Így lesz a VGA-ból hangkártya
A rendezvény nagy részét tette ki az AMD új, TrueAudio technológiájának bemutatása, ami egy teljesen programozható hardver lesz, viszont csak a Radeon R7 260X, R9 290 és R9 290X nevű termékeken érhető el, amit a vásárlásnál fontos észben tartani. Sajnos a vállalat a komolyabb technológiai részletekbe nem ment bele, de elmondták, hogy az ipar túlságosan fókuszált a grafika minőségének javítására, és a hangzásvilág leragadt egy jónak mondható, de közel sem tökéletes szinten. A TrueAudio bevezetését a cég ahhoz hasonlítja, mint amikor a grafikai motorok elsőként használták a programozható shaderek képességeit.
Sajnos ez az a pont, amikor egy technológia megítéléséhez ott kell lenni és hallani azt, tehát nincs tapasztalatunk abban, hogy az előbbi kijelentés mennyire igaz. Viszont a szerencsésebb külföldi kollégák rengeteg demonstrációba vethették bele magukat, így érdeklődtünk a tapasztalataikról. Az általános vélemények nagyon kedvezők, de ezt nehéz objektív mérésekkel alátámasztani. Mindenesetre kaptunk egy olyan támpontot, hogy a TrueAudio nagyjából olyan élményt kínál, mint amit évekkel ezelőtt az A3D mutatott fel a Vortex sorozatú hangkártyákkal, és ezt a szintet sztereó hangrendszerrel is képes abszolválni. Többcsatornás hangrendszerekkel sajnos nincs tapasztalat, ugyanis az AMD – valószínűleg szándékosan – kettőre korlátozta a demonstrációkban használt hangszórók számát. Minden bizonnyal több hangszóróval jobb élményt is el lehet érni.
Hirdetés
Az új Radeonok közül három versenyző tehát hangkártyává is válik, és a beszámolók alapján nagyjából ott folytatja a térhangzásra vonatkozó fejlesztéseket, ahol a hányattatott sorsú, mára csődbe ment A3D abbahagyta – nagyjából 15 évvel ezelőtt. A legfőbb kérdés persze, hogy miért most, de erre talán sosem lesz válasz. A lényeg, hogy nem csak a grafika, hanem a hangzásvilág is fejlődik.
A TrueAudio nagyon egyszerűen implementálható a játékokba, és több partnerre is szert tett az AMD. A middleware-eket az Audiokinetic (Wwise) és a Firelight (fmod) szállítja majd, míg a hangfeldolgozó algoritmusokról az McDSP és a GenAudio (AstoundSound) gondoskodik.
A TrueAudio technológia állítólag a megfelelő rendszer arra vonatkozóan, hogy a játékos ott érezze magát a játékban. Erre igen régóta létezik koncepció, hiszen egy virtuális helység érzete a hangok alapján átfordítható a valóságba a hangszórókon keresztül, de ennek az elméleti része könnyebb, mint a gyakorlati megvalósítása. Az úgynevezett konvolúciós reverb segítségével szimuláltató a hang visszaverődése a valós és a virtuális világban. A rendszerrel az adott helyiség adott forráson alapuló impulzusválasza kerül rögzítésre. Előnye, hogy megoldható a virtuális világ realisztikus reprezentációja, viszont nagy hátránya, hogy elképesztően sok erőforrást igényel a processzor oldaláról, illetve a memóriaigénye is igen extrém. A TrueAudio hardverrel azonban ezek a hátrányok megszüntethetők, így a fejlesztők megkapják a teljesítményt a konvolúciós reverb alkalmazására.
A fejlesztők meglepően gyorsan felszálltak a TrueAudio vonatra, ami részben köszönhető az egyszerű implementálhatóságnak is. A rendezvényen kiderült, hogy a Thief, a Murdered: Soul Suspect, a Lichdom, a Star Citizen és a Sonic & All-Stars Racing Transformed PC-s portja támogatja az új technológiát. Emellett a Creative Assembly szintén érdeklődik az alkalmazása iránt.
Gaming Evolved applikáció az élményért
Az AMD szerződést kötött a Raptr néven ismert céggel, mely alapvetően egy játékosokra szakosodott közösségi platformnak fogható fel. A vállalat kínál egy Raptr nevű applikációt is, ami már ma is igen sok dologra jó. Többek között 18 millió játékos használja, és olyan szolgáltatásokat nyújt, mint a valós idejű streaming, a különböző közösségi oldalak elérése a játékból való kilépés vagy tálcára helyezés nélkül, illetve a játékosok tulajdonképpen különböző jutalmakat kapnak, ha játszanak és közben a raptr programot használják.
A szoftvernek elkészül az AMD-s változata, mely Gaming Evolved App névre hallgat, és már elérhető a Raptr oldalán. Ez egy olyan extrát ad, hogy a játékosok helyett paraméterezi a játékok beállítását az adott gép képességei alapján. A Raptr közel egy éve dolgozik a modulon, és tulajdonképpen elmondható, hogy ez az AMD válasza az NVIDIA GeForce Experience szolgáltatására. Valószínű egyébként, hogy a raptr szoftver optimalizációs megoldása mindenkinek elérhető lett volna, csak az NVIDIA hamarabb lépett, így az AMD végül magának tartotta meg a rendszert.
A Gaming Evolved App egyébként nem úgy működik, ahogy a GeForce Experience; noha ugyanazt a funkciót látja el, de más irányból közelíti meg a problémát. Az NVIDIA egy komplett csapatot tart fent, akik elemzik az adott játék teljesítményét a különböző hardverkonfigurációkon, a végleges beállítást pedig egy komoly szerverpark szimulálja a felhasználó gépéről gyűjtött adatok alapján. Ez nem rossz megoldás, de borzalmasan költséges fenntartani, és ha jön egy újabb driver, ami extra sebességet hoz, akkor kezdődhet újra a tesztelés.
A Gaming Evolved App a raptr szoftver 18 milliós felhasználóbázisára épít. Az alapalkalmazás minden gépen megkeresi a telepített játékokat, majd azok beállításait és a meghajtók verzióit elküldi a hardverkonfigurációval egyetemben egy szerverre. Minden felhasználóhoz egy komplett adatbázis tartozik, rengeteg adattal, ugyanis a raptr a háttérben folyamatosan méri a futtatott játékok sebességét. Az optimalizálás az így összegyűjtött adatok alapján valósul meg, mivel elég nagy a minta ahhoz, hogy minden gépre kiadható legyen egy optimális beállítás. Ráadásul a Gaming Evolved App figyelembe veszi a felhasználók igényét is, így megadható a rendszernek, hogy nagyjából milyen sebesség elérése a cél. A teljesítményre való optimalizálás 60 képkocka/másodperces tempót jelent, míg a képminőség előnyben részesítésével nagyjából 30 képkocka/másodperc érhető el, de választható egy arany középút is a sebesség és a grafika minőségének szempontjából. A Gaming Evolved App jelenleg 20 játékot támogat.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!