Hirdetés
Elon Musk évekkel ezelőtt belengette a 25 ezer dolláros Tesla villanyautó érkezését. Az autóipart azonban megtépázta az infláció, megtorpant az EV-k lendülete és esélyes, hogy a Model 2 munkacímen készülő, kétüléses járműből végül csak kormány és pedálok nélküli robotaxi változat lesz. Így nem realitás a kellő mennyiségű technológiával, biztonsági megoldásokkal és az önvezetéshez szükséges hardverrel szerelt, valóban filléres villanyautó, legalábbis a Tesla műhelyéből.
![]()
A Model Y Standard elölről, fénycsík nélkül (forrás: Top Gear) [+]
Ehelyett az Egyesült Államokban a Model 3 szedán és a Model Y crossover kapott olcsóbb, de egyáltalán nem olcsó változatot, és ezek néhány hónapon belül felbukkanhatnak az európai kínálatban. Az Egyesült Államokban a Model 3 és a Model Y felszereltsége immár Standard (hátsókerékhajtás), Prémium (hátsókerékhajtás vagy összkerékhajtás) és Performance kategóriákban érhető el (összkerékhajtás). Az újdonságot a Model 3 Standard jelenti 37 ezer dollárért, illetve a Model Y Standard 40 ezer dollárért, mintegy 5 ezer dollárt engedve az eddigi legalcsonyabb árból, aminél jóval nagyobb áreséssel számolt a szakma. Ezek a főbb változások a teljesség igénye nélkül:
- 321 mérföld EPA hatótáv, kisebb akkukapacitás, lassabb töltés
- 125 m/óra végsebesség; Model 3: 5,8 mp, Model Y: 6,8 mp 0-60 m/óra
- valamivel kisebb tömeg és jobb hatékonyság
- nincs Autopilóta, csak adaptív sebesség- és sávtartás, az FSD megvásárolható
- 15,4"-es érintőképernyő elöl, eltávolított kijelző hátul
- az üvegtető belülről lefedve
- szövet és vegán bőr üléskárpitok
- csak az első ülések fűthetők és már nem szellőztetettek
- kézi kormányállítás
- nincs testreszabható belső hangulatvilágítás
- egyszerűbb audiorendszer 8 hangszóróval
- eltűnt az első-hátsó fénycsík kívül (Model Y)
- korlátozott színválaszték
Bár ez sokak szerint túl sok változtatás kis árengedményért, a Tesla kiépített gyártástechnológiája és a komponensárak nem teszik lehetővé a drasztikus áresést. Az új kiszerelésekre az Egyesült Államokban inkább stratégiai okokból lehetett szükség: október 1-jével megszűnt a 7500 dolláros, villanyautós adó visszatérítés, vagyis a háztartásoknak ennyivel drágább a járműveket megvenni. Ha lesz ennél olcsóbb Tesla valamikor, az majd csak a radikális gyártósori változtatásokat ígérő unboxed megoldással érkezik, ahol különféle részlegek hatékonyabban legóznak össze egy villanyautót.
![]()
Az elfedett üvegtető (forrás: Kim Java) [+]
Bár Európa a Standard modelleket még nem kapta meg, jobb akkumulátortechnológiával az előnyére változott több kiszerelés hatótávja. A legmeggyőzőbb a Model 3 Long Range hátsókerékhajtásé ideális esetében 750 km WLTP hatótávval, ami azért a gyakorlatban ennél nyilván alacsonyabb. A jelenlegi Model 3 és Y kínálat Magyarországon:
- Model 3 hátsókerékhajtás, 520 km, 201 km/h végsebesség, 6,1 mp 0-100 km/h, 16 669 900 ft
- Model 3 Long Range hátsókerékhajtás, 750 km, 201 km/h végsebesség, 5,2 mp 0-100 km/h, 18 879 900 ft
- Model 3 Long Range összkerékhajtás, 660 km, 201 km/h végsebesség, 4,4 mp 0-100 km/h, 20 569 900 ft
- Model 3 Performance összkerékhajtás, 571 km, 262 km/h végsebesség, 3,1 mp 0-100 km/h, 22 964 900 ft
![]()
A Model Y Performance (forrás: Tesla) [+]
- Model Y hátsókerékhajtás, 500 km, 201 km/h végsebesség, 5,9 mp 0-100 km/h, 18 879 900 forint
- Model Y Long Range hátsókerékhajtás, 622 km, 201 km/h végsebesség, 5,6 mp 0-100 km/h, 20 569 900 forint
- Model Y Long Range összkerékhajtás, 600 km, 201 km/h végsebesség, 4,8 mp 0-100 km/h, 21 681 900 forint
- Model Y Performance összkerékhajtás, 580 km, 250 km/h végsebesség, 3,5 mp 0-100 km/h, 25 369 900 forint
Mindeközben az Egyesült Államokban elindult az FSD önvezető rendszer 14.1-es változata, amely emberibb, biztonságosabb és okosabb önvezetést ígér tízszer nagyobb paraméterszámmal döntéshozatalnál. Az első vélemények szerint a Tesla friss kódja sok ponton előrelépett és azonnal megindul a cél felé akár kapun kihajtva, amint aktiválják. Ám előfordulnak apró, váratlan fékezések és visszatért némi hezitálás, és persze még mindig szükség van emberi felügyeletre, illetve adott esetben az irányítás átvételére.
A kódot az FSD 14.2 és a rákövetkező alverziók fogják tovább finomítani, így lehet 1-2 hét vagy hónap, mire kiaknázza a Tesla a benne rejlő potenciált. Egyelőre azonban kétséges, hogy jelenlegi AI4 hardverrel és FSD kóddal a sofőr hátradőlhet. A Tesla befektetők egy picit viszont igen: az elmaradt Roadster 2.0 bemutató és a túl sokat nem eső alapárakra az részvényárfolyam minimális veszteséggel reagált. Jelenleg egy részvény ára 438,69 dollár és a Tesla piaci kapitalizációja 1,46 billió dollár.
