Radeon HD 7970 GHz Edition
Az AMD tavaly év végén megjelent, teljesen új irányvonalat követő GCN mikroarchitektúrájáról, valamint az arra elsőként építkező Radeon HD 7970-ről korábban már részletesen beszámoltunk. A Tahiti kódnevű cGPU-ra épülő VGA néhány hónapig egyértelműen a leggyorsabb egyetlen GPU-ra alapozó grafikus kártyának számított. Az AMD öröme egészen a GeForce GTX 680 március végi megjelenéséig tartott, amikor a szóban forgó cím visszakerült az NVIDIA-hoz. Az elmúlt évek eseményeinek ismeretében ez valahol sejthető volt, hisz a két vállalat ebből a szempontból szinte folyamatosan egymásnak dobálja a labdát.
A tavalyi utolsó negyedévben az AMD volt az első vállalat, mely a kisebb-nagyobb problémák ellenére már tömeggyártásban alkalmazta a TSMC 28 nanométeres HP (high performance) gyártástechnológiáját. A tajvani bérgyártó a viszonylag rossz kihozatal mellett a korábban megcélzott órajeleket sem tudta produkálni. Utóbbira jó példa, hogy a Tahiti cGPU órajelét valahova 1 GHz fölé képzelte el az AMD, amiből végül csak 925 MHz-es alapórajelre futotta. Természetesen a TSMC nem ült a babérjain, és folyamatosan fejlesztette a technológiát, aminek egyik gyümölcse a közelmúltban megjelent Radeon HD 7970 GHz Edition lett. Az elnevezés nem új; a Radeon HD 7770-nél láthattunk már hasonlót, mivel ennél a modellnél a GPU alapórajele elsőként érte el az 1 GHz-es lélektani határt. Nem sokkal később az AMD a Radeon HD 7870-re is rányomta a plecsnit, hisz a Pitcairn cGPU órajelét szintén 1 GHz-ben határozta meg a vállalat.
A most napvilágot látott Radeon HD 7970 GHz Edition esetében az említett két termékhez hasonlóan szintén 1 GHz-es alapórajelről beszélhetünk, mely a PowerTune újonnan bevetett Boost módjának közreműködésével 1050 MHz-ig turbózható fel. Míg a Radeon HD 7970 első kiadásának még 1,175 voltos magfeszültség kellett a 925 MHz-es alapórajelhez, addig a GHz Edition az 1 GHz-es frekvenciát már 1,162 volt mellett éri el. Az új Boost technológia a Radeon HD 6900-as szériával debütált PowerTune kiegészítése, mely hasonló a processzoroknál vagy épp az NVIDIA Kepler GPU-jánál látott GPU Boost-hoz. A PowerTune alaphelyzetben 250 wattos maximális fogyasztást engedélyez a kártyának, amit a Catalyst Overdrive menüben -20 és +20 százalékos intervallumon belül szabályozhatunk. Amennyiben az adott játék (vagy egyéb alkalmazás) nem használja ki a 250 wattos fogyasztási keretet, akkor a rendszer képes megemelni a GPU órajelét, valamit azzal párhuzamosan annak feszültségét egészen 1,218 voltig. Mindeközben a magasabb hatásfok érdekében a vezérlés folyamatosan monitorozza a rendszer fogyasztását és a GPU hőmérsékletét.
A változások nem értek véget a GPU környékén, ugyanis az AMD a memóriákhoz is hozzányúlt. Az alkalmazott chipek kapacitása és márkája nem változott, ezzel szemben azok effektív órajelét mostmár a Hynix gyárilag specifikált maximumértékéig srófolta fel a vállalat. Ez egészen pontosan – a korábbi 5,5 GHz-cel szemben – 6 GHz-es effektív órajelet jelent, ami a 384 bites vezérlésnek köszönhetően 288 GB/s-os sávszélességet eredményez.
A Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition
Mint azt minden bizonnyal jó néhányan már tudják, az AMD referenciakártyáit is a Sapphire (pontosabban a PC Partner) gyártja, így meglehetősen szoros a két cég közötti kapcsolat. Ennek okán a kék színű ásványról elnevezett márka általában elsőként rukkol elő különféle egyedi Radeon VGA-kkal. A HD 7970 GHz Edition elnevezésű kártyák esetében a Sapphire első körben a gyári tuningot is alkalmazó TOXIC szériát gyarapította. Nem sokkal később a referenciaórajeleket használó Vapor-X sorozat is kibővült két HD 7970 GHz Edition modellel, melyből nálunk a 3 GB memóriát felvonultató verzió vendégeskedett.
A méretes csomagolás a kártyán kívül a következőket tartalmazza: egy darab hat- és egy nyolctűs PCIe tápátalakító, egy DVI->D-Sub adapter, egy CrossFire híd és egy 1,8 méteres HDMI kábel. Ezeken túlmenően a szokásos CD és némi paksaméta lapult a kártya alatt. A dobozon egy kisebb felirat jelzi a Vapor-X megnevezés eredetét, azaz a hőkamrás hűtő jelenlétét.
Jó néhány, az utóbbi időben napvilágot látott egyedi tervezésű VGA-hoz hasonlóan a HD 7970 Vapor-X GHz Edition is két légkavarót kapott. A ventilátorok átmérője ebben az esetben 8 centiméter. A kártya kategóriájához hűen a hosszabb kivitelűek közül származik, ez leghosszabb pontján közel 28 centimétert jelent.
A Sapphire kártyáját a tetejére fektetve megállapítottuk, hogy egy kettő és fél kártyahelyet elfoglaló megoldással állunk szemben, ergo egy ilyen kártya jelenléte esetében le kell mondanunk a kártyát tartalmazó x16-os PCIe slot alatti két foglalat használatáról is. Ezen felül még itt jegyeznénk meg, hogy a fenti fotón látható kártya bal szélén található SAPPHIRE felirat üzem közben diszkrét fehér fényt áraszt magából. Ezen rész fölött található a kétállású BIOS kapcsoló, mellyel egy ROM és egy EEPROM között kapcsolgathatunk. Utóbbit kedvünkre átprogramozhatjuk, miközben előbbi mintegy biztonsági tartalékként van jelen számunkra.
A hűtő eltávolítása után szemügyre vehettük a hőkamrát tartalmazó szekciót. Ez a megoldás hasonló elven alapszik, mint a hővezető csövek: egy zárt kamrának (vapor chamber) a melegedő alkatrészre, chipre illeszkedő felén a víz felforr, a hűvösebb túloldalon ismét lecsapódik, majd hajszálcsöveken keresztül (a kamra elhelyezkedésétől függetlenül) visszajut a forró oldalra, és kezdődik elölről a körfolyamat. Gyártási szempontból fontos, hogy a hőcsövekhoz hasonlóan ezt a részt egybe lehet építeni a hő leadását szolgáló bordázattal. A gyártó állítása szerint ez a megoldás kétszer olyan gyorsan vezeti el a hőt, mint a tömör réz, ami első olvasatra mindenképpen jól hangzik. A fotón többek között 12 kis hővezető párna is megfigyelhető, melyek a GDDR5-ös chipek hőelvezetéséért felelnek.
A szinte teljesen csupasz NYÁK meglehetősen sok különböző alkatrészt vonultat fel, ami a fogyasztás ismeretében nem túl meglepő. A kártya bal felső sarkában két CrossFire híd látható, mellyel akár négy kártyát is összeboronálhatunk a teljesítmény növelésének oltárán.
A kártya hátuljában helyet kapott 8 GPU fázis plusz kettőt jelent a korábbi HD 7970-es referenciához képest. A tekercsekről és a kondenzátorokról különösebb érdekességet nem tudunk elmondani. A FET-ek esetében már más a helyzet, ugyanis ezek szerepét DirectFET-et töltik, melyek igen jó minőségű alkatrésznek számítanak. A teljes szekció 12 voltos feszültséggel való ellátáshoz egy 6 és egy 8 tűs csatlakozót biztosít a gyártó, melyek segítségével hivatalosan 300 wattból gazdálkodhatunk.
A tápellátás vezérlésére szintén egy, az AMD által tervezett megoldáson látott ismerőst hívták segítségül, ugyanis a 7970 Vapor-X GHz Edition is a CHiL CHL8228 nevű chipjét alkalmazta. A tuningosoknak ez most is jó hír, mert ezzel viszonylag tág keretek között szabályozható a GPU feszültsége.
Ugyan a fenti képen csak nehezen kivehető, de a GDDR5-ös RAM chipek szerepét ebben az esetben is a Hynix műhelyéből származó egységek töltik be. A H5GQ2H24AFR-R0C típusú modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett. Az egyenként 2 gigabit (256 MB) kapacitású egységekből összesen 12 darab került a NYÁK-ra, melyek elrendezése a 384 bites vezérlésnek megfelelően alakul.
A hátlapon változásokat láthatunk a referenciához képest. Elsőként egy DVI-I és DVI-D portba botolhatunk, melyek közül az utóbbi csak single link sávszélességű, vagyis a maximálisan elérhető felbontás ezen keresztül 1920x1200-ra korlátozódik. Ezeket egy 3 GHz-es HDMI 1.4a, illetve egy DisplayPort 1.2 HBR2 csatoló követi. Az legutolsó verziójú HDMI és DisplayPort interfész segítségével a kártya egy kimenetről is képes kiszolgálni a 4096x2160 pixel felbontású monitorokat, továbbá a 3 GHz-es HDMI lehetőséget biztosít 60 darab sztereó 3D-s, Full HD felbontású képkocka továbbítására projektív módban. A kártyával a sztereó 3D DisplayPort bemenettel felszerelt kijelzők is működnek hárommonitoros Eyefinity módban, de egy megfelelő hub segítségével a VGA-ra összesen hat megjelenítőt is csatlakoztathatunk, hála az Eyefinity 2.0-s verziójának; további újítás, hogy a szintet lépett Eyefinity mindegyik csatlakoztatott kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot is képes rendelni.
Tesztkonfig, fogyasztás, tuning
A mérések alatt a főszereplő Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition társaságából természetesen nem hiányozhatott a referencia HD 7970, valamint a másik tábor leggyorsabb egy-GPU-s kártyája, a GeForce GTX 680 sem. Ezek mellett viszonyítás gyanánt még egy csokor lassabb VGA is bekerült a táblázatokba. A referencia HD 7970-et ezen kétszer is bevettük a sorba: először a gyári alapórajelekkel mértük meg, majd a BIOS kapcsoló közreműködésével feltettük rá az AMD GHz Edition BIOS-át, majd így is lefuttattuk a teszteket. Erre azért volt szükség, hogy lássuk, van-e bármilyen különbség a GHz BIOS-szal felvértezett korábbi referenciakártya, valamint a már kifejezetten GHz Editionként legyártott termék között.
Videokártyák | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition 11197-12-40G (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3) AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3) Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3) Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3) Sapphire Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3) NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 305.37) NVIDIA GeForce GTX 670 2048 MB (Geforce driver 305.37) NVIDIA GeForce GTX 660 Ti 2048 MB (Geforce driver 305.37) ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Geforce driver 305.37) NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Geforce driver 305.37) |
---|---|
Processzor | Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap |
MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértárak | Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit |
Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Core i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretén belül 4,2 GHz-re emeljük, ami mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A GeForce kártyákhoz egységesen a GTX 660 Ti mellé kapott, 305.37 verziójú drivercsomagot telepítettük fel. A Radeon kártyák esetében az elérhető legújabb Catalyst 12.6 Beta került feltelepítésre a 12.7 CAP 3 alkalmazásprofillal kiegészítve. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz nagyon közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Hirdetés
Játékok
- Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
- Batman: Arkham City (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
- Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
- Crysis Warhead (DirectX 10) - motor: CryEngine 2 / műfaj: FPS
- Deus Ex: Human Revolution (DirectX 11) - motor: Crystal Engine / műfaj: FPS/RPG
- DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
- Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Nexuiz (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
- Sniper Elite V2 (DirectX 11) - motor: Asura Engine / műfaj: TPS
A mérésekhez korábban használt játékok palettáját a közelmúltban megváltoztattuk tesztünkhöz. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Total War: Shogun 2-t az Anno 2070, az F1 2011-et a Nexuiz, míg az Aliens vs. Predatort a Sniper Elite V2 benchmarkja váltotta. Ezen felül a DiRT 3 helyét a közelmúltban megjelent DiRT Showdown vette át. A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown és Nexuiz esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Anno 2070-nél szintén FRAPS-et használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.
A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
A grafikonon látható, hogy méréseink alapján a Sapphire megoldása 39 wattal fogyasztott többet. Az általunk módosított referenciakártya esetében ennél még 7 wattal magasabb értéket mutatott a mérőkészülék. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően az NVIDIA kártyái jóval kisebb arányban korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.
Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.
Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition
A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. GPU-hőmérséklet tekintetében jól szerepelt a Vapor-X, nagy terhelés mellett is stabilan tartotta a 65 °C körüli értéket. A légkavarók által generált zaj tekintetében már egy kicsit rosszabb volt a helyzet. Ez röviden annyit jelent, hogy üresjáratban kissé zajosnak találtuk a kártyát, de még az elviselhető szint alatt maradt. Terhelve már jobb volt a helyzet, bár a számunkra jelenleg ilyen szempontból abszolút etalonnak számító, kétslotos DirectCU II hűtéstől még így is messze volt a zajszint. Ezzel szemben a referencia HD 7970-hez képest lényegesen csendesebben végezte a dolgát a Vapor-X. Minderről olvasóink most is saját fülükkel győződhetnek meg, ugyanis a zajról felvételt készítettünk; a rögzítés során a diktafon nagyjából 15 centiméterre volt a kártyáktól. Az MP3 első 10 másodpercében az üresjárati, míg második 10 másodpercében a terhelés alatti zaj hallható:
- a Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition hangja
- az NVIDIA GeForce GTX 670 hangja
- az ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP hangja
- az ASUS GeForce GTX 660 Ti DirectCU II TOP hangja
Végül természetesen a kártya tuningjára is fordítottunk némi gondot. Ebben az esetben először a PowerTune határát toltuk ki +20%-ra, hogy a vezérlés ne szabályozzon le, ha túllépnénk a fogyasztási keretet. Sajnos ahogy a konkurencia Kepler alapú termékeinél, úgy a HD 7970 GHz Edition esetében sem kapcsolható ki a turbó, így most is ennek jelenléte mellett kellett tuningolnunk.
1,2 GHz Edition
Gyors kísérletünkkel stabilan 1200 MHz-es GPU és 1650 MHz-es (6600 MHz effektív) GDDR5 órajelet értünk el, ami meglátásunk szerint viszonylag jó eredménynek tekinthető. Természetesen azt most is tartsuk szem előtt, hogy ahány kártya, annyi eredmény; közel sem biztos, hogy egy másik, hasonló kártyából is ilyen értékeket tudnánk kipréselni, ugyanis a tuning, mint minden esetben, most is lutri.
VGA megnevezése | Radeon HD 7970 GHz Edition |
Radeon HD 7970 |
Radeon HD 7950 |
GeForce GTX 680 |
GeForce GTX 670 |
GeForce GTX 660 Ti |
---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Tahiti XT | Tahiti Pro | GK104 | |||
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | |||||
Mikroarchitektúra | GCN | Kepler | ||||
Tranzisztorok száma | 4,31 milliárd | 3,54 milliárd | ||||
GPU lapka mérete | 365 mm2 | 294 mm2 | ||||
GPU/Shader v. Turbo/Boost órajele | 1000 MHz T: 1050 MHz |
925 MHz | 800 MHz | 1006 MHz T: 1058 MHz |
915 MHz T: 980 MHz |
|
GPU/shader órajele üresjáratban | 324 MHz | 300 MHz | ||||
Shader processzorok típusa | multiprecíziós vektor | stream | ||||
Számolóegységek száma | 2048 | 1792 | 1536 | 1344 | ||
Textúrázók száma | 128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
||
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 8 blokk (32) | 6 blokk (24) | |||
Memória mérete | 3072 MB | 2048 MB | ||||
Memóriavezérlő | 384 bites hubvezérelt | 256 bites crossbar | 192 bites crossbar | |||
Memória órajele terhelve | 1500 MHz (GDDR5) | 1375 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | 1502 MHz (GDDR5) | ||
Üresjáratban | 150 MHz | 162 MHz | ||||
Max. memória-sávszélesség | 288 000 MB/s | 264 000 MB/s | 240 000 MB/s | 192 260 MB/s | 144 200 MB/s | |
Támogatott DirectX | 11.1 | |||||
Dedikált HD transzkódoló | VCE | NVENC | ||||
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | ||||
Hivatalos TDP | ~250 watt | 200 watt | 195 watt | 170 watt | 150 watt |
Crysis Warhead, DiRT: Showdown, Anno 2070
Az eredményekhez nem lehet túl sok mindent hozzáfűzni: a HD 7970 GHz Edition mindenhol az élre tört. Dirt Showdown alatt a GCN mikroarchitektúrával megoldott Radeon kártyák előnye különösen nagy. Ahogy legutolsó tesztünkben már elmondtuk, ennek oka, hogy a GCN remekül muzsikál komplex számítások mellett, míg a Kepler ezen a területen inkább visszalépés a Fermihez képest. Mindemellett épp ez első olyan játékprogram, amely az eddigiekhez képest erősebben épít a compute shader alkalmazására, valamint emellett elsőként alkalmaz olyan forward render eljárást, amivel hatékonyan jeleníthető meg ezernyi pontfényforrás. A forward+ lighting technika nagyon épít a hardver általános számítási hatékonyságára, és ez az a terep, ahova az AMD a GCN architektúrát tervezte.
Metro 2033, Sniper Elite V2, Deus Ex
A Metro 2033 amellett, hogy nem jól optimalizált, még olyan komplex post-process számításokat is végez, mint a diffuse DOF (Depth of Field). A GCN architektúra a bonyolult számításokat valamivel könnyedebben kezeli, így itt szintén a Radeonoknak áll a zászló. A Sniper Elite V2 eredményei kissé hasonlók a DiRT Showdownban mért adatokhoz, noha a Kepler itt annyira nem szenved, de ez a kisebb compute terhelés miatt érthető. A játékban azonban aktiváltuk a szuper mintavételezésen alapuló élsimítást (SSAA), ami eléggé terheli a kártyák memória-sávszélességét, illetve a fill-rate teljesítményt. Érdekes, hogy mindezek ellenére a minimum képkockaszámot tekintve a GTX 680 és 670 jobb, mint bármelyik jelenlegi Radeon, míg átlagban már fordul a kocka, és az AMD nagy előnybe kerül.
Batman, Battlefield 3, Nexuiz
Ahogy korábbi tesztünkben már elmondtuk, a Battlefield 3 nagyon fekszik a Keplernek, minek okán 1920x1200-ban továbbra sem tudja megelőzni a GTX 680-at a HD 7970 GHz Edition. 2560x1600-ban kissé változik a helyzet, ami minden bizonnyal a 384 bites memóriavezérlés által biztosított nagyobb sávszélesség számlájára írható.
ComputeMark, LuxMark
Az idei évtől két általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.
ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. Ezen a ponton a Kepler nagyjából olyan szinten teljesít, ami elméleti számítási teljesítménye alapján elvárható. A Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. A Kepler ezen a ponton nem sokat lépett előre a Fermihez képest, sőt. Valószínűleg a gyenge szereplésből a kezdetleges támogatás is kiveszi a részét, de az NVIDIA által alkalmazott gyorsítótár- és memóriahierarchia nem kedveli annyira a komplex számításokat, mint az AMD GCN architektúrája.
Utóbbiban többszöri mérés után is egy durván 400 pontos különbség mutatkozott meg BIOS-módosított HD 7970-ünk javára. Erre egyetlen lehetséges ok gyanánt azt találtuk, hogy az alapvetően nem GHz Editionnek szánt kártya folyamatosan a turbó frekvencián, azaz 1050 MHz-en járatja a GPU-t a dinamikus órajelváltás helyett. Mindezt megpróbáltuk kimutatni a GPU-Z segítségével, de ott látszólag mindkét kártya ugyanúgy viselkedett, így teljesen biztos választ eddig mi sem találtunk erre a jelenségre.
Összegzés
Az összesítés alapján a HD 7970 GHz Edition durván 8%-kal szárnyalja túl a korábbi HD 7970-et. Ezen felül azt is megállapíthatjuk, hogy a legelső szériás referencia HD 7970-ünk a BIOS cseréje után képes volt produkálni a gyári Sapphire HD 7970 GHz Edition teljesítményét. A Luxmarkot leszámítva a különbség bőven a mérési hibahatáron belül volt.
Az 1920x1200-as felbontás alatt elért eredmények összesítésében valamivel jobban áll a konkurencia, de a GTX 680 lemaradás a főszereplőhöz képest így is nagyjából 17%.
A teljesítmény/fogyasztás értékeket szemlélve elmondhatjuk, hogy a HD 7970 GHz Edition itt annyira nem remekel, bár ahogy látható is, a 28 nanométeres GPU-val szerelt kártyák mezőnye meglehetősen szoros.
Az AMD által minimálisan újragondolt, GHz Edition jelzéssel illetett HD 7970-ről túl sok újdonságot nem tudunk elmondani. Ennek egészen egyszerűen az az oka, hogy az új modell szinte csak egy gyári tuning, mely elsősorban a folyamatosan javuló gyártástechnológiának köszönhető. A régi-új kártya megjelenése mögött nyilvánvalóan a GTX 680 fenyegetése állt, amire így viszonylag kis fejlesztéssel, gyorsan tudtak reagálni. Mindemellett sebesség tekintetében a meghajtóprogramok terén is érdemi fejlődést értek el az utóbbi hónapokban, amivel a PROHARDVER! aktuális tesztcsomagjában jelenleg a HD 7970 GHz Edition tűnik a leggyorsabb egyetlen GPU-s kártyának.
A Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition kártyáját összességében tetszetősnek találtuk. A legnagyobb problémánk az üresjárati zajszint volt, bár ez talán sokak fülét nem zavarja annyira, mint a miénket. Mindezeket figyelembe véve mi végül ajánlott minősítést adtunk a körülbelül 137 000 forintos áron beszerezhető Sapphire videokártyának.
Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition videokártya
Oliverda
A Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition-t a Sapphire-tól kaptuk.