Az év harmadik negyedében rekord mennyiségű szélesvásznú kijelzővel szerelt noteszgép talált gazdára – áll az erre a szegmensre specializálódott DisplaySearch elemzésében. Az összesített forgalmi adatok szerint az ebben az időszakban leszállított notebookok 79 százaléka rendelkezett széles – jellemzően 16:10-hez vagy 16:9-hez – képarányú TFT-vel, míg a hagyományos, 4:3-hoz arányú panelekkel ellátott típusok a teljes forgalom 21 százalékát tették csak ki. Ez az arány a második negyedévben még csak 60-40 százalékos volt – de már akkor is a widescreen modellek javára.
Hirdetés
A DisplaySearch kimutatása mindemellett felhívja a figyelmet a különböző régiókban forgalomba kerülő noteszgépek kijelzőtípusonkénti megoszlására is: míg Észak-Amerikában nagyon népszerűek, mintegy 85 százalékos piaci részesedést képviselnek a szélesvásznú kijelzővel felszerelt notebookok, Japánban még minden második notesz hagyományos, 4:3-hoz képarányú TFT-vel kerül a boltokba. A piackutatócég elemzése rámutat, hogy a régiók közti nagy arányú különbségek hamarosan eltűnhetnek, ahogy a panelgyártók jól felfogott érdekükből fokozatosan háttérbe szorítják a normál képarányú panelek termelését. Ezzel végül a widescreen kijelzős noteszek megjelenésekor keletkezett szituáció ismétlődhet meg – csak éppen fordítva: míg 2002-ben az első széles képarányú TFT-vel ellátott noteszek prémium termékeknek számítottak, mostanra a hagyományos kijelzőért kérnek majd felárat a notebookgyártók.
Említést érdemel továbbá a noteszgépmárkák jelenlegi kínálatában szereplő modellek kijelzőtípusonkénti aránya is, ugyanis itt is rendkívül nagy szórás tapasztalható az élvonalbeli márkák portfólióját átböngészve. A konzervatív külsejükről híres ThinkPadeket forgalmazó Lenovo választékának például jelenleg csak mintegy 13 százalékát teszik ki a widescreen típusok, miközben az otthoni és kisirodai szegmensben hódító, a multimédiás felhasználásra nagy hangsúlyt helyező Acer kínálatában 98 százalékos arányban szerepelnek ilyen modellek.