Nagy API reformok, mobil eszközök padlógázon

MWC, GDC, SSD, Titan X

Kapkodhattunk a fejünket a héten, hiszen két fontos esemény is lezajlott, kvázi párhuzamosan. Ezek közül az egyik a mobilokkal, okoseszközökkel és hordozható gépekkel foglalkozó, barceloniai Mobile World Congress (MWC), a másik pedig a játékfejlesztői fórum, azaz a GDC, ahol számos, megjelenítéssel foglalkozó iparági szereplő fordult meg, hogy elkápráztassa fejlesztéseivel és jövőképével a résztvevőket.

Az MWC eseményeiről a komplett Mobilaréna stáb tudósított a helyszíntől, az ezzel kapcsolatos írások, bemutatók és különféle interjúk társoldalunkon érhetőek el ide kattintva. Természetesen akadtak a PROHARDVER! olvasóközönségét érintő témák is, mint például érintőkijelzős router, egy új, átalakítható HP notebook és szintén új Lenovo táblagépek, okos motoros bukósisak, 200 GB-os microSD memóriakártya, hibrid adattároló ultramobil gépekbe; ezek csokorban ide klikkelve érhetőek el.

Hirdetés

Utóbbiak között érdemes egy kicsit mélyebbre ásni, ugyanis fontos bejelentések is történtek, amelyek mérföldkőnek számítanak. Említhető például elsők között az Intel, a vállalat ugyanis újból megreformálta az Atom termékcsaládot, ami nem csak új termékeket jelent, de egyben a Sofia kódnéven futó projekt megvalósulását is, ami történelmi pillanat is egyben: külsős cégek által fejlesztett rendszerchipeket árulnak majd saját márkanév alatt.

A GDC-n számos mély téma került elő, hiszen elsősorban játékfejlesztőknek szól a konferencia, így amellett, hogy a legnépszerűbb játékmotorok fejlesztői képviseltették magukat, a különféle API-k minden mennyiségben előfordultak. A Microsoftnak ideális volt az időpont, hiszen még a Windows 10 megjelenése előtt részletezhette a DirectX 12 új funkcióit, amelyek közül a legfontosabbakról külön részletekbe menően is beszámoltak.

A másik nagy szereplő a Khronos Group volt, mely konzorcium a fontos újításokkal megspékelt OpenCL 2.1 és WebGL 2.0 mellett készült egy nagy durranással is. Ez a korábban glNext néven aposztrofált Vulkan API, amihez az AMD Mantle API 1.0-s verziójának forráskódját használták fel, de OpenGL-hez méltó utódként gyártófüggetlen API lesz, így nem csak az AMD fogja támogatni; ez pedig felér egy történelmi eseménnyel, hiszen a DirectX 12 mellé időben sikerülhet még egy meghatározó felületet felvonultatni.

Maga az esemény remek alkalom volt arra is, hogy az NVIDIA is parádézzon egy kicsit. Itt nem csak a legújabb PhysX nyílt forráskódúvá tételére kell gondolni, hanem a vállalat jövőképére, amivel továbbra is a nappali meghódítása a cél. Ehhez pedig nem restek bevetni a Shield konzolt és a GRID felhős szolgáltatást, amivel ígéretük szerint PC-s címek is futtathatóak lesznek PC vásárlása nélkül.

Shield konzol
Shield konzol

A másik fontos irány a virtuális valóság volt, ebből is jutott szép számmal a GDC-re. Az AMD például bejelentette, hogy szövetkezik az Oculusszal a késleltetés csökkentésének érdekében, illetve a Sony is bemutatta, hol áll saját fejlesztésével, a Morpheus projekttel, miközben arról is említést tettek, hogy mikor kerülhet leghamarabb a piacra. Természetesen egy ilyen volumenű eseményről a Valve sem hiányozhatott. A Steam masinákkal és kontrollerrel kapcsolatos újabb erőtlen próbálkozáson felül előrukkoltak még a Steam Link nevű újdonsággal, ami a szobában lévő PC-t köti össze a nappalival, illetve a SteamVR virtuális valóság szemüveggel is, amihez partnernek a HTC-t választották.

A Steam a HTC-vel szövetkezett VR-fronton
A Steam a HTC-vel szövetkezett VR-fronton

Amennyiben eltekintünk a fenti eseményektől és hagyományosabb vizekre evezünk, akkor jó néhány egyéb termékbejelentésre bukkanhatunk. Például az első 4 GB-os fedélzeti memóriával ellátott GeForce GTX 960-as VGA-kra, amivel rögtön két NVIDIA-partner is előrukkolt. De nem csak ez az egyetlen újdonság a hétre a zöldektől, ugyanis a vállalat csúcskártyájának, a Titan X-nek is felfedték a kilétét. Két, normál ATX-nél kisebb méretű alaplapokat fogadó házat is olvasóink figyelmébe ajánlunk: a BitFenix egy mutatós és egyben visszafogott, microATX-es kuckót villantott, míg a Phanteks az első, szintén nem túl kirívó külsejű, Mini-ITX házát leplezte le.

NVIDIA Titan X
NVIDIA Titan X

Ha nem konkrétan termékbejelentésre vágyunk, akkor egy újabb, Samsung SSD-k firmware-jével kapcsolatos hibán is csámcsoghatunk, ahol ezúttal a 850-es sorozat az érintett. Az utóbbi időben egyébként mintha megszaporodtak volna a hibák a közkedvelt, memória-alapú adattárolóknál, és ezt erősíti meg az a közvélemény-kutatás is, aminek eredménye szerint a felhasználók közül igen sokaknak volt már problémája SSD-jével. Noha a Microsoft a héten leginkább a DirectX 12 API-val volt elfoglalva a GDC kapcsán, de a megjelenés előtt álló Windows 10 sem szorult háttérbe más aspektusból nézve; az új operációs rendszer kapcsán a legújabb USB szabvány támogatása is előtérbe került.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények