Hirdetés

AMD RX 590: Polaris szálkásítás után

Újabb bőrt húz le az AMD a Polaris architektúráról: keskenyebb csíkszélességgel és magasabb órajellel támadnak.

Bevezető, Polaris 30

Nincsenek könnyű helyzetben az AMD grafikus részlegének munkatársai: miközben a processzorokkal foglalkozó társulat joggal sütkérezik a Zen sikerének fényében, addig a GPU-kért felelős csapat nem igazán tud felmutatni semmit: a Vega nemcsak késett, de teljesítményben és fogyasztásban sem hozta azt, amire szükség lett volna a sikerhez az NVIDIA 2017-es kínálatával szemben, azóta pedig már eltelt egy év, megérkezett az RTX család, az AMD-nél pedig még kanyarban sincs a vállalható versenytárs a felső kategóriában. Ennek fényében máris érthetővé válik az a döntés, hogy ismét leporolták az immár több mint kétéves múltra visszatekintő Polaris architektúrát, hogy némi tuning után a középkategóriában indítsák harcba, ott, ahol jelenleg még az NVIDIA sem rendelkezik új megoldással.


[+]

Ezt figyelembe véve az sem meglepő, hogy az RX 590-es kártyák éppen most és éppen ilyen konstrukcióban érkeznek: közelednek az ünnepek, a hírek szerint az NVIDIA-tól idén nem is számíthatunk a GTX 1060-at leváltó újdonságra (leszámítva a GDDR5X-es modellt, aminél már van gyorsabb GDDR5-ös verzió), az első ránézésre magasnak tűnő, 280 dollár körüli árakat pedig a mellékelt combos ajándékcsomag (Resident Evil 2, Devil May Cry 5, The Division 2) igyekszik vonzóbbá tenni.

Ötkilencven: Polaris 12 nm-en

Biztos, hogy nem túlóráztak az AMD mérnökei az RX 590 GPU tervezésekor, az architektúrát ugyanis a legközelebbi rokonhoz, az RX 580-hoz képest nem módosították, viszont a gyártástechnológia már 12 nm-es, és ennek, illetve az áttervezésnek köszönhetően az órajelek is nőttek: az alap/boost páros az eddigi hivatalos 1257/1340 MHz helyett 1469/1545 MHz lett. Ez elég combos tuning, ami nemcsak a látható teljesítménynövekedésben mutatkozik meg, hanem abban is, hogy a keskenyebb csíkszélességgel elérhető fogyasztásbeli előny is nullázódik, az RX 590 így egyáltalán nem egy energiatakarékos modell.


[+]

Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a három Polaris generáció – RX480, RX 580 és RX 590 – jellemzőit, így még jobban látszanak a változások.

VGA megnevezése Radeon RX 590 Radeon RX 580 Radeon RX 480 GeForce GTX 1060
Kódnév Polaris 30 Polaris 20 Polaris 10 GP106
Gyártástechnológia 12 nm (GlobalFoundries) 14 nm (GlobalFoundries) 16 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN4 Pascal
Tranzisztorok száma 5,7 milliárd 4,4 milliárd
GPU-lapka mérete 232 mm2 200 mm2
GPU alap/turbó órajel 1469/1545 MHz 1257/1340 MHz 1120/1266 MHz 1506/1708 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 139 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2304 1280
Textúrázók száma 144 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 3 blokk (48)
Memória mérete 8192 MB 8192 / 4096 MB 6144 MB
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 192 bites crossbar
Memória órajele terhelve 2000 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 300 MHz (GDDR5) 202 MHz (GDDR5)
Max. memória-sávszélesség 256 000 MB/s 256 000 MB/s (8 GB)
211 000 MB/s (4 GB)
192 300 MB/s
Dedikált HD transzkódoló VCE 3.0 NVENC4
Hardveres videólejátszás támogatása UVD 6.0 VP8
Hivatalos fogyasztási adat ~225 watt ~185 watt ~150 watt ~120 watt

Sapphire RX 590 Nitro+ Special Edition

Jó dolgunk van, mert mikor másfél éve teszteltük az RX 580/570 családot, járt nálunk a most érkezett Sapphire VGA elődje. Igaz, a később bemutatott Special Edition ennek azért némileg tuningolt változata, a két kártya felépítése nagyon közel van egymáshoz (tesztünkben azonban az RX 580 Special Editiont használtuk, hogy minimalizáljuk a gyártói tuning hatását a végeredményben).


[+]

A dupla foglalatos kártyán a Sapphire bevált, dupla ventilátoros hűtését találjuk a Special Editionre jellemző kék színben, és ez a kék/ezüst összeállítás visszaköszön a hátlapon is. Megmaradt a remekül kivitelezett, cserélhető ventilátoros megoldás is, mely egyetlen csavar kioldásával lehetővé teszi, hogy a csapágyas vagy csak színben nem tetsző légkavarót egy másik változatra cseréljük. A bordázat felirata és a ventilátorok szép kék LED-eket is kaptak, de ez nem újdonság, hiszen ez így volt az RX 580-ból készített SE változatnál is.


[+]

A takarólemez alatt a tavalyi, rézmagos és hővezető csöves bordát találjuk, mely hővezető lapkákkal érintkezik a memóriamodulokkal és a MOSFET-ekkel. Az előbbiek jelen esetben a Microntól származnak, a D9VVR egy 2000 MHz-es GDDR5 modul, melyből itt nyolc darab található a 8 GB-nyi tárkapacitáshoz.


[+]

A tápellátás első eleme egy 6+8 tűs tápcsatlakozó-komplex, mely után tulajdonképpen az RX 580-nál látott kialakítást találjuk némileg módosított komponensekkel, de ugyanúgy az OnSemi NCP81022 chipjére bízva.


[+]

A kimenetek oldalán egy kellemes, széles kínálat vár minket: egy DVI-D mellett két HDMI és két DisplayPort áll rendelkezésre.


[+]

Felhívnánk még a figyelmet a NYÁK felső élén található apró kapcsolóra is, aminek átbillentésével a kártya kriptobányászatra optimalizálható.

Tesztkonfiguráció, szoftverek

Az RX 590 érkezése remek alkalom, hogy kívül-belül megújítsuk VGA-tesztplatformunkat, amelynek alapját az egyre több szálat kezelni képes játékokra is gondolva a következő konfiguráció adja mostantól:

Tesztkörnyezet
Alaplap ASUS ROG Crosshair VII Hero
Processzor AMD Ryzen 7 2700X
Processzorhűtő Fractal Design Celsius S36
Memória 4 x 8 GB ADATA XPG Spectrix D40 DDR4-3000 (AX4U300038G16-QRS)
Videokártya - NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB Founders Edition (illesztőprogram: 416.16),
- Sapphire RX 580 Nitro+ Special Edition (illesztőprogram: 18.11.1),
- Sapphire RX 590 Nitro+ Special Edition (illesztőprogram: 18.11.1),
- ASUS ROG Strix RX Vega 56 OC (illesztőprogram: 18.11.1)
SSD - Kingston UV500 480 GB,
- Kingston A1000 480 GB
Ház Cooler Master Test Bench V1.0
Tápegység FSP Aurum PT 1200
Operációs rendszer Microsoft Windows 10 Professional x64 (Build 17134)

Tesztünkben az egyes GPU-kat a következő grafikus kártyák képviselték:

A mérésekhez a következő játékcsomagot állítottuk össze:

Játékprogram API Videojáték-motor Beállítások
Ashes of the Singularity: Escalation Vulkan Nitrous Extreme preset
Deus Ex: Mankind Divided DirectX 12 Dawn Minden maximumon, de MSAA=OFF
Far Cry 5 DirectX 11 Dunia Ultra preset
Forza Horizon 4 DirectX 12 Forzatech Unlocked frame rate, ultra preset, dynamic optimization off
Hitman DirectX 12 Glacier 2 Minden maximumon, Supersampling 1.00, Override memory safeguards No
Rise of the Tomb Raider DirectX 12 Foundation Minden maximumon, SSAA 2x, Ambient Occlusion SSAO
Strange Brigade Vulkan Asura Ultra preset, Async Compute on
Tom Clancy's The Division DirectX 12 Snowdrop Ultra preset, Frame rate limit off, Ambient Occlusion ultra, Shadow quality high, resolution scale 100%

Eredmények, fogyasztás

Szépek a grafikonok, talán már túl szépek is, de jól mutatják, hogy mennyire nincs másról szó az RX 590 esetében, mint egyszerű órajel-emelésről, hiszen legyen szó bármilyen programról, bármilyen felbontásról, folyamatosan nagyjából 10 százalékos előnyt láthatunk az RX 580-hoz képest.

Nagyjából ugyanekkora (vagyis kicsit több) az előny a GTX 1060-hoz viszonyítva, itt azonban vegyük figyelembe, hogy egy Founders Edition kártyát vetettünk össze két, gyárilag tuningolt Special Edition modellel, ami azt jelenti, hogy az emelt órajellel érkező GTX 1060 6 GB modellekhez képest ez a különbség csökken, sőt az is előfordulhat, hogy még meg is előzik bizonyos játékokban és beállítások mellett az RX 580-at. Az RX 590 előnye ugyanakkor komolyabb, itt inkább fej-fej melletti eredményekre számíthatunk még erős tuning mellett is.


[+]

A diagramok tetején csücsülő Vega 56 biztonságos távolban van viszont a Polaris 30-tól, ami a kettejük közötti komoly árkülönbséget figyelembe véve érthető is, az AMD tehát véletlenül sem állított konkurenciát felsőkategóriás termékeinek.

Általánosságban nézve a számokat, a játszhatósági limit a legtöbb esetben Full HD és 1440p között van, tehát mindenki egyéni döntése, hogy inkább a minőségi beállításokat maxolja ki és marad a Full HD mellett, vagy a QHD felbontásra szavaz, de nem kéri az összes trükköt a grafikus motortól.

Energiaigény

Kevésbé rózsás a helyzet a fogyasztás vizsgálatakor: az energiatakarékosság nem erőssége az AMD megoldásainak, és ezen az RX 590 sem változtat. Amit az új gyártástechnológiával nyertünk, azt elviszi a megemelt órajel, így pedig körülbelül 100 wattal kér többet a GTX 1060-nál, és ez a különbség csak tovább nő, ha elkezdjük kicsit tuningolni a kártyákat.

Értékelés

Jött, látott és nem okozott meglepetést az RX 590, hiszen a specifikációk ismeretében várható teljesítményt produkálta a játékok alatt, ami azt jelenti, hogy az RX 580-hoz, illetve annak fő versenytársához, a GTX 1060 6 GB-hoz képest kellemes előnyt tud magáénak. Ez átlagosan 10 százalékot jelent, ami több esetben is elég lehet ahhoz, hogy egy lépcsővel magasabb felbontáson vagy minőségi beállításokkal indítsunk el egy játékot. Az egyetlen baj, hogy mindezt nem észből, hanem erőből teszi, hiszen pusztán az alaposan megemelt órajeleknek köszönhető ez, ami a fogyasztási értékeken is nyomot hagy, energiahatékonyság tekintetében ugyanis jelentősen elmarad a GTX 1060-tól.

Persze aki játékra veszi a grafikus kártyát, azt ritkán izgatja a fogyasztás, feltéve, hogy az nem megy a zajszint rovására. A jó hírünk az, hogy nem, a Sapphire RX 580 Nitro+ Special Edition nem egy hangos kártya, ha pedig simán Windows alatt vagyunk, még a félpasszív üzemmód előnyeit is kiélvezhetjük. Ami a tuninglehetőségeket illeti, ezt a Sapphire előre ellőtte nekünk, a Nitro+ SE ugyanis alapbeállítások szerint 1560 MHz-es Boost órajellel rendelkezik, a memóriát pedig 2100 MHz-en járatja, ezen pedig mi a WattMan segítségével már csak 5% körül tudtunk emelni úgy, hogy tesztcsomagunk háromszor egymás után hiba nélkül végigfutott. Az ilyen beállításokkal kapott számokból látszik, hogy a tuning nem igazán éri meg a vesződést.

Az RX 590 sikere végső soron most tehát az árán múlik, ez viszont lehet, hogy az egész koncepció Achilles-ina lesz: a gyártó által ajánlott fogyasztói ár 279 dollár, ami mind az RX 580-nál, mind GTX 1060 6 GB-nál drágábbá teszi. Ezt a gondot enyhítheti a kártya mellé adott játékcsomag, melynek értéke az AMD szerint 180 dollár – de ha valakinek pont nincs ezekre szüksége, akkor nem biztos, hogy megéri számára a felár a GTX 1060-hoz képest, míg az RX 580 esetében szintén elérhető a játékcsomag, igaz, a háromból csak két választható játékkal.

Kívül-belül egyforma
Kívül-belül egyforma [+]

Ettől eltekintve azonban új királyt koronázhatunk a középkategóriában, hiszen az RX 590 fölénye egyértelmű mind elődjével, mind közvetlen vetélytársával szemben, így megérdemli a tetszett plecsnit.


AMD Radeon RX 590 videokártya

Abu85, Wombath

A Sapphire Radeon RX 580-as VGA-t a Ramiris Europe Kft., a Sapphire RX 590-es VGA-t az AMD, a Vega 56-os VGA-t az ASUS hazai képviselete biztosította.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés