Virtuális vírusok és merényletek

Csapások a WoW-ban

Számos érdekes, meghökkentő történettel szolgáltak a közelmúltban az online szerepjátékok. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan csaptak le a vírusírók a World of Warcraftra, miként pusztíthatott halálos kór a játékban a fejlesztők hibájából, valamint felfedjük az év virtuális merényletét az Eve-ben.


A World of Warcraft elképesztően sikeres: egy év alatt 4,5 millió előfizetőt verbuváltak

A World of Warcraft jelenleg a nyugati világ legnépszerűbb online játéka (az elképesztően sikeres koreai játékokkal nem lenne fair összehasonlítani): a fantasy szerepjátéknak kevesebb mint egy év alatt 4,5 millió előfizetőt sikerült összegyűjtenie. Ez már akkora tömeg (akik ráadásul fejenként havi 13 eurót fizetnek a játékért), ami felkeltette a vírusírók figyelmét is – és megszületett az első WoW-vírus.

Hirdetés

A PWSteal.Wowcraft nevű kártevő a trójai programok családjába tartozik, és a terjedésen kívül az az egyetlen funkciója, hogy figyeli, mikor futtatja a felhasználó a World of Warcraftot indító exe fájlt. Ezután bekapcsol egy keylogger rutin, és a következő néhány perc billentyűlenyomásait (vagyis a játékos felhasználónevét és jelszavát) rögzítő adatfájlt a vírus elküldi a gazdájának.


Az első WoW-vírus: eltűntek a legjobb fegyvereim!

A játékot üzemeltető Blizzard figyelmeztetéseinek és a dicséretesen hamar megjelenő vírusirtó-frissítéseknek hála a milliós WoW-rajongótábornak csak a töredékét fertőzte meg a trójai, de még így is több ezer account került illetéktelen kezekbe. Az első esetek után kiderült, hogy a lopott accountokon lévő karakterek varázstárgyait, kincseit nem érdemes átadni a tolvaj saját karakterének, hiszen ez nagyon könnyen lekövethető – így maradt a puszta rosszindulat diktálta esztelen pusztítás, az ellopott karakterek javainak elkótyavetyélése. A játékot felügyelő game masterek a mai napig állítgatják vissza a pórul járt játékosok karaktereit a legutóbbi (egyébként heti rendszerességű) archiválás állapotába.

Hakkar, a véristen

Egy másik WoW-os vírussztori is megjárta a világsajtót az elmúlt hetekben (általában szédítő félrefordítások és félreértések miatt eltorzítva). A történet kiindulópontja a játék 1.7-es javítócsomagjában bemutatkozott új főellenség, a véristenség Hakkar elleni harc apró (?) programhibája volt. Hakkar a „rossz vér” (Corrupted Blood) varázslatot bocsátja az ellene harcolókra, ami folyamatosan sebzi őket, és átterjed a közelben tartózkodó többi karakterre is (a csata megnyerésének a kulcsa egyébként éppen ennek a varázslatnak a visszafordítása Hakkarra).

Az eredeti terv szerint, ha Hakkar vagy a vele küzdő hősök meghalnak, a rossz vér hatása megszűnik – azonban némi tesztelési hiányosság nyomán ezt a szabályt egy apró trükkel (vagy akár véletlenül is) ki lehetett játszani. A vadász kasztú karakterek idomított állatairól az átok nem tűnt el a harc után, és ha a vadász elbocsátotta az állatot, az nem is sebződött tovább, míg újra meg nem idézték.

A patch megjelenése utáni napokban kitört a Corrupted Blood járvány. A magas szintű vadászok állatai behordták a rossz vért a nagyobb városokba, ahol az futótűzszerűen terjedt, és menthetetlenül megfertőzött mindenkit – az alacsonyabb szintű karakterek másodpercek alatt meghaltak, az utcákat csontvázak borították… (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a WoW-ban nincs végleges halál, ha elhullik a karakterünk, az csak múló kellemetlenség, idő- és pénzveszteség.)


Menekülés a járvány elől: a Blizzard néhány napon belül javította a hibát

A Blizzard pár napon belül javította a hibát – azonban ennél sokkal érdekesebb, hogy hogyan reagáltak a játékosok a járványra! A többségben egyszerűen fel sem merült, hogy ez egy programhiba, vadul kutattak a világban olyan küldetések, tárgyak, varázslatok után, amelyekkel megállítható lenne a járvány. Mások hagyományos módszerekkel küzdöttek a betegség ellen, karanténokat szerveztek, a magas szintű gyógyítók a forgalmasabb városokban próbálták menteni a menthetőt… Megint mások direkt fertőztették meg magukat, és próbálták az ellenség városaiba (a játék egyik fő vonása az emberi Szövetség és az orkok vezette Horda háborúskodása) behurcolni a kórt. A gyorsan reagáló szociológusok már javában elemezték a játékosok reakcióit, amikor a gyors ütemben érkező következő patch eltörölte a betegséget Azeroth világáról.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés