Nagy API reformok, mobil eszközök padlógázon

MWC, GDC, SSD, Titan X

Kapkodhattunk a fejünket a héten, hiszen két fontos esemény is lezajlott, kvázi párhuzamosan. Ezek közül az egyik a mobilokkal, okoseszközökkel és hordozható gépekkel foglalkozó, barceloniai Mobile World Congress (MWC), a másik pedig a játékfejlesztői fórum, azaz a GDC, ahol számos, megjelenítéssel foglalkozó iparági szereplő fordult meg, hogy elkápráztassa fejlesztéseivel és jövőképével a résztvevőket.

Az MWC eseményeiről a komplett Mobilaréna stáb tudósított a helyszíntől, az ezzel kapcsolatos írások, bemutatók és különféle interjúk társoldalunkon érhetőek el ide kattintva. Természetesen akadtak a PROHARDVER! olvasóközönségét érintő témák is, mint például érintőkijelzős router, egy új, átalakítható HP notebook és szintén új Lenovo táblagépek, okos motoros bukósisak, 200 GB-os microSD memóriakártya, hibrid adattároló ultramobil gépekbe; ezek csokorban ide klikkelve érhetőek el.

Utóbbiak között érdemes egy kicsit mélyebbre ásni, ugyanis fontos bejelentések is történtek, amelyek mérföldkőnek számítanak. Említhető például elsők között az Intel, a vállalat ugyanis újból megreformálta az Atom termékcsaládot, ami nem csak új termékeket jelent, de egyben a Sofia kódnéven futó projekt megvalósulását is, ami történelmi pillanat is egyben: külsős cégek által fejlesztett rendszerchipeket árulnak majd saját márkanév alatt.

A GDC-n számos mély téma került elő, hiszen elsősorban játékfejlesztőknek szól a konferencia, így amellett, hogy a legnépszerűbb játékmotorok fejlesztői képviseltették magukat, a különféle API-k minden mennyiségben előfordultak. A Microsoftnak ideális volt az időpont, hiszen még a Windows 10 megjelenése előtt részletezhette a DirectX 12 új funkcióit, amelyek közül a legfontosabbakról külön részletekbe menően is beszámoltak.

A másik nagy szereplő a Khronos Group volt, mely konzorcium a fontos újításokkal megspékelt OpenCL 2.1 és WebGL 2.0 mellett készült egy nagy durranással is. Ez a korábban glNext néven aposztrofált Vulkan API, amihez az AMD Mantle API 1.0-s verziójának forráskódját használták fel, de OpenGL-hez méltó utódként gyártófüggetlen API lesz, így nem csak az AMD fogja támogatni; ez pedig felér egy történelmi eseménnyel, hiszen a DirectX 12 mellé időben sikerülhet még egy meghatározó felületet felvonultatni.

Maga az esemény remek alkalom volt arra is, hogy az NVIDIA is parádézzon egy kicsit. Itt nem csak a legújabb PhysX nyílt forráskódúvá tételére kell gondolni, hanem a vállalat jövőképére, amivel továbbra is a nappali meghódítása a cél. Ehhez pedig nem restek bevetni a Shield konzolt és a GRID felhős szolgáltatást, amivel ígéretük szerint PC-s címek is futtathatóak lesznek PC vásárlása nélkül.

Shield konzol
Shield konzol

A másik fontos irány a virtuális valóság volt, ebből is jutott szép számmal a GDC-re. Az AMD például bejelentette, hogy szövetkezik az Oculusszal a késleltetés csökkentésének érdekében, illetve a Sony is bemutatta, hol áll saját fejlesztésével, a Morpheus projekttel, miközben arról is említést tettek, hogy mikor kerülhet leghamarabb a piacra. Természetesen egy ilyen volumenű eseményről a Valve sem hiányozhatott. A Steam masinákkal és kontrollerrel kapcsolatos újabb erőtlen próbálkozáson felül előrukkoltak még a Steam Link nevű újdonsággal, ami a szobában lévő PC-t köti össze a nappalival, illetve a SteamVR virtuális valóság szemüveggel is, amihez partnernek a HTC-t választották.

A Steam a HTC-vel szövetkezett VR-fronton
A Steam a HTC-vel szövetkezett VR-fronton

Amennyiben eltekintünk a fenti eseményektől és hagyományosabb vizekre evezünk, akkor jó néhány egyéb termékbejelentésre bukkanhatunk. Például az első 4 GB-os fedélzeti memóriával ellátott GeForce GTX 960-as VGA-kra, amivel rögtön két NVIDIA-partner is előrukkolt. De nem csak ez az egyetlen újdonság a hétre a zöldektől, ugyanis a vállalat csúcskártyájának, a Titan X-nek is felfedték a kilétét. Két, normál ATX-nél kisebb méretű alaplapokat fogadó házat is olvasóink figyelmébe ajánlunk: a BitFenix egy mutatós és egyben visszafogott, microATX-es kuckót villantott, míg a Phanteks az első, szintén nem túl kirívó külsejű, Mini-ITX házát leplezte le.

NVIDIA Titan X
NVIDIA Titan X

Ha nem konkrétan termékbejelentésre vágyunk, akkor egy újabb, Samsung SSD-k firmware-jével kapcsolatos hibán is csámcsoghatunk, ahol ezúttal a 850-es sorozat az érintett. Az utóbbi időben egyébként mintha megszaporodtak volna a hibák a közkedvelt, memória-alapú adattárolóknál, és ezt erősíti meg az a közvélemény-kutatás is, aminek eredménye szerint a felhasználók közül igen sokaknak volt már problémája SSD-jével. Noha a Microsoft a héten leginkább a DirectX 12 API-val volt elfoglalva a GDC kapcsán, de a megjelenés előtt álló Windows 10 sem szorult háttérbe más aspektusból nézve; az új operációs rendszer kapcsán a legújabb USB szabvány támogatása is előtérbe került.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés