A Samsung és az AMD meglepetésre bejelentette, hogy megegyezésre jutottak bizonyos egyedi Radeon IP-k licenceléséről. Az AMD a PC-k szegmense mellett viszonylag sok területen jelen van a grafikus megoldásaival, gondolva a Microsoft, a Sony és az Atari gépek kapcsán a konzolok piacára, illetve a Microsoft és a Google felhős játékokat kiszolgáló adatközpontjaira. Érdekes viszont, hogy az ultramobil területre azóta nem igazán koncentrálnak, mióta a Qualcomm felvásárolta az Imageon divíziójukat, és az itt szerzett technológiai hátteret Adreno néven folytatták.
Hirdetés
Átalakulóban van azonban az ultramobil GPU-k piaca is, ugyanis a 7 nm-es gyártástechnológia begyűrűzésével egyrészt igen nagy tranzisztorbüdzsével lehet gazdálkodni, másrészt a Vulkan API terjedésével egyre inkább elvárás lesz a modern, általános számításokra kihegyezett hardveres háttér. Végeredményben tehát az ultramobil, illetve az asztali szintre szánt GPU-k közötti technikai határ kezd elmosódni, előbbi közelíti az utóbbi komplexitását, míg utóbbi lemásolja azt a hatékonyságot, ami az előbbi legnagyobb előnye volt az elmúlt évek során.
A Samsung szembe is találta magát azzal a problémával, hogy a legnagyobb konkurensnek számító Apple a saját grafikus API-jával komoly előnyben van, és az Imagination IP-it is jellemzően módosítják, sőt, saját bevallásuk szerint házon belüli fejlesztésre térnek át. Az mindegy, hogy ez mennyire igaz, a lényeg annyi, hogy mind hardveresen, mind pedig szoftveresen a Samsung elé tudnak kerülni.
A friss bejelentés erre lehet reakció, hiszen egyrészt a Samsungnak szüksége van valami olyan egyedi hardverre, amivel ki tud törni a tipikus, ARM Mali és Imagination PowerVR megoldások közegéből. Az AMD új, RDNA architektúrája valószínűleg skálázódik annyira kellemesen, hogy megfelelő teljesítményt tudjon biztosítani ultramobil, azaz lényegében 1-2 wattos, IP-re levetített teljesítményszinten is. De még ha nem is a leggyorsabb, akkor is lesz egy óriási előnye, mégpedig a Vulkan implementáció. Ebben a tekintetben messze az AMD kínálja az iparág legjobb szoftveres hátterét, ami annyira nem is meglepő, ha azt tekintjük, hogy amíg a többiek a Vulkan specifikációját tárgyalgatták, addig a Radeonokon már élesben futottak azok a kódok, amelyek most az alapját adják a drivernek. Erre a szintre persze megfelelő befektetéssel bárki el tud jutni, a kérdés leginkább az, hogy mikor. Márpedig ha megnézzük az ultramobil szinten a már elérhető Vulkan implementációk állapotát, akkor azok borzalmasan messze vannak attól, amire reálisan lehetne építeni.
Jól mutatja az ökoszisztémára vonatkozó problémákat, hogy az egyik legfontosabb címnek számító Fortnite androidos portja még mindig csak pár okostelefonon használja a Vulkan API-ra írt leképezőt. Ezeket is kizárólag a Samsung gyártja, ugyanis az Adreno sorozatú IGP-vel dolgozó Galaxy S9, illetve a Galaxy Note 9 és S10 a támogatott, utóbbi két esetben pedig mindegy, hogy melyik lapka rejtőzik a kijelző mögött, vagyis jó a Mali és az Adreno IGP-vel szerelt verzió is. Egyszerűen szoftveres szinten se az ARM, se a Qualcomm nincs ott, hogy biztonsággal lehessen a meglévő hardverek összességére építeni, muszáj telefonspecifikus formában kezelni a felmerülő gondokat. És ezek a tényezők annak ellenére vannak jelen, hogy a Samsung a játékfejlesztők munkáját rengeteg rendszerprogramozóval segíti, a telefongyártók közül talán a legtöbb pénzt költik a Vulkan terjesztésére.
Az AMD és a Samsung alkujának részletei nagyrészt ismeretlenek. Az biztos, hogy az AMD RDNA architektúrájú, egyedi Radeon IP-ket kínál a készülő Samsung rendszerchipekbe, de ezek paraméterei még ismeretlenek. Érdekes tényező viszont, hogy a dél-koreai óriáscég könnyedén megtámadhatja a Windows 10 ARM-os piacait, amelyek valóban felfutóban vannak, és ebből jelenleg csak a Qualcomm lakmározik, ugyanakkor a Microsoft többször is utalt rá, hogy bármelyik lapkagyártót várják erre a területre.
Az egyezmény anyagi részletei titkosak, az AMD csak annyit árult el, hogy a Samsung licenc- és jogdíjakat fizet a technológiáikért.