Hirdetés

Autószimulátor magas fokon: interjú és próba

Hirdetés

Szimulátorpróba

Az interjút tett követte: magunk is kipróbálhattuk a virtuális autózás élményét! A jelenlegi rendszer egy alaposan átdolgozott Logitech G27 volánból és pedálsorból áll, a fülke, vagyis cockpit váza saját tervezésű, csak az ülés mozgatásáért felelős két szervomotoros munkahenger és a hozzájuk tartozó elektronika gyári megoldás. Kaptunk a fenekünk alá némi rugdosást és kicsúszó hátsó traktust. A Thrustmaster kézi váltóhoz kezdőként nem érdemes nyúlni, meg aztán a beállított formaautónak úgyis volánra szerelt pillangófüles váltója van. Szoftvernek az iRacinget, pályának egy egyszerűt, a Watkins Glent kaptuk.

Beülve a megfelelő panorámaérzést adó három monitor mögé először ránk állították a kormányt és ülést, de már ekkor érezni lehetett, hogy üresben gázadásra nem csak hang jön, hanem az ülés is megremeg alattunk. És érkezett az utasítás: lehet menni! Új dologgal elsőre óvatos az ember, a boxutcából kigördülve finom gyorsítás után jöttek az első kanyarok. Már ekkor világossá vált, hogy a szimulátor sokkal közelebb van a gokart érzéshez – mert hát az átlagember máshol nem igazán jut versenyautóhoz – mint a klasszikus, PC-s kormány-pedál párosok nyújtotta élményhez.

Apropó, kormány és pedál. Korábban próbáltuk már a Logitech G27-et, de amivel itt találkoztunk, annak semmi köze sincs hozzá. A pedálok sokkal keményebbek, jobban adagolhatóak, a kormány precizitása az egészen korrekt alaphoz képest is rengeteget javult. De a virtuális élményt a versenyülés és főként annak mozgatórendszere emeli új szintre. Kezdőként elsősorban azt éreztük, hogy minden hibát iszonyatosan megbüntet, nem lehet csak úgy rodeózni a rázókövek és védőfalak között, mert az ütközéseknél alaposan megrángat a cockpit. Szerencsére a valóságban még nem tapasztaltuk, milyen dolog leamortizálni egy versenyautót, így ennek a résznek az élethűségéről nem igazán tudunk nyilatkozni, az élmény viszont félelmetesen jó.


Amikor gyakorlott kézbe kerül a szimulátor

Azt viszont kijelenthetjük, hogy a gyorsulást és nagyrészt a lassulást is kiválóan imitálja a rendszer az ülés előredöntésével (a biztonsági öv feszítésével tovább dolgoznak majd a fékezési élmény javításán). A legjobb pedig az extra információ az autó sodródásáról, amit a fenekünkkel érzünk, ezt a mezei kormány-pedál készletek nem tudják visszaadni. Egy-egy eltúlzott gázadásra pedig úgy eldobta a virtuális autó a hátsó felét, hogy csak na!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt