Az NVIDIA visszavág: GeForce GTX 590

Szétszedtük


Levetkőztetve [+]

Mint azt már említettük, a VGA külsőre egészen szimpatikus és meglepően könnyű lett, kézbevételkor nincs olyan érzésünk, mintha egy téglát tartanánk. A hűtést fedő műanyagburkolat közepén meglepő módon egy 8 cm-es ventilátort találunk, a kártya túloldalán pedig két "hűtőlapot" (bordának nem igazán lehet nevezni), ezek talán segítenek a GPU-k hőleadásában. A hűtést levéve jól látható a két óriás GPU, kettejük között pedig az NVIDIA NF200-as PCI Express hídja helyezkedik el, ami gyakorlatilag SLI-hídként működik, hiszen ezek a dupla GPU-s megoldások felfoghatók egy kártyára épített SLI (vagy éppen CrossFire) konfigurációnak is. Az NVIDIA büszke rá, hogy a GTX 590-en több, mint 2200 alkatrész található.


A hűtés [+]

Ahogy a HD 6990 (vagy akár mondhatnánk bármelyik Fermi-alapú GeForce-ot), úgy a GTX 590 esetében is komoly gondot fordítottak a magas fogyasztásból eredő hőmennyiség elvezetésére. A GTX 570-en mutatkozott be az a "párakamrás" (vapor chamber) megoldás, amit itt újra viszontláthatunk. Egy kilapított, rézalapú hőcsöről van szó (ami ezesetben kamra), ez illeszkedik a GPU-ra és adja tovább a meleget a hűtőbordák felé. A GPU-kon egy-egy ilyen hűtőt találunk, kettejük közé pedig elhelyeztek egy ventilátort, így a beszívott levegő mindkét hűtőbordát ugyanolyan mértékben képes hűteni. Megfigyelésünk szerint a "hőcsatornás" elv itt nem igazán működik, ugyanis a meleg levegő a kártya mindkét oldalán távozik, ergo a házon kívülre és a házon belülre is jut belőle.

Kimenetek terén az NVIDIA és az AMD külön utakat járnak; a GTX 590-en három darab dual-link DVI és egy mini DisplayPort található. A kártya támogatja a 3D Vision Surround technológiát, vagyis képes három megjelenítő meghajtására, ugyanakkor – bár óriási csalódás –, de a tömörítetlen DTS-HD és Dolby TrueHD hangsávok továbbításáról le kell mondanunk, ugyanis a GF110 nem támogatja ezeket.

Egyetlen dologról érdemes még beszélni: ez a GTX 580-on bemutatott úgynevezett OCP, azaz OverCurrent Protection, amit természetesen a GTX 590 is megörökölt. Mint azt már említettük, a frissen megjelent két csúcskártya abból a szempontból érdekes, hogy az alapértelmezett paraméterek mellett a GeForce GTX 590 és a Radeon HD 6990 is átlépi a PCI-SIG szabványosan elfogadott 300 wattos fogyasztási határát. Már eleve ez a teljesítményigény is óriási, de nagyobb fogyasztás mellett a kiváló túláram és túlterhelés elleni védelem kialakítása kritikus jelentőségű. Erre mindkét vállalat gondolt. Az AMD a nagymértékben konfigurálható PowerTune technológiát választotta, ami a magórajel dinamikus és valós idejű vezérléséért felel, és a szabályozást teljes mértékben a hardver végzi a futtatott program terhelésének megfelelően. Az NVIDIA OCP nevű megoldása valamivel egyszerűbb: a nyomtatott áramkörön elhelyezett chipek nem engedik, hogy a specifikációnál nagyobb teljesítményt vegyen fel a kártya. Amennyiben az adott program esetében túlterhelés-közeli helyzet alakul ki (az OCP eredetileg a Furmark és az OCCT benchmarkok "ellenében" készült), akkor a vezérlő képes a kártya aktuális munkamenetét egy nagyon rövid időre szüneteltetni a stabil működés érdekében. A védelme aktiválására a meghajtóprogram akkor adja ki a parancsot, amikor a kártya 3D-s módba lép, vagyis a legmagasabb órajeleket alkalmazza. Mindemellett az OCP driverből profilozható, így az egyes programokra specifikus szabályok is kialakíthatók.

Amit nagyon fontos észben tartani, az az, hogy a fenti technológiákat nagyon nem ajánlott kikapcsolni. Az AMD PowerTune-t nehéz is deaktiválni, mivel ehhez egy módosított BIOS szükséges. Az NVIDIA OCP védelmét könnyebb kijátszani, mivel a friss GPU-Z verziók már tartalmaznak egy olyan parancsot, ami képes letiltani a rendszert, de még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a termék épsége érdekében ezt az utasítást semmiképp sem érdemes kiadni!

VGA megnevezése Radeon
HD 6990
Radeon
HD 6970
GeForce
GTX 590
GeForce
GTX 580
GeForce
GTX 570
Kódnév Antilles Cayman Dual GF110 GF110
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 2 x 2,64 milliárd 2,64 milliárd 2 x ~3 milliárd ~3 milliárd
GPU lapka mérete 2 x 389 mm2 389 mm2 2 x 520 mm2 520 mm2
GPU/shader órajele terhelve 830 MHz 880 MHz 607 MHz
1215 MHz
772 MHz
1544 MHz
732 MHz
1464 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 250 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa Szuperskalár Stream
Számolóegységek száma 2 x 1536 1536 2 x 512 512 480
Geometriai teljesítmény órajelenként 4 háromszög órajelenként 2 háromszög órajelenként 8 háromszög órajelenként 4 háromszög
Rasztermotor teljesítménye órajelenként 64 pixel órajelenként 32 pixel órajelenként 64 pixel órajelenként 32 pixel
Textúrázók száma 2 x 96 textúracímző és -szűrő 96 textúracímző és -szűrő 2 x 64 textúracímző és -szűrő 64 textúracímző és -szűrő 60 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 2 x 8 blokk (2 x 32) 8 blokk (32) 2 x 12 blokk (2 x 48) 12 blokk (48) 10 blokk (40)
Memória mérete 2 x 2048 MB 2048 MB 2 x 1536 MB 1536 MB 1280 MB
Memóriavezérlő 2 x 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 2 x 384 bites crossbar 384 bites crossbar 320 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 850 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5) 950 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 2 x 160 000 MB/s 176 000 MB/s 2 x 163 200 MB/s 192 384 MB/s 152 000 MB/s
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 375 watt < 300 watt 365 watt 244 watt 225 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés