Szétszedtük
Mint azt már említettük, a VGA külsőre egészen szimpatikus és meglepően könnyű lett, kézbevételkor nincs olyan érzésünk, mintha egy téglát tartanánk. A hűtést fedő műanyagburkolat közepén meglepő módon egy 8 cm-es ventilátort találunk, a kártya túloldalán pedig két "hűtőlapot" (bordának nem igazán lehet nevezni), ezek talán segítenek a GPU-k hőleadásában. A hűtést levéve jól látható a két óriás GPU, kettejük között pedig az NVIDIA NF200-as PCI Express hídja helyezkedik el, ami gyakorlatilag SLI-hídként működik, hiszen ezek a dupla GPU-s megoldások felfoghatók egy kártyára épített SLI (vagy éppen CrossFire) konfigurációnak is. Az NVIDIA büszke rá, hogy a GTX 590-en több, mint 2200 alkatrész található.
Ahogy a HD 6990 (vagy akár mondhatnánk bármelyik Fermi-alapú GeForce-ot), úgy a GTX 590 esetében is komoly gondot fordítottak a magas fogyasztásból eredő hőmennyiség elvezetésére. A GTX 570-en mutatkozott be az a "párakamrás" (vapor chamber) megoldás, amit itt újra viszontláthatunk. Egy kilapított, rézalapú hőcsöről van szó (ami ezesetben kamra), ez illeszkedik a GPU-ra és adja tovább a meleget a hűtőbordák felé. A GPU-kon egy-egy ilyen hűtőt találunk, kettejük közé pedig elhelyeztek egy ventilátort, így a beszívott levegő mindkét hűtőbordát ugyanolyan mértékben képes hűteni. Megfigyelésünk szerint a "hőcsatornás" elv itt nem igazán működik, ugyanis a meleg levegő a kártya mindkét oldalán távozik, ergo a házon kívülre és a házon belülre is jut belőle.
Kimenetek terén az NVIDIA és az AMD külön utakat járnak; a GTX 590-en három darab dual-link DVI és egy mini DisplayPort található. A kártya támogatja a 3D Vision Surround technológiát, vagyis képes három megjelenítő meghajtására, ugyanakkor – bár óriási csalódás –, de a tömörítetlen DTS-HD és Dolby TrueHD hangsávok továbbításáról le kell mondanunk, ugyanis a GF110 nem támogatja ezeket.
Egyetlen dologról érdemes még beszélni: ez a GTX 580-on bemutatott úgynevezett OCP, azaz OverCurrent Protection, amit természetesen a GTX 590 is megörökölt. Mint azt már említettük, a frissen megjelent két csúcskártya abból a szempontból érdekes, hogy az alapértelmezett paraméterek mellett a GeForce GTX 590 és a Radeon HD 6990 is átlépi a PCI-SIG szabványosan elfogadott 300 wattos fogyasztási határát. Már eleve ez a teljesítményigény is óriási, de nagyobb fogyasztás mellett a kiváló túláram és túlterhelés elleni védelem kialakítása kritikus jelentőségű. Erre mindkét vállalat gondolt. Az AMD a nagymértékben konfigurálható PowerTune technológiát választotta, ami a magórajel dinamikus és valós idejű vezérléséért felel, és a szabályozást teljes mértékben a hardver végzi a futtatott program terhelésének megfelelően. Az NVIDIA OCP nevű megoldása valamivel egyszerűbb: a nyomtatott áramkörön elhelyezett chipek nem engedik, hogy a specifikációnál nagyobb teljesítményt vegyen fel a kártya. Amennyiben az adott program esetében túlterhelés-közeli helyzet alakul ki (az OCP eredetileg a Furmark és az OCCT benchmarkok "ellenében" készült), akkor a vezérlő képes a kártya aktuális munkamenetét egy nagyon rövid időre szüneteltetni a stabil működés érdekében. A védelme aktiválására a meghajtóprogram akkor adja ki a parancsot, amikor a kártya 3D-s módba lép, vagyis a legmagasabb órajeleket alkalmazza. Mindemellett az OCP driverből profilozható, így az egyes programokra specifikus szabályok is kialakíthatók.
Amit nagyon fontos észben tartani, az az, hogy a fenti technológiákat nagyon nem ajánlott kikapcsolni. Az AMD PowerTune-t nehéz is deaktiválni, mivel ehhez egy módosított BIOS szükséges. Az NVIDIA OCP védelmét könnyebb kijátszani, mivel a friss GPU-Z verziók már tartalmaznak egy olyan parancsot, ami képes letiltani a rendszert, de még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a termék épsége érdekében ezt az utasítást semmiképp sem érdemes kiadni!
VGA megnevezése | Radeon HD 6990 |
Radeon HD 6970 |
GeForce GTX 590 |
GeForce GTX 580 |
GeForce GTX 570 |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Antilles | Cayman | Dual GF110 | GF110 | |
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | ||||
Tranzisztorok száma | 2 x 2,64 milliárd | 2,64 milliárd | 2 x ~3 milliárd | ~3 milliárd | |
GPU lapka mérete | 2 x 389 mm2 | 389 mm2 | 2 x 520 mm2 | 520 mm2 | |
GPU/shader órajele terhelve | 830 MHz | 880 MHz | 607 MHz 1215 MHz |
772 MHz 1544 MHz |
732 MHz 1464 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 250 MHz | 51 MHz 101 MHz |
|||
Shader processzorok típusa | Szuperskalár | Stream | |||
Számolóegységek száma | 2 x 1536 | 1536 | 2 x 512 | 512 | 480 |
Geometriai teljesítmény | órajelenként 4 háromszög | órajelenként 2 háromszög | órajelenként 8 háromszög | órajelenként 4 háromszög | |
Rasztermotor teljesítménye | órajelenként 64 pixel | órajelenként 32 pixel | órajelenként 64 pixel | órajelenként 32 pixel | |
Textúrázók száma | 2 x 96 textúracímző és -szűrő | 96 textúracímző és -szűrő | 2 x 64 textúracímző és -szűrő | 64 textúracímző és -szűrő | 60 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 2 x 8 blokk (2 x 32) | 8 blokk (32) | 2 x 12 blokk (2 x 48) | 12 blokk (48) | 10 blokk (40) |
Memória mérete | 2 x 2048 MB | 2048 MB | 2 x 1536 MB | 1536 MB | 1280 MB |
Memóriavezérlő | 2 x 256 bites hubvezérelt | 256 bites hubvezérelt | 2 x 384 bites crossbar | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar |
Memória órajele terhelve | 1250 MHz (GDDR5) | 1375 MHz (GDDR5) | 850 MHz (GDDR5) | 1002 MHz (GDDR5) | 950 MHz (GDDR5) |
Üresjáratban | 150 MHz | 67 MHz | |||
Max. memória-sávszélesség | 2 x 160 000 MB/s | 176 000 MB/s | 2 x 163 200 MB/s | 192 384 MB/s | 152 000 MB/s |
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | |||
Hivatalos TDP | 375 watt | < 300 watt | 365 watt | 244 watt | 225 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!