Hirdetés

A fejlesztések hiányosságai viszik az AMD-hez a Samsungot

Megpróbáltak mindent, még saját GPU is készült a hattérben, de az Apple egyre jobban elhúzott.

Az AMD még nyár elején jelentette be, hogy egyedi Radeon IP-ket licencel a Samsung. A részletekről egyik cég sem árult el semmit, de az AMD egyértelműen megjelölte az RDNA architektúrát, illetve az okostelefonokat a hivatalos közleményben.

Azóta is nagy kérdőjel, hogy miért döntött így a Samsung, hiszen az ultramobil piacon alternatíva van bőven, így az elmúlt hetekben kifejezetten sok helyen érdeklődtünk, hogy miért kötött ki a dél-koreai óriáscég az AMD karjaiban.

Hirdetés

Információink szerint a Samsung nagyjából öt éve indított el egy olyan projektet, ami a grafikus vezérlők házon belüli fejlesztésére irányult. Ezt valószínűleg az Apple Metal API-ja miatt döntötték el, mert akkoriban még problémásnak tűnt az Android helyzete a grafikus API-k frontján, és ez nagy előnyt biztosított volna az egyik legfőbb konkurensüknek. Időközben persze rengeteg pletyka merült fel arról, hogy a szóban forgó cég saját grafikus vezérlőt fejleszt, ez a híresztelés rendre visszatért a médiában, de a sorra érkező Exynos rendszerchipekben mindig valami ARM dizájn dolgozott.

A hardverfejlesztés állítólag nem haladt valami jól, hiába készít igen jó, saját processzormagokat a Samsung, a grafikus vezérlővel meggyűlt a bajuk. A projektet a cég többször leállította, majd újraindította, és ez jellemzően nem a hatékony munka záloga.

A Vulkan API Androidra való biztosítása megnyugtathatta a céget, hiszen így az Apple, Metal API-ból eredő előnye ledolgozható. A Samsung maradt is a megszokott partnereknél, elsődlegesen az ARM-nál, de úgy tudjuk, hogy volt idő, amikor az Imagination is szóba került. Utóbbira vonatkozóan is voltak pletykák, de az Exynosok folyamatosan valamilyen Mali GPU IP-vel érkeztek.

A Vulkan API azonban nem hozta el a várt hatást, aminek az okait tavaly ősszel bővebben kifejtettük, vagyis a Samsung hiába vezet számos kapcsolódó kutatást, hiába figyelnek arra, hogy az Android felzárkózhasson az Apple ökoszisztémájához a játékok tekintetében, az eredmények egyszerűen elmaradnak. Sőt, az egész platform rendkívül gyászos ebből a szempontból, ami főleg annak tudatában kellemetlen, hogy manapság terjedni kezdtek a játékosoknak szánt okostelefonok. Ezen a ponton a Qualcomm húzott egy nagyot az elmúlt időszakban, ugyanis elkezdték erősen támogatni anyagilag az Android szempontjából kritikus videojáték-motorok fejlesztőit. Ez a fő oka annak, hogy ezek az úgynevezett gamer telefonok valamilyen Qualcomm rendszerchipet használnak, illetve az is elmondható, hogy Samsung telefonjai közül is a Snapdragont rejtő fejlesztéseken futnak a legjobban a Vulkan API-ra írt játékok.

Mivel a 64 bites Android Q-s eszközökön kötelező lesz a Vulkan 1.1-es implementáció, a Samsung számára egyre sürgetőbb problémává válik, hogy erre valamilyen értelmes megoldással reagáljanak. A saját fejlesztésű GPU IP egyelőre nem bevethető nagyobb teljesítményszinten, míg az ARM Mali és az Imagination PowerVR GPU-k szoftveres támogatása nem elég erős a Vulkan tekintetében. Opció lehetne persze a Snapdragon rendszerchipek való építkezés globális szinten, amivel élvezni lehetne a Qualcomm pénztárcájából érkező előnyöket, de egyrészt ez a Samsung számára drága lenne, másrészt az Adreno szoftveres háttere sem túl kedvező. Végeredményben a bevált partnerek közül senki sem jó, így a dél-koreaiak kénytelenek volt kifelé nézelődni, és így kötöttek ki az AMD-nél, amely vállalatnak elég sok tapasztalata van a Vulkan API-val kapcsolatban, elvégre ez a saját Mantle API-juk átalakításának tekinthető.

A Samsung mindenképpen nyer a dolgon, ugyanis az AMD GPU IP-inek, illetve szoftveres hátterének Androidon történő bevetése arra fogja kényszeríteni az ARM-ot, a Qualcommot és az Imaginationt is, hogy jobb szoftveres támogatást biztosítsanak a saját fejlesztéseiknek. Utoljára ilyen kényszer az NVIDIA Tegra rendszerchipjei mellett volt rajtuk, de akkor nem nagyon törődtek vele, mert a zöldek nagyon kevés termékben tudták betuszkolni a hardvereiket, vagyis a probléma kvázi megoldotta önmagát, viszont a tesztekben azért látszott, hogy mennyivel hatékonyabb az NVIDIA meghajtója. Vagyis az ARM, a Qualcomm és az Imagination, csúnyán fogalmazva ellustulja ezt a kérdést, és megelégednek azzal, hogy egymáshoz viszonyítva a szoftveres hátterük nagyjából hasonló szintű, tehát végeredményben a hardver dönt.

A piac is kifejezetten jól járhat a Samsung és az AMD összefogásával, ugyanis akár az NVIDIA is adhat hasonló licencet valamelyik, rendszerchipeket fejlesztő cégnek, és nyilván a zöldek is fel tudják kínálni azt a szoftveres hátteret, amit az AMD biztosít. Ha a Samsung döntésére nem is, erre már reagálnia kellene az ultramobil piac grafikai hátterét jelenleg uraló érintetteknek.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények