Installálás és beállítások
Miután most nem dobozos változatot kaptam tesztelésre, így a kicsomagolás öröme ezúttal elmaradt. A PlayOn Magyarország kft. jóvoltából a Deus Ex: Human Revolution című játék normál kiadásának Steam változatát tesztelhettem, ezúton is köszönet jár nekik érte. A program települését követően mintegy 8,3 GB helyet foglalt el a merevlemezen, ami manapság átlagosnak mondható.
Miután a Deus Ex: Human Revolution (A továbbiakban: Deus Ex 3) az AMD Gaming Evolved logójával indult, így a Core i7-920, Radeon HD 6870 és 6 GB RAM felépítésű gépemen nyugodtan pakoltam fel minden létező beállítást maximumra. DirectX11 alatt, 1920x1200-as felbontásnál és maximális részletességnél a sebesség nem nagyon esett 60 FPS alá, de 55-nél alacsonyabb értéket nem mért a FRAPS még harcok közben sem.
A Steam automatikusan telepítette az időközben kijött frissítést is, így a töltési időkkel nálam nem volt probléma, egyedül a játékból való kilépéskor kell pár másodperccel többet várni az átlagosnál, de ez gondolom a Steam Felhő szinkronizálása miatt van.
A játékból kimentett képek valamitől sötétek lettek, ezzel sajnos nem tudok mit csinálni, nincs szerkesztőprogramom. Remélem, azért így is látni belőlük valamit. A játék grafikája egyébként csodaszép, amikor először megérkezünk és körbevezetnek bennünket a laborban, csak ámulunk, hogy ilyen részletes kidolgozottság mellett mennyire folyamatos a megjelenítés. Tehát az optimalizálás terén is jó munkát végzett a Square Enix csapata.
Maximális grafikai beállítások mellett a látvány lenyűgöző. FullHD felbontásban még a legapróbb részletek is kivehetőek, a hirdetőtáblák, neonreklámok, graffitik, sőt, még a szemeteskukák oldalán látható feliratoktól kezdve egészen a szél által kavart papírszemétig minden részletesen ki van dolgozva.
Azonban azt meg kell említeni, hogy bár tényleg csodaszép a környezet kidolgozottsága, itt-ott azért találni hibákat (Például a hulláknak néha, mikor vonszoltam őket biztos helyre, elengedés után úgy maradt a kezük, vagy kilógott a zárt ajtó mögül. De ezek csak apróbb részletek, nagyon nem rontják le az összképet).
Hirdetés
Ami viszont picit furcsa volt, így jó pár óra játék után, hogy a Deus Ex 3 végig szűk utcákon és épületekben játszódik - legalábbis eddig nagy terekkel még nem találkoztam. No, nem mintha ez bármennyire is lerontotta volna a játékélményt, hiszen egy zsúfolt metropoliszban nyilván nincs sok hely ennyi ember számára, de a statikus látképek helyett nem ártott volna néhol egy nagyobb tér, ahol picit körülnézhetünk. Na de ennyit elöljáróban, most lássuk magát a játékot.
Feladatok és történet
Ami nagyon megtetszett a Deus Ex 3-ban, már az indulást követően, hogy végre teljesen ránk van bízva a kijelölt feladatok megoldásának mikéntje. Azonban ezúttal tényleg vigyázni kell a testi épségünkre, elég pár lövés és máris alulról szagoljuk az ibolyát. Így - bár alapvetően egy FPS játékról van szó - nem tudunk a DOOM mintájára mindenkit lelövöldözni. Persze aki szeret akciózni, az bőven pufogtathatja a fegyvereit, hiszen a feladatok zömét meg lehet oldani erőszakos módon is. Viszont a nyílt harcot még ilyenkor is kerülnünk kell, lehetőleg fedezékből tüzeljünk, ellenkező esetben hamar kinyiffanunk.
Aki inkább a lopakodást részesíti előnyben, az is megtalálhatja majd a számítását, hiszen számtalan mellékút vezet egy feladat megoldásához. A szellőzőaknák, csatornák, tűzlépcsők, valamint a mozgatható tárgyak mind-mind arra szolgálnak, hogy alternatív útvonalakat találjunk célunk eléréséhez, ily módon elkerülve a nyílt konfrontációt. Jómagam megpróbáltam vegyes stílusban végigmenni első alkalommal, hogy minden helyzetről kialakíthassak némi véleményt.
A feladatokat nagyjából négyféleképpen oldhatjuk meg: lehetünk agresszívek, akik a fegyverükkel szereznek maguknak igazságot; lopakodhatunk, így áldozatok nélkül megoldhatjuk a küldetéseket; komputer-specialistaként behatolhatunk a számítógépekbe, az ellenfél ellen fordítva saját fegyvereit; vagy pedig szociális képességeink fejlesztésével majdnem minden helyzetből képesek lehetünk kidumálni magunkat. A választás rajtunk áll. A főküldetéseket mindig automatikusan kapjuk, ahogy haladunk előre a megoldásukkal, viszont a mellékküldetések jó része csak az NPC-kkel történő beszélgetés során válik elérhetővé.
Aki esetleg megijedne a komplex kijelzőktől, az megnyugodhat, ugyanis nagyon egyszerű tájékozódni a segítségükkel, valamint figyelemmel követni jelenlegi feladataink állapotát. A térképen minden küldetés célpontja be van jelölve, sárgával a főküldetések, míg kékkel a mellékfeladatok célpontjait láthatjuk. Ráadásul ezek a játék közben is folyamatosan mutatják a pontos helyet, egyedül az oda vezető útvonalat kell nekünk felfedeznünk, de a részletes térkép segítségével ez gyerekjáték. Akit zavar a sok felvett feladat helyét mutató nyilacska, az a küldetéspanelen kikapcsolhatja azok követését, ezáltal csak a jelenlegi misszióra fókuszálva.
A Deus Ex 3 eléggé összetett játék, a feladatok megoldásához nem elég csak tájékozódni, sok egyéb képesség használatára is szükségünk lesz, melyek nélkül bizonyos helyszíneken nem tudunk továbbjutni. Viszont nagyrészt a küldetések többféle megoldásának lehetősége miatt ilyenkor általában találni fogunk alternatív módot a probléma elhárítására. Az viszont picit idegesítő, hogy mindössze három városban fordulunk meg a teljes végigjátszást követően, minden egyéb helyszín csak irodaépületekből, raktárakból és ellenséges bázisokból áll.
Általánosságban elmondható, hogy a játék során érdemes körülnéznünk minden kis sarokban, valamint a nevesített NPC-kkel beszélnünk, hiszen rengeteg extra feladathoz, valamint elrejtett felszereléshez juthatunk segítségükkel, melyek nagyon megkönnyíthetik a további életünket. Miután a párbeszédek igen összetettek, ráadásul a dialógusok során adott válaszaink befolyásolják a játék további menetét - kivéve a mellékküldetéseknél -, ezért legalább közepes szintű angol nyelvtudásra szükségünk lesz a Deus Ex 3 végigjátszásához.
A történetről ezúttal csak egy rövid összefoglalót írnék, nem szeretnék spoilert megemlíteni, hiszen a Deus Ex 3-ban a történetnek és a háttéranyagoknak kiemelten fontos szerepe van a játékélmény meghatározásában. Tehát, 2027-ben járunk, amikor is a különféle kibernetikus implantátumok a mindennapok részévé váltak. Aki meg tudta fizetni, az segítségükkel bármikor megnövelhette erejét, gyorsaságát vagy egyéb tulajdonságát. Viszont volt egy nem kívánt mellékhatása is a dolognak: akiket ilyen augmentációkkal látták el, azoknak folyamatosan szedniük kell egy Neuropozyne nevű, kilökődést gátló drogot, ami nélkül a testük nem képes elviselni a mesterséges végtagjaikat.
A gazdagabbak ezt megengedhették maguknak, viszont a szegények nem mindig tudták összeszedni a gyógyszerre való pénzt, ezért a társadalmi osztályok közti különbségek még inkább felszínre törtek, gyakoriak lettek a lázongások és forradalmak. Mivel az implantátumokat katonai célokra is felhasználták, így a mesterséges végtagokat készítő cégek vezetői saját magánhadsereget tarthattak fenn, hogy egymással is csatázhassanak.
Főhősünk, Adam Jensen egy ilyen nagyvállalat, a Sarif Industries biztonsági főnöke. Testét a legmodernebb technológiákkal készített augmentációkkal láttak el, de nem saját kérésére, ugyanis egy korábbi bevetése során megsérült és csak így tudták megmenteni az életét. Itt kezdődik maga a játék, az operációból felépülve elindulunk első küldetésünkre, melynek során rögtön egy globális méretű összeesküvés nyomaira bukkanunk. A játékos feladata lesz ezt az ügyet felgöngyölíteni.
Limitált készletek
A Deus Ex 3 végigjátszása során nagyon körültekintően kell bánnunk a rendelkezésünkre álló felszereléssel. Ugyanis a fegyverek viszonylag tekintélyes helyet igényelnek hátizsákunkban, ami eleinte meglehetősen szűkösre szabott. Ráadásul lőszerre is szükségünk lesz hozzájuk, melyek szintén egyre több kockát foglalnak el, ahogy halmozzuk fel őket. A muníció típusára is figyeljünk oda, egy fegyver csak a hozzá való lőszerrel működik, a nem felhasználható lövedékek csak a helyet foglalják.
Szerencsére lőszert általában találunk a lelőtt ellenséges katonáknál, és az eldobott fegyvereiket is felvehetjük, ha nekünk még nincs olyan - ha van, akkor pár lőszerrel gazdagodunk. A hullákat egyébként is érdemes átkutatni, hiszen néha egyéb értékes dolgokat - pénzt, kártyákat - találhatunk náluk. Viszont arra is ügyeljünk, hogy a testeket ne hagyjuk szanaszét heverni, hiszen ha egy járőröző katona rátalál, akkor azonnal riadót fúj. Érdemes egy félreeső helyre vonszolni, és oda betuszkolni őket:
A fegyvereken kívül számtalan egyéb eszközt is találunk, melyek között fontosabbak is akadnak. Ilyenek az energiánk feltöltésére szolgáló telepek, valamint a különféle komputervírusok, melyekkel a számítógépek feltörése válik könnyebbé. És ezen tárgyak szintén helyet igényelnek. Később lehetőségünk lesz növelni hátizsákunk kapacitását a megfelelő implantátumok használatával. Viszont engem picit zavart, hogy a tárgyainkat nem tudjuk egy gombnyomásra elrendezni, néha perceket kell rááldozni felszerelésünk igazgatására, hogy a nagyobb tárgyakat fel tudjuk venni.
Ugyan az életerőnk magától visszatöltődik egy idő után, de azért szükségünk lesz valami egyébre is a súlyosabb sérülések kezeléséhez. A különféle alkoholnemű italok mellett stimulánsok szolgálnak erre a célra. Persze azért arra figyeljünk, hogy sokat ne vedeljünk belőlük, mert akkor érdekes effektusokkal tarkítva nézünk majd ki napszemüvegünk mögül.
Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, az a rendelkezésünkre álló energia mennyisége. Ezt a bal felső sarokban követhetjük nyomon, közvetlenül az életerő-kijelzőnk alatt. Itt elemek sematikus ábráját láthatjuk, kezdetben csak két egységet, de ezt később ötre bővíthetjük. A biomechanikus implantátumok használata ugyanis meghatározott mennyiségű energiát igényel, amit ezek a telepek biztosítanak. Ha lemerülnek, akkor addig nem használhatjuk képességeinket, amíg fel nem töltjük azokat.
Telepeink feltöltésére különféle energiacsomagok szolgálnak, melyek leginkább egy szelet csokinak néznek ki. Akad belőlük egy egységnyit, valamint teljes energiánkat visszatöltő darab is. Figyeljünk oda, hogy ezek számára mindig biztosítsunk helyet hátizsákunkban, hiszen aki például a láthatatlanságot szokta használni, nehéz helyzetbe kerülhet, ha lemerülnek a telepek és láthatóvá válik lopakodás közben.
Kétségtelen tény, hogy sokkal több tapasztalati pontot (XP) kapunk, amennyiben egy küldetést áldozatok híján, vagy teljesen észrevétlenül maradva oldunk meg. Jómagam azonban egy idő után annyira eluntam ezeket a részeket - bár néhol tényleg jól jött a lopakodás, de annyira meg kellett tervezni az útvonalat, valamint az őrök mozgását kifigyelni -, hogy inkább lepuffantottam mindenkit, majd feltörtem és kikapcsoltam a riasztót.
Viszont megfelelő képességek birtokában tényleg nagyszerűen lehet lopakodni, és ez nem csak abban merül ki, hogy elsurranunk a katonák mellett, hanem valóban sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat a biztonsági rendszerek kiiktatásával - erről még később lesz szó. Most lássuk a játék legfontosabb elemét, a karakter fejlesztését.
Szintlépés és képességek
Amikor kellő mennyiségű tapasztalati pontot szerzünk, egy úgynevezett "praxisponttal" gazdagodunk, mellyel a képességeinket fejleszthetjük. Ezen praxispontok mennyisége eléggé korlátozott, ráadásul elköltésük után már nem tudjuk őket módosítani, így nagyon meg kell gondolni, mit fejlesztünk a segítségükkel. Néhol találhatunk "Praxis készletet" is, amivel egy extra pontot kapunk, de ezek általában elég félreeső helyeken vannak, így valóban érdemes mindent átkutatni. Praxiskészletet a klinikán is tudunk venni, 5000 kreditért darabját, ami nem olcsó, de aki bővében van a pénznek, az szerezhet így pár pontot.
A fejleszthető képességekből meglehetősen sok van, és nagyon fontos, hogy olyan tulajdonságokra rakjuk a pontokat, amit használunk is. Azaz ha nem szeretünk órák hosszat árnyékban lapulni, de a békésebb megoldások hívei vagyunk, fejlesszük a szociális képességeinket, néha még a legkomolyabb szituációkból is kidumálhatjuk magunkat a segítségükkel. Persze ehhez elengedhetetlen a tájékozódás, a rengeteg újság, email és komputerekből kinyerhető információforrás alapos átböngészése is.
Természetesen megválaszthatjuk, hogy egy adott stílus szerint végigjátsszuk a Deus Ex 3 összes küldetését, azonban vannak feladatok, amihez szert kell tenni pár olyan képességre is, amelyre eredetileg nem szerettünk volna költeni. Ilyenkor dönthetünk, hogy elvállaljuk-e az adott küldetést, vagy érdeklődhetünk az azt adó NPC-nél, hogy esetleg másféleképpen nem lehetne-e teljesíteni a megbízását, ami közelebb áll a képességeinkhez és stílusunkhoz.
Tapasztalati pont nemcsak a küldetések teljesítéséért, hanem egyéb elért eredményeinkért is jár. Például minden egyes legyőzött ellenfél után kapunk némi XP-t, megfejelve extraként a végrehajtás módjáért (Például fejlövésért vagy bénításért, utóbbiért nagyobb bónusz jár). A komputerek feltöréséért, különféle alternatív útvonalakért, valamint a nehezen megközelíthető helyek felfedezéséért szintén kapunk pontokat.
Arra mindig figyeljünk oda, hogy az elkezdett küldetéseket fejezzük be. Erre nemcsak azért van szükség, mert jókora XP jutalom jár egy küldetéssorozat lezárásáért, hanem néhol már nem fordulhatunk vissza, ilyenkor a játék figyelmeztet is, hogy a befejezetlen feladatokat nem áll módunkban teljesíteni, ha továbbmegyünk.
Személyes tapasztalatom szerint a számítógépek feltörését (hack) érdemes fejleszteni, akárhogyan is játsszunk, hiszen a sok információ mellett számtalan egyéb előnnyel is jár lekapcsolni a biztonsági rendszereket vagy például feltörni egy lezárt széfet, amiből pénzt szerezhetünk. Következzen most ennek rövid ismertetése, azaz hogy mire érdemes figyelni a használata során.
A biztonsági rendszerek feltörése
A Deus Ex 3 végigjátszása során megszámlálhatatlan mennyiségű ajtóval, széffel és komputerrel találkozunk, melyeket számítógépes beléptetőrendszer védelmez. Ezek feltörésével sok hasznos dologhoz juthatunk, pénztől kezdve felszereléseken át egészen a Deus Ex világáról szóló információkig. A védelmi szintjük 5 fokozatba van sorolva. A leggyengébb védelmet már a játék elején fel tudjuk törni, ha elég ügyesek és szerencsések vagyunk, a magasabb szintűekhez viszont már csak úgy férhetünk hozzá, ha fejlesztjük karakterünk ezen irányú képességeit.
A komputerrendszerek feltörése ezúttal nem csak egy szimpla minijáték, ahol sikertelen próbálkozás esetén újra nekifuthatunk. Itt minden limitálva van, a rendelkezésre álló lehetőségektől egészen a végrehajtásra szánt időig. Természetesen amennyiben megfelelőképpen képzettek vagyunk a témában, akkor könnyedén fel fogjuk törni még a legkomplexebb védelmeket is.
Ha egy védelmi rendszert fel akarunk törni, akkor ehhez annyit kell tennünk, hogy elfoglaljuk a kijelölt számítógépeket, ezáltal átvéve az irányítást a központi szervertől. Azonban ez csak látszatra ilyen egyszerű, ugyanis egy rakás tényezővel is számolnunk kell, beleértve a szerencsét is. Ugyanis az, hogy felfedezhetetlenek maradjunk, nagyrészt százalékos esélyünkön múlik, amit a gép kiír nekünk. Minél alacsonyabb ez az érték, annál kevesebb eséllyel veszik észre jelenlétünket.
Az ábrán látható ikonok közül három különböző színnel van jelölve, a többi általában fekete-fehér, és úgy színeződik át, ahogy valaki elfoglalja (kékre vagy pirosra, esetleg mindkettőre). A kék gömbbel jelzett gép jelképezi kiindulási alapunkat, innen kell elfoglalnunk az összes olyan fontos számítógépet, amit zöld színű karikával jeleztek. A komputereket összekötő vonalak jelzik a kábeleket, ezeken keresztül kapcsolódunk az adott géphez. Ezek lehetnek kétirányúak és egyirányúak is, utóbbiaknál egy nyíl alakú ikonnal van jelezve, hogy milyen irányban biztosít átjárást. Ahhoz, hogy egy gép felett átvegyük az irányítást, legalább egy hálózatban mellette lévőnek a birtokunkban kell lennie, mégpedig amiből feléje irányuló kapcsolatot tudunk létrehozni. Ekkor az ikonja világos színűre vált át.
A piros színnel jelölt tömbök a központi szervergépet jelölik, amennyiben felfedez bennünket, innen indul el a rendszer keresésünkre. Amint elér hozzánk (ő is sorban veszi át az irányítást), és sikerül elfoglalnia a kék gömbbel jelölt gépet, a védelem kitilt bennünket a rendszerből. Amint elindul a keresés utánunk, a képernyő felső részén egy számláló jelenik meg, ami azt mutatja, hogy mennyi időre van szüksége a központi számítógépnek ahhoz, hogy kizárjon minket a rendszerből. Mielőtt ez bekövetkezne, el kell foglalnunk a zöld színnel jelzett komputereket, ebben az esetben sikerül feltörni a védelmet. Tehát nem kell pánikba esni amikor elindul keresésünkre a rendszer, nyugodtan foglaljuk tovább a gépeket, csak a számlálóra figyeljünk közben. Végső esetben, ha már közel jár hozzánk, bevethetjük ellene titkos fegyvereinket is, a vírusokat.
Kétféle vírus áll rendelkezésünkre, melyekkel előnyre tehetünk szert a számítógéppel szemben. Az elsőt STOP vírusnak hívják, a nevéből adódóan ezzel 5 másodpercre megállíthatjuk a számítógép keresési funkcióját. Akkor érdemes alkalmazni, ha már nem vagyunk messze a céltól, de az ellenfél is a mi kapunkat döngeti. Viszont nem találunk minden sarkon, így okosan kell beosztani. A második vírus neve NUKE, ezzel észrevétlenül foglalhatunk el egy kijelölt számítógépet, akármekkora is a rajta lévő védelem. Ez főleg akkor hasznos, ha egy magasabb szintű komputerhez érünk (60% feletti érzékelési eséllyel), és nem szeretnénk (még) lebukni. Azt ugye, mondanom sem kell, hogy ennek sem leszünk bővében, így ésszerűen kell használni.
A számítógépek elfoglalása mellett egy csomó más lehetőségünk is van, mellyel főleg a téma iránt jobban érdeklődők és erre specializálódók fognak megismerkedni. Először is, a gépek ikonjai mellett látható számok mutatják annak védelmi erejét, azaz minél magasabb, annál több időbe telik azt elfoglalni. Persze ez mindkettőnkre igaz, tehát amit mi könnyedén kiiktatunk, azon valószínűleg a számítógép is gyorsan átjut.
Ezért előnyre tehetünk szert vele szemben úgy, hogy megerősítsük (fortify) a már megszerzett komputereket, hogy a központi gép nehezebben jusson át rajtuk. Persze minél erősebbé válik egy számítógép, annál könnyebben is bukhatunk le, miközben rajta matatunk, de mivel egyszerre több műveletet is végezhetünk egy időben, ezért néha érdemes használnunk ezt a lehetőséget.
Némelyik számítógép egyedi ikonokkal van jelölve, melyek elfoglalásával extra jutalomban részesülünk. Például lelassíthatjuk a hálózati adatforgalmat, így a keresésünket végző gép lassabban jut el hozzánk. De extra pénzzel is gazdagodhatunk, nem beszélve arról, hogy minden elfoglalt gép után XP-t is kapunk, tehát amennyiben nagyobb kockázat nélkül - értsd: 50% alatt - elfoglalhatjuk ezeket, érdemes megpróbálni az összes számítógépet elfoglalni.
Leleményesség mindenek felett
Miután a játékos összes lehetőségének leírása több tíz oldalt is kitenne, ezért most csak azokat említettem meg, amit személyesen is tapasztaltam, illetve hasznosnak tűntek játék közben. Mindazonáltal valószínűleg sokaknak más szempont alapján nem éppen az a véleményük adott dolgokról, mint nekem. Mivel a Deus Ex 3 alapvetően egy olyan játék, amiben teljes mértékben rajtunk múlik, milyenné fejlesszük a karakterünket és miképpen visszük végig a küldetéseket, ezért nem is tudok minden részletre kiterjedő ismertetőt írni róla.
Személyes tapasztalatom alapján biztosan állíthatom, hogy az idei esztendő egyik legjobb alkotásával van dolgunk, és pont emiatt vagyok nehéz helyzetben értékelés szempontjából. Hiszen elképzelhető, hogy például míg én egy idő után borzasztó unalmasnak találtam a lopakodást és hogy lehetőleg ne öljek meg senkit sem, másnak talán pont ez fog benne tetszeni. Viszont az is jó, hogy nem kell leragadnunk egy stílus mellett sem, hiszen aki nem szeret settenkedni, az is számos egyéb utat találhat magának a továbbjutásra, csak egy kis sütnivaló kell hozzá. Azonban sajnos akad néhány eset, amikor egy feladatot csak adott képesség segítségével oldhatunk meg, ez picit lerombolja a szabadság illúzióját.
Amiért viszont mindenképpen piros pont jár a készítőknek, az a feladatok többféle befejezésének lehetősége, valamint hogy a végigjátszás során hozott döntéseink komolyan befolyásolják a játék végkimenetelét. Ezért komolyan meg kell fontolnunk, hogy milyen válaszokat adunk, valamint hogy miképpen oldjuk meg a küldetéseinket, hiszen a Deus Ex 3 összesen négyféleképpen végződhet, tehát ha nem úgy jön össze minden, ahogyan szeretnénk, azért egyedül mi leszünk felelősek.
Ráadásul itt nem úgy működik a rendszer, mint más RPG játékokban, azaz nem elég csak felhúzni a meggyőzés képességünket és utána mindenki nekünk hisz majd, ennél sokkal bonyolultabb a dolog. Mindenekelőtt alaposan utána kell járnunk a dolgoknak, hiszen a Deus Ex világában az információ mindennek az alapja. Ha nem tájékozódunk kellőképpen, mielőtt leállunk vitatkozni valakivel, akkor még maximálisra húzott képesség segítségével sem fogjuk tudni őt meggyőzni igazunkról.
Pont emiatt a részletesen kidolgozott környezet miatt vagyunk képesek teljesen elmerülni a Deus Ex 3 világában, miközben azon vesszük észre magunkat, hogy már órák óta fel sem keltünk a gép elől. Rengeteg információhoz, apró részlethez juthatunk a játékban, megspékelve egy arany-fekete színű, egyedi látványvilággal, ami ezt a cyberpunk világot csak még hívogatóbbá teszi.
Összességében a Deus Ex 3 egy nagyon eltalált hangulattal rendelkező játék lett, ami lehengerlő stílusban mutatja be a túlzott elgépiesedés miatt visszafejlődött humanitást. A technológia mindenek felett állásáról kialakított jövőkép gyakran kelt kétséget a játékosban, hiszen akármilyen művészi is a látvány, egyre inkább előtérbe kerül a humanizmus lassú bukása is, ami egyike a jelenlegi emberiséget legjobban érdeklő kérdéseknek. Most pedig térjünk rá a játék erényeire és hibáira, majd pedig következzen a szokásos értékelés.
Pozitívumok, negatívumok és értékelés
A játék tulajdonságainak felsorolását szokás szerint annak erényeivel kezdem, utána jöhetnek a hátrányok, hiszen sajnos akármilyen tökéletesnek tűnik is a játék elsőre, azért akadnak benne hiányosságok. De kezdjük előbb a pozitívumokkal.
Legelőször is a lebilincselő HANGULAT - így, nagybetűvel - ezen a téren csillagos ötöst kap a program. A közeljövő koszos, züllött, túlzsúfolt metropoloszainak utcáit járva a játékost magával ragadja ennek a cyberpunk világnak a varázsa, és amennyiben nem vigyázunk, végleg elveszünk benne. A külső tereken át a legkisebb szobákig minden helyszín kellőképpen be van rendezve és részletes textúrák borítanak minden egyes poligont, így a grafika részletességét egy rossz szó sem érheti. Nem forradalmi ugyan, de egy játéknak legalább így kellene kinéznie 2011-ben.
A lenyűgöző grafika azonban csak hab a tortán, a Deus Ex 3 valódi értéke a benne rejlő lehetőségekben búvik meg. A játékos teljesen szabadon cselekedhet ebben a futurisztikus cyberpunk környezetben. Ha akarsz, tűzharcba keveredhetsz mindenkivel, akinek nem tetszik az arcberendezése, viszont ha senkinek sem akarod az életét elvenni, arra is van megoldás. A kettőt keverheted is, azaz egyik feladatot fegyverrel, a másikat lopakodással és hackeléssel, a harmadikat pedig beszélőkéd fitogtatásával is meg tudod oldani.
A lehetőségeknek eme széles tárháza elég magasra teszi a program újrajátszhatóságának értékét is, hiszen a több, mint 20 órát kitevő játékidő végére pusztán a töredékét ismerjük meg a Deus Ex világának. Miután a játéknak négy különálló befejezése is van, így legalább kétszer mindenképpen érdemes végigjátszani, eltérő döntésekkel, hogy lássuk, mik változnak meg a végére.
A Deus Ex 3 kezelőfelülete szintén piros pontot érdemel, nagyon illik a hangulathoz mind a menük, mind pedig a játékon belüli képernyők (térkép, tárgykészlet, karakterlap) kidolgozottsága. Szintén jó a rengeteg elrejtett poén, melyek némelyikén szó szerén fetrengeni lehet a röhögéstől. Persze ezek megtalálásához érdemes átkutatni a feljegyzéseket és belenézni az irodai számítógépeken tárolt levelezésekbe.
Ami szintén nagyon tetszett, az a rendelkezésre álló felszerelés beosztására, valamint a saját testi épségünk megőrzésére kényszerítő játékmenet. Végre egy játék, amiben nem kell tárakat belelőni az ellenfélbe hogy kinyiffanjon - a bossok kivételek -, viszont mi is eléggé sérülékenyek vagyunk, elég pár bekapott ólomdarázs, és máris kopogtatunk Szent Péternél. :-)
A másik sarkalatos pont a váltakozó kameranézet. Elképzelhető, hogy valakit zavarni fog, hogy egyszer FPS, máskor pedig TPS nézetben kell játszania a Deus Ex 3-mal. Személy szerint nekem csak addig volt picit furcsa, amíg rá nem jöttem, hogy melyik billentyű milyen hosszú ideig tartó lenyomásával tudok fedezékben közlekedni. Utána már nagyon szimpatikus megoldás, külön adrenalinnövelő érzés volt látni, ahogy a láda elé ér az őr, ami mögött lapultam.
A játék optimalizálása szintén dicséretet érdemel, hiszen - nem véletlenül virít az AMD Gaming Evolved logója a Deus Ex 3 elején - FullHD felbontásban, DirectX11 alatt mindent maximumra téve sem akadozott a Radeon HD 6870 kártyán, valamint a töltési idők sem voltak olyan hosszúak, mint ahogyan arra sokan panaszkodtak korábban (Valószínűleg az időközben kijött patch javított a helyzeten). Viszont ha belegondolunk, miután nincsenek nagy szabad terek a játékban, így nem csoda, hogy ekkora részletesség mellett ilyen sebességet érhetünk el vele.
Most pedig következzenek a negatívumok, melyekből sajnos akad pár, azonban azt hozzá kell tenni, hogy ezek többsége csupán apróság, a játék hevében néha fel sem tűntek, csak miután néhol többször visszatöltöttem az állást és más megoldás után kutattam.
A Deus Ex 3 legnagyobb erénye egyben a legnagyobb hátrányának okozója is, ugyanis azáltal, hogy szabadon választhatjuk meg, miképpen fejlesztjük karakterünket, néhol akaratlanul is elakadhatunk, vagy komolyan megnehezíthatjük a tovahaladást. Erre az egyik legjobb példa a bossok elleni harc. Itt a játék átvált hagyományos FPS műfajba, azaz elő a fegyverekkel és lőni mindennel az ellent, amíg mozog. Azokat ez nem fogja zavarni, akik eddig is ilyen stílusban küzdöttek, viszont akik a beszédre, lopakodásra vagy hackelésre összpontosítottak, ilyenkor gondban lehetnek.
Az ellenfelek mesterséges intelligenciája is hagy némi kívánnivalót maga után. Bár én nem sokat használtam a lopakodást, ahol lehetett, fegyvereim erejére támaszkodtam, mégis voltak olyan helyzetek, amikor kénytelen voltam sunyi tolvaj módjára beosonni az ellenség bázisára vagy egy szigorúan őrzött objektumba. Ilyenkor jön elő, hogy bizony az ellenséges katonák még akkor sem vesznek észre, amikor közvetlenül az orruk előtt guggolsz egy láda mögött, vagy éppen pár centiméterrel a hátuk mögött osonva teszed őket hűvösre, és ez picit elszomorító.
Ami még néha zavaró tud lenni, azok a játék motorjának apróbb bakijai. Például nem egyszer előfordult, hogy egy függőfolyosón lelőtt katona fél teste átlógott az azt szegélyező korlát üvegén, vagy miközben az eliminált ellenfelet biztonságos helyre vonszoltam, utána úgy maradt állva a karja vagy lába, aminél fogva húztam, pedig már rég elengedtem őket. A csodálatos grafika ellenére itt-ott akad néhány falon átlátszó textúra, például egyszer a liftajtó csukódását követően átvillogott az előtte lévő folyosót szegélyező korlát.
Végezetül még meg kell említsem a mellékküldetések történetre gyakorolt hatásának hiányát. Hiszen akármilyen szórakoztató is például egy prostituált barátnőjét megmenteni a gengszterek karmaiból vagy éppen egy gazdag apuka fia által elkövetett gyilkosságról beismerő vallomást kicsikarni, mindez erősen veszít értékéből, ha az ügynek nem lesz folytatása. Tehát akárhogyan is oldjuk meg ezeket a feladatokat, az a játékra nem lesz hatással. Nem üldöz minket a gazdag apuci, amiért börtönbe juttattuk a fiát, valamint a gengszterek sem erednek a nyomunkba, mert kinyírtuk pár emberüket.
Értékelés | |
8 |
Játékmenet: Játékmenet szempontjából nincs miért szégyenkeznie a Deus Ex: Human Revolution című játéknak. Gyakorlatilag bármit megtehetünk, amit csak akarunk, teljes mértékben ránk van bízva, hogy milyen hőst faragunk magunkból. Egyedüli negatívum - viszont az elég nagy -, hogy némely esetben kényszerhelyzet elé állítanak bennünket. Azaz hiába fejlesztünk ki egy besurranó tolvajt, aki mesteri módon töri fel a komputereket, a bossok elleni harcoknál ebből nem profitálunk. Ráadásul ilyenkor a játék átvált FPS üzemmódba, a hasonló játékoknál megszokott taktikákkal (Pl.: Robbanó gázpalackok ellenfélre dobálása) tudjuk őket elintézni, amíg erre rá nem jövünk, komolyan meg fogunk velük szenvedni. |
9 | Hangulat: A játék hangulata nagyon jó lett. A Deus Ex világa továbbra is lenyűgöző, részletgazdag megvalósításban tárul elénk, amit ráadásul egy mesteri, baljóslatú jövőkép által elképzelt stílus is tetéz. Miközben a játékos végigmegy ennek a lezüllött cyberpunk világnak minden szegletén, lépten-nyomon újabb információkhoz juthat az itt élő emberekről és eseményekről. Ahogy haladunk előre a történetben, egyszer sem jut eszünkbe, hogy a játék unalmas vagy a küldetések sablonosak lennének. A mellékküldetések pedig csak még tovább fokozzák ezt az érzést, kitűnően illeszkednek a történetbe és kellemes változatosságot nyújtanak, habár sajnos a játék végkifejletére nincsenek hatással. Negatívumként lehet még megemlíteni, hogy a helyszínek meglehetősen kicsik és élettelenek, az utcákon álldogáló emberek között még mindig túl sok az olyan, aki egy helyben szobrozik egész játék alatt és többnyire elhajt minket a vérbe, ha megszólítjuk. |
10 | Grafika: A játék grafikája hozza a 2011-ben elvárható szintet. Maximális beállítások mellett, DirectX11 alatt FullHD felbontásban egyenesen lenyűgöző a látvány, amihez ráadásul kellő mértékű optimalizáltság is társul. Helyenként ugyan kicsit túlzásba vitték az effekteket - például a villanógránátnál vagy főhősünk halálakor ezek kimondottan zavaróak -, viszont általánosságban véve egyszerűen csodálatos a látvány. Külön piros pont, hogy a legtöbb játékkal ellentétben itt végre minden egyes helyszín kellőképpen be van rendezve, sehol nem találunk négy falból és baltával faragott poligonokból álló tárgyakkal teli helyiséget. A kezelőfelület szintén remek lett, nagyszerűen illik a játék hangulatához. Apróbb hibák előfordulnak benne, de ezek csak akkor zavaróak, ha direkt figyelünk rájuk, játék közben észre sem vesszük őket. |
8 | Hangok: A Deus Ex zenéje nagyon jól sikerült, halk, sejtelmes, komor, szinte beleforr a játék egészébe. Hangok tekintetében már sajnos nem ilyen jó a helyzet, főleg a szinkronhangok között akadnak olyanok, melyeknél valamit tutira elszúrtak, nagyon mesterkéltnek tűntek, főleg Jensen esetében. A környezet és a fegyverek hangjai is viszonylag jól sikerültek, de azért az sokat levon a végső pontszámból, hogy épp a főhősre nem figyeltek oda - és még a szájmozgása sincs szinkronban, bár ez nem a hangok hibája. |
8,5 | Összességében: Véleményem szerint a Deus Ex: Human Revolution az előző részek rajongói számára kihagyhatatlan alkotás, hiszen méltóképp bővíti ki a sorozatot. Akik nem értenek legalább középszinten angolul, azok kerüljék el, mert itt következményei vannak, ha rosszul válaszolunk. Nem úgy zajlanak benne a párbeszédek, hogy csak nyomkodjuk a tovább gombot és megyünk. Viszont akik játszottak már a Splinter Cell, vagy valamelyik hasonló stílusú játékkal, azok nyugodtan tehetnek vele egy próbát, csalódni nem fognak. A gyönyörű grafika, a kiváló hangulat, a több, mint 20 órányi játékidő, a többféle befejezés, a karakternek és játékstílusnak testre szabhatósága, valamint a magas újrajátszhatósági érték miatt a Deus Ex 3 esetében biztosan azt fogjuk érezni, hogy nem volt kidobott pénz, amikor megvettük a játékot. |