A "folyadékcsapágy" rejtélye
Aki az átlagosnál kicsit jobban érdeklődik a hardverek iránt (azaz PROHARDVER! olvasó), netán az elmúlt egy évben merevlemez vásárlás előtt fórumokat böngészve próbált tájékozódni, biztos találkozott a "folyadékcsapágyas" vincseszter kifejezéssel. Nem tudjuk, ki hogy van vele, de minket nagyon foglalkoztatott hogy mit takar a rejtélyes kifejezés. Utánanéztünk, és érdekes dolgokat találtunk.
Hirdetés
Először tavaly novemberben a leendő új számítógépem megvétele előtt olvastam a rejtélyes technológiáról, amikor fórumokon feltett "Milyen vinyót vegyek?" kérdésre azt a választ kaptam, hogy vegyek Seagate Barracuda ATA IV-et mer’ az folyadékcsapágyas és szinte hangtalan. Felötlöttek bennem középiskolás tanulmányaim, ahol is a csapágyakat két nagy csoportra osztottuk: gördülő csapágyakra és sikló csapágyakra, de olyasmi, hogy "folyadékcsapágy" egyik csoportban sem szerepelt.
A rejtély megoldása az angol elnevezésben található. A fent nevezett vincseszter feature listáján a következő tétel szerepel: Fluid Dynamic Bearing (FDB) Motor. Ez hevenyészett fordításban annyit tesz, hogy Folyadék Dinamikai (elven működő) Csapágy(azású) Motor, ami pedig nem más, mint a jó öreg siklócsapágy egyik típusa.
Siklócsapágy az elméletben
A siklócsapágy ugyanis úgy működik, hogy a csapágy persely és a csap (tengely) átmérője közt nagyon kicsi különbség van, a két alkatrész közti teret folyadék, általában valamilyen olaj tölti ki. Működés közben a csap és a persely fémesen nem érintkeznek, a résben lévő folyadék nagy nyomása tartja a tengelyt koncentrikusan és kotyogás-mentesen. Ez a nagynyomású olajfilm kétféleképpen jöhet létre:
- A hidrosztatikus csapágynál külső nyomással (olajszivattyú) juttatják be a kenőanyagot, így emelve el az érintkező felületeket egymástól. Ezt a megoldást használják például az autók motorjaiban.
- A hidrodinamikus csapágyban a felületek elemelkedését a szűkülő rés és a sebességkülönbségből adódó nyomás (kenőanyag beszorul a felületek közé) hozza létre. Itt nincs külső kenőanyag bevezetés, ezt a típust használják műszerekben és újabban vincseszterekben is. Érdekességként megemlítjük, hogy a merevlemezes meghajtókban a lemez és a fej is ezen működik, csak itt a levegő az a "kenőanyag", ami a fejet elemeli a forgó lemeztányértól.
Siklócsapágy a gyakorlatban
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!