Ferrari F430 volánnal autóztunk

Kipróbáltuk a Thrustmaster erő-visszacsatolásos, igényes kivitelű kormányát.

Próba, értékelés

Belülről annyit kell tudni a Thrustmaster F430-ról, hogy ötvözi a Logitech kormányoknál használt, tisztán fogaskerekes erő-visszacsatoló rendszert a például Fanatec termékeknél használt, tisztán szíjas megoldással. A fogaskerék pontosabb irányítást biztosít, de működés közben elég zavaró hangot ad ki, középállásban pedig lyuk keletkezik az erő-visszacsatoló hatásában. A szíjas módszer pontatlanabb, de a valósághoz közelebbi érzést ad, lyuk nélkül. Szóval az előbbi pontosabb, az utóbbi élvezetesebb működést biztosít, vajon a vegyítés milyen lett?

Ezt két egyszerűbb (arcade) és két komolyabb autós szimulátorral próbáltuk ki. Az egyszerű programok közül a DiRT 2-t és a Need For Speed Shiftet, a komolyabbak közül a Live For Speedet és a GTR Evolutiont vetettük be. Összehasonlítási alapnak a Logitech egy idősebb vasát, a Driving Force Pro (DFP) kormányt használtuk, ami a Driving Force GT (DFGT) elődje. Kár, hogy a DFGT-t nem tudtuk meghajtani, mert jelenleg 30 000 forint körüli árával a Thrustmaster F430 egyenes konkurense, és a DFP-nél pontosabb az erő-visszacsatoló rendszere.

Fogásra és érzésre az F430 mellett a jó kis DFP bazári játéknak tűnt. Egyrészt küllemre az F430 sokkal komolyabb – nem csoda, hiszen egy elit sportkocsiból emelték át. Másrészt anyaghasználatban is felülmúlja a Logitechet, mely amúgy egyáltalán nem egy ócska darab. A volánon nem is annyira a 28 centiméter átmérőjű koszorú nagyszerű fogását emelnénk ki, mert abban a DFP és DFGT is nagyon jó, hanem a pedálfüleket és az igényesen kidolgozott középső részt. Aki csak látta az F430-at, sokkal inkább a lényegesen drágább Logitech G25/27 és Fanatec kormányok ellenfelének vélte, mintsem a Driving Force modellek alternatívájának. Fogásra a ferraris Thrustmaster a felső küllők tövében volt a legkényelmesebb, de aki úgy szereti, feljebb is jól meg tudja majd markolni úgy, hogy elérje a váltófüleket. Ezt a Driving Force sorozatnál lehetetlen kivitelezni a kicsi váltógombok miatt.

Annak meg egyenesen ujjongva örültünk, hogy a fogaskerekes, szíjas kombinálású erő-visszacsatoló rendszerben nem volt középen lyuk. Ezen a téren a DFP elég gyengécske, érezhető az erőtlensége középen, de az F430 a DFGT-t is lényegesen felülmúlná ezen a téren. Jó pontot érdemel a Logitechek fogaskerekeinek vinnyogásához képest szinte néma működés. Az erőhatások megítélése nagyban függ az adott szoftvertől, de nekünk az volt az érzésünk, hogy az F430 kicsit gyengébb, de reálisabb hatásokat kelt. Jobban éreztük a markunkban, mikor vész el a kerekek tapadása, mikor indul meg a kocsi fara vagy csípjük el a rázókövet.

Némi gyakorlás után az arcade autósokban (DiRT 2 és NFS: Shift) ugyanolyan köröket mentünk, mint a DFP-vel, de valahogy élvezetesebb, valósághűbb volt a „gépészkedés”. Ezért nem csak a volán komolyabb hatása, a középállású erőlyuk és a fogaskerekek sivításának hiánya, valamint a jobb váltófülek volt felelős, hanem a pedál is. Nagyobb erővel kellett nyomni, kicsivel hosszabb úton is járt, és pontosabban érezhető volt a középállása, jobban lehetett adagolni a gázt és a féket. A DFP puha műanyag pedáljaihoz szokott lábunkkal kicsit szokni kellett. Nagyon örültünk annak, hogy a fék széles, így nem kellett olyan zárt combokkal kucorogni, mint a Logitech konkurens mögött. Tehát arcade, mondhatni hobbiautózásra nagyon megfelelt a Thrustmaster F430.

Szimulátorokkal viszont volt egy komoly gond. Az F430 csak 270 fokot fordul, tehát összesen háromnegyed fordulatot. Ez bizony kevés a pontos ívek rajzolásához. Nem véletlen, hogy még a formula autókban is 400-480 fokot fordul a volán, a legkomolyabb közúti rakétákban pedig 720 fokot (két fordulatot), de inkább a 900-1080 fok az általános. A Logitech Driving Force kormányai 900 fokra képesek. Ha akarjuk, rá lehet venni a 270-es kormányokat is arra, hogy a nagyobbat fordulókkal azonosan terelhessük velük járművünket, csakhogy ennek ára van: csökkentjük a maximális kitérést, amit angol szakszóval steering locknak neveznek. Ha például a 270 fokos kormány teljes jobbra tekerésével 15 fokkal fordítható el az első kerék, akkor egy 900-as volánnal ugyanolyan precizitásnál tovább tekerve 50 fokos kerékkitérést érhetünk el. Ilyen műveletre akkor van szükségünk, ha egy komolyabb megpördülést akarunk megfogni. A 270-es kormánnyal itt elvesztünk, a 900-assal van esélyünk a korrekcióra. Egy szűk hajtűkanyarban szükség lehet úgy 540-720 fokot forduló kormányra.

A GTR Evolutionnel korábban többszáz kört tettünk meg a DFP-t 540 fokos elfordulással használva. Most újra elővéve a programot, a 270 fokos F430-cal ugyanazokat a beállításokat használva heves kopogtatással sikerült átvergődni az első körökön. Az íveket nem sikerült olyan szépen rajzolni, megcsúszáskor pedig állandóan rácsaptuk a Thrustmastert a végpontjára. Egy kis finomítással és gyakorlással sokat javult a helyzet, de különösen forró helyzetekben hiányzott a nagyobb elfordulás. Ettől a számunkra elég jelentős dologtól eltekintve szimulátorozás közben is megállta a helyét az F430. Jó fogásával, váltófüleivel, a Driving Force családot messze maga mögé utasító pedáljával meg voltunk elégedve.

Értékelés

Összefoglalva tapasztalatainkat úgy gondoljuk, megszületett a PC-s arcade autózás új királya. A Thrustmaster F430 éppen azzal tudta legyőzni fő konkurensét, a hasonlóan 30-35 000 forintba kerülő Driving Force GT-t (és elődjét a DFP-t), amivel az megverte kihívóit. A Ferrari sportkocsiból liszenszelt irányítóeszköz nagyszerű megjelenéséhez kiváló minőség párosul. Fogaskerekes, szíjas erő-visszacsatoló rendszerét jobbnak tartjuk a Logitech megoldásánál ebben a kategóriában. Tehát a Thrustmaster F430 minden arcade autósnak ajánlott. Nagy-nagy kár, hogy nem fordul legalább 720 fokot, akkor a kezdő szimulátorosok világában is kiváló alternatívája lehetne a Logitech Driving Force családnak. Bízunk benne, hogy utódjánál kicsiszolják ezt a csorbát, mert a Thrustmasterben van potenciál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy a Logitechet kiütve az ő T500RS-ük lett az ikonikus Gran Turismo 5 hivatalos kormánya.


Thrustmaster F430
(arcade autós játékokhoz)

rudi

A Thrustmaster F430 kormányt a Mobil Digital Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények