G29 kormány
Rég nem voltak ilyen jó napjai az autószimulátoros közösségnek, mint amilyeneket mostanában élhet meg. Több évnyi szűkölködés után az elmúlt hónapokban végre beérett pár olyan szimulátoros projekt, amit a PC-s és a konzolos közönség is nagy érdeklődéssel várt. Az Assetto Corsa és a Project Cars is határozottan jóra sikeredett, a Dirt széria a legújabb Rally folytatással visszatalált a helyes útra, Sébastian Loeb nevével fémjelezve is készül valami, az Xboxosok Forzáját Playstation-vonalon egyelőre még nem a Gran Turismo újabb része, hanem a Driveclub kóstolgatja – mindezek remek szórakozást nyújtanak az autók szerelmeseinek, akár a gamepaddal lengetésnél magasabb szinten is.
Így aztán nem csoda, hogy a Logitech az idei karácsonyi szezonra időzítette legújabb felső kategóriás kormányait, melyek közül a G29 a PC és a Playstation – főleg a Playstation 4 –, a G920 pedig a PC és az Xbox – főleg az Xbox One – rendszerekkel kompatibilis. Nálunk az előbbi, a G29 járt mustrára. Kékkel keretezett dobozán már az új, modernebb Logitech logó díszeleg, persze ennél sokkal érdekesebb, hogy a benne rejtőző termék mennyit változott az öt éves pályafutása alatt nagyon sikeressé vált G27-hez képest.
Első látásra szembetűnő, hogy alaposan átdolgozták a kormányt. Míg a G27 igyekezett klasszikus autós lenni, három vaskos, szálcsiszolt acél kormányküllőjén csak hat diszkrét kis gomb volt, addig a G29 közepére szinte egy komplett gamepadet telepítettek. Persze erre szükség is van, ha egy játékkonzol hivatalos támogatására törekszenek. Megtalálható rajta minden lényeges Playstation gomb, mint a D-pad, a kör-háromszög-négyzet-kereszt, a Playstation, opciók és megosztás gomb és három-három jobb, illetve bal billentyű.
Több ponton módosult a kormánykoszorú is. Átmérője maradt 28 centiméter, de alsó részét lecsapták, felül pedig egy kék fémbetét jelzi a középállást. Kicsit változott a továbbra is nagyon vékony bőrbevonat varrása, és alig látható mértékben, de finomítottak a pillangóváltó füleinek formáján. Megmaradtak a G27-en már használt, váltás helyes időpontját jelző fények is. Fontos megjegyezni, hogy a kormánykerék továbbra sem szedhető le úgy, mint mondjuk a konkurens Thrustmasternél.
Hirdetés
Pedál és Driving Force váltó
Külsőre csak annyit változott a G29 pedálja a G27-hez képest, hogy kicserélték rajta a gyári logót, illetve a pedállapok mögötti munkahengerek vörös helyett feketék. Továbbra is három, jobbára fémből készült pedálunk van, tehát kapunk külön tengelykacsolót. A gáz egy kicsivel a másik kettő vonala előtt van, ahogy az illik, a taposófelületek pedig néhány centiméterrel felfelé emelhetőek, bár még ekkor sem lesznek olyan hosszúk, mint amilyenek az igazi versenyautókban szoktak lenni.
Továbbra is hiányzik a függeszthető rögzítési mód, ami az utcai és túraautókra jellemző, csak a formula autók padlóra támasztott verzióját választhatjuk. Nem módosult a pedálkonzol alsó része sem, megmaradt a kihajtható, padlószőnyegbe kapaszkodó karomsor, a csúszásgátló gumitalpak és a szimulátorvázhoz rögzítést biztosító csavarmeneteket sem variálták át.
Nagy örömünkre egy ponton mégis csak komolyabban hozzányúltak a pedálsorhoz: moddolták a féket. Hasonló, gumibetétes megoldást használtak, mint amilyet rengeteg fórumon leírtak már korábban a G27 kapcsán, amihez többféle házilag beépíthető készletet is kínálnak. Ennek hatására a fékpedál nyomása a végpontjához közeledve egyre keményebb lesz, így pontosabban lehet adagolni.
Leglényeges különbség a G27-hez képest, hogy a G29-hez (és a G920-hoz) nem adnak váltókart, a fokozatok csak a pillangófülekkel kapcsolhatóak. Aki mégis szeretne botváltót, annak külön kell megvennie ezt Driving Force Shifter néven, amit szintén megkaptunk próbára. Rövidke, kerek fejű váltója azonos a G27-ével, gombját és szoknyáját is – feltehetően mű – bőrből szabták. Más, kisebb a körülötte lévő konzol, aminek nincsenek gombjai, hiszen azok a kormányra költöztek. A rögzítési rendszer itt is változatlan.
Próba
A G29 és a Driving Force Shifter felszerelésében semmi újat sem találtunk a G27-hez képest. A kormányt és a váltót is vaskos műanyag elemekkel lehet rögzíteni, melyek már az elődnél is bizonyították rátermettségüket. Akinek ez kevés lenne, használhatja a csavarmeneteket, melyek helye ugyancsak változatlan, így minden olyan szimulátorvázra felmennek az újdonságok, amire a G27 is. Ezek után nyilván nem meglepő, hogy az egyes komponensek összekötési módja sem változott.
Alaposan átszabták viszont a kormány vezérlőszoftverét, ami integrálódott a Logitech gamer szoftverébe, tehát ha Logitech gamer egeret vagy billentyűzetet használunk, akkor ismerős lesz a kezelőfelület. Ebben az egyes gombok és kezelőszervek funkciója adható meg, makrókra, programindításra és a szokásos extrákra van lehetőség, továbbá a feltelepített játékokhoz letölti az előre elkészített gyári profilt, ha van olyan. Az erő-visszacsatoló és egyéb rendszerek kapcsán csak a kormány maximális elfordulási szöge állítható be 180 és 900 fok között.
A G29 kipróbálásában a SimHouse csapata volt segítségünkre, akik rengeteg G27-et és egyéb, hasonló kaliberű kormányt elkoptattak már, maguk is készítenek pedálsort G27 alapon, sőt saját kormányt, váltót és szimulátorvázat is. Már a G29 felszerelésekor megjegyezték, hogy valamivel – de nem sokkal – jobban összerakottnak tűnik a G27-nél. Azt is rögtön érezni lehetett, hogy bár csökkent, kikapcsolt állapotban ugyanúgy érezni középállásban némi holtjátékot, ami az elődre is jellemző, erő-visszacsatolásban jelentkező lyukra utal, vagyis középállás környékén nincs megfelelő erőhatás.
Mivel a gyári leírás csak annyit árul el a G29-től, hogy a korábbi optikaielfordulás-érzékelőt mágneses, Hall-effektuson alapulóra cserélték, sejtettük, hogy az átlósan fogazott fogaskerekes, dupla motoros meghajtás megmaradt. Ezt bizonyította is a kormány már az első pillanatban. Sajnos megmaradt a G27 lényegében egyetlen, de annál rettenetesebb negatívuma is, hogy amikor a két egymás ellen dolgozó motor egymásnak feszül, akkor borzasztóan kattog, kalapál a mechanika. Fizikailag nincs ezzel túl sok baj, mert az erőhatások ettől még jók, csak éppen nagyon rossz hallgatni.
Próba folytatás
Fogás, kezelés terén pozitívak a változások. A sok gomb ugyan kissé játékszerűvé teszi a kormányt, de lényegesen jobb az elhelyezésük, mint a G27-nél, ahol a kormánytekergetés hevében az ember gyakran megnyomta őket. Ezek az extra gombok különösen versenyben hasznosak, rájuk lehet tenni egy csomó olyan funkciót és beállítást, amit a való életben a versenymérnökök a boxban végeznek el, az oldalra nézéshez, fékerő és egyebek módosításához is kellenek, továbbá a menüben navigáláshoz sem szükséges most már másik kontroller. Elhelyezésük kifejezetten jó, minőségükkel is meg voltunk elégedve. Szintén jó lett a koszorú alsó részének lecsapása, amit valódi autóknál azért használnak, hogy a pilóta lába jobban elférjen, itt viszont abban segít, hogy a lecsapott részt érintve jobban érezni, milyen állásba tekertük éppen a kormányt.
A G27 pedálsoránál szinte kötelező volt a fék moddolása, keményítése. Dicséretes, hogy ezt gyárilag beletették a G29-be. A Sim House-osok gyakorlott lába alatt viszont kiderült, hogy a pedál – legalábbis az Assetto Corsában – nincs pontosan beállítva. Onnan, ahol a program már maximális fékhatást jelzett, még bő egy centivel lejjebb lehetett nyomni, és ennek utánállítására egyelőre nincs lehetőség.
A többi konfigurációs opció viszont hiányozhat. Alapvetően a G29 alapbeállításai sokkal jobbak, mint a G27-ben alkalmazottak, nagyjából azokat a paramétereket használják, amit a szimulátoros közösség általánosan optimálisnak tart a Logitech erő-visszacsatolási rendszeréhez. Csakhogy, ami mindenhez jó, az általában semmihez sem tökéletes. Ennek a levét pedig a régebbi játékok isszák meg, ahol még a játékon belül nem volt túl sok konfigurálási lehetőség. Szerencsére az újabbakat már a G29-re gyúrják, az Assetto Corsában például szinte lehetetlen különbséget tenni az alapbeállításos G29 és az optimalizált G27 között.
A pillangóváltónál általános minőségjavulás érhető tetten. A fémfülek valamivel rövidebb úton, finomabb csillapítással járnak, de nem túl jelentős az eltérés. A most már külön megvásárolható Driving Force botváltó működése semmit sem változott a G27-hez képest. Ugyan eléggé játékérzetet kelt, viszont kellő pontossággal lehet kapcsolgatni vele. Akinek kell a „manuál” az érzés miatt, annak megfelel, kár, hogy a szekvenciális módot kihagyták belőle. Bár nekünk nem akart feléledni a G29-cel a G27 váltója, az interneten található leírások szerint kompatibilis a régi váltó az új kormánnyal.
Értékelés
Öt év alatt, amennyi eltelt az előző generáció bemutatása óta, nem valami sokat fejlesztett a Logitech csúcskormányán. A szimulátoroknál meghatározó szerepet betöltő erő-visszacsatolási rendszert lényegében módosítás nélkül emelték át a G29-be, és biztosra vehető, hogy ezen a téren a G920 sem változott. Ez pedig azt jelenti, hogy marad a lyuk az erő-visszacsatolásban és a ronda kattogás, amivel van aki együtt tud élni, van aki pedig elviselhetetlennek tartja, ez egyéni preferencia kérdése. Ettől eltekintve az erő-visszacsatoló rendszer egyébként rendben van, csak hát fájó, hogy épp a lényegen nem csiszoltak, pedig lett volna mit.
Előnyére változott a kormánykerék, ami most ugyan játékosabb stílusú, mint a G27, de a sok extra gombnak kiválóan hasznát lehet venni. Kifejezetten jó lett az alul csapott forma is, persze akkor lenne az igazi a dolog, ha könnyen cserélni lehetne a kormányt, ahogy ezt egyes konkurenseknél megoldották. Teljesen jók a finomított váltófülek, bár ezekre akkor sem lenne panaszunk, ha érintetlenül hagyták volna őket.
Dicséretet érdemelne a fékpedál moddolása, viszont tapasztalataink szerint ezt nem csinálták meg tökéletesen, úgyhogy aki komolyan gondolja, annak továbbra is magának kell majd nekiállnia az átalakításnak. A külön termékként értékesített Driving Force váltónak csak akkor látjuk értelmét, ha mindenképpen kell a kézi váltás élménye, ebből a szempontból jó is, hogy különválasztották a kormánytól, viszont sajnos az alapkészlet árát ez nem csökkenti.
A G29 és tőle csak a kezelőszervek kiosztásában különböző G920 vételára most már a botváltó nélkül 125 000 forint környékén mozog; ennyi pénzért a fő konkurens, a Thrustmaster a szíjhajtása miatt középen nem lötyögő és nem kalapáló T300 RS-t kínálja, igaz, csak gumis, de cserélhető kormánykoszorúval és kétpedálos pedálkonzollal, ami szintén érdekes ajánlat. Akinek van már G27-ese, annak viszont csak akkor érdemes G29-re (vagy G920-ra) váltania, ha Playstation 4-en (vagy Xbox One-on) szeretne szimulátorozni, mert a Logitech galád módon a G27-hez nem kínál támogatást a két elit konzolhoz.
Eltekintve az illúzióromboló, kopogós viselkedésétől és az elég vaskos ártól, nekünk tetszett, a Logitech G29 kormánykészlet, bár öt év alatt több fejlesztést vártunk. Bízunk benne, hogy a Logitech és a Thrustmaster között kialakul valamiféle konkurenciaharc, ami árcsökkentéshez vezet majd mindkét oldalon, és esetleg fejlesztésre is kényszeríti a gyártókat. A Driving Force Shifter majdnem húszezer forintért tudásához képest elég drága mulatság.
Logitech G29 kormány
rudi
A Logitech G29 kormány és a Driving Force váltót a Logitech hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre. A tesztelésben a SimHouse csapata volt segítségünkre.