Feladatok és történet
Ami nagyon megtetszett a Deus Ex 3-ban, már az indulást követően, hogy végre teljesen ránk van bízva a kijelölt feladatok megoldásának mikéntje. Azonban ezúttal tényleg vigyázni kell a testi épségünkre, elég pár lövés és máris alulról szagoljuk az ibolyát. Így - bár alapvetően egy FPS játékról van szó - nem tudunk a DOOM mintájára mindenkit lelövöldözni. Persze aki szeret akciózni, az bőven pufogtathatja a fegyvereit, hiszen a feladatok zömét meg lehet oldani erőszakos módon is. Viszont a nyílt harcot még ilyenkor is kerülnünk kell, lehetőleg fedezékből tüzeljünk, ellenkező esetben hamar kinyiffanunk.
Hirdetés
Aki inkább a lopakodást részesíti előnyben, az is megtalálhatja majd a számítását, hiszen számtalan mellékút vezet egy feladat megoldásához. A szellőzőaknák, csatornák, tűzlépcsők, valamint a mozgatható tárgyak mind-mind arra szolgálnak, hogy alternatív útvonalakat találjunk célunk eléréséhez, ily módon elkerülve a nyílt konfrontációt. Jómagam megpróbáltam vegyes stílusban végigmenni első alkalommal, hogy minden helyzetről kialakíthassak némi véleményt.
A feladatokat nagyjából négyféleképpen oldhatjuk meg: lehetünk agresszívek, akik a fegyverükkel szereznek maguknak igazságot; lopakodhatunk, így áldozatok nélkül megoldhatjuk a küldetéseket; komputer-specialistaként behatolhatunk a számítógépekbe, az ellenfél ellen fordítva saját fegyvereit; vagy pedig szociális képességeink fejlesztésével majdnem minden helyzetből képesek lehetünk kidumálni magunkat. A választás rajtunk áll. A főküldetéseket mindig automatikusan kapjuk, ahogy haladunk előre a megoldásukkal, viszont a mellékküldetések jó része csak az NPC-kkel történő beszélgetés során válik elérhetővé.
Aki esetleg megijedne a komplex kijelzőktől, az megnyugodhat, ugyanis nagyon egyszerű tájékozódni a segítségükkel, valamint figyelemmel követni jelenlegi feladataink állapotát. A térképen minden küldetés célpontja be van jelölve, sárgával a főküldetések, míg kékkel a mellékfeladatok célpontjait láthatjuk. Ráadásul ezek a játék közben is folyamatosan mutatják a pontos helyet, egyedül az oda vezető útvonalat kell nekünk felfedeznünk, de a részletes térkép segítségével ez gyerekjáték. Akit zavar a sok felvett feladat helyét mutató nyilacska, az a küldetéspanelen kikapcsolhatja azok követését, ezáltal csak a jelenlegi misszióra fókuszálva.
A Deus Ex 3 eléggé összetett játék, a feladatok megoldásához nem elég csak tájékozódni, sok egyéb képesség használatára is szükségünk lesz, melyek nélkül bizonyos helyszíneken nem tudunk továbbjutni. Viszont nagyrészt a küldetések többféle megoldásának lehetősége miatt ilyenkor általában találni fogunk alternatív módot a probléma elhárítására. Az viszont picit idegesítő, hogy mindössze három városban fordulunk meg a teljes végigjátszást követően, minden egyéb helyszín csak irodaépületekből, raktárakból és ellenséges bázisokból áll.
Általánosságban elmondható, hogy a játék során érdemes körülnéznünk minden kis sarokban, valamint a nevesített NPC-kkel beszélnünk, hiszen rengeteg extra feladathoz, valamint elrejtett felszereléshez juthatunk segítségükkel, melyek nagyon megkönnyíthetik a további életünket. Miután a párbeszédek igen összetettek, ráadásul a dialógusok során adott válaszaink befolyásolják a játék további menetét - kivéve a mellékküldetéseknél -, ezért legalább közepes szintű angol nyelvtudásra szükségünk lesz a Deus Ex 3 végigjátszásához.
A történetről ezúttal csak egy rövid összefoglalót írnék, nem szeretnék spoilert megemlíteni, hiszen a Deus Ex 3-ban a történetnek és a háttéranyagoknak kiemelten fontos szerepe van a játékélmény meghatározásában. Tehát, 2027-ben járunk, amikor is a különféle kibernetikus implantátumok a mindennapok részévé váltak. Aki meg tudta fizetni, az segítségükkel bármikor megnövelhette erejét, gyorsaságát vagy egyéb tulajdonságát. Viszont volt egy nem kívánt mellékhatása is a dolognak: akiket ilyen augmentációkkal látták el, azoknak folyamatosan szedniük kell egy Neuropozyne nevű, kilökődést gátló drogot, ami nélkül a testük nem képes elviselni a mesterséges végtagjaikat.
A gazdagabbak ezt megengedhették maguknak, viszont a szegények nem mindig tudták összeszedni a gyógyszerre való pénzt, ezért a társadalmi osztályok közti különbségek még inkább felszínre törtek, gyakoriak lettek a lázongások és forradalmak. Mivel az implantátumokat katonai célokra is felhasználták, így a mesterséges végtagokat készítő cégek vezetői saját magánhadsereget tarthattak fenn, hogy egymással is csatázhassanak.
Főhősünk, Adam Jensen egy ilyen nagyvállalat, a Sarif Industries biztonsági főnöke. Testét a legmodernebb technológiákkal készített augmentációkkal láttak el, de nem saját kérésére, ugyanis egy korábbi bevetése során megsérült és csak így tudták megmenteni az életét. Itt kezdődik maga a játék, az operációból felépülve elindulunk első küldetésünkre, melynek során rögtön egy globális méretű összeesküvés nyomaira bukkanunk. A játékos feladata lesz ezt az ügyet felgöngyölíteni.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!