Az AMD viszonylag csendben leleplezte a Radeon Pro V520-as fejlesztését, amely a több éve bejelentett Multiuser GPU technológiájára épít, és hardveres VDI (Virtual Desktop Interface) GPU technológiát kínál az érdeklődők számára, ami a ma még elterjedtnek számító szoftveres megoldásokkal szemben valós idejű teljesítményt és teljes biztonságot ad.
A Radeon Pro V520 alapja a Navi 12 kódnevű fejlesztés, amely a PCI-SIG SR-IOV (single root I/O virtualization) szabványára épülő, hardveres alapot kínálja, és az MxGPU technológiával teljesen virtualizált videokódoló és -dekódoló blokkokat biztosít. Ezek eléréséről teljes egészében a hardver dönt, vagyis semmiféle szoftveres menedzsment nem szükséges hozzá. A működés alapja, hogy a GPU fizikailag felosztott szeleteit elérő virtuális gépek adhatnak le igényt a videokódoló és -dekódoló használatára, és ilyenkor a hardverbe épített ütemező automatikusan hozzárendeli az adott részegységet, vagy – nagyobb terhelés mellett – annak csak egy részét az érintett munkafolyamathoz. Ez a jellemzően használt függetlenített vagy szinkronizált időosztásos módszerhez képest jóval hatékonyabb feldolgozást tesz lehetővé, miközben a videomemória ezen a ponton is védett fizikai felosztású.
Az egy Navi 12 GPU-t alkalmazó Radeon Pro V520-at az AMD a felhős szerverközpontokba szánja, elsődlegesen olyan területre, ahol különböző grafikus és GPGPU-s API-kon keresztül működő alkalmazások futtatására bérelhet hardvert a felhasználó. A hardveres hypervisor menedzsment következtében ez a rendszer mentes a szoftveres menedzsment amúgy tipikus limitációitól, továbbá az MxGPU továbbra is csak egy meghajtó oldali vezérlést igényel, vagyis a hardver megvásárlása után nem kell a működéshez szükséges szoftverekért fizetni az AMD-nek.
Az új, Multiuser GPU technológiát támogató hardver, virtualizáció szempontjából fontos paramétereit az alábbi táblázat részletezi:
Típus | V520 |
---|---|
GPU(-k) kódneve | Navi 12 |
GPU-k száma |
1 |
Maximális órajel |
1600 MHz |
Shader részelemek száma összesen | 2304 |
Textúrázó csatornák száma összesen | 144 |
Blending egységek száma összesen | 64 |
Memóriabusz GPU-nként | 2048 bit |
Effektív memória-órajele |
2 GHz |
Memória típusa | HBM2 |
VRAM kapacitása összesen | 8 GB |
ECC támogatás | van |
Maximális fogyasztás | 225 watt |
Hűtés | passzív |
Maximálisan támogatott felhasználó GPU-nként | 16 |
A Radeon Pro V520 GPU-ka akár 16 felhasználót is kiszolgál, ami persze a munkafolyamatok függvényében változhat.
A hardver része a Radeon Pro Security szolgáltatás, aminek a segítségével elérhető, hogy a rendszer csak hitelesített környezetben bootoljon be. Ez gyakorlatilag megakadályozza a gép elleni rosszindulatú támadásokat, ráadásul a kikapcsolás utolsó pillanatáig üzemel, tehát akkor is képes megfékezni ezeket, amikor már operációs rendszerbe épített védelmek leálltak. Utóbbi különösen fontos a szerverpiacon. Többek között az AMD sokszor elmondta már, hogy az indításkor aktiválódó védelmek beépítése oda vezetett, hogy az utóbbi időben elszaporodtak azok a rosszindulatú kódok, amelyek a leállításkor próbálnak rést találni a pajzson. Mindemellett a Radeon Pro Security teljesen izolált virtuális gépeket támogat, vagyis hardveresen védekezik az olyan támadási lehetőségek ellen, amelyek megpróbálják az egyes gépek által feldolgozott tartalmakat ellopni.
A Radeon Pro V520 a tömegpiac számára nem érhető el, az AMD csak a felhőalapú szolgáltatásokat biztosító cégeknek szállítja. A hardver képességeit figyelembe véve a vállalat elsődlegesen a felhőalapú játékszolgáltatásokra koncentrál. A fejlesztést az Amazon az EC2 G4ad instance-ekben fogja bevetni.
A Radeon Pro V520 minden bizonnyal a Luna platformnak is a része lesz, mivel ez a szolgáltatás jelenleg az EC2 G4-es instance-eken fut. Mint ismeretes az Amazon a rendszereinek a kihasználását azzal növeli, hogy az éppen szabad hardveres kapacitást a saját felhős játékszolgáltatásukon belül osztják ki. Ez egy logikus döntés, ne álljon a kiépített hardver, ha azzal pénzt is lehet keresni. Ráadásul a Tesla T4-eknél a Radeon Pro V520 az AMD mérései szerint 30-84%-kal gyorsabb a játékokban, így a Luna platformon belül a jelenlegi minőségi léc is egy lépcsővel feljebb helyezhető.