét képviseli a Core Ultra 9 275HX processzorral és a GeForce RTX 5090 grafikus adapterrel, 64 GB memóriával és két darab 2 TB-os SSD-vel. A 16:10 képarányú, 18”-es kijelző MiniLED-es háttérvilágítást használ, és 1000 nites fényerőre képes, tehát a HDR tartalom megjelenítésével sem lesz probléma. A gyors mozgásokat a G-Sync támogatás mellett a 240 Hz-es maximális frissítési frekvencia segít folyamatossá tenni.
A processzor esetében nem spóroltak az ASUS-nál, a kiválasztott 24 magos Arrow Lake CPU 8 darab P és 16 darab E magot kínál, alapesetben. 175 wattos PL2 és 150 wattos PL1 beállításokkal. A részletesebb specifikációk következők:
Termék megnevezése | ROG Strix Scar 18 (2023) – G834JY |
---|---|
Processzor | Intel Core Ultra 9 275HX – 8P+16E mag, 2,7-5,4/2,1-4,6 GHz, 55-160 W TDP |
Memória | 2 x 32 GB (SK Hynix) DDR5-5600 |
Kijelző | 18quot;-es, 2560x1600 pixeles BOE NE180QDM IPS panel, 240 Hz-es frissítéssel, G-Sync-kel, Dolby Vision HDR támogatás, gyári kalibráció |
Grafika | - Intel Graphics - GeForce RTX 5090, max. 175 watt TDP (Dynamic Boost), Advanced Optimus |
Adattároló | 2 db 2048 GB-os Samsung PM9A1, PCIe 4.0 x4, RAID 0 |
Kommunikáció | - Realtek RTL8125 2.5GbE - Intel BE200 Wi-Fi 7 - Bluetooth 5.4 |
Interfészek | - 2 db TB5 - 3 db USB 3.2 Gen 2 Type-A - 1 db HDMI 2.1 - 1 db 2.5GbE - 1 db kombinált 3,5 mm-es hangcsatlakozó |
Extrák | Gombonkénti ARGB billentyűzetvilágítás (AURA Sync), Dolby Atmos, RGB LED sáv, kézzel eltávolítható alsó burkolat, AniME Vision kijelző |
Akkumulátor | 90 Wh |
Méret | 400 x 298 x 32 mm |
Tömeg | 3,3 kg |
Operációs rendszer | Windows 11 Home |
Gyártó honlapja | rog.asus.com |
Termék honlapja | ROG Strix Scar 18 (2025) |
Fogyasztói ár | 2 583 990 forint |
Garancia | 3 év |
Természetesen számunkra az összeállításból a GeForce RTX 5090 lesz a leginkább érdekes, hiszen ez az első Blackwellre épülő mobil GPU nálunk. A CES-en bemutatott architektúrát használó asztali GPU-k körül már többet is teszteltünk, magát az architektúrát pedig ennek kapcsán részletesen is bemutattuk, szóval most itt csak erre a mobil GeForce-változatra koncentrálunk. Ennek kapcsán pedig rögtön meg is jegyezzük, hogy az NVIDIA alaposan megvágta ezt a GPU-t az asztali változathoz képest: 21760 CUDA mag helyett csak 10496 mag áll rendelkezésre. Ez sokkal durvább, mint a 4090 esetében történt (16384 mag helyett 9728), de az RTX 5080 is olcsóbban megúszta (10752 mag helyett 8192 mag). Jól látszik, hogy a rengeteg szilícium nemcsak drága, de energiaigényes is, ez pedig mobil környezetben, ahol a hűtés is komoly kihívást jelent, kevésbé megengedhető. Ez a nyers számítási erőre jelentős hatással van, ami természetesen a megjelenítési sebességet és befolyásolja. Szerencsére a körítés viszont nem változott, hiszen azért ötödik generációs Tensor magokat kapunk, illetve rendelkezésre áll a teljes DLSS 4 támogatás is. Ez utóbbi persze inkább majd az 5070, és annál alacsonyabb szinteken lehet majd érdekes. A VRAM mennyisége ugyanúgy 24 GB, mint az asztali változatnál, viszont a busz csak 256 bites, ami azonos órajel mellett „csak” 896 GB/s sávszélességet jelent. Ez némi előrelépés a GeForce RTX 4090 mobil változatához képest, ott ugyanis 16 GB memóriát használhattunk, 256 bites, 576 GB/s sávszélességű hozzáférésen keresztül.
Hirdetés
Mindezek után következzék akkor a teljesítménymérés! Ennek során az Armoury Crate-ben elérhető profilok közül az alapértelmezett Performance-t, illetve a kézi tuningot lehetővé tévő Manual elnevezésűt használtuk. Ez utóbbi lehetővé teszi a CPU és a GPU tuningját is (illetve a hűtés működését is befolyásolhatjuk), egyrészt a Core Ultra 9 275HX PL1/PL2 beállításainak módosításával, másrészt a GPU túlhajtásával. Mi az előbbi esetben a PL1-et is 175 wattra állítottuk, a GPU-nál pedig a memória túlhajtását kivéve minden csúszkát sikerült kimaxolnunk a stabilitás veszélyeztetése nélkül – a VRAM órajelén viszont csak 200 MHz-et növelhettünk.
Teljesítmény
A ROG Strix Scar 18-ban két darab PCIe 4.0 x4-es SSD dolgozik egy RAID 0 tömbben, ami szekvenciális olvasási tesztekben impozáns sebességet eredményez, mi mégsem voltunk maradéktalanul boldogok: jobban örültünk volna akkor, ha a sebességet PCIe 5.0 x4 biztosította volna, és inkább eltekinthetnénk a RAID 0 jelentette potenciális balesetektől. Mindazonáltal a CrystalDiskMark jelentette számok, illetve saját tapasztalataink egyaránt azt mutatják, hogy a háttértár ura a helyzetnek, a 3,6 TB-os szabad kapacitásra pedig jó sok játékot telepíthetünk.
ROG Strix Scar 18 (2025) teljesítménye | Performance | Max. sebesség |
---|---|---|
7-Zip beépített benchmark (nT) | 119 138 MIPS | 125 364 MIPS |
SpecWPC 7-Zip Compress* | 57,45 s | 41,25 s |
SpecWPC Blender BMW 1M* | 41,76 s | 40,08 s |
SpecWPC Handbrake Normal / HQ | 178,84 / 80,41 fps | 178,06 / 82,73 fps |
SpecWPC Maya Shaded Wire | 239,40 fps | 237,53 fps |
SpecWPC Python SciPy* | 88,58 s | 88,72 s |
VeraCrypt 64 SHA-256/SHA-512 | 537 MB/s / 779 MB/s | 541 MB/s / 784 MB/s |
*A kisebb érték a jobb |
Az általános teljesítményt illetően az idei Scar 18 nem vall szégyent, tényleg nagyon erős – de látszik, hogy az Arrow Lake számítási kapacitásban nem hoz nagy változást például a Raptor Lake-hez képest, amivel már a kettővel ezelőtti változatot is szerelték. Az előrelépés Cinebench alatt látványos csak igazán, a PCMark általános méréseinél, vagy például a 7-Zip alatt már kevésbé látszik. A Handbrake, illetve hát általában a videós műveletek viszont profitálnak az új hardverből.
A 3D-s méréseknél érezhető, de nem ugrásszerű a javulás a szintén 175 wattos maximális TDP-vel rendelkező GeForce RTX 4090-hez képest: a PCMark Gaming benchmarkban ez kevésbé látszik, a 3DMarknál viszont már feltűnőbb a fejlődés. Ugyanígy érezhető, de ugrásszerűnek semmiképpen sem mondható a gyorsulás a játékok alatt, ami azt jelenti, hogy WQHD felbontásban tulajdonképpen nincs érdemi változás, és minden modern játék tökéletesen élvezhető maximális minőségi beállítások mellett is. Ha viszont szeretnénk 4K-ra váltani például egy külső kijelző miatt, akkor már egyes modern címeknél szükség lehet a DLSS 4 bekapcsolására, ha másért nem, hát azért, hogy kihasználhassuk a G-Sync és a magas frissítési frekvencia kínálta lehetőségeket.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!