Fujitsu blog: öt éven belül meghatározó lehet a DevOps

A japán vállalat felmérése szerint alig van olyan nagyvállalat, amelyik nem tervezi a címben említett modell bevezetését.

A Fujitsu mindig is nagy figyelmet szentelt a DevOps modellnek; ezen a területen az IDC piackutatása szerint vezető résztvevőnek számítanak. Ugyanakkor sok olvasónk talán még nem is hallott erről, hiszen a DevOps érettség szempontjából még nagyon lehetőségeinek elején jár.

A legfőbb kérdés most valószínűleg az, hogy mi is az a DevOps: nagyon leegyszerűsítve a fejlesztés és az üzemeltetés kapcsolatának javításáról van szó. Erre azért van igény, mert a gyorsuló fejlesztői ciklusok mellett a felmerülő felhasználói problémák feldolgozása annyira nagy terhet jelent, hogy az végeredményben az elvárt működés zavarához vezethet. Azzal viszont, hogy a fejlesztés és az üzemeltetés szorosabb kapcsolatot épít ki, és már a fejlesztések legelejétől folyamatosak a visszajelzések, javítható a felhasználóknak szánt termék működése. Nincs szó tehát hatalmas technológiai áttörésről, leginkább egy újszerű, az eddig jellemző megoldásokhoz képest hatékonyabbnak mondható fejlesztési folyamatként fogható fel az egész, ami még a költségek lefaragásához is hozzájárul.

Az előző bekezdés alapján adódik rögtön a másik kérdés, hogy ha ez ilyen jó, akkor miért nem vezették már be a nagyvállalatok? Nos, a Fujitsu felmérése szerint a szándék megvan, ugyanis a megkérdezett, ötszáznál több főt foglalkoztató cégek 20%-a már alkalmazza, 78% pedig az elkövetkező 5 évben élni szeretne vele. A megkérdezettek 25%-a előrehaladott állapotban tart a bevezetést tekintve.

A felmérés szerint a cégek egynegyede konkrétan végzett a kísérleti fázissal, 22%-uk pedig tervezi a kísérleti fázis elindítását, vagy esetleg ez már meg is történt. Ugyanakkor 8% egyáltalán nem tervezi a DevOps bevezetését.

Az átállás egyébként azért tart viszonylag sokáig, mert itt egy nem biztos, hogy jól működő, de mégis megszokott fejlesztési folyamat kerül lecserélésre egy másikkal. Az emberekbe, cégekbe pedig egyszerűen beidegződnek a szokások, melyektől nehéz megválni, de a hatékonyság javítása megkívánja.

Előzmények