Logitech G29, az „új” kormány

G29 kormány

Rég nem voltak ilyen jó napjai az autószimulátoros közösségnek, mint amilyeneket mostanában élhet meg. Több évnyi szűkölködés után az elmúlt hónapokban végre beérett pár olyan szimulátoros projekt, amit a PC-s és a konzolos közönség is nagy érdeklődéssel várt. Az Assetto Corsa és a Project Cars is határozottan jóra sikeredett, a Dirt széria a legújabb Rally folytatással visszatalált a helyes útra, Sébastian Loeb nevével fémjelezve is készül valami, az Xboxosok Forzáját Playstation-vonalon egyelőre még nem a Gran Turismo újabb része, hanem a Driveclub kóstolgatja – mindezek remek szórakozást nyújtanak az autók szerelmeseinek, akár a gamepaddal lengetésnél magasabb szinten is.

Így aztán nem csoda, hogy a Logitech az idei karácsonyi szezonra időzítette legújabb felső kategóriás kormányait, melyek közül a G29 a PC és a Playstation – főleg a Playstation 4 –, a G920 pedig a PC és az Xbox – főleg az Xbox One – rendszerekkel kompatibilis. Nálunk az előbbi, a G29 járt mustrára. Kékkel keretezett dobozán már az új, modernebb Logitech logó díszeleg, persze ennél sokkal érdekesebb, hogy a benne rejtőző termék mennyit változott az öt éves pályafutása alatt nagyon sikeressé vált G27-hez képest.

Első látásra szembetűnő, hogy alaposan átdolgozták a kormányt. Míg a G27 igyekezett klasszikus autós lenni, három vaskos, szálcsiszolt acél kormányküllőjén csak hat diszkrét kis gomb volt, addig a G29 közepére szinte egy komplett gamepadet telepítettek. Persze erre szükség is van, ha egy játékkonzol hivatalos támogatására törekszenek. Megtalálható rajta minden lényeges Playstation gomb, mint a D-pad, a kör-háromszög-négyzet-kereszt, a Playstation, opciók és megosztás gomb és három-három jobb, illetve bal billentyű.

Több ponton módosult a kormánykoszorú is. Átmérője maradt 28 centiméter, de alsó részét lecsapták, felül pedig egy kék fémbetét jelzi a középállást. Kicsit változott a továbbra is nagyon vékony bőrbevonat varrása, és alig látható mértékben, de finomítottak a pillangóváltó füleinek formáján. Megmaradtak a G27-en már használt, váltás helyes időpontját jelző fények is. Fontos megjegyezni, hogy a kormánykerék továbbra sem szedhető le úgy, mint mondjuk a konkurens Thrustmasternél.

Hirdetés

Pedál és Driving Force váltó

Külsőre csak annyit változott a G29 pedálja a G27-hez képest, hogy kicserélték rajta a gyári logót, illetve a pedállapok mögötti munkahengerek vörös helyett feketék. Továbbra is három, jobbára fémből készült pedálunk van, tehát kapunk külön tengelykacsolót. A gáz egy kicsivel a másik kettő vonala előtt van, ahogy az illik, a taposófelületek pedig néhány centiméterrel felfelé emelhetőek, bár még ekkor sem lesznek olyan hosszúk, mint amilyenek az igazi versenyautókban szoktak lenni.

Továbbra is hiányzik a függeszthető rögzítési mód, ami az utcai és túraautókra jellemző, csak a formula autók padlóra támasztott verzióját választhatjuk. Nem módosult a pedálkonzol alsó része sem, megmaradt a kihajtható, padlószőnyegbe kapaszkodó karomsor, a csúszásgátló gumitalpak és a szimulátorvázhoz rögzítést biztosító csavarmeneteket sem variálták át.

Nagy örömünkre egy ponton mégis csak komolyabban hozzányúltak a pedálsorhoz: moddolták a féket. Hasonló, gumibetétes megoldást használtak, mint amilyet rengeteg fórumon leírtak már korábban a G27 kapcsán, amihez többféle házilag beépíthető készletet is kínálnak. Ennek hatására a fékpedál nyomása a végpontjához közeledve egyre keményebb lesz, így pontosabban lehet adagolni.

Leglényeges különbség a G27-hez képest, hogy a G29-hez (és a G920-hoz) nem adnak váltókart, a fokozatok csak a pillangófülekkel kapcsolhatóak. Aki mégis szeretne botváltót, annak külön kell megvennie ezt Driving Force Shifter néven, amit szintén megkaptunk próbára. Rövidke, kerek fejű váltója azonos a G27-ével, gombját és szoknyáját is – feltehetően mű – bőrből szabták. Más, kisebb a körülötte lévő konzol, aminek nincsenek gombjai, hiszen azok a kormányra költöztek. A rögzítési rendszer itt is változatlan.

Próba

A G29 és a Driving Force Shifter felszerelésében semmi újat sem találtunk a G27-hez képest. A kormányt és a váltót is vaskos műanyag elemekkel lehet rögzíteni, melyek már az elődnél is bizonyították rátermettségüket. Akinek ez kevés lenne, használhatja a csavarmeneteket, melyek helye ugyancsak változatlan, így minden olyan szimulátorvázra felmennek az újdonságok, amire a G27 is. Ezek után nyilván nem meglepő, hogy az egyes komponensek összekötési módja sem változott.

Alaposan átszabták viszont a kormány vezérlőszoftverét, ami integrálódott a Logitech gamer szoftverébe, tehát ha Logitech gamer egeret vagy billentyűzetet használunk, akkor ismerős lesz a kezelőfelület. Ebben az egyes gombok és kezelőszervek funkciója adható meg, makrókra, programindításra és a szokásos extrákra van lehetőség, továbbá a feltelepített játékokhoz letölti az előre elkészített gyári profilt, ha van olyan. Az erő-visszacsatoló és egyéb rendszerek kapcsán csak a kormány maximális elfordulási szöge állítható be 180 és 900 fok között.


A G29 kipróbálásában a SimHouse csapata volt segítségünkre, akik rengeteg G27-et és egyéb, hasonló kaliberű kormányt elkoptattak már, maguk is készítenek pedálsort G27 alapon, sőt saját kormányt, váltót és szimulátorvázat is. Már a G29 felszerelésekor megjegyezték, hogy valamivel – de nem sokkal – jobban összerakottnak tűnik a G27-nél. Azt is rögtön érezni lehetett, hogy bár csökkent, kikapcsolt állapotban ugyanúgy érezni középállásban némi holtjátékot, ami az elődre is jellemző, erő-visszacsatolásban jelentkező lyukra utal, vagyis középállás környékén nincs megfelelő erőhatás.

Mivel a gyári leírás csak annyit árul el a G29-től, hogy a korábbi optikaielfordulás-érzékelőt mágneses, Hall-effektuson alapulóra cserélték, sejtettük, hogy az átlósan fogazott fogaskerekes, dupla motoros meghajtás megmaradt. Ezt bizonyította is a kormány már az első pillanatban. Sajnos megmaradt a G27 lényegében egyetlen, de annál rettenetesebb negatívuma is, hogy amikor a két egymás ellen dolgozó motor egymásnak feszül, akkor borzasztóan kattog, kalapál a mechanika. Fizikailag nincs ezzel túl sok baj, mert az erőhatások ettől még jók, csak éppen nagyon rossz hallgatni.

Próba folytatás

Fogás, kezelés terén pozitívak a változások. A sok gomb ugyan kissé játékszerűvé teszi a kormányt, de lényegesen jobb az elhelyezésük, mint a G27-nél, ahol a kormánytekergetés hevében az ember gyakran megnyomta őket. Ezek az extra gombok különösen versenyben hasznosak, rájuk lehet tenni egy csomó olyan funkciót és beállítást, amit a való életben a versenymérnökök a boxban végeznek el, az oldalra nézéshez, fékerő és egyebek módosításához is kellenek, továbbá a menüben navigáláshoz sem szükséges most már másik kontroller. Elhelyezésük kifejezetten jó, minőségükkel is meg voltunk elégedve. Szintén jó lett a koszorú alsó részének lecsapása, amit valódi autóknál azért használnak, hogy a pilóta lába jobban elférjen, itt viszont abban segít, hogy a lecsapott részt érintve jobban érezni, milyen állásba tekertük éppen a kormányt.

A G27 pedálsoránál szinte kötelező volt a fék moddolása, keményítése. Dicséretes, hogy ezt gyárilag beletették a G29-be. A Sim House-osok gyakorlott lába alatt viszont kiderült, hogy a pedál – legalábbis az Assetto Corsában – nincs pontosan beállítva. Onnan, ahol a program már maximális fékhatást jelzett, még bő egy centivel lejjebb lehetett nyomni, és ennek utánállítására egyelőre nincs lehetőség.

