A tesztek
Foglalat típusa / memória sebessége | AM2 DDR2-533 |
AM2 DDR2-667 |
AM2 DDR2-800 |
S939 DDR400 |
S939 DDR400 |
Valódi memóriaórajel | 250 MHz | 333 MHz | 400 MHz | 200 MHz | 200 MHz |
Memória-időzítések | 4-4-4-10-1T | 4-4-4-10-1T | 4-4-4-10-1T | 2-2-2-5-1T | 2,5-4-4-8-1T |
Memóriaolvasás | 5723 MB/s | 6313 MB/s | 6525 MB/s | 6222 MB/s | 6144 MB/s |
Memóriaírás | 5493 MB/s | 5580 MB/s | 5612 MB/s | 5727 MB/s | 5719 MB/s |
Memória-késleltetés | 73,2 ns | 59,7 ns | 53,7 ns | 53,9 ns | 59,3 ns |
7-Zip (mp) | 185 | 159 | 148 | 141 | 153 |
WinRAR (mp) | 95 | 83 | 75 | 74 | 79 |
Először is megvizsgáltuk, hogy a DDR2-es rendszer miképpen reagál a memória sebességének változtatására átlagosnak tekinthető időzítések (4-4-4-10-1T) mellett, majd a DDR2-800-as eredményeket összehasonlítottuk a DDR400-as tesztkonfiguráción lemért eredményekkel többféle időzítés mellett, ugyanis a 2-2-2-5-1T-s időzítésre nem minden DDR400-as memória képes. Az Everest szerint a memória órajelének növelése egy szinten felül nem feltétlenül vezet a memória-sávszélesség növekedéséhez, a DDR2-667-es és DDR2-800-as beállítás között igen minimális a különbség, ráadásul a DDR400-as olvasási eredmények alig maradnak el a DDR2-estől, miközben az írási eredmények még magasabbak is annál. Mindezt tetézi, hogy a késleltetési értékek is csak a legjobb beállítások esetében vannak pariban (DDR2-800 és DDR400 2-2-2-5); ahogy csökken a DDR2-es memória órajele, úgy csökken a késleltetés is, és ugyanez igaz a DDR400-as időzítésekre is, hiszen a DDR2-667-es beállítás áll nagyjából egy szinten a 2,5-4-4-8-as időzítésű DDR400-as memóriával. Az eredmények nem okoztak meglepetést, a DDR2-800-as rendszer kürülbelül azonos sebességet kell fusson a gyorsabbik DDR400-assal, programtól és teszttől függően persze lehetnek kisebb eltérések. Kezdjük mindjárt a tömörítésekkel, melyek mindig is érzékenyek voltak a memória sebességére. A 7-Zip a DDR2-es rendszeren kb. 5 %-kal lassabb, mint a gyorsabbik DDR400-ason, viszont a WinRAR esetében már csak 1 másodpercnyi a különbség. Az eddigi eredmények alapján azt lehet mondani, hogy a DDR2-667-es memóriával szerelt rendszer lassabb, mint egy DDR400-as rendszer, még ha azt igen gyenge időzítésekkel (2,5-4-4-8) is használjuk.
Hirdetés
Foglalat típusa / memória sebessége | AM2 DDR2-533 |
AM2 DDR2-667 |
AM2 DDR2-800 |
S939 DDR400 - 2-2-2-5 |
S939 DDR400 - 2,5-4-4-8 |
Mainc. MPEG Enc. AVI->MPEG2 (mp) |
175 | 168 | 165 | 164 | 167 |
AutoGK XviD MPEG->AVI (mp) |
172 | 166 | 161 | 161 | 164 |
XMpeg + DivX MPEG->AVI (mp) |
112 | 107 | 104 | 104 | 107 |
WME9 MPEG->WMV (mp) |
121 | 117 | 115 | 115 | 116 |
QuickTime MPEG->MP4 (H.264) (mp) |
135 | 131 | 128 | 128 | 130 |
Lame MT WAV->MP3 (mp) |
163 | 154 | 154 | 161 | 161 |
Konvertálásokban és kódolásokban ritkán szokott a memória-alrendszer sebessége meghatározó pont lenni, ezek a programok inkább a processzor órajelére vagy a cache méretére érzékenyebbek, és ezt láthatjuk most is, gyakorlatilag csak LAME alatt mértünk ki nagyobb különbséget, ami előtt egyébként értetlenül is állunk. A DDR2-667-es rendszer ezúttal is picit lassabb, mint a magas időzítéseken futtatott DDR400-as konfiguráció.
Foglalat típusa / memória sebessége | AM2 DDR2-533 |
AM2 DDR2-667 |
AM2 DDR2-800 |
S939 DDR400 - 2-2-2-5 |
S939 DDR400 - 2,5-4-4-8 |
3ds max (mp) MAX Scanline render |
91 | 86 | 83 | 82 | 85 |
3ds max (mp) V-Ray render |
104 | 101 | 100 | 98 | 101 |
3ds max (mp) Mental Ray render |
79 | 78 | 77 | 77 | 78 |
3ds max (mp) Brazil Rio render |
156 | 153 | 150 | 150 | 157 |
Lightwave (mp) Skull Head Newest |
110 | 109 | 108 | 108 | 108 |
Lightwave (mp) Teapot |
101 | 99 | 97 | 97 | 98 |
Maya (mp) | 78 | 75 | 74 | 73 | 74 |
Cinebench 9.5 (pontszám) |
552 | 558 | 560 | 566 | 565 |
Cinebench 2003 (pontszám) |
527 | 532 | 533 | 538 | 535 |
Photoshop (mp) | 105 | 103 | 102 | 102 | 104 |
A renderelések is azt a képet mutatják, amit a korábbiakban már láthattunk, a DDR2-800-as rendszer hozzávetőleg egy szintet üt meg a DDR400-assal, és itt vehetjük példának a magas időzítéseken járó DDR400-at is, mert ezekben a programokban csak alig-alig befolyásol valamit a memória sebessége, bár DDR2-533-as sebesség mellett már itt-ott észrevehető pár százalékos lassulás a DDR2-800-as értékeihez képest.
Foglalat típusa / memória sebessége | AM2 DDR2-533 |
AM2 DDR2-667 |
AM2 DDR2-800 |
S939 DDR400 - 2-2-2-5 |
S939 DDR400 - 2,5-4-4-8 |
Quake 4 1280x1024 HQ |
83 | 88 | 93 | 92 | 92 |
Far Cry 1280x1024 HQ |
87 | 94 | 97 | 99 | 95 |
Half Life 2 1280x1024 HQ |
77 | 84 | 88 | 89 | 84 |
F.E.A.R. 1280x960 HQ |
96 | 105 | 111 | 110 | 105 |
Tomb Raider Legend 1280x1024 HQ |
114 | 119 | 121 | 121 | 120 |
A tömörítőprogramokon kívül még esetleg a játékokra lehet ráfogni, hogy a végeredménybe beleszámít a memória sebessége, bár ha visszaemlékezünk az Ideális CPU-GPU párosokra, akkor tudhatjuk, hogy valójában itt is inkább a processzor és a videokártya ereje a mérvadó. Processzor- vagy vegyes limites beállítások mellett sikerült kimérnünk pár százalékos különbségeket, ezúttal is csak a DDR2-800-as beállítás volt a DDR400 befogására képes, a DDR2-667-es rendszer még a magas időzítéseken járó DDR400-as rendszernél is lassabb volt. A legkisebb különbséget a leginkább VGA-függő Tomb Raider Legendben mértük ki.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!