Layers of Fear teszt

Van értelme egy hétéves játékot remake-elni? No és egy négyévest? Az új Layers of Fear minden korábbi epizódot egyetlen nagy horrorsétába fog össze, az Unreal 5 motor segítségével.

Hirdetés

Művészvér

Ahogy a cikk elején említettem, az sem elhanyagolható dolog, hogy az új Layers of Fear már az Unreal Engine 5-öt használja. Igaz, itt még nem érhető tetten az új technológia minden erénye, hiszen a szűk terekben nem volt értelme a Nanite használatának, és mivel nem találkozunk más karakterekkel, a Metahumanra sem volt szükség. Így aztán elsősorban a realisztikus bevilágításért felelős Lumen modult nézhetjük meg akcióban, ami az óriási felbontású textúrákkal párosulva tényleg fantasztikus látványt szül. Feltéve, ha látjuk azt: valami programhiba miatt nálam a játék sokkal sötétebb volt, mint kellett volna, így ezeket a részleteket sokszor egyáltalán nem tudtam megfigyelni – érdekes módon az általam lopott képeken minden tökéletesen látszott, még akkor is, amikor a tévén szinte csak a mélyfekete sötétség jelent meg. Ez sajnos nem egyedi problémának tűnik, így a demót érdemes kipróbálni vásárlás előtt.


[+]

Nem esett még szó arról, hogy pontosan miről is szólnak ezek a játékok egyenként, és hogy mi is a mondanivalója a teljes történetnek. Részben azért, mert minden részletet a mostani végigjátszás során sem sikerült megfejtenem, részben pedig azért, mert mintha a Bloober Team írói sem lettek volna biztosak benne, hogy mit is akarnak bemutatni, milyen következtetéshez akarják elkísérni a játékost. A Layers of Fear legfőbb mondanivalójának az látszik, hogy az igazi művészek előbb-utóbb mind őrületbe hullanak, ahogy feladják a normalitáshoz kötő láncaikat az igazi mesterműhöz vezető úton. Ezt minden történetvonal a családi élettel köti össze: az egykori első rész alkoholista festője például feleségét és lányát is eltaszítja magától a végső festmény titkait kergetve, és bár a felszínen a Layers of Fear 2 egy gyanúsan üres óceánjáró hajón filmet forgatni akaró színész kálváriájáról szól, elég hamar kiderül, hogy ott is igen komoly kapcsolati dráma van a háttérben. És ha már a főszereplőkről beszélünk, legyen meg a teljes névsor: az egykori Inheritance DLC-ben az első részben csak az őrület fátylán keresztül látott leány tér vissza elhunyt apja elhagyatott házába, újraélni a gyerekkori traumákat, az új Musician történetvonal a festő feleségének mentális rabságát mutatja be, a másik négy történetet egységes narratívába összefogó Writer pedig természetesen egy íróról szól, aki egy elhagyatott világítótoronyban készül megírni könyvét a mentális problémákkal küszködő művészekről – és persze ő sem ússza meg nem evilági események nélkül.


[+]

Legyen szó azonban bármelyik részről, bármelyik művészről, bármelyik helyszínről, a játékmenet maga nem változik: szűk folyosókon próbáljuk megtalálni a kivezető utat, azonban ez az út illékony. A Layers of Fear leghatásosabb trükkje még ma is az, ahogy a játék folyamatosan átrendezi mögöttünk a tájat. Kinyitunk egy ajtót, mögötte találunk egy könyvtárhoz hasonlító szobát – itt megnézünk egy üveget, és találunk egy régi papírcetlit valami információtöredékkel. Amikor távoznánk a szobából, akkor tűnik csak fel, hogy az ajtó már nincs ott, ahol bejöttünk – egy másik falon viszont ott egy kijárat. Kinyitjuk az új ajtót, de az téglafalba vezet; hüledezve megfordulunk, de ekkor már egy teljesen átalakult szobát látunk – nincsenek polcok, nincsenek könyvek, nincsenek fotelek, viszont a falakat felkavaró zsírkréta-rajzok borítják. A játék szinte állandóan így remixeli környezetünket, és ez eleinte igen hatásos.


[+]

Sajnos azonban annyiszor tapasztaljuk meg ezeket az átalakulásokat, hogy egy idő után ezek elveszítik potenciáljukat. És ugyanez igaz a többi ijesztgetésre is: az első néhány ódivatú baba, a korai fejezetek maguktól nyikorogva kinyíló ajtói, a minduntalan hallásküszöbön hallható nyöszörgések és motyogások nagyszerűen működnek az első órában, de jóval a stáblista legördülése előtt elveszítik riasztó jellegüket. Nekem nagyon alacsonyan van a horrorjátékos rettegésküszöböm, de egy idő után már én is félvállról vettem ezeket a dolgokat, olyan töménységben zúdította rám ezeket a játék. Sokkal inkább a bizarr, nem-euklideszi terekről árulkodó fejtörők maradtak meg bennem – például az a jelenet, amikor az üres képkereteken átnézve más látszott a falakon, mint a képkeretek mellől nézelődve, vagy az a néhány fantasztikusan megkomponált liftezés. De a ritkán használt horror-elemek is jól működtek: amikor például a festőt a gyermekével kapcsolatos emlékek gyötrik, a kúria falain és padlóján ákombákom firkák jelennek meg, aztán a láthatatlan kéz mintha előttünk satírozná a tapétákat vagy ajtókat.


[+]

A durva rettegést kedvelők számára a Layers of Fear intenzitása valószínűleg még az új „harcok” mellett is kevés lesz. Szerintem azonban komolyabb baj, hogy hiába az öt kampányban megélhető, körülbelül 12-15 órányi játékidő, és hiába a remake-be beletett rengeteg munka, még mindig nem értettem, hogy mit is akarnak ezzel a fejlesztők. Egyik lezárás (minden részben többféle végkifejlet érhető el) sem volt olyan, amit kielégítőnek tartottam volna, még akkor sem, ha az író történetének végére már a metaforákat feledve szinte explicit módon magyaráznak a fejlesztők a patkánykirálynőről. Kicsit olyan a Layers of Fear, mintha egy horrorfilmből csak a kérdéseket felvető első, igen intenzív 20 percet vették volna át, azt vagy tízszer újravágva és elnyújtva az ember elé tennék, aztán bármiféle lezárás nélkül véget érne a vetítés. Szó se róla, megijedtünk néha, és a látvány is pöpec volt – de hogy volt-e mindennek értelme, tartalma, arra már csak az egyéni ízlés adja meg a választ.

A Layers of Fear PC-re, PlayStation 5-re, valamint Xbox Series konzolokra jelent meg.

Összefoglalás

Két viszonylag új játék és egy DLC alaposan kibővített és remixelt gyűjteménye. Ahogy az eredeti Layers of Fearek, úgy ez is a lassú felderítésről, a mindenhonnan áradó, sokszor klisés horrorelemekről, és a művészet meg az őrület kapcsolatáról szól. Vannak tényleg félelmetes pillanatai, és tényleg lenyűgözően néz ki, amikor nem túl sötét a környezet, de a horrormániásoknak a rettegés, a narratív kalandjátékok kedvelőinek pedig a történetmesélés lesz túlontúl gyenge.

A Layers of Fear legfőbb pozitívumai:

  • Csaknem konstans módon lenyűgöző látvány;
  • igen sok munka ment a gyűjtemény kibővítésébe;
  • kedvező áron kapható (10 500 forint, 30 euró).

A Layers of Fear legnagyobb hiányosságai:

  • A történet sokadjára átgyúrva sem áll össze;
  • az ötszázadik babafej és ajtónyikordulás már inkább komikus;
  • a „harc” semmit nem tett hozzá az élményhez;
  • jónéhány programhiba, köztük a „túl sötét” probléma.

Bényi László

Azóta történt

  • Smushi Come Home teszt

    Gilgames, Odüsszeusz és Gulliver után újabb fővel gazdagszik azon hősök névsora, akik elsősorban millió veszéllyel járó utazásaikról lettek híresek – íme, Smushi, a gombasrác!

  • Horrornak készül az UNFOLLOW

    A végső kiadás jövőre érkezik, viszont a publikus demó már most kipróbálható.

  • Under the Waves – teszt

    A víz alatt, vagy az űrben játszódó egyszemélyes játékoktól valószínűleg mindenki egy izgalmas túlélő kalandot vár, azonban a Quantic Dream valami egészen mást kínál a közönségnek.

  • The Fabulous Fear Machine teszt

    A fantazmagórikus félelemmasina megkezdte működését – az összeesküvés-elméletek, városi legendák és ősi mítoszok üzemszerű terjesztése végre gond nélkül zajlik!

Előzmények

  • Amnesia: The Bunker teszt

    Közel másfél évtized elteltével végre méltó folytatást kapott a modern horrorjátékoknak utat törő Amnesia: The Dark Descent.

  • Resident Evil 4 teszt

    Az egykor az egész sorozatát teljesen új szintre emelő Resident Evil 4 jópár új kiadást kapott 2005 óta, de ez az első alkalom, hogy a Capcom teljességgel újraalkotta azt.

  • Dead Space teszt

    Tizenöt év telt el azóta, hogy megismertük Isaac Clarke-ot, a galaxis talán legpechesebb mérnökét – az Ishimura bányász űrhajó újabb bejárása pedig ma is nagyszerű horrort jelent.

  • The Last of Us Part 1 teszt

    Több mint kilenc éve már, hogy megjelent a Naughty Dog nagyszerű posztapokaliptikus akciójátéka, amiből a PS4-es Remaster után most a PlayStation 5 is megkapta a maga verzióját.