Hirdetés

Kung-fu robot már van, T-800 még nincs

Túlmutatnak-e a koreografált demók a figyelemfelhíváson?

Boldog-boldogtalan robotgyártásba fogott, bár amikor azt mondom, hogy gyártásba, valójában a tervezési fázis az, ahol a legtöbben tartanak. A költséghatékony, szabványosított és jó kihozatallal működő tömeggyártás ugyanis óriási falat, és úgy kell feltalálni a semmiből a beszállítói hálózatot, a specializált gyártósorokat és a szakképzett emberi munkaerőt, mint a nyereséges villanyautó gyártást, amibe egyelőre még beletöredezik a legtöbb márka bicskája.

A Tesla nagy név, ezért, ha Optimus kung-fuzik, annak hírértéke van, ám egy szakmai portálon fontosabb, hogy mit rejt a demó a figyelemfelhívás mögött. Sokak szerint semmit: egy ember távirányítja a robotot szofisztikált szenzorruhában. Elon Musk Tesla-vezér viszont állítja: a robot magától mozog. Dr. Scott Walter robotika szakértő úgy pontosít, hogy Optimus valójában nem önálló döntéseket hoz és élőben harcol, hanem begyakorolt koreográfiát követ, amihez emberi ellenfele alkalmazkodik. A lökés után viszont magát egyensúlyozza ki élőben és marad két lábon, tehát nem fix kódot futtat.

Hirdetés

Pár dolgot érdemes megjegyezni. Ha az agilitást, az akrobatikát és a látványos mozdulatsorokat nézzük, a 130 cm-es és 35 kilós Unitree G1 sokkal ügyesebb és mozgékonyabb remek balansszal, és limitáltan már elérhető a piacon, míg Optimus második generációs prototípusnál jár. Viszont 175 cm-es és 60 kilós méretéhez képest agilis és ügyes kézmozdulatai vannak. Musk szerint a fejlesztés abszolút hangsúlya különben sem a láb vagy a törzs, hanem az emberi finom motoros kézmozdulatokat elsajátítása, hogy a robot a legtöbb mindennapos és munkafeladatot ügyesen végezze. Végső soron pedig a hatékony tanulás fontosabb az akrobatikus képességeknél: ha egy robot emberi mozdulatokon, videókon és szimulációban egyaránt gyorsan fejleszti önmagát a világ fizikai szabályait és saját határait megértve, lényegében bármit eltanulhat, csak az nehogy az osztrák akcentus legyen.

Optimus még robotra írt AI modellt használ, ám Ashok Elluswamy, a Tesla AI-vezére ígéri: a robot és autós FSD kód egyesítésével olyan általános világmodellen dolgozik a márka, amely a termék formájától és felhasználási módjától függetlenül elnavigál a való világban, legyen szó az utakról négy keréken vagy a járdáról, a háztartásról és a gyártósorról két lábon, két kézzel. A harmadik generációs Optimus előtt azonban még érkezik az olcsóbb Model Y, legalábbis erre célozhat a Tesla fenti előzetese.

Egy másik pedig vad találgatásokat indított: a ventilátorra hasonlító megoldás egyesek szerint a rövid repülést és extra leszorítóerőt kínáló Roadster 2.0, esetleg egy VTOL repülőgép alkatrésze. Mások hatékony hűtő- vagy energiarendszer elemét látják benne, de új felnire is érkeztek tippek. Persze az is lehet, hogy a Tesla csak trollkodik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Előzmények