A többi konfigurációs opció viszont hiányozhat. Alapvetően a G29 alapbeállításai sokkal jobbak, mint a G27-ben alkalmazottak, nagyjából azokat a paramétereket használják, amit a szimulátoros közösség általánosan optimálisnak tart a Logitech erő-visszacsatolási rendszeréhez. Csakhogy, ami mindenhez jó, az általában semmihez sem tökéletes. Ennek a levét pedig a régebbi játékok isszák meg, ahol még a játékon belül nem volt túl sok konfigurálási lehetőség. Szerencsére az újabbakat már a G29-re gyúrják, az Assetto Corsában például szinte lehetetlen különbséget tenni az alapbeállításos G29 és az optimalizált G27 között.

A pillangóváltónál általános minőségjavulás érhető tetten. A fémfülek valamivel rövidebb úton, finomabb csillapítással járnak, de nem túl jelentős az eltérés. A most már külön megvásárolható Driving Force botváltó működése semmit sem változott a G27-hez képest. Ugyan eléggé játékérzetet kelt, viszont kellő pontossággal lehet kapcsolgatni vele. Akinek kell a „manuál” az érzés miatt, annak megfelel, kár, hogy a szekvenciális módot kihagyták belőle. Bár nekünk nem akart feléledni a G29-cel a G27 váltója, az interneten található leírások szerint kompatibilis a régi váltó az új kormánnyal.

Értékelés

Öt év alatt, amennyi eltelt az előző generáció bemutatása óta, nem valami sokat fejlesztett a Logitech csúcskormányán. A szimulátoroknál meghatározó szerepet betöltő erő-visszacsatolási rendszert lényegében módosítás nélkül emelték át a G29-be, és biztosra vehető, hogy ezen a téren a G920 sem változott. Ez pedig azt jelenti, hogy marad a lyuk az erő-visszacsatolásban és a ronda kattogás, amivel van aki együtt tud élni, van aki pedig elviselhetetlennek tartja, ez egyéni preferencia kérdése. Ettől eltekintve az erő-visszacsatoló rendszer egyébként rendben van, csak hát fájó, hogy épp a lényegen nem csiszoltak, pedig lett volna mit.

Előnyére változott a kormánykerék, ami most ugyan játékosabb stílusú, mint a G27, de a sok extra gombnak kiválóan hasznát lehet venni. Kifejezetten jó lett az alul csapott forma is, persze akkor lenne az igazi a dolog, ha könnyen cserélni lehetne a kormányt, ahogy ezt egyes konkurenseknél megoldották. Teljesen jók a finomított váltófülek, bár ezekre akkor sem lenne panaszunk, ha érintetlenül hagyták volna őket.

Dicséretet érdemelne a fékpedál moddolása, viszont tapasztalataink szerint ezt nem csinálták meg tökéletesen, úgyhogy aki komolyan gondolja, annak továbbra is magának kell majd nekiállnia az átalakításnak. A külön termékként értékesített Driving Force váltónak csak akkor látjuk értelmét, ha mindenképpen kell a kézi váltás élménye, ebből a szempontból jó is, hogy különválasztották a kormánytól, viszont sajnos az alapkészlet árát ez nem csökkenti.

A G29 és tőle csak a kezelőszervek kiosztásában különböző G920 vételára most már a botváltó nélkül 125 000 forint környékén mozog; ennyi pénzért a fő konkurens, a Thrustmaster a szíjhajtása miatt középen nem lötyögő és nem kalapáló T300 RS-t kínálja, igaz, csak gumis, de cserélhető kormánykoszorúval és kétpedálos pedálkonzollal, ami szintén érdekes ajánlat. Akinek van már G27-ese, annak viszont csak akkor érdemes G29-re (vagy G920-ra) váltania, ha Playstation 4-en (vagy Xbox One-on) szeretne szimulátorozni, mert a Logitech galád módon a G27-hez nem kínál támogatást a két elit konzolhoz.

Eltekintve az illúzióromboló, kopogós viselkedésétől és az elég vaskos ártól, nekünk tetszett, a Logitech G29 kormánykészlet, bár öt év alatt több fejlesztést vártunk. Bízunk benne, hogy a Logitech és a Thrustmaster között kialakul valamiféle konkurenciaharc, ami árcsökkentéshez vezet majd mindkét oldalon, és esetleg fejlesztésre is kényszeríti a gyártókat. A Driving Force Shifter majdnem húszezer forintért tudásához képest elég drága mulatság.


Logitech G29 kormány

rudi

A Logitech G29 kormány és a Driving Force váltót a Logitech hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre. A tesztelésben a SimHouse csapata volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés