Hirdetés

Ferrari F430 volánnal autóztunk

Hirdetés

Volán

Évek óta érvényes a tétel, hogy aki komolyan akar játszani a számítógépek és konzolok autós játékaival, az szerezzen be magának egy Logitech kormányt. Bár nem csak ők gyártanak erő-visszacsatolásos kormányokat, de a Driving Force és a G25/27 széria olyan szintet képvisel, amit a saját árkategóriájában kevesen tudnak hozni. Most viszont egyet mutatunk a kevesek közül. A régi motorosok még biztosan emlékeznek a Thrustmaster márkára. Az igazán profi repülőszimulátorosok körében a Warthrog rendszer jelenti az irányítóeszközök abszolút csúcsát, de kormányok terén is óriási, több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a gyártó. Sajnos hosszú éveken át mellőzött márka volt a hazai piacon a Thrustmaster, de a Mobil Digital Kft.-nek köszönhetően újra van hazai képviselete.


Ferrari F430 volán a Thrustmastertől ...

Ma egy olyan modellt mutatunk be, ami két éve létezik, de Magyarországra csak nemrég érkezett meg. A Ferrari liszensszel készülő F430 Force Feedback Wheel a nagyszerű olasz sportkocsi volánját mintázza, ráadásul nem is akármilyen minőségben! Tizenegy hüvelyk átmérőjű koszorúját nagyon igényes gumiból formálták meg, három küllője között a belső rész világos betétje ugyanúgy fémből készült, mint a váltófülek. Középen természetesen ott ágaskodik a Ferrari telivérje, de az F430 két egyedi komponensét is megtalálhatjuk a Thrustmasteren: a vörös motorindító gombból nyolcállású kitekintő (d-pad), a menetstabilizáló berendezéseket állító Manettino kapcsolóból pedig öt gomb lett.


... és az eredeti

További gombokat találtunk a felső kormányküllők hátsó részén. Ki kell emelni a kormánykoszorú elsőrangú megformázását. A fogáshoz való részen, hátul kidudorodik, így nagyon kényelmes és pontos irányítást tesz lehetővé. Igaz, a gumi fogása nem annyira kellemes, mint a friss bőré, de azzal ellentétben kevésbé hajlamos a kopásra, izzadt tenyérrel, egy hosszabb menet végén lényegesen jobb fogást biztosít.

Még pár gomb került a kormány konzoljára, olyan helyre, ahol csak nehezen érhetőek el. Ide olyan funkciókat tettek, amiket ritkán használunk majd. Balra az erő-visszacsatolás kapcsolható ki, jobbra pedig a Manettino tárcsa üzemmódját válthatjuk. Kézi, vagyis MM módban a megfelelő állásba kell tekerni, majd megnyomásakor aktiválódik a funkció. Automata, vagyis AM módban azonnal lenyomást jelez a rendszer, amint a tárcsát elfordítjuk.

Rögzítés, pedálok, beállítás

Sokat kritizált része a Logitech egyszerűbb kormányainak a műanyag elemeket használó rögzítőrendszer. A Driving Force család könnyen törő alkatrészeit messze felülmúlja a Thrustmaster F430 rögzítője, melynek fő elemei fémből készültek. Egyetlen, vaskos csavarral fogathatjuk hozzá a különálló, masszív, V-alakú tartót, ami mélyen benyúlik az asztal lapja alatt. Emellett az erő-visszacsatoló rendszert rejtő kormánykonzol úgy fél arasznyit le is lóg az asztalról, szóval a Thrustmaster több helyet foglal Logitech konkurenseinél, de lényegesen masszívabb náluk. Azzal az erővel, amivel az F430-at az asztalhoz préseltük, a Logitech Driving Force-ok tartójából műanyagforgácsot csinálhatunk.

Kategóriájában az F430 pedálja is a Logitech megoldásai fölé emelkedik. Kialakításánál nem spóroltak a fémmel, ebből készült a pedálok nyomófelülete és az előttük lévő taposó is. A féket jó szélesre szabták, és ugyanúgy lecsapták a jobb alsó sarkát, mint a Ferrari sportkocsijánál.

Nem látszik a képeken, de a pedálok nyomásához lényegesen nagyobb erőre volt szükség, mint a Logitech Driving Force modelljeinél. Ezért puha felületre – szőnyegre – helyezve hiányozhatnak alulról a csúszásgátló karmok. Kemény felületen a sok gumitalp és a pedálsor súlya stabil alapot biztosít. Felül jól látható, hogy a kábel mindkét irányba kivezethető.

Egyszerűen és gyorsan települt a Thrustmaster F430 vezérlője. Nem egy összetett darab, a Logitech sokkal komolyabb, játékprofilokat tároló megoldást kínál. Mindenesetre ebben is ellenőrizhettük az összes funkció működését, állíthattuk az erőhatások intenzitását, és volt kalibrálás is. Többre nincs is szükség, hiszen a játékokban elvégezhetjük a további finomításokat. Az F430 alapvetően PC-s kormány, de USB csatlakozója révén egyes PlayStation 3 játékokkal (például DiRT 2 és Supercar Challenge) szintén kompatibilis. Hogy pontosan melyekkel, arról nem találtunk információt a gyártó honlapján.

Próba, értékelés

Belülről annyit kell tudni a Thrustmaster F430-ról, hogy ötvözi a Logitech kormányoknál használt, tisztán fogaskerekes erő-visszacsatoló rendszert a például Fanatec termékeknél használt, tisztán szíjas megoldással. A fogaskerék pontosabb irányítást biztosít, de működés közben elég zavaró hangot ad ki, középállásban pedig lyuk keletkezik az erő-visszacsatoló hatásában. A szíjas módszer pontatlanabb, de a valósághoz közelebbi érzést ad, lyuk nélkül. Szóval az előbbi pontosabb, az utóbbi élvezetesebb működést biztosít, vajon a vegyítés milyen lett?

Ezt két egyszerűbb (arcade) és két komolyabb autós szimulátorral próbáltuk ki. Az egyszerű programok közül a DiRT 2-t és a Need For Speed Shiftet, a komolyabbak közül a Live For Speedet és a GTR Evolutiont vetettük be. Összehasonlítási alapnak a Logitech egy idősebb vasát, a Driving Force Pro (DFP) kormányt használtuk, ami a Driving Force GT (DFGT) elődje. Kár, hogy a DFGT-t nem tudtuk meghajtani, mert jelenleg 30 000 forint körüli árával a Thrustmaster F430 egyenes konkurense, és a DFP-nél pontosabb az erő-visszacsatoló rendszere.

Fogásra és érzésre az F430 mellett a jó kis DFP bazári játéknak tűnt. Egyrészt küllemre az F430 sokkal komolyabb – nem csoda, hiszen egy elit sportkocsiból emelték át. Másrészt anyaghasználatban is felülmúlja a Logitechet, mely amúgy egyáltalán nem egy ócska darab. A volánon nem is annyira a 28 centiméter átmérőjű koszorú nagyszerű fogását emelnénk ki, mert abban a DFP és DFGT is nagyon jó, hanem a pedálfüleket és az igényesen kidolgozott középső részt. Aki csak látta az F430-at, sokkal inkább a lényegesen drágább Logitech G25/27 és Fanatec kormányok ellenfelének vélte, mintsem a Driving Force modellek alternatívájának. Fogásra a ferraris Thrustmaster a felső küllők tövében volt a legkényelmesebb, de aki úgy szereti, feljebb is jól meg tudja majd markolni úgy, hogy elérje a váltófüleket. Ezt a Driving Force sorozatnál lehetetlen kivitelezni a kicsi váltógombok miatt.

Annak meg egyenesen ujjongva örültünk, hogy a fogaskerekes, szíjas kombinálású erő-visszacsatoló rendszerben nem volt középen lyuk. Ezen a téren a DFP elég gyengécske, érezhető az erőtlensége középen, de az F430 a DFGT-t is lényegesen felülmúlná ezen a téren. Jó pontot érdemel a Logitechek fogaskerekeinek vinnyogásához képest szinte néma működés. Az erőhatások megítélése nagyban függ az adott szoftvertől, de nekünk az volt az érzésünk, hogy az F430 kicsit gyengébb, de reálisabb hatásokat kelt. Jobban éreztük a markunkban, mikor vész el a kerekek tapadása, mikor indul meg a kocsi fara vagy csípjük el a rázókövet.

Némi gyakorlás után az arcade autósokban (DiRT 2 és NFS: Shift) ugyanolyan köröket mentünk, mint a DFP-vel, de valahogy élvezetesebb, valósághűbb volt a „gépészkedés”. Ezért nem csak a volán komolyabb hatása, a középállású erőlyuk és a fogaskerekek sivításának hiánya, valamint a jobb váltófülek volt felelős, hanem a pedál is. Nagyobb erővel kellett nyomni, kicsivel hosszabb úton is járt, és pontosabban érezhető volt a középállása, jobban lehetett adagolni a gázt és a féket. A DFP puha műanyag pedáljaihoz szokott lábunkkal kicsit szokni kellett. Nagyon örültünk annak, hogy a fék széles, így nem kellett olyan zárt combokkal kucorogni, mint a Logitech konkurens mögött. Tehát arcade, mondhatni hobbiautózásra nagyon megfelelt a Thrustmaster F430.

Szimulátorokkal viszont volt egy komoly gond. Az F430 csak 270 fokot fordul, tehát összesen háromnegyed fordulatot. Ez bizony kevés a pontos ívek rajzolásához. Nem véletlen, hogy még a formula autókban is 400-480 fokot fordul a volán, a legkomolyabb közúti rakétákban pedig 720 fokot (két fordulatot), de inkább a 900-1080 fok az általános. A Logitech Driving Force kormányai 900 fokra képesek. Ha akarjuk, rá lehet venni a 270-es kormányokat is arra, hogy a nagyobbat fordulókkal azonosan terelhessük velük járművünket, csakhogy ennek ára van: csökkentjük a maximális kitérést, amit angol szakszóval steering locknak neveznek. Ha például a 270 fokos kormány teljes jobbra tekerésével 15 fokkal fordítható el az első kerék, akkor egy 900-as volánnal ugyanolyan precizitásnál tovább tekerve 50 fokos kerékkitérést érhetünk el. Ilyen műveletre akkor van szükségünk, ha egy komolyabb megpördülést akarunk megfogni. A 270-es kormánnyal itt elvesztünk, a 900-assal van esélyünk a korrekcióra. Egy szűk hajtűkanyarban szükség lehet úgy 540-720 fokot forduló kormányra.

A GTR Evolutionnel korábban többszáz kört tettünk meg a DFP-t 540 fokos elfordulással használva. Most újra elővéve a programot, a 270 fokos F430-cal ugyanazokat a beállításokat használva heves kopogtatással sikerült átvergődni az első körökön. Az íveket nem sikerült olyan szépen rajzolni, megcsúszáskor pedig állandóan rácsaptuk a Thrustmastert a végpontjára. Egy kis finomítással és gyakorlással sokat javult a helyzet, de különösen forró helyzetekben hiányzott a nagyobb elfordulás. Ettől a számunkra elég jelentős dologtól eltekintve szimulátorozás közben is megállta a helyét az F430. Jó fogásával, váltófüleivel, a Driving Force családot messze maga mögé utasító pedáljával meg voltunk elégedve.

Értékelés

Összefoglalva tapasztalatainkat úgy gondoljuk, megszületett a PC-s arcade autózás új királya. A Thrustmaster F430 éppen azzal tudta legyőzni fő konkurensét, a hasonlóan 30-35 000 forintba kerülő Driving Force GT-t (és elődjét a DFP-t), amivel az megverte kihívóit. A Ferrari sportkocsiból liszenszelt irányítóeszköz nagyszerű megjelenéséhez kiváló minőség párosul. Fogaskerekes, szíjas erő-visszacsatoló rendszerét jobbnak tartjuk a Logitech megoldásánál ebben a kategóriában. Tehát a Thrustmaster F430 minden arcade autósnak ajánlott. Nagy-nagy kár, hogy nem fordul legalább 720 fokot, akkor a kezdő szimulátorosok világában is kiváló alternatívája lehetne a Logitech Driving Force családnak. Bízunk benne, hogy utódjánál kicsiszolják ezt a csorbát, mert a Thrustmasterben van potenciál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy a Logitechet kiütve az ő T500RS-ük lett az ikonikus Gran Turismo 5 hivatalos kormánya.


Thrustmaster F430
(arcade autós játékokhoz)

rudi

A Thrustmaster F430 kormányt a Mobil Digital Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés