A váltás okai
Mivel a golyóscsapágy eme rossz tulajdonságát leszámítva sok olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt az ipar ragaszkodik hozzá, meg egy technológia-váltás mindig költségesebb a meglévő finomítgatásánál, ezért érthető módon ezt a megoldást fejlesztették ameddig csak lehetett. A sávkifutást a jelenlegi golyóscsapágy technológiával 0,1 mikroinch (1 inch = 2.5 cm, a mikro pedig egymilliomod részt jelent) tartományban lehet tartani, ennél precízebb íráshoz azonban már sikló csapágy használata szükséges. Ezzel a technológiával a kifutás 0,01 mikroinch-ig csökkenthető, azaz a jelenlegi írássűrűség tízszereséig megoldja a csapágyazásból eredő sávtévesztés problémáját.
A megoldás további járulékos előnyökkel is jár. Gondolom sokaknak volt "szerencséjük" a korai 7200-as fordulatszámú merevlemezek idegesítő hangját megtapasztalni. A zaj nagy része a csapágytól ered, a gördülő elemek keltik. Mivel a sikló csapágynak nincsenek mozgó alkatrészei, kivéve magát a tengelyt, ami viszont egy folyadék filmen siklik, így működés közben semmilyen zajt nem kelt, valamint, mivel a lemezek és a vincseszter háza közt kizárólag ez a rezgéscsillapító hatású film jelenti a fizikai kapcsolatot, ezért a forgó résztől eredő rezgések sem jutnak el a külvilágig.
A merevlemezek idő előtti tönkremenetelének gyakran az eszközt ért erős ütés az oka, és itt nem feltétlenül a felhasználó által elkövetett "gondatlan veszélyeztetésre" kell gondolni, mint például a leejtés, gép felrúgása, stb. A hardverek igen komoly utat tesznek meg míg a gyárból eljutnak a felhasználóig, ezalatt a legkülönfélébb eszközökön szállítják és többször átrakják őket. Bizony előfordulhat hogy egy konténert/dobozt leejtenek (nem az a fajta leesés, mint amikor a konténer tartalma az Aprónetre pottyan), rosszul rögzítenek, és az eszközöket, akár több komoly ütés is éri, mire a gépünkbe kerül.
A golyóscsapágyban a golyók nagyon kis felületen érintkeznek a golyópályával, ezért nagyon érzékeny az ütésre. Egy erősebb ütés hatására a golyó(k) és a golyópálya érintkezésénél ez utóbbi edzett felülete kipattogzik, torzulások jönnek létre a golyópályán, ami fokozott rezgéshez, pontatlan tengelyvezetéshez és idő előtti tönkremenetelhez vezet. Azaz előfordulhat, hogy a gyárból hibátlanul kikerült vincseszterünk, mire hozzánk ér, már lassan ölő halálos sérülést szenvedett, és legértékesebb adatainkkal távozik majd az örök vadászmezőkre.
Ebből a szempontból is előnyös a siklócsapágy használata, mivel a tengely és a persely nagy felületen érintkezik, így nem tesznek kárt (annyira) egymásban. A Seagate FDB vincseszterei kikapcsolt állapotban 350 G-t viselnek el károsodás nélkül, tehát elég komoly "baleseteket" képesek túlélni.
Nem elhanyagolható előny, hogy megfelelő kenés mellett a megoldás nagyon nagy élettartamú, és az üzemidő növekedésével nem romlanak paraméterei. A megfelelő kenés, és szivárgás problémáját nagy viszkozitású olajjal és nagyon precíz tömítésekkel oldották meg. Így elmarad a hagyományos vincsesztereknél megszokott zajnövekedés, és remélhetőleg az élettartam is növekszik.
Tehát az előnyök összefoglalva:
- pontosabb írás/olvasás, nagyobb elérhető írássűrűség
- csendesebb működés
- nagyobb ütésállóság
- hosszabb várható élettartam
Már az elérhető nagyobb írássűrűség miatt is a folyadékdinamikai elven működő siklócsapágy a jövő megoldása, a többi előny pedig hab a tortán. Ennél szebb már csak az lehetne, ha még mindig 3 év garanciát adnának a gyártók, de ez egy másik történet...
(Den)