A Globes egy érdekes riportot közölt nemrég arról, hogy információik szerint az ARM az izraeli Ra'anana fejlesztőközpontban tervez GPU-kat. Ezekről úgy írnak, mintha VGA-kra készülnének, megjelölve például az Intelt és az NVIDIA-t konkurensként, ami egyelőre nagyon véleményes, ugyanis egyáltalán nem illik ez az irány az ARM portfóliójába. Egyszerűen nagyon másképp kellene tervezni az architektúrát, ugyanis nem lehet jelenleg olyan dizájnnal előállni, ami egyszerre jó ultramobil és asztali szintre is.
Hirdetés
Vegyük példának a jelenleg is licencelhető, Immortalis-G925-ös GPU IP-t, ami maximum 24 darab multiprocesszort tartalmazhat, és ezek egyenként 256 darab 32 bites lebegőpontos operációt képesek végrehajtani. Ez 2 GHz-es órajellel, a teljes kiépítést számolva nagyjából 12 TFLOPS-t jelent, ami már most megfellel egy belépőszintű dedikált GPU-nak. Ez a dizájn skálázható lenne tovább is a későbbi fejlesztésekkel, tehát egyáltalán nem lehetetlen feladat ennek a dupláját vagy a tripláját hozni, ami már derekas teljesítmény lenne.
A gondot sokkal inkább az jelenti, hogy van-e az egésznek értelme, ugyanis az ultramobil GPU IP-k nem igazán úgy vannak tervezve, ahogy a klasszikus, asztali piacra szánt dedikált GPU-k. Sőt, még a PC-s IGP-khez viszonyítva is látványos az eltérés, ugyanis az elérhető számítási teljesítmény papíron lehet, hogy nagy, de a multiprocesszoron belül a gyorsítótárak, a regiszterek, illetve a szálkezelés már jóval limitáltabb. És ez önmagában jó, mert ultramobil szinten inkább számít, hogy nagyobb legyen az üzemidő, tehát valahol spórolni kell, és jobban megéri az ALU-k etetését visszafogni, mint az ALU-k számát. Ez azért alakult így, mert az etetés még mindig optimális lehet kevésbé komplex shaderekkel, ami szintén tipikusan elterjedtnek számít az ultramobil eszközöknél.
Jó példa erre a tényezőre a Moore Threads, amely ugyan sajátjának mondja a kínált VGA-in található architektúrát, de alapvetően egy Imagination B-Series BXT dizájnról van szó. És ugyan a cég fejleszti az eszközillesztőt, de nagyon messze van attól a teljesítménytől, amit az AMD, az Intel és az NVIDIA VGA-k elérnek. Mindezzel nehezen tudnak mit kezdeni, a komplex shaderek okozzák a lemaradást, amelyeket ugyan lefuttat az alapvetően ultramobil szintre szánt alaparchitektúra, csak nem túl hatékonyan. Ugyanez a helyzet a Qualcomm Snapdragon X termékcsalád IGP-jével is, bár ott annyira nem látványos az eltérés, mert integrált megoldásról lévén szó túl komoly grafikai szintet nem lehet beállítani, de ha ezt egy teszt erejéig megtenné valaki, akkor látványos lenne a visszaesés a hatékonyságban.
Az ARM tehát hozhat dedikált GPU-t az asztali VGA-piacra, teljesen kivitelezhető a dolog, de sok értelme nem lenne, hacsak nem tervezik teljesen át az architektúrát. Viszont amint ezt megteszik, rögtön nem lesz alkalmas a rendszer ultramobil szintre. A csúcskategóriában még elmenne, az már kellően jól támadható egy PC-re tervezett dizájnnal, lásd az alapjaiban AMD RDNA architektúrára épülő Samsung Xclipse IGP-család, de lefelé az sem skálázható igazán jól, tehát középkategóriás okostelefonokban már nem működne.
A fentiek miatt valószínűbb, hogy az izraeli csapat egy jobban skálázható GPU IP-n dolgozik, amit esetlegesen licencelhetővé tehetnek VGA-kra is, az viszont kérdéses, hogy egyáltalán érdekelni fog-e bárkit is, elvégre az Immortalis-G925-ös GPU IP sem szakadt ki az ultramobil szintről, holott lehetne készíteni rá dedikált GPU-t, csak nem logikus döntés.