A technológiai fejlődéséből nem szabad kihagyni a következő generációt, ugyanis az innovációk gyakran éppen a fiatalok fejéből pattannak ki, akik az új vívmányokat prekoncepciók nélkül adoptálják és fordítják hasznukra. A tíz éve alapított World Robot Olympiad egy világszinten elismert robotépítési és programozási versenysorozat, amelynek az a célja, hogy közelebb hozza az általános és középiskolás diákokat a természettudományokhoz, az informatikához és a mérnöki gondolkodáshoz.
Hirdetés
Az Olympiad Ljubljanában megrendezett bajnokságán 37 ország 160 csapata indult 8-19 éves korosztályokban, 2-3 fős alakulatokban, és a Zsiguli, a Tatai Református Gimnázium három fős tömörülése bronzéremmel távozott Robotmission kategóriában. A 11. évfolyamos Ódor Artúr, Bujdos Péter és Somogyi Bercel triója 26 csapatot utasított maga mögé, hogy a malajziai aranyérmes és a boszniai ezüstérmes tömörülés mögött dobogóra állhasson.
Nem véletlenül a Robomission a legnépszerűbb verseny az Olympiadon, a diákoknak ugyanis egyszerűen beszerezhető alkatrészekből kell robotokat összeállítaniuk, és ezeknek nem csak előre meghatározott, hanem a versenyhelyszínen frissen bejelentett feladatokat is meg kell oldaniuk. A ljubljanai bajnokságra szeptember 2-a és 5-e között került sor, és a Zsiguli 14 magyar csapat egyike volt – a legsikeresebb.
„A versenyre hónapokon át készült a csapat, hiszen a robotot úgy kellett megtervezni és megépíteni, hogy minél pontosabban tudja megoldani a különböző feladatokat. A robot azonban önmagában csak egy eszköz, így nagyon nagy szerepe volt a diákok programozói tudásának is” – mondta Kiss István, a trió felkészítő tanára. A Tatai Református Gimnázium két másik csapata a pekingi Youth Robotics Innovation programon képviselte hazánk színeit, és az egyik a Team Spirit Star trófeát söpörte be, a másik pedig a drónversenyt nyerte meg.
„A tanulóink rendszeresen részt vesznek két rangos versenyen, a World Robot Olympiad, valamint a First Lego League magyarországi fordulóin, az idei eredmény azonban minden korábbit felülmúlt. A robotikával nem csak a szakkörre járó diákjaink ismerkedhetnek meg: a robotok a hatosztályos képzésünk 8. évfolyamán, a digitális kultúra órákon is hangsúlyos szerepet kapnak” – zárta Koros Gábor, igazgatóhelyettes. Ezek a versenyek nem csak kihívást és játékos tanulást jelentenek a diákok kreativitását és innovatív szellemét kamatoztatva, a rangos trófeák egy egész generációt inspirálhatnak, hogy a technológiai fejlődéshez bátran, nyitottan és kritikus szemmel álljanak hozzá.