GeForce PhysX, és ami mögötte van

PhysX újratöltve

Az NVIDIA terveiben nem szerepelt az Ageia dedikált gyorsítóinak alkalmazása, így a fizikai számításokat a népszerű GeForce termékcsaládon kívánták alkalmazni. A vállalat rendszerprogramozói neki is álltak a technológia integrálásának, aminek tökéletes táptalajt biztosított a CUDA. A GeForce PhysX névre keresztelt megoldást bármilyen CUDA platformot támogató videokártya képes futtatni, mely rendelkezik 256 MB fedélzeti memóriával és 32 darab stream processzorral.

GeForce PhysX a gyakorlatban

Hirdetés

Először is fontos megjegyezni, hogy a PhysX továbbra is API-ként funkcionál, tehát minden olyan program, ami ezt a fizikai motort alkalmazza – függetlenül attól, hogy a számítások a CPU-t, a PPU-t vagy a GPU-t terhelik – telepíti a megfelelő PhysX drivert. A fejlesztők szabadon dönthetnek, hogy az előbb említett erőforrások közül mely processzorok erejét használják fel. Mivel a központi egységek, a fizikai társprocesszorok és a grafikus lapkák eltérő kódot futtatnak, így natív támogatást kell nyújtani az összes rendszerre. Éppen ezért a PhysX technológiát használó játékok zöme a fizikai hatásokat csak a processzoron használja, míg egy kis részük a PPU vagy a GPU, esetleg mindkettő erejét tudja hasznosítani.

A PhysX API-t több mint 150 darab, PC-re is elérhető játékprogram támogatja, ám ennek a számnak csak töredéke alkalmaz hardveres gyorsítást. Az eddig bejelentett, GeForce PhysX támogatással megjelent vagy érkező játékokat az NVIDIA az alábbi linken részletezi, mi azonban az informálódásra a sokkal több adatot tartalmazó PhysXInfo.com néven bejegyzett, nem hivatalos rajongói oldalt ajánljuk, mely rendkívül részletesen foglalkozik a témával.

Természetesen az API képességeit is folyamatosan fejlesztik a zöldek, így újabb és szebb effektek kerülnek a rendszerbe. Az idei évben debütált az APEX technológia is, mely egy olyan kiterjesztésnek fogható fel, amely megkönnyíti a fejlesztőnek a PhysX eljárások integrálását. Ez annyit tesz, hogy az NVIDIA konkrétan beépíthető eljárásokat tervezett, melyek felhasználhatók az egyes jelenetekhez. Ezenkívül az APEX modul skálázhatóságot is nyújt, vagyis az alkalmazott effektek számításigényét, azaz a jelenetben résztvevő objektumok számát a lassabb és a gyorsabb rendszerekhez lehet igazítani.

A PhysX és az SLI

Függetlenül attól, hogy az NVIDIA az Ageia-féle termék további forgalmazásának ötletét elvetette, nem mondott le arról, hogy igény esetén dedikált GeForce kártya számolja a programok fizikáját, mely akár más típusú is lehet a grafikán munkálkodó társhoz képest. Ez a megoldás akár több, SLI-be kötött grafikus gyorsító mellett is működhet.

Az SLI-be kötött kártyák esetén az úgynevezett SLI PhysX mód működik. Legyen szó 2-way, 3-way vagy Quad-SLI rendszerről, a fizikát minden esetben az a kártya számolja, amelyre a monitor van kötve. Ez persze az AFR (Alternate Frame Rendering) feldolgozás mellett hatalmas probléma, ugyanis az egymás után következő képkockák hiába vannak kiosztva a rendelkezésre álló grafikus processzoroknak, a monitort vezérlő kártyának minden jelenethez ki kell számolnia a fizikai hatásokat. Ebből rögtön látható, hogy a rendszer teljesítményét az elsődleges GPU erősen befolyásolja, így a megfelelő skálázódás gyakorlatilag lehetetlen. Az NVIDIA erre még nem talált ki hatékony megoldást, így teljesítményproblémák esetén az SLI mód kikapcsolását javasolják.

Mindenképp érdemes beszámolni az EVGA, nemrég bemutatott GeForce GTX 275 CO-OP PhysX Edition névre keresztelt kártyájáról, mely egy dedikált PhysX gyorsítót alkalmaz a grafikus processzor mellett. Ezzel a felépítéssel áthidalható a fentebb tárgyalt, SLI-t érintő probléma, mivel mindegyik GPU külön társchipet kapott a fizikai számításokra.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények